Yeni kanal hesapları

Hayat dışı sigortacılıkta hacimli branşlarda kanallar arası güçlü bir rekabet var. Genel olarak branşlarda acentelerin öne çıktığı görülüyor...

22 KASIM, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni kanal hesapları

Elçin Cirik

ecirik@capital.com.tr

Hayat dışı sigortacılıkta tüm ürünlerde banka ve broker şirketleri, acentelerden pay kapma yarışında. Sektörün genel tablosu da yaşanan bu değişimi gözler önüne seriyor. Türkiye Sigorta Birliği (TSB) verilerine göre acentelerin payı son 10 yılda yüzde 70’lerden bu yılın ilk yarısında yüzde 65’e geriledi. Bu dönemde daha kurumsal ve organize yapılar olarak görülen banka ve broker kanallarının toplam payı da yüzde 22’den yüzde 27,6’ya yaklaştı. Generali Sigorta CEO’su Maurizio Pescarini, bu noktada banka kanalının gelişimine dikkat çekiyor: “Acentelerin 2015 yılında payı yüzde 68’di, bankaların ise yüzde 14,8. 2017’de ise bankalar yüzde 15,3 pay alıyor. Bu kanalın büyümesi tamamen yatırımların artmasına, ucuz maliyetli fonlamaya ve bankacılık ürünlerine uyumlu ürünlerin geliştirilmesine bağlı olarak ilerliyor.” Broker kanalı da 2017 ilk yarısında bir önceki yıla göre yüzde 25 büyüme gösterdi. Prim üretiminde öne çıkan büyük branşlar bazında ise kanalların dağılımlarında farklı tablolar oluşuyor. Öyle ki sigorta şirketlerinin yöneticileri, 2020’ye kadar her ürün için öne çıkacak kanalı belirleme ve ona göre strateji yaratma çabasında. 

OTODA BANKA BİLMECESİ

Temmuz 2017 verilerine göre hayat dışı sigortada toplam prim üretimden aslan payını, yüzde 47 ile zorunlu trafik ve kaskodan oluşan oto sigortaları alıyor. Acente kanalının bu iki branştaki ezici gücü, toplam içindeki payının da yüksek seviyede kalmasını sağlıyor. Zorunlu trafik branşında yüzde 92,8 ile en güçlü kanal acenteler. Unico Sigorta Genel Müdürü Cenk Tabakoğlu, bunun nedenini, “Müşteriler acentelerden birebir hizmet almaktan ve onların danışmanlığında tercih yapmaktan memnun görünüyor” diyor. Sigorta şirketi yöneticileri ileride de acentelerin yüzde 90’larla ağırlığını koruyacağı konusunda hemfikir. Ancak Neova Sigorta Genel Müdürü Özgür Koç ve Generali Sigorta CEO’su Pescarini, millenial olarak adlandırılan neslin müşteri haline gelmesiyle dijital kanalların güçlenmesini bekliyor, yatırım stratejilerini bu doğrultuda oluşturuyor. IBS Sigorta ve Reasürans Genel Müdürü Murat Çiftçi ise son dönemde havuz sistemi düzenlemeleriyle azalan gelirler nedeniyle üretimin internet satışına kayacağını düşünüyor. “Beklentim acentelerin ağırlığının 4-5 puan eksilmesi” diyor. Kasko branşında ise bugün yüzde 10 pay alan bankaların payını artıracağına kesin gözüyle bakılıyor. Çünkü bu yılın ilk 7 ayında sektörde üretilen kasko poliçelerinde sıfır araç oranı yüzde 11,5 ve bu alımlarda da banka kredileri öne çıkıyor. Özgür Koç, “Bankaların kendi sigortalılarını kredi ilişkisi bitmiş olsa da daha yakından takip etmesiyle bu üründe payını artıracaklarını düşünüyorum” diyor. Önümüzdeki dönemde bankaların bu branşta 1-2 puan kazanması bekleniyor. 

SAĞLIKTA BROKER ÜSTÜNLÜĞÜ 

Yüksek prim üreten kategorilerden biri olan sağlık branşında, acentelerin hemen ardından yüzde 27,9 payla broker şirketleri geliyor. “Brokerlar özellikle toplu kurumsal poliçelerde şirketlerle çalıştıkları için sağlıkta ciddi paya sahip” diyen Cenk Tabakoğlu, broker kanalının bu branşta 2015’te yüzde 28, 2016 yılında yüzde 30 pay aldığına dikkat çekiyor. Bu payın ileride de yüzde 30 olarak sürmesi bekleniyor. Generali Sigorta CEO’su Pescarini, “Sağlık fiyatlandırması yaklaşımı, Avrupa’daki gibi müşterinin yaşam tarzıyla beslenme ve ya spor alışkanlıklarıyla bağlantılı oluşacak. Burada tüm kanallar eşit şansa sahip gibi görünse de brokerlerin sağlık branşında pazar payının geliştireceklerini öngörüyorum” diyor. Zurich Sigorta Genel Müdürü Yılmaz Yıldız da aynı fikirde, KOBİ’lerin de giderek brokerları kullandıklarını aktararak bu kanalda artış olacağını vurguluyor. Brokerlardan sonra sigorta şirketlerinin merkezden yaptığı satışlar, hacim olarak ikinci sırada geliyor. Bu satışlar sağlık primlerinin yüzde 13,2’sini oluşturuyor. Sistema Genel Müdürü Tolga Moral, kurumsal sağlık poliçeleri yazan merkez kanalının payının son yıllarda azalma trendinde olduğunu belirterek, “Çalışan sayılarının kurumlarda durağan hale gelmesi ve kurumların pazarlık gücünün bireysel müşterilere göre daha yüksek olması bu durumun önemli sebeplerinden… Merkezlerin payı bu oranla sürer” diyor. 


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.