AB Komisyonu, sürdürülebilir ekonomik büyümeyi sağlamak, toplumu korumak ve rekabet eşitliği ortamını hazırlamak amacına odaklı iddialı bir projeyi gündeme alarak; 27 üyesinde bürokratik harcamalarda yılda 40 milyar Euro’luk tasarrufa gidiyor. Komisyon, bu tutarda bir tasarrufa 2012 yılında ulaşmak için çeşitli önlemleri uygulamanın yanı sıra yenilerini de hızla hazırlıyor. Halen AB üyeleri, bürokratik işlemler için yılda 124 milyar Euro harcama yapıyor. Bürokrasiyi 3’te 1 oranında azaltmayı hedefleyen bu programı yürütmek için Komisyon’un “Better Regulation Agenda: Daha İyi Düzenleme Gündemi”nin bir parçası olan ve 72 ayrı metinden oluşan “Action Programme for Reducing Administration Burdens in the EU: AB’de Yönetim Yükünü Azaltma Eylem Programı” yürürlüğe kondu. Bu programın bir hedefi de büyümeyi, rekabeti ve iş yaratmayı desteklemek. Ekim 2009’da Komisyon’un 13 öncelikli alanda yaptığı değerlendirme sonunda 2012 yılında hedeflenen tasarruf tutarına erişilebileceği anlaşıldı. AB Komisyon başkanı José Manuel Barrosso: “Komisyon, iş dünyasında bürokratik harcamaları azaltmak için koyduğu hedefe emin şekilde ilerliyor. Halen AB iş dünyası yılda 7,6 milyar Euro tasarruf sağlıyor. Eğer Avrupa Parlamentosu ve Üye Ülkeler Komisyon’un önerilerine destek verirlerse 40 milyar Euro’ya ulaşırız. Daha iyi düzenlemeler asla bitmeyecek bir süreçtir. Sadece kötü kuralları değiştirmek değil mesele; fakat iyi çalışacak yeni kurallar koymak, yeni teknolojileri ve yeni inovasyonları kullanmak gündemimizde.”
AB Parlamentosu ve Avrupa Konseyi’nde onay bekleyen bazı konular…
-AB’de yılda 18 milyar Euro’luk Katma Değer Vergisi’yle ilgili fatura düzenleniyor. Bu faturaların elektronik ortamda ulaştırılması halinde 22 milyon firma zaman ve maliyet avantajı sağlayacak. Komisyon, elektronik faturalamanın önündeki engellerin kaldırılmasını Konsey’den talep etti. Eğer orta vadede iş dünyasındaki tüm faturalar elektronik ortamda düzenlenirse 18,4 milyar Euro tasarruf sağlanacak.
-Komisyon Şubat 2009’da Konsey’den en fazla 10 işçi çalıştıran küçük işletmelerin AB kurallarına uyumlu bilanço düzenleme gereğinden vazgeçmesini talep etti. Bu talep uygun bulunursa 5,4 milyon küçük işletme 1,1 milyar Euro tasarruf sağlayacak.
Avrupa Ekonomik İyileşme Planı’nın önemli eylem alanlarından biri orta ve küçük işletmelerin üzerindeki bürokratik yüklerin azaltılmasıdır.~
Küçük işletmeleri korumak amacıyla Komisyon’un yaptığı bazı hazırlıklar:
-2010 sonunda KOBİ’lerin bilanço, kâr-zarar tabloları ve mizanlarını basitleştirmek amacıyla AB muhasebe ve denetleme kurallarında değişiklik önerilerini sunmak,
-Bu yılın başında AB sınırları içinde iki liman arasındaki yükler için kayıt işlemlerini yeni bir veri tabanı ile basitleştirmek,
-2010’un ilk aylarında 20 yatağa kadar olan küçük otellerin hazırlamakla yükümlü oldukları istatistik raporlama zorunluluğunu kaldırarak basit bir uygulama başlatmak.
AB Komisyonu Başkan Yardımcısı Günter Verheugen: “Bürokrasiyi azaltma programı, Komisyon’un amiral gemisi olacak bir projedir ve iki ana hedefi vardır: birincisi tamamen politiktir; sıklıkla söylendiği gibi AB’nin bürokratik bir canavar olmadığını her tür çaba kullanılarak Avrupalılara göstermek, ikincisi ise ekonomiktir; yavaş ve yetersiz bürokratik kuralların özellikle KOBİ’ler için yarattığı gereksiz maliyetleri düşürmek. Komisyon’un yaklaşımını AB Parlamentosu ve Konsey benimsedi... Daha iyi düzenlemeler sürekli bir alıştırmadır ve gelecek Komisyon döneminde de devam edecektir. Bütün sektörler adım adım bürokrasinin azaltıldığını görecek”
AKILLI KURALLAR
AB Komisyon iddialı programıyla sadece düzenlemelerin iyileştirilmesini değil ve fakat akıllı kuralların uygulanmasını da taahhüt ediyor. Başkan Barrosso, Avrupa’nın güçlendirilmesi konusunda parlamentoda yaptığı konuşmada bu konuyu özellikle vurguladı. Prosedürleri basitleştirmenin ve özellikle KOBİ’lerde idari engelleri azaltmanın, 2010’da göreve başlayacak yeni Komisyon döneminde de Başkan’ın öncelikleri arasında yer alacağını taahhüt etti.~
2012’de 13 sektörde sağlanacak 40 milyar Euro’luk tasarrufun en büyük kalemleri şöyle
- Vergi ve Gümrük: Toplam idari yük: 87 milyar Euro. Tasarruf hedefi: 26 Milyar Euro. -Şirketler hukuku : Toplam idari yük: 14.6 milyar Euro. Tasarruf hedefi:8.2 milyar Euro. -Tarım/ tarım sübvansiyonları: Toplam yük: 5,2 milyar Euro. Tasarruf hedefi: 1,8 milyar Euro. -Gıda güvenliği : Toplam idari yük: 4 milyar Euro. Tasarruf hedefi: 1,3 milyar Euro. -Ulaştırma: Toplam yük: 3, 8 milyar Euro. Tasarruf hedefi: 748 milyon Euro. -İstatistikler: Toplam Yük: 779 milyon Euro. Tasarruf hedefi: 328 milyon Euro.
Türkiye’de de bürokratik engelleri azaltmak ve bu alanda AB ile uyum sağlamak için ciddi çaba gösteriliyor. e-Devlet uygulamalarında önemli mesafeler kat ediliyor. Bu uygulamaların ülkemizde de bürokratik harcamaları, AB’deki gibi üçte bir oranında düşürmese bile ciddi inişe geçirmesi bekleniyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?