Facebook’un operasyonlardan sorumlu başkan yardımcısı Sheryl Sandberg’ün “Omuz Vermek: Kadınlar, İş ve Liderlik İradesi” adlı kitabının piyasaya çıkmasıyla ABD’de, şirketlerin kendi çalışanlarını, özellikle de kadınları bir yandan aile üyeleriyle ilgilenip çocuklarını yetiştirirken diğer yandan da işteki kariyer hedeflerini tutturmak konusunda nasıl destek olabilecekleri hakkında çok sağlıklı tartışmalar başladı. Dünyanın dört bir yanında iş gücüne katılan kadın sayısı arttıkça ve teknoloji de çalışma saatleriyle şahsi zaman arasındaki sınırları kaldırdıkça diğer pek çok ülkedeki insanlar da artık aynı sorunlarla yüzleşir hale geliyor.
Sheryl’in kariyer basamaklarını tırmanırken aile ve iş dengesini tutturmak için nasıl mücadele ettiğini anlatan kişisel hikayesini okurken aklıma ailenizle ilgilenirken iş yerinde esnek saatlerle çalışmanın ne kadar gerekli olduğu geldi. Virgin Group’ta kadın çalışanlarımızın başarılı olması için ihtiyaç duyacakları her türlü araca sahip olmalarını sağlamayı taahhüt ederiz. Zaten “kadınlara kendi hedeflerini tutturmaları için sürekli ilham ve destek vermek” misyonuyla kurulmuş, kâr amacı gütmeyen bir grup olan Leanln.org’un düzenlediği etkinliklerde Virgin Amerika olarak yer almamızın nedenlerinden biri de bu, İster sıfırdan yeni bir şirket kuruyor ister kurulu bir şirketi büyütmeye çalışıyor olun mutlu, yaratıcı ve adanmış bir ekip kurmanın ilk şartı, grubunuzun ihtiyaçlarına göre tespit edilecek çözümleri bulmaktır. Bu konuda üç öneride bulunacağım:
1- İŞ YERİNİZİ AİLE DOSTU BİR ORTAM HALİNE GETİRİN
Pek çok insan, uyanık olduğu saatlerin çoğunu iş yerinde geçirir. Bu durum aile yaşamıyla ilgili alelade sorumluluklarla ilgilenmek zorunda olan çalışanlar açısından fevkalade problemli olabilir: Küçük çocuklara ve hasta aile üyelerine bakmak ve yaşlılara destek olmak gibi, Esnek çalışma saatleri ve ücretli izinler sunarak çalışanlarınıza sizin onların sorumluluklarının farkında olduğunuzu ve hem onlara hem de onların kıymetli katkılarına değer verdiğinizi hissettirmiş olursunuz. Sheryl kitabında, hamile kadın çalışanlar için arabasını iş yerinin giriş kapısından çok uzakta bir alana park etmenin ne kadar zor bir iş olduğunu, ancak kendisi de hamile kaldığı zaman anladığını itiraf ediyor. Ancak o zaman işvereninden müstakbel anneler için giriş kapısına yakın otopark yerleri tahsis etmesini rica ettiğini söylüyor. Herkesin Sheryl gibi konuşabilecek sağlam bir otoritesi ve kendine güveni olamayacağından, çalışanlarınızın sizin yanınıza gelmelerini beklemek yerine sizin gidip onlara nasıl yardımcı olabileceğinizi sormanız gerekir.~
2- DAHA ÇOK FIRSAT SUNUN
Sheryl, ne düşündüğünü açıkça söyleme, fırsatlardan yararlanma ve bir lider olarak kendini kanıtlama sorumluluklarını kadınların kendilerine yüklüyor, ancak şirketlerin de bir şeyler yapması gerekir. Örneğin kendi iş yerinizde, her ikisi de kadın çalışanların halen yüzleşmekte oldukları iki büyük meydan okuma olan, erkek çalışanlardan daha az maaş almamalarını ve liderlik rolleri üstlenebilmeleri için erkeklerle aynı fırsatlara sahip olmalarını sağlamaya çalışın. Virgin’deki çalışanlarımızdan biri olan Debbie, bizimle birlikte olmaya başladığı ilk günden bu yana sürekli olarak evinden çalışıyor. Bu düzenleme sayesinde bir yandan iki mükemmel çocuk yetiştirirken diğer yandan da zaman içinde çok daha büyük sorumluluklar üstlenebildi. Bugün onun ev ofisi, çeşitli saat dilimlerinde çalışabiliyor olmasını mümkün kılıyor ki benim global konuşma etkinliklerimin tümünü organize etmekten sorumlu bir çalışan olarak bu son derece gerekli bir özellik.
3- DİNLEYİN VE OMUZ VERİN
Sheryl, bütün kadınları sıkıntılarını açıkça söylemeye ve birbirlerine omuz vermeye teşvik ediyor: Eski Maliye Bakanı Tim Geithner’ın genç asistanlarının masada yeterince yer olmadığı için odanın arka taraflarında bir yerlerde oturmak zorunda bırakıldıkları bir toplantıyı örnek veriyor. Ancak şirket liderlerinin kendi paylarına düşeni yapmaları için önce dinlemeleri gerekir ki bu bizim için büyük bir sıklıkla hatırlatılması gereken bir konudur. Çalışanlarınız çıkıp açıkça dertlerini ortaya koyduktan sonra iş size düşer. Şimdi ister bir karar hakkında tartışarak isterse onların fikirlerini destekleyerek olsun, onların sundukları geri beslemelere göre hareket ederek onların güvenini kazanma zamanıdır. Her ne kadar bir iş ortamını yeniden düzenlemenin çeşitli yolları olsa da iş yerleri artık eski okul mantığıyla düzenlenecek yerler değil. Eğer kadınların ve erkeklerin gerek ailedeki rollerini gerekse de işlerini kusursuz yürütebilmelerini sağlayan enerjik iş ortamları yaratmak hakkında parlak fikirleriniz varsa lütfen bana yollayın!
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?