Dijitale kayışla fiyatlar düşecek

Eureko Sigorta Genel Müdürü Can Akın Çağlar, hayat dışı sigortacılığının geleceğini ve 2016 yılı öngörülerini anlattı...

18.03.2016 16:23:570
Paylaş Tweet Paylaş
Dijitale kayışla fiyatlar düşecek
Köklü bir değişim dönemi sigortacılık sektörünün tam kapısında bekliyor.” Bu görüş, sektörün önemli oyuncularından Eureko Sigorta Genel Müdürü Can Akın Çağlar’a ait. Son 8 yılda sektörde banka kanalının ağırlığının yüzde 5 arttığına dikkat çeken yönetici, bu trendin dijital kanalların gelişimiyle değişeceğine inanıyor. “Yakın gelecekte iş, tamamen dijitale kayacak. 25 yaş altı yeni jenerasyon, ev ve araba sahibi olmaya başladıkça dijital kanallarda ürün talebinde artış olacak” diyen Çağlar’a göre Türk sigorta sektöründe 5 yıl içinde dijital kanalın payı yüzde 5’in üzerine çıkacak. Deneyimli yönetici, dijitalde büyümenin kasko, konut, sağlık gibi bireysel ürünlerle geleceği öngörüsünde de bulunuyor. Çağlar,2016 yılı için de umutlu bir tablo çiziyor. Sektörün 2015’e paralel yüzde 15-20 arasında büyüme göstereceğini düşünüyor. Eureko Sigorta Genel Müdürü Can Akın Çağlar, hayat dışı sigortacılığının geleceğini ve 2016 yılı öngörülerini şöyle paylaşıyor:
* Sektör yıla nasıl başladı? Bu yıl sektörde nasıl büyümeler bekliyorsunuz?
 2016 sektör için geçen yıldan daha iyi başladı. 2015 yılında hayat dışı sigortacılıkta 27 milyar TL’yi aşan bir prim üretimi gerçekleşti. Yıllık yüzde 20, reel olarak da yüzde 10 büyüme yakalandı. 2007’de hissedarımız Achmea sektöre girdiği tarihte sigortacılığın GSMH’de payı binde 7’ydi, bugün yüzde 1,3’e kadar yükseldi. Ekonominin yüzde 4 büyümesinin beklendiği 2016’da sektörün 2015’e paralel yüzde 15-20 arasında büyümesini öngörüyorum.
* Bu yıl büyümede öne çıkan branşlar neler olacak?
 2015’te sektörde büyümeyi zorunlu trafik sigortası tetikledi. Trafik branşındaki büyümeyi çıkarırsak diğer işlerde, yangın, nakliyat ve sağlık alanlarında büyüme yüzde 10’lar civarında oldu. Oysa asıl bu branşlarda büyüme olması lazım. Sektörün yüzde 50’ye yakınını zorunlu trafik ve kasko oluşturuyor, diğer branşlarda paylar yıllar içinde aynı oluyor.
* Sektörde bireylerden tüzel müşterilere doğru bir kayış yaşanıyordu. Bu kayış, 2016’da da devam edecek mi?  
Türk ekonomisinde çok büyük şirketler finansın tüm ürünlerine erişimi biliyor, varlıklarını korumaya alıyor. Aynı şekilde bireyler de güçlerinin yettiği ölçüde sigortalanıyor. Ancak orta segment yani KOBİ’ler, hem sigortaya erişim noktasında zorlanıyor hem sigorta bilincine sahip değil. Önümüzdeki dönemde pazar, KOBİ tarafında büyüyecek. Bireysel branşlar dijital kanalla büyürken yangın, nakliyat gibi branşların büyümesi KOBİ’lerle olacak. 
~* Bu yıl sağlık branşı büyür mü?
 Burada sigorta sektörü, devletin sağlık politikasının netleşmesini bekliyor. Devletin sağlık stratejisinin ne olacağını anlamaya çalışıyoruz. Devlet sigorta sektörüne ne kadarlık bir oyun alanı bırakacak, bunu görmek için bekliyoruz. Sektörde bu alanda ürünler çıktı, satılıyor fakat zamana ihtiyaç var. Ama sağlık branşında büyüme var ve ileride büyüme alanlarından biri olacak.
* Son dönemde belirgin bir trend öne çıkıyor mu?
 Trend olarak incelediğimizde dağıtım kanallarında bir değişim söz konusu. Sektörde acentelerin payı 2007 yılında yüzde 69 iken bugün 64’e geldi. Bankasüransın payı ise bu dönemde yüzde 11’den yüzde 16’ya yükseldi. Artık sigortacılık daha fazla bankacılık kanalıyla yapılır hale geliyor. Ama ben bunun sürdürülebilir bir trend olduğunu düşünmüyorum. Çünkü yakın gelecekte iş tamamen dijitale kayacak. 25 yaş altı yeni jenerasyon, ev ve araba sahibi olmaya başladıkça dijital kanallarda ürün talebinde artış olacak.
* Dijital kanalın prim üretiminde payı ne kadar? Gelecek 5 yıl içinde burada nasıl bir öngörünüz var?
 Bugün için bu pay, binde oranlarla ifade ediliyor. Yapılan araştırmalara göre Türk sigorta sektöründe 5 yıl içinde dijital kanalın payı yüzde 5’e çıkacak. Ama ben bunun da konservatif bir tahmin olduğunu düşünüyorum. Önümüzdeki 5 yıl içinde tüm sigorta sektörü tamamen dijitalleşecek. Dijital kanalın aldığı pay yüzde 5’in çok üzerine çıkacak. Bu anlayışla biz de şirket olarak tüm konsantrasyonumuzu dijitale veriyoruz. Bu alanda hissedarımız Achmea da çok ciddi rakamlar harcıyor.
* Peki dijital kanalda hangi ürünler öne çıkacak?
 Dijitalde gelecek, kişisel ürünlerin transferinde olacak. Örneğin kasko dijital kanala hızla adapte olabilecek bir ürün. Biz de Eureko Sigorta ile “modüler kasko” adında yeni bir ürün üzerine çalışıyoruz. Burada müşteri istediği teminatları seçerek, istemediklerini teminat dışına çıkararak ürünü satın alabilecek. Sağlık, konut gibi bireysel ürünlerin tamamı bu kanaldan satılabilecek. Burada büyüme bekliyoruz. Ama tabii bir fabrikanın sigortalanması gibi kompleks işlerin dijitalden yapılmasını beklemiyoruz.
* Bu durumda poliçe fiyatları da düşecek mi? Düşecek ise ne düzeyde bir düşüş olabilir?
 Tabii inanılmaz düşecek. Her ürünün dağıtım kanallarına göre komisyon oranı farklı oluyor. Örneğin acenteler kasko ürününde yüzde 15, yangın poliçesinde yüzde 20 komisyon alıyor. Bu komisyonlar verilmediği için zaten ilk etapta ürünlerin fiyatları yüzde 15-20 daha uygun olacak. Bunun ötesinde sigorta şirketleri bu dağıtım kanallarının ayakta kalabilmesi için eğitimler, bilgi teknolojileri, toplantılar gibi giderler ayırıyor. Bu maliyetlerin de olmayacağını düşünürsek bu avantaj da fiyatlara yansıyacak. Sektör dijitale kaydıkça ürünlerin erişilebilirliği kolaylaşacak ve fiyatları aşağı gelecek.~* Bu değişim sektör için bir tehdit oluşturuyor mu?
 Şöyle bir tehdit içeriyor: Ağırlıklı olarak acente kanalına dayalı çalışan sigorta şirketlerini zorlayacak. Şu an 2-3 bin acentesi bulunan şirketler, bir taraftan dijital kanaldan ürün satmaya kalktıklarında acentelerin sıkıntılarıyla karşı karşıya kalacaklar. Şirketimiz açısından bizim öyle bir sorunumuz yok. Hem acente sayımız daha az hem bu kanaldan daha büyük hacimli işler getiriyor. Acente ve dijital kanallarda bir iş çakışması olmayacağı için bizim avantajımıza olacak.
* Siz şirket olarak dijital kanala ne kadarlık yatırım yapıyorsunuz?
 Biz henüz başlangıç aşamasındayız, Türkiye’de bu işe 10 milyon Euro kaynak ayırıyoruz. Hissedarımız Achmea’nın yatırımları bunun 10 kat üzerindedir. Ancak belirtmeliyim ki dijitale geçişi başka yerel bir sigorta şirketi, bizim yatırım rakamlarımıza yapamaz. Biz hissedarımızın bu alandaki çalışmalarını, iş deneyimlerini alabiliyoruz.
* Dijitale dönüşüm sektördeki oyuncu sayısını da değiştirebilir mi?
 Sadece sigortacılıkta değil her türlü sektörde dijital dünyayı yakalamayanlar oyundan düşecek. Yatırımlarını önce yapanlar, daha büyük pazar payları yakalayacak. Ama aslında teknoloji çok kolay takip edilebiliyor, yeter ki şirketler kaynak ayırsın… Ama tabii her şirketin dijital dünyayı elde etme maliyeti farklı olacak. Daha fazla sermaye gerekecek ve kârlıklar daha aşağı kalacak. Belki bunu karşılayamayanlar birleşecek, küçükler büyüklere satılacak.

KÂR ANCAK TRAFİKTE DOĞRU FİYATLA GELİR”
NEDEN ARTIYA GEÇİLMİYOR? 

Sektörde ancak zorunlu trafik sigortalarında doğru fiyatlamaya gelinirse kâr yazılmaya başlanır. Geçen yıl ortalama 285 TL’den satılan zorunlu trafik poliçelerinde fiyatlar bu yıl 500-600 TL’ye çıktı. Sektörün yanlış fiyatlaması nedeniyle bu noktaya geldik. Bir grup sigorta şirketi var, düşük fiyatlı satarak pedalı çevirmeye devam etti. Büyüklerden oluşan bir diğer grup ise bir tarih gelecek kasko ve trafik sigortaları birleşecek ve ciddi bir portföyümüz olacak beklentisiyle sürekli fiyatlarını aşağıda tuttu. 
ZARAR SÜRECEK 
Sektör bu anlayış ve değişik mahkeme kararlarının ortaya çıkardığı yüklerle son 10 yılda bu branşta 7 milyar TL zarar yazdı. Eylül sonu verilerine göre zorunlu trafikten gelen 1,6 milyar TL zarar, diğer branşlardan gelen kârı sildiği gibi sektörü 150 milyon TL zarara döndürdü. Zorunlu trafik sigortalarında doğru fiyatlama oturana kadar fiyatlarda artış göreceğiz. Bugün zorunlu trafik sigortalarında standart poliçenin olması gereken fiyat 800 TL. Ama kamuoyu bu fiyatı kabul edemeyeceği için sektörün bir süre daha zarar yükünü taşıması gerekiyor. ~EN KÂRLI ŞİRKETİZ
KÂRI 2,5 KATLADIK

2015’te prim üretiminde yüzde 25 büyüdük, kârlılığımızı da 2,5 kat artırdık. İş modeli olarak bankasürans ve acente kanalıyla çalışıyoruz. Hissedarımız Achmea, 18 bin çalışanlı 203 yıllık bir kurum. Achmea’nın yüzde 29 hissedarı Rabobank, grup bankasüransı gayet iyi biliyor. Biz de Türkiye’de bin şubeli Garanti Bankası kanalıyla çalışıyoruz. Banka kredi verdikçe biz sigorta yapıyoruz, bankanın kesintisiz rüzgarından istifade ediyoruz. Acentelerimiz da bize büyük ve elit işler getiriyor.
MÜŞTERİ SAYISINI DA ARTIRACAĞIZ
Bu formülasyonla sektörün açık ara en kârlı şirketiyiz, teknik kârlılığımız Eylül sonunda yüzde 13,3’lere ulaştı. 1,3 milyon sigortalımız var. 2015’te sigortalı sayımızı yüzde 4 artırdık, 2016’da da yüzde 7 artış hedefliyoruz. 2016’yı yüzde 25 büyümeyle 1 milyar 250 milyon TL prim üretimiyle bitireceğiz. 57 milyon TL de kâr beklentimiz var. Pazarda 9’uncu sıradayız, her yıl bir kademe yukarı çıkmak istiyoruz.
DİJİTALİN PAYI YÜKSELECEK
Prim üretimimizin yüzde 30’u kasko, yüzde 30’u yangın, yüzde 12’si mühendislik, yüzde 5’i ferdi kaza, yüzde 7’si sağlık ve yüzde 2’si zorunlu trafik branşından geliyor. Ağırlık olarak üretimin 3’te 1’ini bireysel ürünlere ve kalan 3’te 2’sini tüzel ürünlere ayırıyoruz. Bu dağılımı değiştirmeyi de düşünmüyoruz. Bu yıl dijital kanala odaklanıyoruz. Dijital kanallar şu anda hazır ama müşteri henüz buna alışık değil. Bu yıl sonunda dijital kanalın toplam üretimimizde yüzde 1-2 pay alacağını öngörüyoruz. 5 yıllık periyod içinde bu pay, yüzde 5-10 arasına gelecek.

SİGORTA SEKTÖRÜ NASIL ŞEKİLLENECEK?

1- Hayat dışında prim miktarı 27 milyar TL’ye, reel büyüme yüzde 10’a ulaştı. 
2- Ekonomi yüzde 4 büyürse 2016’da sektör yüzde 15-20 arasında büyür. 
3- Sektörün yarısını zorunlu trafik ve kasko oluşturuyor. Diğerlerinin payı aynı. 
4- 2015’te büyüme trafikten geldi, oysa diğer branşlarda da büyüme olmalı. 
5- Sağlıkta büyüme var ve bu geleceğin büyüme alanları haline gelecek. 
6- Önümüzdeki dönemde bireysel branşlar dijital kanalla büyüyecek. 
7- Yangın ve nakliyat gibi branşlarda büyümenin lokomotifi KOBİ olacak.
8- Acentenin payı 2007’deki yüzde 69’dan yüzde 64’e geriledi, banka kanalı arttı. 
9- Yakın gelecekte gençlerin de etkisiyle iş tamamen dijitale kayacak. 
10- Dijitalle birlikte ürünlere erişim kolaylaşacak ve fiyatlar inanılmaz düşecek.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz