Faruk Berksan, iş dünyasının en girişimci işadamlarından biri. Birçok kişi onun için, “Anahtar teslimi şirket kurup satıyor” diyor. Böyle anılıyor olmasında, kurucusu olduğu Uzay Gıda’yı PepsiCo’ya, Kar Gıda’yı 2002 yılında Kraft’a satmasının payı büyük.
Ancak Berksan, hiçbir zaman satmak için şirket kurmadığını söylüyor. Hep yeni bir ürün, yeni bir düşünce geliştirme amacı güttüğünü belirtiyor. “Başarılı olduğumuz için kapımızı çalan yabancı şirketler oldu. Hepsiyle görüştük. O günkü durumumuza göre bazıları ile ortak olduk, bazılarına komple sattık” diye konuşuyor.
Berksan’ın şirketleri bugün de alıcıların göz bebeği. Tohumculuk ve tarım alanında çalışan şirketlerinden biri için görüşme halinde olduğunu belirten Berksan, “Ortaklık aşamasına geldik. Bir de hizmet alanında faaliyet gösteren bir şirketimiz var. Ona da devamlı talipler çıkıyor” diye konuşuyor.
Peki bir şirketin satılabilir konuma gelmesi nasıl mümkün olur? Bunun için belli kriterler var mı? Berksan’a göre bu soruların yanıtı, başlı başına bir ders konusu. Ancak yine de bu aşamaları bizim için özetliyor:
“Etkili bir pazar payı olmalı. Kurum kimliği olmalı; yönetim, aileden bağımsız çalışabilmeli. Çevre ile barışık olmalı. ÇED raporu, emisyon raporu, atık su raporları olumlu olmalı. Sosyal sorumluluk projesi tatminkar olmalı. Halkla, basınla barışık olmalı. PR değeri güçlü olmalı. Bankalarla iyi ilişkiler içinde olmalı.
İşte biz bütün bu kuralları fazlasıyla gerçekleştirdiğimizde, bir kısım şirketler gelip kapımızı çalıyor. Yani bu bir şans işi değil, çok çalışma, çok gayret gösterme, çok büyük tecrübe işidir.”
Berksan, girişimci ruhundan bir şey kaybetmiş değil. Her ortamda yeni iş imkanları olabileceğini düşünüyor. Yurtdışında yeni yatırım fırsatlarını değerlendiriyor. Enerji sektörünü de yakın markaja almış durumda. Ayrıca son bir yıldır, internet üzerinden hizmet verecek bir iş modeli üzerinde durduğunu, o işi de zamanı gelince açıklayacağını söylüyor. “Bunların haricinde farklı sektörlerde henüz ham durumda bazı projelerimiz var. Onları geliştiriyoruz” diyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?