“İnovatif Kanalların Payı Yüzde 17’ye Ulaştı”

Akbank, son dönemde inovatif ürünleriyle öne çıkıyor. Cep Kredi ve SMS kredi ürünlerinin ardından “Kredi Makinesi”ni piyasaya sundu, bu alanda büyük başarı sağladı. Dünyanın önde gelen dergisi The ...

1.07.2008 03:00:000
Paylaş Tweet Paylaş

Akbank, son dönemde inovatif ürünleriyle öne çıkıyor. Cep Kredi ve SMS kredi ürünlerinin ardından “Kredi Makinesi”ni piyasaya sundu, bu alanda büyük başarı sağladı. Dünyanın önde gelen dergisi The Banker, Akbank’ın bu ürününü, “Jüri Özel Ödülü”ne layık gördü. Akbank Genel Müdür Yardımcısı Halit Yıldız,  bu tür inovatif kanallar aracılığıyla süreçlerine değer kattıklarını söylüyor ve “Bu tip alternatif kanallardan gelen kredi başvuru oranımız yüzde 17’ye yükseldi” diye konuşuyor.

Bankalar 2001 krizinden önce rakipleriyle en yüksek faizi verme konusunda yarışıyordu. Son 2 yıldır ise sektörde rekabet, kredi pazarında inovasyona kaymış durumda. Sektörün bu alandaki en yenilikçi şirketlerinden Akbank, Cep Kredi ve SMS krediyle inovatif bankacılık alanında önemli bir adım attı. Bu hizmetten yararlanmak için tüketicilerin daha önce bir bankayla ilişkide olması yeterliydi. Akbank daha fazla müşteri kitlesine ulaşmak adına projeyi geliştirmek için kolları sıvadı. Sonuçta 2007’de lansmanını yaptığı kredi makinesiyle, daha önce bir bankayla ilişkisi olmayan kitleye de ulaşmayı başardı. Akbank, bu başarılı inovasyon hamlesiyle dünyaca ünlü finans dergisi The Banker’dan “jürinin en fazla beğendiği proje” ödülünü almaya da hak kazandı.

Capital, Akbank Perakende Kredilerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Halit Yıldız ile bankacılıkta inovasyonu, aldıkları ödülü ve yenilikçilik projelerini konuştu.

*Öncelikle The Banker’in Akbank’a verdiği ödülden bahsedelim. Hangi kriterleri yerine getirerek bu ödülü aldınız?
The Banker, 6 yıldır özellikle teknoloji alanında ürün ve servisle ilgili projelere ödüller veriyor. Bu ödüller 3 kategoriden oluşuyor. Bu kategoriler perakende, kurumsal ticari bankacılık ve sermaye piyasaları ile ilgili inovasyon olarak sıralanıyor. Dünyanın en inovatif banka üst düzey yöneticilerinden oluşan 12 kişilik jüri de yaratıcılık, inovasyon, yatırımın geri dönüşü, etkinlik, ölçeklenirlik, esneklik, tutarlılık gibi kriterlere bakarak bizim kredi makinesi projemize “Jürinin En Fazla Beğenisini Kazanan Proje” ödülünü verdi.

*Kredi makinesinden biraz bahsedebilir misiniz? Hangi ihtiyaçlar doğrultusunda böyle bir makineyi keşfettiniz?
Bizim kredi kartları ve bireysel kredilerde amacımız çok fazla kişiden başvuru toplamak ve bu başvuruları da çok hızlı şekilde değerlendirmektir. Zaten tüm sistemlerimizi de bu çerçevede yönetir ve yönlendiririz. Şube kanallarından alınacak başvuruların yanında, şube dışı kanallarımızdan da çok fazla sayıda başvuru ve müracaat almamız gerekiyor. Bu çerçevede ilk olarak, cep telefonundan kredi uygulamasına başladık. Daha sonra bu projeyi bir adım öteye götürüp, SMS üzerinden sadece vatandaşlık numarasıyla tüketicilere kredi verme sistemini kurduk. Bizim Cep Kredi ve SMS Kredi’nin tüketicisi olabilmek için başvuran kişinin daha önce mutlaka bir bankayla ilişkisinin olması gerekiyordu. Bilgi ve doğru değerlendirme için bu gerekliydi. Öncelikle bu sorunu gidermek için yeni bir başvuru kanalına ihtiyacımız olduğunu düşündük. Tüketici Cep Kredi ya da SMS Kredi’den faydalanmak için mutlaka şubeye gitmek durumunda da kalınıyordu. Çünkü yasal olarak mutlaka bir sözleşme imzalanması gerekiyordu. Özellikle hem başvuruda hem kredi kullandırmada kişileri şubeye götürmeden nasıl kredi verebiliriz düşüncesiyle yeni bir kredi makinesi yaratma fikri ortaya çıktı. Kredi makinesinde tüketici almak istediği kredinin koşullarıyla ilgili bilgi alabiliyor. Bunun yanında banka da kredi almak isteyen kişi hakkında çok daha detaylı bilgi toplayabiliyor. En önemlisi de tüketicinin, kredisi onaylandıktan sonra kullanım için şubeye gitmesine gerek kalmıyor. Makineden sözleşmesini alıp imzalıyor, para hesabına yatıyor ve gidip parayı herhangi bir ATM’den çekiyor.

