En çok değer yaratan, müşteriye en yakın, en güvenilir marka olma
özelliğini tescillerken, sektöründe fark yarattığını, sağlam bir
finansal tablosu olduğunu ve geleceğe güvenle ilerlediğini ilan etmiş
oluyor. Türkiye'nin değer yaratma ve artırma konusunda en başarılı
şirketleri bu yıl da İngiliz BrandFinance danışmanlık şirketinin Capital
için hazırladığı "En Değerli 100 Marka" araştırmasında bir araya geldi.
2011 araştırmasının lideri Türk Telekom oldu. İkinci sırada İş Bankası,
üçüncü sırada ise Turkcell var. Listede son 1 yıl içinde marka değerini
artırarak dikkat çeken çok sayıda şirket var. Peki "değer" artıranlar
bunu nasıl başarıyor? Hangi stratejilerle başarıya ulaşıyorlar? İşte bu
soruya yanıt veren 7 strateji ve onları uygulayanların elde ettikleri
örnek sonuçlar...
1- YENİLİKÇİ YAKLAŞIM Marka değerini artırmanın ilk kuralı yenilikçi ürün geliştirmekten
geçiyor. Süt ve süt ürünleri sektörünün en köklü şirketlerinden Pınar,
yenilikçilik konusunda yaptığı ataklarla marka değerini her geçen gün
artırıyor. Yaşar Holding Yönetim Kurulu Başkanı İdil Yiğitbaşı, organik
ürünler ve gurme çeşitler gibi yenilikçi ürünlerle tüketicinin gözünde
marka değerini daha üst noktalara taşıdıklarını söylüyor. En değerli
markalar arasında hep marka değerini artırmasıyla dikkat çeken Akbank da
teknolojiye ve altyapıya sürekli önemli yatırımlar yapıyor. Banka son 2
yılda daha yenilikçi ve hızlı hizmet sunmak için teknoloji projelerine
300 milyon dolarlık yatırım yaptı. Bank Asya ise yeni teknolojiye ve
yenilikçi ürünlere yaptığı yatırımlarla kısa sürede bankacılıkta kendini
çok farklı bir noktaya taşıdı. Marka değerini önemli ölçüde artırdı.
Bank Asya Genel Müdürü Abdullah Çelik, özellikle yenilikçi uygulamalarla
kredi kartı sektöründe adından bahsedilen bir banka olmayı
başardıklarını ifade ediyor. Listeye yeni giren Şölen, son yıllarda
AR-GE'ye yaptığı yatırımlarla dikkati çekiyor. Başarılarını
yenilikçiliğe borçlu olduklarının altını çizen Şölen CEO'su Elif Çoban,
yılda ortalama 50 yeni ürün geliştirdiklerini belirtiyor. 3 yılda
yaptıkları toplam yatırım tutarının 225 bin TL'yi aştığını söyleyen
Çoban, "Şölen'in marka değerinin yükselmesinde AR-GE'ye verdiğimiz önem,
geliştirdiğimiz yenilikçi ürünler ve bu ürünlerin sektörde yarattığı
katma değer etkili oldu" diyor
Türkiye'nin en değerli 100 markasını görmek için görsele tıklayın
2- HIZLI BÜYÜME TETİKLİYOR
Hızlı büyüme, markaların değer artışını tetikleyen bir başka faktör. Son
dönemde hızlı büyüyen şirketlerin marka değer artışıyla listeye girmiş
olmaları da bunu destekliyor. Örneğin, Sütaş markasını listeye taşıyan
etkenler arasında son yıllarda sektörünün üstünde gösterdiği büyüme
etkili oldu. 2010 yılını pazar lideri olarak kapattıklarını belirten
Sütaş Genel Müdürü Serpil Veral, "2011'in ilk çeyreğinde geçen yılın
aynı dönemine göre pazar yüzde 4 büyürken, Sütaş'ın büyümesi yüzde 19
oldu. Bu dönemde pazar payımız yüzde 17 seviyesinde gerçekleşti. 2011'i
yüzde 20 büyüme ile kapatmayı planlıyoruz" diyor. Şölen'in de marka
değerini artırmasında yenilikçilik kadar son dönemdeki hızlı büyümesinin
de önemli rolü var. Capital 500 sıralamasında son 3 yılda 43 basamak
zıplayan şirket, 2010'da yaklaşık 322 milyon TL'lik net ciro elde etti.
