Sıkışıklık sinyalleri

Sektörlerden gelen sinyaller ...

1.07.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Sıkışıklık sinyalleri

Ukra İnşaat CEO'su Kürşat Tuncel de yaz aylarındaki yavaşlamaya dikkat çekiyor ve ekliyor: "Bu yıl yaz tatili, ramazan gibi piyasayı yavaşlatan etkenlere, Türkiye dışında oluşan riske dair beklentiler de eklenince yaz aylarında satışlarda bir miktar yavaşlama izlendi. Ama okul döneminin başlamasıyla yılın sonuna kadar alımlar tekrar canlanacaktır." 2011'de yüzde 30 gibi rekor bir oranda büyüyen beyaz eşyada da işler pek iyi gitmiyor. BSH Türkiye CEO'su Norbert Klein, 2012'nin oldukça zor bir yıl olacağını düşünüyor. BSH'nin tahminlerine göre bu yıl, pazar ya aynı kalacak ya da küçülecek. Norbert Klein, "Bu yılın ilk 4 ayındaki satışlar, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 1 düştü. Pazar çok zorlaştı. Pazarda hem satış adetleri hem fiyatlar düşüyor. Buna karşın üretim maliyetleri artıyor. Sektördeki ciddi rekabetten dolayı üretimden kaynaklanan artışları ürün fiyatlarına yansıtamıyoruz" diye konuşuyor.

KÜÇÜLME Mİ BAŞLADI?
Geçen yıl 864 bin 439 adet satışla rekor kıran otomotivde de sinyaller olumsuz. Bu yılın ilk 5 ayında satışlarda, toplam pazar yüzde 21, otomobil ise yüzde 16,9 daraldı. Renault Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, ilk üç aydaki daralmanın öngörüldüğünü anlatıyor. Aybar, "Mart, nisan ve mayıs aylarında ise binek ve hafif ticari otomobil pazarındaki rakamlar, yılın ilk 5 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 20,8 oranında bir düşüşe denk geliyor" diye konuşuyor. Aybar'a göre binek ve hafif araç pazarı, toplamda yılı 750-800 bin civarında bir satışla kapatacak. Bu, küçülme demek ancak sektör oyuncuları, pazarın seyrinin bu şekilde olacağını öngörüyordu. Yılın ilk çeyreğine iyi başlayan lojistikte de durgunluk başladı. Ceva Türkiye ve Balkanlar Genel Müdürü Aslan Uzun, yılın ikinci yarısının daha da durgun geçeceğini söylüyor ve şöyle değerlendiriyor: "AB'deki krizin ihracatımızı, başta otomotiv, beyaz eşya sektörleri olmak üzere olumsuz yönde etkileyeceği aşikar. İhracatçı müşterilerimizin daralan Avrupa pazarları yerine küçülmeyi telafi edecek ihracat bağlantıları gerçekleştirmeleri, kısa dönemde mümkün gözükmüyor. Bu durum eninde sonunda Türkiye'yi de etkileyecek." Yılın ilk yarısını 2011'in aynı döneminin altında kapatan kişisel bakım ve kozmetikte de yavaşlama beklentisi mevcut. Türk Henkel Kimya Yürütme Kurulu Başkanı Hasan Alemdar, "Pazarda artan rekabet koşulları ve maliyet artışlarının kârlılık üzerinde baskısı yoğun" diye konuşuyor.

NEGATİF ÖNGÖRÜLERE DİKKAT

Mobilya sektörü ise yıla büyüme ile başladı. İlk 5 aylık rakamlarda küçülme yok, hatta büyüme izleniyor. Boydak Holding Grup Pazarlama Koordinatörü Bilal Uyanık, ilk 5 aylık dönemde her ne kadar küçülme yaşamamış olsa da hedefleri gerçekleştirmek için yeterli bir dinamizmin pazarda olmadığını söylüyor. Uyanık, "Haziran ile birlikte ciddi rakamlar gerçekleştirildiğinden, piyasalardaki iştahsızlığın devamı halinde 5 aylık dönemdeki büyümelerin muhafazasında biraz zorlanacağımız görünüyor" diye konuşuyor. Yılın kalan dönemi için ise umutlandırıcı bir tablo olmadığına dikkat çekiyor. Yılın kalan kısmı için beklentilerin olumsuz olduğu bir diğer sektör ise ev tekstili. Geçen yılı oldukça iyi geçiren sektörün bu yılı için Zorlu Holding Tekstil Grubu Başkanı Vedat Aydın, "Daha da iyiye gidecek demek çok zor. Tabii ki AB'deki sorunlar ve zayıflayan Euro bizler için sevimsiz" diye konuşuyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz