"Plastik kart devri kapanıyor"

Javier Perez ile de özel bir görüşmede sorularıma verdiği yanıtlardan bazı önemli başlıklar...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Plastik kart devri kapanıyor
Geçtiğimiz ay MasterCard, “MasterCard Hedef Şehirler İndeksi” araştırmasını yayınladı. Dünyanın önde gelen 132 şehrinin, dünya turizmindeki mevcut durumunu ve potansiyellerini ortaya koyan araştırmanın Londra’daki lansmanına ben de katıldım. Bu yıl ikincisi gerçekleşen araştırmada İstanbul, 2012’de beklediği 11,6 milyon uluslararası ziyaretçi sayısıyla parlayan yıldız oldu. Mastercard’ın Türkiye operasyonuna ne kadar önem verdiğini biliyordum. İstanbul’un dünyanın diğer şehirlerine örnek gösterilmesinden çok etkilendim, gurur duydum. Hong Kong, Madrid, Dubai, Roma, New York, Barselona, Milano, Amsterdam gibi şehirleri geride bırakan İstanbul’un 2012 yılı turizm gelirinin, 2011’e göre yüzde 20,7’lik artışla 10,6 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor. İstanbul bu artış oranıyla Avrupa’da turizm gelirini en fazla artıran şehir olacak. Araştırmanın bir diğer ilgi çekici yanı, dünya genelinde yaşanan ekonomik yavaşlamaya rağmen seyahat eden insan sayısında ve harcamalarındaki artışın devam etmesi. Uluslararası uçuşlar baz alınarak yapılan araştırmaya göre, 2011 yılında turist sayısı 174,9 milyonken 2012 yılında bu rakamın yüzde 5,7’lik artışla 184,9 milyona çıkması bekleniyor. Turizm nedeniyle yapılan harcamaların da 2011 yılına oranla yüzde 10,6’lık artışla 241 milyar dolara ulaşacağı öngörülüyor. “MasterCard Hedef Şehirler İndeksi” araştırmasının sonuçlarının kamuoyuna sunulduğu Londra’daki toplantıda, MasterCard Avrupa Başkanı Javier Perez ile de özel bir görüşme yapma imkanı buldum. Sorularıma verdiği yanıtlardan bazı önemli başlıklar şöyle:

BÜYÜMENİN KAYNAĞI
MasterCard olarak geçtiğimiz yıl yüzde 18 büyüme yakaladık. Bu, Avrupalıların harcamaya devam ettiğini gösteriyor. Bu büyümenin çok çeşitli nedenleri var. Örneğin özellikle Türkiye gibi gelişen ekonomilerin katkısı büyük. Türkiye’nin büyümesi yüzde 18’den yüksek, İspanya’daki büyüme yüzde 18’in altında. Diğer yandan nakitten plastik karta geçiş de bu büyümede büyük etken. Polonya’da, Rusya’da, Çek Cumhuriyeti’nde ve Türkiye’de son 5 yılda plastik kartın kullanımında adeta bir patlama yaşandı. Bugün temassız kartlar, telefonla ödeme gibi çok çeşitli yeni uygulamalar buralarda hızla gelişiyor. Yeni, genç ve hızlı büyüyen ekonomilerde ciddi bir transformasyon yaşanıyor. Diğer yandan Mastercard’ın rakiplerinden hızlı büyüdüğünün de altını çizmem gerek.

KRİZ ETKİLEMEDİ

Avrupa’da bugün yaşadığımız krizden etkilenen ülkelerin sayısı sanıldığı kadar fazla değil. İrlanda etkilendi, çok büyük bir ekonomi değil. Ya da Yunanistan, Polonya etkilenenlerden, ama bunlar da büyük ekonomiler değil. Finansal krizle ekonomik krizi ayırmak gerekiyor. Finansal kriz, bankalar ayakta kalabilecek mi sorusuna işaret ediyor. Oysa gerçek kriz, tüketici güveninin düştüğü, işsizliğin arttığı noktada karşımıza çıkar. Avrupa’da bugün 10 kişiden 9’unun bir işi var. Avrupalıların yüzde 90’ı iş sahibi olmaya devam ettikçe seyahat edecek, alışveriş yapacak. Dolayısıyla sağladığımız büyümenin bu yıl ve sonrasında da devam etmesini bekliyoruz. Mastercard oldukça güçlü bir şirket. Söz konusu finansal kriz, tüketici krizine dönüşmediği sürece büyümeye devam edeceğimizi düşünüyorum.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz