Yeni yıl listesi

Yaşananlardan ders çıkaran bazı temkinli liderler, bu yıl daha çok kâr odaklı kararlar almış görünüyor.

22.02.2016 15:58:560
Paylaş Tweet Paylaş
Yeni yıl listesi
ZORLU GEÇEN 2015’İN ARDINDAN, TÜRKİYE’NİN en büyük şirketlerinin CEO’ları çok kritik kararlarla yeni yıla giriş yaptı. Yıldız Holding’den Doğan Holding’e, IC Holding’den Nurol Holding’e birçok grubun lideri, 2016’ya temkinli yaklaşırken fırsatları yurtdışında arıyor. Yeni yıl yapılacaklar listesinde yurtdışı gelirlerini artırmanın yanı sıra maliyet kontrolü, verimlilik odaklı çalışma, dijitalleşmeyi hızlandırma, yalın yapılanma ve katma değerli ürünlerle büyüme ilk sırada yer alıyor. Büyümeden çok kârlılık odaklı kararlar alan CEO’lar, mevcudu korumaya odaklanacaklarının altını çiziyor, kurumsallaşma konusunda da daha aktif olacaklarının sinyallerini veriyorlar. CEO’ların yeni yıl kararlarında bu derece temkinli olmasında 2016’ya dair duyulan endişeler etkili. Her ne kadar yeni yılın, zor geçen 2015’ten nispeten daha iyi olacağına yönelik bir beklenti olsa da belirsizlikler iş dünyasını tedirgin etmeye devam ediyor.
Jeopolitik riskler, Rusya ile yaşanan kriz, Suriyeli mülteciler sorunu, doğuda bitmeyen terör eylemleri, asgari ücretteki artış ve global ekonomideki gelişmelerin hala öngörülemeyen olası etkileri, iş insanlarının yeni yıl kararlarına damgasını vuruyor. Bu nedenle yapılacaklar listesi kabarık olan iş insanları, yeni yılda kararlarını hayata geçirirken zorlanacaklarını da itiraf ediyor. Capital iş dünyasının nabzını, CEO’ların yeni yıl kararlarını analiz ederek ölçtü. 
ROTA YURTDIŞI 
CEO’ların 2016’ya dair aldıkları kararların başında yurtdışı faaliyetlerini artırmak geliyor. İnşaattan kozmetiğe, tarımdan hazır giyime birçok sektördeki şirket yöneticisi, yeni yılda yurtdışı gelirlerini katlama kararında. Örneğin Orka Group Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, 2016’da ihracatlarını dolar bazında 2 katına çıkarma kararı aldıklarını söylüyor. İpekyol Yönetim Kurulu Başkanı Yalçın Ayaydın, bu yıl markalarını yeni ülkelere taşıyacaklarını belirtiyor, bu doğrultuda yurtdışı pazar paylarını yüzde 100 oranında büyüteceklerini açıklıyor. Ant Yapı Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Okay da 2016’da iddialı oldukları pazarları kaybetmemeyi hedeflerken yeni pazarlara bakmayı planlıyor. Elite World Oteller Zinciri Yönetim Kurulu Başkanı Coşkun Elik, yurtdışı pazarları için yeni pazarlama kanalları bulma kararı aldı. Bu kapsamda yapacaklarını, “Ortadoğu ve İran’ın yanı sıra Hindistan, Pakistan, Çin ve Türk Cumhuriyetleri gibi hedef pazarlarımıza daha çok eğileceğiz” sözleriyle dile getiriyor. Gübretaş Yönetim Kurulu Başkanı İrfan Güvendi de İran’daki Razi Petrokimya yatırımının ardından bu yıl ikinci yurtdışı yatırımını yapma kararı aldıklarını açıklıyor. Turkcell Genel Müdürü Kaan Terzioğlu, 2016 yapılacaklar listesini, güçlü büyüme, servislerde ivmeli büyüme ve uluslararası genişleme olarak paylaşıyor. Bölgesel güç olma hedefleri doğrultusunda satın alma fırsatlarını yakından takip ettiklerini dile getiren Terzioğlu, “Kültürel ve coğrafi anlamda bize yakın pazarlarda büyümemize katkı sağlayacak fırsatları değerlendirmeye açık olacağız” diye konuşuyor. 
VERİMLİLİK HAREKETİ 
CEO’ların yeni yıl kararlarına göre bu yıl yeni bir verimlilik hareketi başlıyor. Sektör fark etmeksizin birçok yönetici, yeni yıla dair ilk hedeflerinden birinin verimliliği artırmak olduğunu söylüyor. Ariston Genel Müdürü Turgay Dağ, yeni yıla dair kararlarını açıklarken “İlk hedefimiz, Türkiye’deki satış organizasyonumuzda verimlilik ve network konusunda çalışmak olacak” diyor. Bu yıl daha çok işini korumaya odaklanan Faik Sönmez Yönetim Kurulu Başkanı Mete Sönmez, “Yeni yılda işimizi korumaya, giderleri kontrol altında tutmaya çalışıyoruz. Kârlılığa önem veriyoruz, mağazalardaki verimliliği artırmaya çalışıyoruz” diye konuşuyor. İnci Deri Yönetim Kurulu Başkanı Ali Murat Kızıltaş’ın da yeni yıl kararlarından en kritiği verimliliği artırmak. Mağazaların lokasyonlarını müşterilerine göre optimize edeceklerini anlatan Kızıltaş, “2016 bizim için verimlilik yılı. Hem merkezde hem mağazalarımızda verimlilik ve kârlılık hedeflediğimiz bir yıl olacak” diyor. İnoksan Yönetim Kurulu Başkanı Vehbi Varlık, bu yıl tüm süreç ve kalite yönetim sistemlerini gözden geçirme kararı aldı. Yeni kurumsal kaynak planlaması projesini de başlatacaklarını belirten Varlık, ayrıca lojistik alanında hız kazanmak için stok yönetiminde ve sevkiyatta RFID kullanımına geçeceklerini söylüyor. Türkiye’nin en büyük AVM yatırımcılarından Multi Turkey Yönetim Kurulu Üyesi Hulusi Belgü, artık yatırıma değil varlık yönetimine ağırlık verme kararı aldıklarını açıklıyor. Bu bağlamda portföylerinde verimlilik çalışmaları yaparak mevcut AVM’lerini en kârlı şekilde işletmeye odaklanacaklarını dile getiriyor. Bu yıl yüzde 10 büyümeyi hedeflediklerini belirten Nissan Türkiye Genel Müdürü Sinan Özkök de bir yandan kârlılığı korumak için verimliliğe odaklanma kararı aldıklarını söylüyor. “Verimlilik artırıcı çalışmalarla maliyetleri düşürürken pazar payımızı artırmayı hedefliyoruz” diyor. 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz