Capital: Peki Tofaş gibi büyük bir şirketi, büyütmenin önünde nasıl zorluklar var? Büyümenin dinamiklerini neler oluşturuyor?
- En önemli konu, iç pazar. Çünkü futbol maçları gibi iç sahada
oynağınız maçları hep deplasmanda kazanamazsınız. İçeride de kazanmanız
lazım. Dolayısıyla biz de iç pazara çok önem veriyoruz. İç pazarın
olmadığı yerde kalıcı, sürdürülebilir, büyük yatırımları çekebilmek çok
zor. Büyük projeler ancak büyük iç pazarlarla olabiliyor. İç pazarınız
regülasyonlar, vergiler, ÖTV’lerle ekonomik şartlara göre sık gözden
ge-çiriliyorsa bunun yaratacağı projeler verimli olmaz. Sonuçta iç
pazarın büyüdüğü ortamda Tofaş ve diğer OEM’lerin (orijinal ürün
üreticileri) rekabette kalmaları sağlanabilir. Eğer otomotiv sektöründe
rekabet sağlayacak ham malzemede atılım yapabilirsek, enerjideki fazla
maliyetimizi rekabetsizliğimizi ortadan kaldırabilirsek, çalışanımızdan
gelen yaratıcılıkla birlikte Türk otomotiv sanayi önündeki tüm engelleri
kaldırabilir.
Capital: Türk otomotiv sektörünün yıllardır 1 milyon adet hayali
var. 1000 kişiye düşen otomobil sayısı potansiyel olarak görülüyor. Bu
alandaki hayaller niye gerçekleşmiyor?
- Geçen yıl yaptığımız projeksiyona göre 2016 yılında, Türk otomotiv
pazarının 1 milyon adetlik satış hacminin üzerine çıkacağını
öngörüyorduk. Bu yıl yaptığımız stratejik planlamada ise 1 milyon
adetlik pazar öngörümüzü 1 yıl erteledik. Yeni yaptığımız stratejik
planlamaya göre 2017’de otomotivde 1 milyonu geçebiliriz.
BÜYÜMENİN YÖNÜ
1- Bizim için en önemli konu, iç pazar. Çünkü futbol maçları gibi iç
sahada oynadığınız maçları hep deplasmanda kazanamazsınız. İçeride de
kazanmanız lazım.
2- 2013’te 255 bin adetlik üretim planlarken bu rakamın 160 bin adetten fazlasını ihraç etmeyi hedefliyoruz.
3- İç pazarda ise yine 100 bin adedin üzerinde araç satışıyla pazarda ilk sıralarda yer alacağımızı öngörüyoruz.
4- Bir yıl içinde ürettiğimiz Doblo’ları ABD ve Kanada’ya da ihraç etmeye başlayacağız.
5- Bunun için Doblo’ya 268 milyon Euro’luk ek yatırım yapıyoruz.
6- Doblo Amerika projesi kapsamında, 2014-2021 yılları arasında yaklaşık 175 bin aracın ihraç edilmesini öngörüyoruz.
7- Son dönemde de yeni binek araç geliştirme çalışmalarımıza hız verdik.
Bu yeni modelin tüm hakları Tofaş’a ait olacak. 2015’ten itibaren de
pazarda olacak.