Zamanımın tamamı gelecek 10 yılı planlamakla geçiyor

Tofaş’ın CEO’su Kamil Başaran’la otomotivdeki büyük değişimi, değişimin etkilerini ve Tofaş’ın yeni dönem planlarını konuştuk.

1.08.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Zamanımın tamamı gelecek 10 yılı planlamakla geçiyor

Capital: Peki Tofaş gibi büyük bir şirketi, büyütmenin önünde nasıl zorluklar var? Büyümenin dinamiklerini neler oluşturuyor?
- En önemli konu, iç pazar. Çünkü futbol maçları gibi iç sahada oynağınız maçları hep deplasmanda kazanamazsınız. İçeride de kazanmanız lazım. Dolayısıyla biz de iç pazara çok önem veriyoruz. İç pazarın olmadığı yerde kalıcı, sürdürülebilir, büyük yatırımları çekebilmek çok zor. Büyük projeler ancak büyük iç pazarlarla olabiliyor. İç pazarınız regülasyonlar, vergiler, ÖTV’lerle ekonomik şartlara göre sık gözden ge-çiriliyorsa bunun yaratacağı projeler verimli olmaz. Sonuçta iç pazarın büyüdüğü ortamda Tofaş ve diğer OEM’lerin (orijinal ürün üreticileri) rekabette kalmaları sağlanabilir. Eğer otomotiv sektöründe rekabet sağlayacak ham malzemede atılım yapabilirsek, enerjideki fazla maliyetimizi rekabetsizliğimizi ortadan kaldırabilirsek, çalışanımızdan gelen yaratıcılıkla birlikte Türk otomotiv sanayi önündeki tüm engelleri kaldırabilir.

Capital: Türk otomotiv sektörünün yıllardır 1 milyon adet hayali var. 1000 kişiye düşen otomobil sayısı potansiyel olarak görülüyor. Bu alandaki hayaller niye gerçekleşmiyor?
- Geçen yıl yaptığımız projeksiyona göre 2016 yılında, Türk otomotiv pazarının 1 milyon adetlik satış hacminin üzerine çıkacağını öngörüyorduk. Bu yıl yaptığımız stratejik planlamada ise 1 milyon adetlik pazar öngörümüzü 1 yıl erteledik. Yeni yaptığımız stratejik planlamaya göre 2017’de otomotivde 1 milyonu geçebiliriz.

BÜYÜMENİN YÖNÜ
1- Bizim için en önemli konu, iç pazar. Çünkü futbol maçları gibi iç sahada oynadığınız maçları hep deplasmanda kazanamazsınız. İçeride de kazanmanız lazım.
2- 2013’te 255 bin adetlik üretim planlarken bu rakamın 160 bin adetten fazlasını ihraç etmeyi hedefliyoruz.
3- İç pazarda ise yine 100 bin adedin üzerinde araç satışıyla pazarda ilk sıralarda yer alacağımızı öngörüyoruz.
4- Bir yıl içinde ürettiğimiz Doblo’ları ABD ve Kanada’ya da ihraç etmeye başlayacağız.
5- Bunun için Doblo’ya 268 milyon Euro’luk ek yatırım yapıyoruz.
6- Doblo Amerika projesi kapsamında, 2014-2021 yılları arasında yaklaşık 175 bin aracın ihraç edilmesini öngörüyoruz.
7- Son dönemde de yeni binek araç geliştirme çalışmalarımıza hız verdik. Bu yeni modelin tüm hakları Tofaş’a ait olacak. 2015’ten itibaren de pazarda olacak.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz