TEB-Fortis birleşmesinden sonra BNP Paribas, sigortacılık tarafında da yeni bir yapılanma gerçekleştirdi.
Daha önce Cardif aldı altında faaliyet gösteren hayat ve hayat dışı
şirketler ile Fortis Emeklilik, BNP Paribas Cardif şemsiyesi altında
toplandı. Yeni yapının yönetimini üstlenen CEMAL KİŞMİR, 3 ayrı şirketle
faaliyette olacaklarını söylüyor. Hayat dışı branşta daha önce olduğu
gibi koruma ürünlerinde büyümeye devam edeceklerine işaret eden
yönetici, "Hiçbir zaman kasko ya da sağlık sigortası satan bir şirket
olmayacağız. Emeklilikte TEB ile 20 yıllık bir işbirliği anlaşması
yaptık. Bu işbirliğinin verdiği güçle dağıtım kanalını daha etkin
kullanıp yeni ürünler geliştirerek pazar payımızı gelecek 3 yılda 2
katına çıkarmayı hedefliyoruz" diyor. Son 2 yıl BNP Paribas için oldukça
hareketliydi.. Global finans devi, her alanda faaliylerirıi yeniden
yapılandırdığı hummalı bir süreçten geçti. TEB-Fortis birleşmesinin
ardından, kısa süre önce sigortacılık faaliyetlerini BNP Paribas Cardif
çatısı altında topladı. Türkiye'deki operasyonun başına ise bankacılık
kökenli Cemal Kişmir getirildi. Kişmir, hem sektörün hem de BNP
Paribas'ın yakından tanıdığı bir bankacı. 15 yıllık perakende bankacılık
deneyimi var. Son olarak da TEB'in perakende bankacılık operasyonundan
sorumlu genel müdür yardımcısı olarak görev yapıyordu. Cemal Kişmir,
yeni göreviyle ilgili olarak "Beni en çok BNP Paribas Cardif'in
çeşitliliği heyecanlandırdı" diyor. Grubun pazara ciddi yatırım
yaptığına, Türkiye'de sektöre çok güvendiğine işaret ediyor. BNP Paribas
Cardif, yeni dönemde Türkiye'de 3 ayrı şirketi ile sigortacılık
yapacak. Kişmir, bu şirketleri BNP Paribas Cardif Sigorta, BNP Paribas
Cardif Hayat ve BNP Paribas Cardif Emeklilik olarak sıralıyor. Hayat ve
emeklilik şirketinin ayrı olması, Türkiye'de alışkın olduğumuz bir durum
değil. Kişmir bunu, "Hayat branşında hem koruma hem birikimli hayat
ürünleri satıyoruz. Bu iki işimizi birbirinden ayrı sürdürmek için böyle
bir yapılanmaya gittik" şeklinde açıklıyor. BNP Paribas Cardif, farklı
iş modelleriyle yeni dönemde büyüme hedefinde. Cemal Kişmir, "Hiçbir
zaman kasko ya da sağlık sigortası satan bir şirket olmayacağız. İddialı
olduğumuz koruma sigortaları alanında büyüyeceğiz. Emeklilikte TEB ile
20 yıllık bir işbirliği anlaşması yaptık. Bu işbirliğinin verdiği güçle
dağıtım kanalını daha etkin kullanıp yeni ürünler geliştirerek pazar
payımızı gelecek 3 yılda 2 katına çıkarmayı hedefliyoruz" diye
konuşuyor. BNP Paribas Cardif CEO'su Cemal Kişmir ile grubun yeni döneme
yönelik plan ve hedeflerini, sigorta sektörünün geleceğini konuştuk:
Capital: BNP Paribas Türkiye'de sigortacılık faaliyetlerini
yeniden yapılandırdı. Şu anda 3 ayrı şirketle faaliyettesiniz. Neden 3
ayrı şirket?
- BNP Paribas sigortacılık faaliyetlerini global olarak BNP Paribas
Insurance adı altında sürdürmekteydi. Bu ad BNP Paribas Cardif olarak
değişti. Bu kapsamda Türkiye'de de 2 önemli değişiklik oldu. Birincisi,
2010 yılının ekim ayında bünyemize katılan Fortis Emeklilik ve Hayat'ın
adını BNP Paribas Cardif Emeklilik olarak değiştirdik. İkincisi, 2007
yılından bu yana Cardif'in Türkiye'de hayat ve hayat dışı alanlarda
faaliyet gösteren operasyonları Cardif Hayat ve Cardif Sigorta adı
altında yürütülüyordu. Global marka değişikliği paralelinde bu
şirketlerin adı da BNP Paribas Cardif Hayat ve BNP Paribas Cardif
Sigorta olarak değiştirildi. Bu 3 şirketimiz şu anda 3 ayrı dalda
faaliyet gösteriyor. 2007 yılından bu yana faaliyet gösteren BNP Paribas
Cardif Sigorta, hayat dışı alanda finansal koruma ve ferdi kaza
branşlarında hizmet veriyor. Biz bunlara koruma sigortaları diyoruz. BNP
Paribas Cardif Hayat şirketi ise hayat alanındaki diğer koruma
ürünlerini sunuyor. Emeklilik şirketimiz, emeklilik ve birikimli hayat
ürünleri sunuyor. Diğer yandan 3 ayrı dağıtım kanalıyla çalışıyoruz. BNP
Paribas Cardif Hayat ve BNP Paribas Cardif Sigorta iş ortaklarıyla
çalışıyor. Bu iş ortakları bankalar ya da tüketici finansman şirketleri.
Burada kurumsal anlamda sigortacılık hizmeti veriyoruz. Bir diğer
dağıtım kanalımız acentelerimiz. Acentelerimiz de emeklilik ve birikimli
hayat sigortaları dağıtımında bizimle çalışıyor. Şu anda 60 tane
acentemiz var.~
Capital: BNP Paribas Cardif bu çeşitli yapılanmasıyla Türkiye pazarından ne bekliyor? Yeni döneme yönelik plan ve hedefler ne yönde?
- Grup, finansal hizmetler şemsiyesi altında, 2010 yılında Türkiye'ye
çok ciddi yatırım yaptı. Bankacılık faaliyetlerini büyüttü. Aynısını
şimdi sigortacılıkta da bekliyor. Bunun için sigorta tarafında da önemli
yatırım yapıldı. Örneğin, Fortis ile birleşerek büyüyen TEB ile beraber
20 yıllığına dağıtım kanalına çok önemli yatırım yaptık. Bu yatırımın
değeri 80 milyon Euro'nun üzerindedir. TEB'in şubeleri 20 yıl boyunca
bizim ürünlerimizi satacak. İkincisi BNP Paribas Cardif Emeklilik ile
birlikte daha önce Türkiye'de faaliyette olmadığımız yeni bir alana
girdik. Ürün gamımızı genişlettik. Diğer yandan banka sigortacılığı
alanı da yeni ürünler konusunda önümüzü açıyor. Önümüzdeki dönemde
hedefimiz ürünlerimizi eskisi gibi sadece kurumsal bir dağıtım
kanalından değil gerek banka gerek internet, mobil ödeme sistemleri gibi
alternatif dağıtım kanallarından satabileceğimiz bir yapı oluşturmak.
BNP Paribas Cardif, Türkiye'de net olarak büyümek için gelmiş bir
oyuncu. Türkiye'nin bu konudaki dinamizmine de çok inanıyor ve
güveniyor.
Capital: Önümüzdeki dönemde başka yeni alanlara girme planınız var mı?
- Elementer tarafta koruma sigortaları alanında faaliyet göstermeye
devam edeceğiz. Hiçbir zaman kaza ya da sağlık sigortası satan bir
şirket olmayacağız. Koruma sigortaları esasında 3 ana branştan oluşuyor:
Gelir koruma, ödeme koruma ve kredi koruma. Fakat elementer sigorta
öncelikli büyüyeceğimiz alan değil. Bizim için öncelik hayat sigortası
tarafındaki ürünlerle büyüyor olmak. Bu alanda yeni ürünlerle büyümeyi
hedefliyoruz. BNP Paribas Cardif'in global pazarda lider olduğu
sigortacılık ürünlerini Türkiye'ye getirmek, buraya uyarlamak ve
büyütmek istiyoruz.
Capital: Koruma sigortaları Türkiye'de ne ölçekte bir pazar
oluşturuyor? Sizin burada ne kadar pazar payınız var ve gelecek
hedefiniz ne yönde?
- Aslında bu pazarda çok fazla kırılım var. Ferdi kaza sigortaları
tarafında 2010 yılı sonu itibarıyla yaklaşık 600 milyon TL düzeyinde bir
pazardan söz edebiliriz. Bunun yarısı banka sigortacılığı, diğer yarısı
acenteler tarafından üretilen primlerden oluşuyor. Bir diğer alan
finansal kayıplar. Burada da 85 milyon TL düzeyinde bir hacim var. Bu
rakamın da yine 25 milyon TL'sinin bankalar aracılığıyla yapıldığı
görülüyor. Koruma sigortalarının hayat bölümündeki toplamına baktığımız
zaman 2,2 milyar TL düzeyinde bir hacim karşımıza çıkıyor. Bu hacmin çok
büyük bölümü banka sigortacılığından geliyor. Özetle bizim rekabet
ettiğimiz pazar yaklaşık 3 milyarlık bir büyülüğe sahip. Biz de bu
hacimden şu anda yaklaşık yüzde 2,5 düzeyinde pay alıyoruz. Hedefimiz
2013 yılında bu oranı yüzde 5'lere getirmek yönünde. Koruma sigortaları
alanının net anlamda gelişeceğini düşünüyorum. Kredi korumasigortaları
çok yüksek oranda Türkiye'deki kredi pazarıyla korelasyon taşıyor. Gelir
koruma, ödeme koruma sigortalarının da iyi anlatıldığı zaman çok önemli
hacme ulaşabileceğini düşünüyorum. Pazar gelecek 3 yıl içinde yüzde
50'lere yakın bir büyüme gösterebilir.
Capital: Fortis Emeklilik çok atılımcı bir şirket değildi. BNP Paribas Cardif çatısı altında yeni oyun planı nasıl?
- Burada TEB ile olan işbirliğimize güveniyoruz. Yaklaşık 3 milyonluk
müşteri portföyü olan bir bankada emeklilik işini çok daha iyi
örgütleyerek satabiliyor olmamız lazım. Hedefimizde de bu var. Aslında
Fortis Emeklilik'in geçmiş performansında önemli bir çıkış söz konusu.
Fakat daha sonra bankadan kaynaklı problemler nedeniyle, bu, statik bir
performansa dönüşmüş. Mevcut tabloyu tamamen geride bırakarak yeni banka
ile birlikte 2011 yılında çok hızlı bir başlangıç yaptık. İlk 6 aylık
sonuçlar çok tatmin edici. 420 milyon TL'lik bir fon büyüklüğüne
ulaşıldı. Bu rakamın yüzde 30'u acenteler tarafından geliyor.
Dolayısıyla emeklilikte de acenteler bizim için önemli bir kanal olmaya
devam edecek. Bu kanalı yeniden gözden geçiriyoruz. Büyürken en çok
sisteme giren müşterilerin kalıcılığına, tahsilatın devamlı olmasına
dikkat edeceğiz. Sistemin müşteri kaybetmeden büyüyebiliyor olması
lazım. Emeklilik yatırım portföylerimizi de çeşitlendiriyoruz. Diğer
yandan yeni dönemde daha kuvvetli bir iletişim yapıyor olacağız. Şu anda
toplamda 80 binin üzerinde kontratımız var. 2013 yılı sonu itibarıyla
bunun 165 bine çıkacağını öngörüyoruz. Fon büyüklüğümüzü de yaklaşık 850
milyon TL'ye çıkarmayı hedefliyoruz. Yüzde 3,2 düzeyindeki pazar
payımızı da yüzde 5'e taşımak istiyoruz. ~
ÇOLAKOĞLU NEDEN ORTAK OLMADI?
GEREKLİLİK YOKTU
Grup olarak TEB daha önce bir hayat dışı sigorta şirketine sahipti.
Bu şirketi 2007'de Zürich'e sattı. Sonra da başka bir sigortacılık
faaliyetinde bulunmadı. BNP Paribas Cardif emeklilik alanına ise tamamen
sıfırdan kendisi girmiş oldu. Emeklilik TEB bu faaliyete dağıtım kanalı
anlaşması ile ortak oldu.
DAHA AVANTAJLI OLDU
Şu anda faaliyetlerimizin yüzde 100 BNP Paribas Cardif çatısı altında
olması bize daha net bir rekabet imkanı sağlıyor. Biz Türkiye'deki diğer
lider sigorta şirketleri ve tüketici finansman şirketlerinin yanı sıra
bankalarla da çalışıyoruz. TEB ile organik bağımız olsaydı burada daha
fazla hassasiyet göstermemiz gerekirdi.
KAR SIKINTISINI AŞMAK ZOR DEĞİL
SORUN HAYAT DIŞINDA
Türk sigorta sektörü bugün 37 milyar dolarlık bir büyüklüğe sahip.
Bunun 12 milyarlık bölümü hayat dışı alandan geliyor. Sektörde şu anda
yaklaşık 20 bin kişi çalışıyor. 16 bin acente var. Ancak sektör geçen
yıl sadece 150 milyon TL kâr elde etti. Sektörün düşük kârlılık problemi
olduğu ortada. Buradaki sorunun nedeninde hayat dışı alanlar öne
çıkıyor. Hayat alanı net olarak daha kârlı. Emeklilik de uzun dönemde
iyi ve sabırlı yönettiğiniz zaman kâr getiriyor.
2 UYGULAMA ŞART
Sektör geçmişte daha kârlıydı çünkü teknik karın dışında finansman
geliri vardı. Şimdi düşük faiz ortamında tablo değişti. Yeni dönemde
öncelikle fiyatlamanın rasyonalizasyonuna ihtiyaç var. Bütün sektörün
rasyonel olarak fiyatlama yapıyor olması lazım. Bugüne kadar satın alma
ve birleşmelerle gelen hızlı büyüme buna engel olmuş. Ancak artık
taşların oturduğunu düşünürseniz fiyatlamada rasyonalizasyonun kısa süre
içinde yapılabileceğini söyleyebiliriz. Bir de sektörün maliyet
yönetimine yani hasar/prim oranının rasyonalizasyonuna ihtiyaç var. Bu
da yapılırsa kârlılığın artacağını düşünüyorum.
"SİGORTACILIĞA GEÇMİS OLMAKTAN MUTLUYUM"
ŞİRKETİN YAPISI HEYECANLANDIRDI
Beni en çok BNP Paribas Cardif'in çeşitliliği heyecanlandırdı
diyebilirim. Hayat, hayat dışı ve emeklilik alanlarında olmamız, dağıtım
kanallarımızın çok geniş olması, kurumsal anlamda satış yapıyor
olabilmemiz, bize ait bir dağıtım kanalına sahip olmamız, aynı zamanda
acenteler kanalımızın olması önemli bir zenginlik. BNP Paribas Cardiff
pazara ciddi bir yatırım yaptı. Bu, Türkiye'de bu sektöre çok güvenen
bir yapıya işaret ediyor,
BANKACILIKTAN HEM FARKLI HEM DEĞİL
Sigorta sektörü kendini her ne kadar satış sektörü olarak konumlasa
da esasında sigorta satış değil satın alma sektörü. Biz risk satın
alıyoruz. Bankacılık ise riski transfer eden değil aracılık eden sektör.
Teknik olarak en büyük fark burada. Ürün adedi bankacılığa göre daha
az. Ama burada ürünler daha sofistike. Dağıtım kanalı yapısı ise
bankacılıktan çok farklı değil. 15 yıl perakende bankacılıkta çalıştığım
için sektöre uzak değilim ve sigortacılığa geçmiş olmaktan dolayı çok
mutluyum.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?