*Sistem tam olarak nasıl kuruldu? Nasıl işliyor?
ATM benzeri bir makine düşünün. Orada bir ekranımız var. Burada sanal bir kişi size yol gösteriyor ve siz de ister sesli, ister yazılı onun sorduğu sorulara cevap veriyorsunuz. Bu çerçevede cevaplarınız bittikten sonra yaklaşık 3-5 dakika içinde cep telefonunuza kredinizin onaylanması ile ilgili bir SMS geliyor. Bu SMS’te bir başvuru numarası yazıyor. O başvuru numarasıyla tekrar makinenin başına gidiyorsunuz. Tüm sözleşme ve ödeme planlarınızı makine size veriyor. Sözleşme ve ödeme planınızı imzalıyorsunuz, makineye atıyorsunuz.  Makine size bir tane ATM kartı veriyor. ATM kartınızı alıyorsunuz. Sözleşmeler belirli şekilde belirli kanallarla geldikten sonra tekrar size SMS geliyor. Ve siz de gidip herhangi bir ATM’den paranızı hesabınıza yattıysa çekip kredinizi kullanabiliyorsunuz. Cep Kredi ile kredi başvurusu yapıldığında sonuç saniyeler içinde tüketiciye geliyor. Bizim düşüncemiz kredi makinesini özellikle insan trafiği yoğun olan yerlerde konumlandırmak.

*Türk tüketicisi özellikle bu tarz hizmetleri alırken, karşılıklı oturup konuşmak ister. Sizce Türk tüketicileri bu makineyi kullanmaya hazır mı? Önyargıları var mı?
Zaten bu dezavantajları yaşamamak adına makinede karşınızda sanal bir insan var. Her türlü sorunuza cevap verebiliyor ve sizi çok rahat yönlendirebiliyor. Biz şunu biliyorduk ki insanlarımızın çoğu yazmaktan daha ziyade sözlü cevap vermekten hoşlanıyor.

*Uygulamaya ne zaman geçildi ve sonuçları rakamlarla ifade edersek ne oldu?
2007’de makinenin lansmanı yapıldı. Eylül ayında makineleri koymaya başladık. İlk makinelerden aldığımız sonuçlar gayet olumlu. Kredi makinesinden bugüne kadar 1500'e yakın kredi proses edildi. Başlangıçta sadece Akmerkez’de bir makineyle başladık. Yeni yaygınlaşmaya başladığımız için başvuru sayılarında önümüzdeki günlerde hızlı bir artış olacak. Şu anda sahada hizmet veren 6 adet kredi makinesi var. Akmerkez, Cevahir, Profilo, Nautilus, Bayrampaşa Carrefoursa AVM'leri’yle İMES Sanayi Sitesi'nde makinelerimiz yer alıyor. Farklı profildeki müşterilerin yer aldığı lokasyonlara kurulumlarımız devam ediyor. Verimli olduğunu  gördüğümüz lokasyon tiplerinde de yaygınlaşmayı hedefliyoruz. Henüz çok yeni ve farklı bir kanalımız olan kredi makinesinin ileride ATM'ler gibi yaygın kullanılan bir kanal olmasını hedefliyoruz. Bankamızda bireysel  kredi başvurularının yüzde 60'ından fazlası alternatif dağıtım kanalları üzerinden yapılıyor.

 “Kredi Makineleri Maliyet Tasarrufu Sağlıyor”

*Kredi makinesiyla Akbank ne gibi maliyet avantajlar elde edecek?

Maksimum Hız
Müşteriler için de banka için de çok ciddi avantajları var. Banka açısından baktığımızda, işlemlere aşırı hız kazandırmış oluyoruz. Maksimum hızda işlem yapıyoruz. Diğer bir nokta da bu işleri minimum maliyetle yapıyor olmamız.

Her Müşterinin Ayrı Maliyeti Var
Şubeye giren her müşterinin, her bankaya belli bir maliyeti vardır. Hangi işlemi yaparsanız yapın, eğer şubeye giriyorsanız mutlaka bir çalışanla muhatap oluyorsunuz. O çalışanın maliyeti öncelikle devreye giriyor. Kredi olarak baktığınızda, şubeye girdiniz, zaman geçirdiniz, zamanın bir maliyeti var. Formu doldurdunuz, o form genel müdürlüğe geldi, genel müdürlükte arkadaşlar ilgilendi, onun bir maliyeti var. Kağıt maliyeti, zaman maliyeti, krediniz onaylandı tekrar şubeye gittiniz yine bir maliyet var.

Nasıl Tasarruf Sağlanıyor?
Alternatif dağıtım kanallarından başvuru almakla birlikte, potansiyel müşterilere ulaşmak çok daha kolay hale geldi. Şube ekiplerimizin yeni müşteri bulmak için harcadığı mesai ve maliyetten önemli tasarruf sağlıyoruz. Böylelikle ekiplerimiz de diğer pazarlama faaliyetleri için daha fazla zaman bulabiliyor ve farklı işlere odaklanabiliyorlar.
 
Hande Yavuz
hyavuz@capital.com.tr


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz