İlk akla gelen banka olacağız!

TEB KOBİ Bankacılığı Genel Müdür Yardımcısı Turgut Boz, tarım bankacılığı konusunda bilgiler verdi.

1.06.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
İlk akla gelen banka olacağız!
Tarım bankacım denilince sektörde ilk akla gelen bankalardan biri olma hedefi olan TEB, 2012 yılında bu alanda yüzde 4,4 pazar payı elde etti. TEB Genel Müdür Yardımcısı Turgut Boz, tarımın hemen her alanı için ürün ve hizmet geliştirdiklerini söylüyor. Yine var olan ürün ve hizmetlerin kapsamı da genişletiliyor. Bu kapsamda Harman Kart ile mazot, gübre alımı, sulama konularında yeni hizmetler sunulacak. TEB, tarım bankacılığı faaliyetlerine 2007’de başlayıp sektöre özel geliştirdiği ürün ve hizmetlerle çiftçiye destek olmayı ve ülke tarımının gelişimine katkı sağlamayı hedefliyor. Bu hedef doğrultusunda, çiftçinin finansman ihtiyacı uygun koşullarda karşılamaya yönelik özel ürün ve hizmetler oluşturuldu. Yine tarım bankacılığında danışman banka olma yolunda attığı adımlarla hem tarım bankacılığı alanındaki sektör payını arttırıyor hem tarım sektöründe çok daha fazla müşteriye ulaşabiliyor.

Kuruluşundan bu yana çiftçimizin güvenini kazanan, sürekli ve dengeli bir büyüme trendi içinde olan TEB’in tarım vizyonu, “Çiftçiyi odak noktasına koyarak organizasyonunu ve hedeflerini buna göre yapılandırmak.” TEB KOBI Bankacılığı Genel Müdür Yardımcısı Turgut Boz, tarım bankacılığı denildiğinde akla gelen ilk bankalardan biri olma hedeflerine dikkat çekiyor. Tarım bankacılığında 2011’de yüzde 3,3 olan pazar payını, 2013’te yüzde 4,4’e çıkardıklarını anlatan Boz, tarım bankacılığı konusunda şu bilgileri verdi:

TEB’in tarım bankacığına genel olarak bakış açısını anlatır mısınız?
Türkiye’deki tarım sektörü kuzeyden güneye, doğudan batıya farklılıklar gösteriyor. Her yıl Türkiye’nin tarımsal verileri üzerinde detaylı analizler yaparak stratejimizi belirliyor ve tarımsal ürünlerin verimliliğini ve katma değerini ölçerek tarım bankacılığı hizmetlerimizi bu yönde şekillendiriyoruz. TEB tarım bankacılığı olarak yaptığımız analiz ve çalışmalarla Türkiye’nin farklı bölgelerindeki potansiyelleri değerlendiriyor ve üreticilerimizin farklılaşan yöresel ihtiyaçlarını karşılıyoruz. Bölgesel olarak belirlediğimiz stratejilerle kooperatifler, ziraat odaları, üretici birlikleri gibi tarımsal kurumlarla iş birliklerimizi geliştiriyoruz.~

Bankanızın tarım kredileri alanında 2011, 2012 ve 2013/3 aylık rakamları nedir? Tarım kredilerinin bankanızın kredi portföyü içindeki payı nedir?

Tarım kredilerinde, 2011 yılında yüzde 3,3 olan pazar payımızı 2012 yılında yüzde 4,4 seviyesine yükseltik. Mart 2013 itibarıyla pazar payımızı yüzde 5’in üzerine taşıdık. Yakaladığımız bu hızlı büyüme trendiyle 2012 yılında yüzde 42 ile en fazla büyüyen özel bankalardan biri olduk.

2013 için tarım kredileri alanında hedeflerinizi açar mısınız?
2013 yılında ilk olarak kredi ve müşteri ediniminde sağlamış olduğumuz dengeli ve hızlı büyüme trendimizi devam ettirmeyi hedefliyoruz. Çiftçimizin kısa vadeli nakit ihtiyaçlarını uygun koşullarla karşılayan ve temel girdi kalemlerini yine uygun koşullarla tedarik eden Harman Kart ürünümüzün ulaştığı müşteri sayısını ve kartla yapılan işlem tutarını artırmayı amaçlıyoruz. Bunu sağlayabilmek adına, işbirliği içerisinde olduğumuz birlik ve kuruluşların sayılarını ve mevcut işbirliklerimizin çiftçimize sağladığı avantajları artırmak için çeşitli çalışmalar yürütüyoruz. Bunun yanı sıra diğer kredi ürünlerimizde de sektördeki payımızı artırmak adına yeni stratejiler üretiyor, ürün ve kampanyalarımızı buna göre organize ediyoruz.

Hangi bölgelerde daha aktifsiniz?
Türkiye genelinde 525 şubeyle hizmet veriyoruz. Mevcut altyapımız, tüm şubelerimizde tarım bankacılığı hizmeti verecek şekilde organize edildi. Bununla birlikte yaygın şube ağımızın yanı sıra alternatif dağıtım kanalları ve diğer araçlarla da çiftçimize ulaşıyoruz. Tarımsal üretimin yoğun olarak yapıldığı Türkiye’nin her bölgesinde çiftçimizi desteklemek için çalışmalarımızı sürdürüyoruz.