Şölen, 2011 sonunda yüzde 30'un üzerinde büyüme ile yaklaşık 400 milyon
TL üzerinde satış gelirine ulaşmayı planlıyor. Sofra da Capital 500'de
yükselişte olan şirketlerden. 2010 yılında listede 243'üncü sırada yer
alan şirket, bu yıl listede 5 basamak atlayarak 238'inciliğe çıktı.
Sofra'nın çatı kuruluşu Compass Group da 55 ülke içerisinde 23'üncü
sıradan 10'unculuğa yerleşti. 2-3 yıldır büyüme yolunda ciddi bir atakta
olduklarını belirten Sofra CEO'su Yaşar Büyükçetin, "Pazar payımızı
artırmak için yaptığımız satış, pazarlama ve müşteri ilişkileri yönetimi
konularındaki proaktif çalışmalar sonucunda hem büyüdük hem değerimizi
artırdık" diye konuşuyor.~
3- MÜŞTERİYİ MERKEZE KOYMAK
Müşteriyi merkeze koyup, ona özel ürün ve çözümler üreten şirketler,
rakiplerinin bir adım önüne geçmenin yanında markalarını değer liginde
üste taşımak konusunda da başarılı oluyor. THY de bunlardan biri... Son 3
yıldır marka değerini artıran şirket, geçen yıl Türkiye'nin en değerli
9'uncu markası iken bu yıl 3 sıra birden yükselerek 6'ncı oldu. THY
Genel Müdürü Temel Kotil, başarılarının temelinde, müşteriyi merkeze
koyma ilkesinin yattığını söylüyor. Müşterideki marka algısını düzenli
olarak ölçtürdüklerini belirten Kotil, "Mükemmel müşteri memnuniyetini
amaçlayan tüm faaliyetler marka değerimizi artırmaya katkı sağlıyor"
diyor ve ekliyor: "Müşterilerimizle temas halinde olduğumuz tüm
noktalarda 360 derece marka iletişim faaliyetlerini yürütüyoruz."
Müşteriyi özellikle de Türk halkını çok iyi tanıyıp onu tüm
faaliyetlerinin odak noktasına koyan şirketler arasında Turkcell de var.
34 milyonun üzerindeki müşteri sayısını, Türk halkını çok iyi
tanımalarına bağlayan Turkcell Genel Müdür Yardımcısı Emre Sayın,
"Türkiye'nin ve Türk halkının önemsediği şeyleri önemsiyor olmak,
Türkiye'nin Turkcell'i olmak marka değerine büyük katkıda bulunan bir
yaklaşım" diyor.
Doğuş Otomotiv CEO'su Ali Bilaloğlu, kalite ve müşteri odaklı
uygulamalarla marka değer eğrilerinin ilerleyen yıllarda da yükselen bir
eğimle artacağına kesin gözüyle bakıyor. "Müşteriye yakın olma
prensibimiz doğrultusunda büyük bir aile olarak gördüğümüz iş
ortaklarımızın gücüne ve takım çalışmasına önem veriyoruz" diyor.
Türkiye'nin en değerli 100 markası tablosunun devamı için görsele tıklayın
4- DUYARLI VE SORUMLU OLMAK
Sadece şirket kârını düşünmek, topluma ve çevreye katkıda bulunmamak
marka değerini azaltıyor. Topluma ve çevreye duyarlı, sorumluluk sahibi
markalar ise değer kazanıyor. Bank Asya da geçen yıla göre en değerli
markalar arasında 9 sıra birden yükselmesini aynı zamanda sponsorluk
faaliyetlerine borçlu. Banka Asya 1. Lig'e sponsorluk yaparken, engelli
oyunculardan oluşan, "Türkiye Engelsizler Tiyatro Grubu"nu sponsor
olarak destekliyor. Bank Asya Genel Müdürü Abdullah Çelik, "Markamızın
değerini, müşterimizin yanında bulunan ve onları destekleyen bir banka
olduğumuzu göstererek artırmayı hedefliyoruz" diyor. Sosyal sorumluk ve
çevreye duyarlı olmak konusunda yaptıkları çalışmalarla marka
değerlerini artıranlar arasında Mercedes Benz Türk, Turkcell, Akbank ve
Vestel de bulunuyor. Mercedes Benz Türk, sağlam ve güvenilir kurum
itibarı için toplumsal katkı sağlayan kültür, sanat ve spor
etkinliklerinde yer alıyor. Türkiye'de milli futbol ve basketbol
federasyonu ile İKSV müzik festivaline sponsor olarak destek oluyor.
Turkcell de toplumun eğitimine büyük katkı yaparak marka imajını
sağlamlaştırıyor. Turkcell Genel Müdür Yardımcısı Emre Sayın,
Kardelenler ve Gönül Köprüsü gibi projelerin Turkcell'in marka değerini
artırdığını söylüyor. Akbank, konu sosyal sorumluluk olduğunda birçok
alanda varlık gösteriyor.Kültür ve sanata en çok destek veren kurumlar
arasında ilk sıralarda yer alan banka, İKSV İstanbul Film Festivali'nin 7
yıldır sponsoru. Son olarak da sektöründe bir ilke imza atarak, Karbon
Saydamlık Projesi 2010 Global 500 raporuna Türkiye'den giren ilk ve tek
kurum oldu. Vestel de ürünlerde çevreci bir yaklaşım sergiliyor.
Vestel'in şu anda pazara sunduğu ürünler 5 yıl öncesine göre yüzde 50
daha az enerji tüketiyor. Vestel Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Mert
Gürsoy, AR-GE'de enerjiden ve zamandan tasarruf sağlayan ürünlerin
gündemlerinde olduğunu belirtiyor.~
5- KALABALIKTAN AYRIŞMAK
Tam olarak farkını ortaya koyan, bu farklılıkların altını çizen
kuruluşlar kendilerine yeni alanlar yaratırken, yeni ve daha sadık bir
müşteri kitlesine sahip olmanın kazanımlarını yaşıyor. Bugün değerini
artıran şirketlerin aynı zamanda bulundukları sektörlerde kendilerine
farklı rekabet alanları yarattıklarını, yeni müşteri kazanımında önde
olduklarını görüyoruz. Finansbank Genel Müdürü Temel Güzeloğlu,
kendilerine marka değer artışı getiren stratejik yaklaşımlarını, "Yeni
ihtiyaçları belirleyerek bu ihtiyaçları karşılamaya yönelik ürün ve
hizmet modelleri geliştirmek, bunları en iyi şekilde sunabilmek olarak
tanımlayabiliriz" sözleriyle anlatıyor. Güzeloğlu, bu stratejileri
sayesinde sadece 2010 yılında 1,3 milyondan fazla yeni müşterileri
olduğunu ifade ediyor. Farklılaşarak değer kazanan bir başka banka da
Denizbank. Sektörde birçok ilki gerçekleştiren ve tarım gibi niş
sektörlere odaklanan banka, marka imajını kısa sürede yükseltmeyi
başardı. Bunu da bankacılık gibi iletişimden hizmetlere kadar hemen her
faaliyetin birbirinin aynısı olduğu bankacılık sektöründe
gerçekleştirdi.
Denizbank Yönetim Hizmetleri Grubu Genel Müdür Yardımcısı Tanju Kaya,
sadece ürün ve hizmetlerde değil reklam ve tanıtım çalışmalarında da
rakiplerinden farklılaşmaya çalıştıklarını anlatıyor.
6- YAKIN VE ULAŞILABİLİR OLMAK
Geniş bir erişim ağına sahip olmak, müşteriye yakın bir duruş
sergilemek, müşterinin olduğu her yerde bulunmak marka değerini artıran
kriterler arasında. Türk Telekom, İş Bankası ve Turkcell gibi şirketler,
en değerli markalar listesinin üst sıralarına, müşterilerine yakın
olmaları sayesinde ulaşıyor. Türk Telekom, neredeyse Türkiye'nin yüzde
100'ünü kapsayan altyapıya sahip. Türkiye İş Bankası, özel bankalar
arasında en fazla şube ağına sahip olmasıyla öne çıkıyor. Turkcell ise
34,1 milyon müşterisi ve pazar lideri olmasıyla, diğerlerinden kendini
farklı bir yere konumlandırabiliyor. Sadece bu 3 şirket değil, başka
şirketler de benzer strateji izliyor. Bunlardan biri de de sektörün devi
Akbank... 3 bin 300'ün üzerine çıkan ATM parkuruyla sektörde ikinci
sırada yer alan banka, sadece fiziksel olarak değil, iletişim anlamında
da yakınlığı önemsiyor. Bunun için iletişime özel bir önem veriyor,
sosyal medyadaki varlığını da artırıyor. Müşterilerin gittikçe daha
fazla zaman geçirdiği sosyal ağlarda farklı uygulamalarımızla onlarla
ilişkilerimizi güçlendiriyoruz" diyen Akbank Genel Müdür Vekili Hakan
Binbaşgil, "Akbank Facebook ve Twitter olarak sosyal ağlarda toplam 14
hesap yönetiyor. Ayrıca 500 binin üzerinde takipçisi bulunan Facebook
sayfasıyla sosyal ağlardaki en büyük topluluğu yönetiyor" diyor. Erkek
giyiminin en güçlü markalarından Kiğılı da Türkiye'nin hemen her
köşesinde 200 mağazasıyla faaliyet gösteriyor. Markasını güçlendirmek
adına her yıl mağazalaşmaya devam ederken, müşterilerine yakın olmak
için düzenli iletişim çalışmaları gerçekleştiriyor.,
7- TUTARLILIK VE GÜVENİLİRLİK
Sektöründe uzun yıllar faaliyet göstermek, odaklı ve tutarlı bir çizgide
büyümek, finansal yapısı, ürün ve hizmet kalitesiyle güven oluşturmak
da marka değerini olumlu etkiliyor. Geçen yıl olduğu gibi 2011'de de
Türkiye'nin en değerli 2'nci markası olan ve 2,28 milyar dolarlık marka
değerine ulaşan İş Bankası, 87 yıllık istikrarlı çizgisi ile
rakiplerinden ayrılıyor. İş Bankası'nın Türkiye Cumhuriyeti'nin
sanayileşme ve ticaret hayatına dünden bugüne katkı sağladığını söyleyen
İş Bankası yetkilileri, "Marka değerinde ulaştığımız başarıyı yalnızca
güçlü finansal tablomuzdan değil, kendisine duyulan güven ve gösterilen
teveccühten alıyoruz" diyorlar. Türkiye'nin ilk ve en büyük cam
üreticisi Şişecam da listede tutarlı büyüme çizgisi, tüketicide
yarattığı güvenle değerini artıran bir şirket olarak yer alıyor. Bu yıl
ilk kez Türkiye'nin en değerli 100 markası arasına giren Onur Air Genel
Müdürü Şahabettin Bolukçu da markalaşmada tutarlılığın önemine dikkat
çekiyor. Bolukçu, "Onur markası kalite standartlarında sürekliliği
sağlamak ve kalite standardını korumak için yaptığı yatırımlarla marka
değerine ivme kazandırıyor" diye konuşuyor. Brisa Genel Müdürü Hakan
Bayman, "Brisa çatısı altında yer alan dört markamızla,
tüketicilerimizin bizden bekledikleri kaliteyi ve güvenliği onların
hayatına katıyor; bunun karşılığı olarak da onların saka-dati ve güveni
ile ödüllendiriliyoruz" diyor. Bu yıl listeye ilk kez giren Şekerbank
marka değerindeki artışı güçlü finansal yapısı ve itibarına bağlıyor.
Şekerbank Genel Müdürü Meriç Uluşahin, "Türkiye'nin kurumsal yönetim
notu alan ilk bankası olan Şekerbank'ın bu adımının dayanağını oluşturan
şeffaf yönetim geleneği de marka değerimizi artıran en önemli
unsurlardan biri" diye konuşuyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?