Hepsinin amacı kategorisinde kendine en iyi yeri açmaktı. Kimlerin bu
amacı gerçekleştirdiğine gelince... Capital’in pazara yeni giren
oyuncuların pazar payı karnesine bakarak yaptığı incelemeye göre en iyi
performansı gıda ve perakende sektörlerinin oyuncuları gösterdi.
Uzmanlara göre elektrikli ev aletleri sektörüne yeni giriş yapanlar da
sektördeki rekabete göre beklentilerin üzerinde bir çıkışa imza attı.
Otomotiv, akaryakıt, finans ve sigorta gibi oyuncu sayısının çok,
yatırım ihtiyacının büyük ölçekli olduğu sektörlerde ise oyuncuların
diğer sektörlere göre pazar payı almakta zorlanması dikkat çekici.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. Türkiye'de
son 5-6 yılda birçok sektöre yeni oyuncu girişleri gerçekleşti. Bu
durum, küçük elektrikli ev aletlerinden gıdaya, finanstan otomotive,
akaryakıttan perakendeye birçok sektörde var olan çetin rekabeti daha da
kızıştırdı. Örneğin neredeyse dünyadaki birçok markanın yer aldığı
küçük elektrikli ev aletleri pazarı, sadece son 3 yılda Homend ve
GoldMaster gibi iki iddialı yerli oyuncunun girişine sahne oldu.
Finansta da beklentilerin ötesinde yeni oyuncu girişleri gözlendi. 2010
yılında Neova Sigorta, 2011 yılında Asya Emeklilik ve Hayat, sigorta
sektöründeki yerini alırken, 2012 yılında Odeabank, bankacılık
sektörünün 49’uncu oyuncusu olarak pazara girdi.
Son 10 yılın en hızlı büyüyen sektörlerinden perakendede ise son 5 yılda
hareket adeta zirveye çıktı. Hazır giyimde H&M, ev tekstilinde
English Home ve Sarev, gıda perakendeciliğinde ise A101 markaları bu
dönemde piyasada kendilerine yer buldu. Otomotivde Geely, akaryakıt
dağıtımında Full, Starpet ve Bluepet markaları da yeni oyuncu girişleri
arasında dikkat çeken markalardı. Artık oyuncuya doyduğu düşünülen
çikolata ve unlu mamuller alanında bile Torku gibi yeni oyuncular pazara
önemli bir hareket katmayı başardı. Gıdanın süt ve sütlü ürünler
kategorisinde Moova ve L’era Fresca pazarda “Biz de varız” dedi. Kişisel
bakım ve temizlik kategorilerinde ise Huggies, Star Baby, Helen Harper,
Fairy, Clin, got2b, Perfect Mousse, Syoss, Men Perfect,
Theramed, Premia, Papia markaları pazara giriş yaptı. Peki bu yeni
girişlerden hangileri pazar payında en iyi performansı ortaya koydu,
kimler hayal kırıklığı yaşadı? Hangi sektörler yeni oyuncuları zorladı,
hangileri yeni fırsatlar sundu?~ PAY ALABİLENLER
Capital’in son yıllarda pazara giren oyuncuların pazar payı karnesine bakarak yaptığı incelemeye göre en iyi
performansı sergileyenlerin gıda ve perakende sektöründe yer alanlar
olduğu görülüyor. Elektrikli ev aletleri sektöründe yeni yerini alanlar
da sektördeki rekabet göz önünde bulundurulduğunda uzmanlara göre
beklentilerin ötesinde bir çıkış yakalamışa benziyor. Öte yandan
otomotiv, akaryakıt, finans ve sigorta gibi hem oyuncu sayısının çok hem
yatırım ihtiyacının büyük ölçekli olduğu sektörlerde oyuncuların diğer
sektörlere göre pazar payı almakta zorlandığı da dikkatlerden kaçmıyor.
Rakamlarla kimlerin nasıl bir performans sergilediğine gelince...
Coca-Cola, 2012 yılında buzlu çay markası Fuse Tea ile pazarda kısa
zamanda ikinciliği elde etti. Şölen de unlu mamuller kategorisinde
yarattığı Biscolata markasıyla 4 yılda yüzde 20’lik bir pazar payına
ulaştı. Kuruyemiş pazarının en genç oyuncularından D’orleo oldukça
parlak bir performans ortaya koydu. Peyman bünyesindeki marka, 5 yılda
yüzde 22 oranında pay kazandı. Perakende sektöründe faaliyet gösteren
şirketler de sektörün dinamizminden yararlandı. Örneğin indirimli gıda
perakendeciliğinde A101, 2008 yılında pazara giriş yapmasına rağmen kısa
sürede pazarda üçüncü büyük olmayı başardı. Ev tekstilinde de English
Home, hızla mağazalaşarak yüzde 30 gibi çok ciddi bir pazar payıyla
liderliği ele geçirdi. Az sayıda oyuncunun yer aldığı dijital yayıncılık
sektöründe D-Smart da iddialı performansıyla pazardan aldığı yüzde
29’luk payla ikinciliği elde etti.
NEYİ DOĞRU YAPTILAR?
Peki kısa zamanda pazardan pay alarak başarılı performans ortaya koyan
markalar bunu nasıl başardı? Karnesi iyi olan yenilerin açıklamalarında
başarının formülü olarak yenilikçilik, müşteriyi iyi anlamak, fiyat ve
kalite dengesinde pazardaki boşluğu en iyi şekilde yakalamak öne
çıkıyor. 2008 yılında 3 mağazayla yola çıkan ve bugün 135 mağazaya sahip
olan English Home’un CEO’su Erdem Gündüz, kısa zamanda edindikleri
yüzde 30’luk payla pazar lideri olmalarını yenilikçi yapılarına, hızlı
moda anlayışını benimsemelerine ve müşteri memnuniyetine bağlıyor.
Şölen, Biskolata markasıyla 2009 yılında 2,3 milyar TL’lik unlu mamuller
pazarına girdi ve bugün bu kategoride yüzde 20’lik pazar payını elinde
tutuyor.~
Şölen Kategori Pazarlama Müdürü Hayat Kapukaya Turaman, yenilikçi bakış
açısının zorlu pazarda kendilerine yer açmalarını mümkün kıldığını
belirtiyor. “Stratejimizin en önemli kısmı, özellikle kadın tüketicileri
el üstünde tutmak oldu. Bunun getirdiği bağlılık ve karşılıklı
sahiplenme de başarımızda en önemli rolü oynadı” diye konuşuyor.
Pazara girmeden önce yoğun tüketici ve kullanım alışkanlıkları
araştırmaları yapan Papia, gerçekleştirdiği ilklerle 5 yılda pazardan
yüzde 25 pay aldı. Hayat Kimya Temizlik Kağıdı Kategori Pazarlama Müdürü
Aysel Aydın, pazara ilk girdikleri günden itibaren kalite kriterlerini
yükselterek pazarda ikinciliğe yükseldiklerini anlatıyor. “Şu anda da
sadece Türkiye’de değil dünyada bir ilk olan özel B-Side teknolojisi ile
üretilen Papia tuvalet kağıtları, Türkiye’nin en dayanıklı ve dolgun
tuvalet kağıdı raporunu aldı. Papia, tüketicisini dinleyerek ve
ihtiyaçlarına uygun çözüm önerileri geliştirerek pazar payını
yükseltmeye devam edecek” diyor.
MÜŞTERİYE YAKLAŞIM FARKI
Müşteri ihtiyacını çok net bir şekilde analiz edip karşılık vermek de
yenilerin başarısında etkili bir neden olarak öne çıkıyor. Pazar payı
almanın çok zor olduğu bir alan olan finans sektöründe Odeabank, 49
oyunculu pazarda 1 yıldan bile daha az sürede mevduat büyüklüğünde ilk
15 banka arasına girmeyi başarmış durumda. Bu yola çıkarken
tüketicilerin değişen ihtiyaçlarını dikkate alarak bu ihtiyaçlara nasıl
hitap edebiliriz diye düşündüklerini söyleyen Odeabank Genel Müdür
Yardımcısı Serkan Özcan, farklılaşma imkanları üzerine yoğunlaştıklarını
söylüyor. “İşte bu doğrultuda stratejimizi ‘kişiye özel’ bankacılık
üzerine kurduk” diyen Özcan, müşteriye sundukları farklılıkların da
kendilerine başarıyı getirdiğini anlatıyor.
Son 5 yılda indirimli gıda perakendeciliğinde üçüncü büyük oyuncu haline
gelen A101, bu konumunu müşteriye sunduğu farklı hizmete bağlıyor. A101
İndirim Marketleri CEO’su Erhan Bostan, indirimli marketler arasında
taze ürünün yanında marka ürün satarak müşteri nezdinde farklılaşmanın
kendilerini Türkiye’de üç büyük perakende zincirinden biri haline
getirdiğini söylüyor.
Yine rekabetin çok zorladığı bir başka alan olan akaryakıtta da Starpet,
5 yılda ilk 20 oyuncu arasına girmeyi başardı. Starpet Yönetim Kurulu
Başkan Yardımcısı Murat Okalin, 60 markalı akaryakıt sektöründe
geldikleri bu noktada müşteriye yaklaşımlarının etkili olduğunu ifade
ediyor. “Aldığımız pazar payında, müşterinin ihtiyacını doğru şekilde
belirleyip, ona uygun stratejiler geliştirmemizin ve krizleri fırsata
çevirebilmemizin büyük payı var. İstasyonlarımızı kendimiz işlettiğimiz
için yüzde 25’e varan oranda indirimler sağlayabiliyoruz. Bugün sektörde
kendine ait istasyon sayısı en fazla olan şirket biziz” diyor.~ TASARIMIN BÜYÜK GÜCÜ
Tasarıma odaklanmak ve daha uygun fiyat stratejisiyle tüketicinin
karşısına çıkmak da yenilerin şansını artıran önemli bir faktör.
Uzmanlara göre 2007 yılında girdiği seramik sektöründe bugün yüzde 7’lik
pazar payını elinde bulunduran Bien Seramik’in de en büyük rekabet
avantajı tasarımda yarattığı fark. Avrupa Birliği’nin uluslararası
tasarım yarışmasında en çok derece yapan ülkelerin sıralandığı ‘Top 100
En İyi Tasarımcı Ülkeler’ listesinde, Türkiye’yi ABD’den sonra ikinci
sıraya taşıyan üç tasarım ekibi arasında yer aldıklarını belirten Bien
Seramik Satış Grup Başkanı Metin Savcı, tasarımın karşılığını daha
yüksek pazar payı olarak aldıklarını söylüyor.
Küçük ev aletlerinde de son dönemde yeni oyuncu girişi anlamında bir
hareket var. Henüz buradaki yeniler ciddi bir pazar payına ulaşmış
değil. Ancak pazarda 100’den fazla markanın yer aldığı düşünüldüğünde
uzmanlar bu kategorideki yenilerin gerek uygun fiyat politikaları gerek
tüketiciye vadettikleri farklılıklarla öne çıkabileceğini söylüyor. Son 3
yılda pazardan yüzde 2 pay alabilen Ho-mend’in genel müdürü Hakan
Koçer, ayrıcalıklı hizmetlerle markanın pazardaki konumunu güçlendirmek
niyetinde. Koçer, bu hizmetler hakkında şu bilgiyi veriyor: “Müşteri
hizmet taahhüdümüz dünyada bir ilk. Tüm arızalı ürünleri evden ve
işyerinden kargo ile
aldırıp, 48 saat içinde tamir edip veya yenisi ile değiştirip, kargo ile Homend müşterisine gönderiyoruz. ”
Rekabetten daha uygun bir fiyatlama stratejisiyle sıyrılmayı benimseyen
Goldmaster, 2 yılda pazardan yüzde 2,5 pay aldı. Pazardaki tüm
markaların fonksiyon olarak neredeyse aynı ürünlerle rekabet ettiklerini
ifade eden Goldmaster Genel Müdürü Sinan Bora, “Fiyat-kalite olarak
yüksek performanslı ürünler pazarda öne çıkmamızı ve ayrışmamızı
sağladı” diyor.
GELECEK VAAT EDENLER
Bu yeni girişler arasında en çok kimlerin gelecek vaat ettiğine
gelince... Biscolata önümüzdeki 5 yıllık dönemde pazarda 3 ana oyuncudan
biri olmayı planlıyor. Homend’in planı her yıl yüzde 1 pazar payı
alarak ilerlemek. Homend Genel Müdürü Hakan Koçer, “Kuruluşumuzun 5’inci
yılında yüzde 5 pazar payına ulaşmayı hedefliyoruz” diyor. Asya
Emeklilik de gelecek 5 yılda sektördeki ilk 5 şirketten biri olma
hedefiyle yol alıyor. Yakın zamanda sektörün ilk üç markasından biri
olacaklarını belirten Goldmaster Genel Müdürü Sinan Bora, “Seda Sayan
ile yaptığımız iş ortaklığı ve diğer marka yatırımlarımızı da dikkate
alırsak ben gelecek 2 yıl içinde 3 lider marka arasında olacağımıza
eminim” diyor. Akaryakıt dağıtım sektörünün iki yeni markası Starpet ve
Bluepet de sektörde pazar payını giderek artırmak peşinde. Starpet,
gelecek 5 yılda pazar payını yüzde 1’den yüzde 3’e çıkarmayı planlarken,
Bluepet ise ilk 10 oyuncu arasına girme mücadelesi vereceğini
belirtiyor.~
Uzmanlar ise yakın gelecekte Biscolata, Fuse Tea, Moova markalarının
sektörlerinde öne çıkacağını düşünüyor. 9 Eylül Üniversitesi İktisadi ve
İdari Bilimler Fakültesi Öğretim Görevlisi Pınar Özkan, Fuse Tea’nın
Coca-Cola’dan alacağı güçle kategorisinin en önemli oyuncusu olabilme
potansiyeline sahip olduğunu belirtiyor. “Şölen’in Biscolata’sı da
sürdürdüğü konumuyla gelecek vaat eden bir marka olduğunu gösterdi”
diyor. Texas Üniversitesi’nden Prof. Dr. Tevfik Dalgıç da önümüzdeki
dönemde Çinli otomotiv markası Geely’nin Türkiye pazarında fiyat
stratejisiyle başarılı olabileceğini ifade ediyor. “Moova da değişik
peynir türleri ile pazarda fark yaratabilir” diye konuşuyor.
DOÇ. DR. PINAR ÖZKAN / 9 EYLÜL ÜNİVERSİTESİ İKTİSADİ VE İDARİ BİLİMLER FAKÜLTESİ
“PAZARI İYİ OKUYANLAR İÇİN FIRSAT VAR‘
YAPILAN HATALAR
Son 5-6 yılda pazara girip de başarısız olan markalara baktığımızda,
stratejik planlamasını doğru yapamayan şirketlerin kısa süre için başarı
kazansalar da bunu sürdürülebilir hale getiremediklerini görüyoruz.
Yanlış pazar seçimi, yanlış partner seçimi, harekete geçmek için geç
kalmak, farklılaştırıcı avantajın ve rekabet stratejisinin doğru
seçilmemesi gibi nedenler başarısızlıkta en çok karşılaşılan yanlışlar
olarak karşımıza çıkıyor. MUCİZE FORMÜL YOK
Her şirket için başarı getirecek mucize bir formül yok. Şirketin güçlü
ve zayıf yanlarıyla pazarın yarattığı tehdit ve fırsatların doğru bir
şekilde analizi, şirketin ölçeğine göre belirleyeceği hedef pazar, doğru
konumlandırma ve uygulamalarının bütünleştirilmesi yani stratejik
pazarlama planlamasının doğru yapılması başarı için kritik faktörler. GİRİŞ ENGELLERİ
Oyuncuların büyük olduğu sektörlerde potansiyel rakipler için giriş
engelleri her zaman daha fazla. Ancak pazarı iyi okuyan bir şirket için
her zaman fırsat alanları olduğu unutulmamalı. Günümüz tüketicisinin
hemen her üründe kişiselleştirilmiş sunumlar beklemesi, butik üretim
yapabilecekler için fırsatlar yaratabilir.
PROF. TEVFİK DALGIÇ / TEKSAS ÜNİVERSİTESİ İSLETME FAKÜLTESİ
MÜŞTERİYİ ANLAMAYAN BAŞARISIZ OLUYOR
KAZANANLAR
Son 5-6 yılda pazara giriş yapan ve pazar payı kazanan markalara göz
attığımızda bazıları pazar için yeni. Bu bakımdan ilgi çekiyorlar. Sonra
da araya fiyat farkı, ürün farklılaşması, iletişim ve dağıtım
stratejilerindeki farklılaşmalar, müşteri ihtiyacına yanıt verebilen
özellikler giriyor. TALEP ETKENİ
Bazıları jenerik ürünleri marka haline getiriyor ve markalaşmayı iyi bir
konuşlandırma uygulaması izliyor. Bir de pazarlarda var olan ama henüz
doygunluk noktasına gelmemiş olan talep var. Bu durum da markaların
pazar payı almasında etkili oluyor.~ İHTİYACIN KARŞILANMASI
Pazar payı almada kimler başarısız oluyor? Bence müşterinin istediğini
tam anlayamayan markalar başarısız oluyor. Burada sadece ihtiyacın
karşılanması değil, bu talebin hangi fiyatla, ambalajla, tanıtımla ve
dağıtımla karşılandığı da çok önem taşıyor. REKABET KOŞULLARI
Ayrıca rekabet koşulları da çok önemli. Yeni girişler olduğu anda rakip
markaların takındığı tavır, koydukları tepkisel pazarlama stratejileri
de yenilerin performansında önemli rol oynar.
PETER FISK / PAZARLAMA DANIŞMANI, STRATEJİST
BÜYÜK OLAN DEĞİL ÇEVİK OLAN KAZANIR
NİŞ ALANLARA ODAKLANMAK
Markalar dünyasına son yıllarda giriş yapan ve çok başarılı olan
markaların genellikle çok büyük olmaya değil niş alanlara girmeye
odaklandıklarını görüyoruz. Air Asia, Zipcars, Instagram, Rovio,
Spotify, Beats, Graze, Azuri, Rackspace, Shapeways, Tesla, Wuxi Pharma
pazara yeni giriş yapıp da başarılı olan marka ve şirketlerden
birkaçı... Bu markalar alanlarında başarılı oldular çünkü, bazı şeyleri
farklı yaptılar, yeni iş modelleri geliştirdiler. iyi ortaklıklar kurup,
güçlü network'lerin içinde yer aldılar. KÂRLI NOKTAYA GELDİLER
Bu şirketler pazarlarında belki en büyük değiller ama 5 yıl içinde çok
kârlı bir noktaya geldiler. Bir pazarda en iyi yeni girişlerin genelde
oyun değiştiren şirketler arasından çıktığını görüyoruz. Bunlar güçlü
kaynaklara sahip olmadıkları halde büyük rakiplerinden farklı
uygulamalarıyla pazar payı alabiliyorlar. Ben bu durumu biraz da judo
sporuna benzetiyorum. Orada da en büyük olan değil, çevikliğini, hızını
ve dengesini en iyi şekilde kullanan kazanır. OYUN DEĞİŞTİRİCİLERİN SIRRI
Oyun değiştirici olarak adlandıracağımız yeni markaların başarılı olmak
için yapmaları gereken de net: Belli bir hedef kitleye odaklanmak.
Karmaşadan uzak basit bir kombinasyona sahip olmak. Ortaklıklar kurarak
maliyetlerini düşürmek. Yenilikçi olmak. Yetenekli çalışanlarla
çalışmak. Kendi yolunda gidecek kadar cesur olmak.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?