Türk bankacılık sektöründe tarım kredilerinin aldığı pay artıyor. Bunun nedenleri nasıl açıklanabilir?
Ülkemizde 3 milyona yakın tarım işletmesi var. Dünyada tarımsal GSYIH, son 10 yılda ortalama yüzde 62 oranında artarken Türkiye’de ise bu oran yüzde 138 seviyesinde. Tarımsal GSYIH 62,5 milyar dolar. Bunun temel nedeni, hem iç hem de dış pazarla artan taleptir. Ayrıca son 5 yılda birçok sermaye grubu, tarım sektörüne giriş yaparak hayvancılık başta olmak üzere örtü altı üretim ve organik üretim konularında yatırım yaptı.~

Gıda ve tekstil sanayinin hammadde talebinin artmasıyla birlikte sektör daha verimli üretim tekniklerine yöneldi. Bunun sonucunda da daha fazla yatırım ve işletme sermayesi ihtiyacı doğdu. Yukarıda sayılan faktörler ışığında tarım kredileri pazarı hızla büyüme kaydetti.

Son 10 yılda tarım kredilerinde nasıl bir değişim, büyüme oldu?
2003 yılında 3 milyar TL olan tarım kredisi pazarı 10 kattan fazla artış göstererek 2012 yılında 32 milyar TL seviyesine yükseldi. Bu süreçte özel bankaların da pazara girmesi, artan finansman ihtiyacının giderilmesi noktasında üreticilere daha fazla alternatif kaynak sağlayarak tarım kredi pazarındaki büyümeye gerçek bir katkıda bulunuyor. Türkiye’nin 2023 yılı vizyonunda 150 milyar dolarlık tarım GSYIH’si öngörülüyor. Bunun bugünkü karşılığı ise 250 milyar TL’den fazla. Bu durumda 10 yıl sonra pazarın yıllık ihtiyacı olan finansman kaynağının 130-140 milyar TL kadar olabileceği söylenebilir.

Turgut Boz’dan çiftçiye özel mesaj
- Tarım bankacılığı kapsamında ihtiyaçların belirlenmesi ve sorunlara yönelik çözüm önerileri oluşturulması sürecinde, sektörün paydaşlarıyla bir araya gelerek ilerliyoruz. Bu doğrultuda 2011 yılında Tarım Gelecek Stratejisi Konferansı düzenledik. Ortaya çıkan önerileri konferansın sonuç raporunda yayınladık.
- Tarım ve gıda sektöründeki güncel gelişme ve haberleri içeren videoları TEB KOBİ TV’de tarım sektörü başlığı altında derleyerek, başta üreticiler olmak üzere tarım sektörünün tüm taraflarının hizmetine sunduk.
- TEB KOBİ Akademi Tarım Buluşmaları adı altındaki organizasyonlarımızda çiftçilerimizi tarımın geleceği hakkında bilgilendiriyoruz. İzmir ve Konya’da düzenlediğimiz organizasyonları önümüzdeki dönemde farklı illere de taşıyacağız.

“Çiftçiye özel ürünler hazırladık”
HER ALANA DESTEK

Arıcılıktan balıkçılığa, organik tarımdan hayvancılığa, meyve tesisinden seracılığa kadar tarımın her alanında ürün ve hizmetlerimizle çiftçilerimize destek oluyoruz. Bunun yanında sektörün gelişimine ve ihtiyaçlarına göre yeni ürünler oluşturuyor, mevcut ürünlerimizin kapsamını genişletiyor ve bazı dönemlerde kampanyalar organize ediyoruz. Dünya Çiftçiler Günü kapsamında her yıl düzenlediğimiz kredi kampanyamızla bu yıl da mayıs ayı boyunca çiftçimize destek olduk.
HARMAN KART GENİŞLİYOR
Harman Kart, tarım bankacılığı alanındaki temel ürünlerimizden bir tanesi ve kapsamı genişliyor. Son olarak Shell&Turcas ile gerçekleştirdiğimiz işbirliği çerçevesinde, çiftçimiz anlaşmalı Shell istasyonlarından Harman Kart ile yaptığı yakıt ve madeni yağ alışverişlerinde 5 ay faizsiz dönem avantajından faydalanabiliyor. Yaptığımız anlaşma kapsamında Toros Gübre bayilerinden yapılan gübre alışverişlerinde üreticiye 3 ay faizsiz dönem avantajı sunuyoruz. Yine tarımsal üretim için vazgeçilmez özellikte olan sulama faaliyeti için Türkiye Sulama Kooperatifleri Merkez Birliği ile yaptığımız anlaşma çerçevesinde üreticinin sulama bedelini 4 ay faizsiz dönem avantajı ile ödemesine olanak sağlıyoruz.
ÇUKOBİRLİK İLE ANLAŞMA
Ayrıca Türkiye'nin en büyük tarımsal birliklerinden biri olan Çukobirlik ile bankamız arasında yapılan anlaşma kapsamında birlik üyelerine Harman Kart tahsis ettik. Bu sayede üyeler her türlü girdi ihtiyaçlarını Harman Kart ile satın alabiliyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz