Önemli olan Aspirin, yani acı olanı satmaktır

Son dönemin en çok sevdiğim kitaplarından biri olan "Switch", iki kardeş yazar Dan Heath ile Chip Heath tarafından yazıldı.

1.03.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Önemli olan Aspirin, yani acı olanı satmaktır

Son dönemin en çok sevdiğim kitaplarından biri olan "Switch", iki kardeş yazar Dan Heath ile Chip Heath tarafından yazıldı. Hakikaten değişimin, çok küçük bir fark yaratmayla da gerçekleşebileceğini ortaya koyması açısından bu kitabı çok beğendim. İki kardeşin birkaç kitabını ve söyleşilerini okudum, bir konuşmalarını dinledim. Konuşmaları sırasında paylaştıkları bir görüş, ilgimi çekti. Ortaya attıkları görüş, yine bir ölçüde değişim ve fark yaratmaya dayalıydı. Ama ondan daha fazlasını, başarıya giden yolu yaratan temel bir stratejiyi tarif ediyordu. Vitamin ve Aspirin hesabı Önce ortaya attıkları bu yaklaşımın ana hatlarını paylaşayım:

-  Vitaminler hoştur, içmesi kolaydır ve sağlıklıdır. Aspirin ise acıdır ve yutması epey zordur. Birini almak zorunluluktur, almazsanız iyileşemezsiniz. Vitamini almak ise keyfe kederdir.

-  Yazarlar, babaların hamile anneleri anlamalarına yönelik bir kitaba dikkat çekiyor. Onlara göre bu kitabı almak bir zorunluluk değil. Sadece babalar için empati yapmaya yarayacak bir hoşluk olabilir. Oysa borsada para kazanma konusuna odaklanan kitap, Aspirin gibi değerlendirilebilir.

-  Bazen de Aspirin üzerine vitamin alınması gereken durumlar da karşınıza çıkabilir. Örneğin, ABD'li DVD kiralama şirketi Netflix, ilk çıktığında DVD'yi geri getirmeyenlere gecikme ücreti uyguluyordu. Bu nedenle de satışlar zayıf gidiyordu. Hemen yeni modele geçti ve gecikme ücretini kaldırdı. Bununla birlikte de daha önce hiç denenmemiş olan "abonelik" modelini geliştirdi. Birkaç ay sonra kazananın kendisi olduğunu görmüştü. Bu örnekte DVD'nin postayla alınması "vitamin", gecikme ücretinin iptal edilmesi ise tam anlamıyla "Aspirin" rolü üstlenmişti. Çünkü büyük bir acıyı ortadan kaldırmıştı. Bazen acı ilaç içmek gerekiyor / NetApp, adlı şirketin kurucusu Dave Hitz'in izlediği strateji de bunu iyi bir örnek oluşturur. "Boğa Nasıl İğdiş Edilir" adlı kitabı olan Hitz, 4 milyar dolarlık şirketini yaratırken örnek bir yaklaşım izledi. Başlangıçta küçük işletmelere hızlı ve ucuz data saklama hizmeti veriyordu. Büyümesi için daha kurumsal şirketlere ihtiyacı vardı.

-  Küçük işletmeler "vitamin" gibi olmuştu. Artık Hitz'in "Aspirine" ihtiyacı vardı. Tam bu sırada iki önemli müşterisini seçip "Love Yahoo" ve "Love Cisco" programlarını başlattı. Her şirket için de birer "Love Chief Officer" atadı. Stratejinin özünde "sevgi" ile birlikte "kişiselleştirme" ve "standardizasyon" vardı. Ekip, Yahoo ve Cisco'yu memnun etmek için her şeyi yapmaya hazırdı. Strateji kısa sürede işe yaradı ve gelirler 1 milyar dolara ulaştı. Gerçekten iş ve özel yaşama bakınca daha iyi anlıyoruz. Vitamin almak, hele de tadı iyiyse çok keyiflidir. Ancak acı şurup içirmek, yetişkin olsa bile zordur. Ama ben kızımdan biliyorum. Tatlı şurubun çözemediğini, acı iğneler iki günde çözdü ve hızla sağlığına kavuşturdu.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz