Kamil
Başaran, Tofaş’ın kaptan köşkünde 1,5 yılını tamamladı. Bu süre
zarfında pek çok önemli gelişmeye imza attı. Avrupa’daki daralmadan daha
az etkilenmek için ihracatının büyük bir bölümünü Latin Amerika’ya
kaydırdı. Çevre ülkelerdeki potansiyeli değerlendirmeye yönelik adımlar
attı. İç pazarda ise yeni modellerle şirketi yeniden ikincilikten
liderliğe taşıdı. 10 yıllık uzun vadeli stratejiyle hareket ettiklerini
anlatan yönetici, Kuzey Amerika, çevre ülkeler, Rusya ve Afrika’da
büyüyeceklerini söylüyor. İç pazarda ise liderliği koruyacaklarını
anlatıyor. Bunları da teknolojisi Tofaş’a ait projelerle ilerleyerek
gerçekleştireceklerini söylüyor. Tofaş, Türkiye’nin en büyük otomotiv
üreticisi. İç pazardaki araçların 4’te 1’ini üretiyor. Toplam üretimin
5’te 1’ini de 80’den fazla ülkeye ihraç ediyor. Geçen yıl, 2 milyar
doların üzerinde ihracat yaptı. Bunu da en büyük pazarı Avrupa’daki
krize rağmen gerçekleştirdi.
Tofaş’ın bu başarısının arkasındaki en önemli isim kuşkusuz yeni CEO’su
Kamil Başaran oldu. Üretimin içinden gelen Başaran, 30 yıldan fazla
süredir sektörün içinde. Başaran, öncelikle Avrupa’daki talep
daralmasından daha az etkilenmek için Tofaş’ın Avrupa’ya ihracatının
büyük bir bölümünü Latin Amerika’ya kaydırdı. Yeni ürün ve pazarlara
odaklandı. İç pazarda ise finansmanı kolaylaştırıcı inovatif ürünler
geliştirerek Tofaş’ı yeniden ikincilikten liderliğe taşıdı. Tofaş’ın
sektördeki pazar payı da 12,3’e yükseldi.
Başaran, önümüzdeki dönemde hedeflerinin Kuzey Amerika pazarı olduğunu
söylüyor. “2014’ten itibaren Doblo’yu Kuzey Amerika ve Kanada’ya ihraç
etmeye başlayacağız” diyor. Bu konuda da iddialı... 2021’e kadar ABD ve
Kanada’ya 175 bin araç satmayı planlıyor. Tofaş’ın CEO’su Kamil
Başaran’la otomotivdeki büyük değişimi, değişimin etkilerini ve Tofaş’ın
yeni dönem planlarını konuştuk:
Capital: Dünya otomotiv pazarında büyük bir değişim yaşanıyor. Bugün gelinen noktada dünyada nasıl bir oyun oynanıyor?
- Bütün dünyada, otomotiv sektörü büyük baskılar altında. Pazarda kesif
bir rekabet var. Geçen yıl, otomotiv sektöründe küresel değişimlerin
etkisinin yaşadığı, zorlu rekabet şartlarının hakim olduğu bir dönem
oldu.