"En Gözde Mağazalar"

Mağazalar ve bayiler, şirketlerin en önemli satış güçleri. Onların performansı Türkiye’nin tüketim haritası konusunda da ipuçları veriyor. En çok ciro yapan mağazalar, büyük kentlerde. Alış veriş m...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
En Gözde Mağazalar
Mağazalar ve bayiler, şirketlerin en önemli satış güçleri. Onların performansı Türkiye’nin tüketim haritası konusunda da ipuçları veriyor. En çok ciro yapan mağazalar, büyük kentlerde. Alış veriş merkezleri ve marketleri şirketlerin en memnun olduğu satış noktaları. Tabii tartışmasız lider İstanbul’daki mağazalar. Anadolu’da ise Ankara, Adana, Antalya, Eskişehir ve İzmir öne çıkıyor.  
 
Bayi veya mağazanın kurulacağı yerin doğru seçilmesi şirketler açısından büyük önem taşıyor. Çünkü, yerin yanlış seçilmesinin şirkete oldukça yüksek bir maliyeti oluyor. Bu nedenle başta organize perakendeciler olmak üzere birçok şirket kuracağı mağazanın yerini seçerken çeşitli araştırmalar yapıyor.  
 
Bir organize perakende şirketinin genel müdürü, yer seçimi için özel bir ekip kurduklarını belirtiyor ve “Bu ekip İstanbul’u sokak sokak değerlendirip analizler yapıyor. Elde edilen bulgular sonucunda marketin kurulacağı yer tespit ediliyor” diye anlatıyor.  
 
Genel müdürün de dikkat çektiği gibi, bütün Türkiye, özellikle de İstanbul perakendeciler ve şirketler tarafından sokak sokak taranıyor. Mağazanın cirosunu belirleyecek nüfus yoğunluğu, gelir düzeyi, yaşam standartları gibi çeşitli faktörler de bu araştırmalarla inceleniyor. Bir anlamda Türkiye’nin tüketim haritası oluşturuluyor.  
 
Peki bu haritada tüketimin en yoğun olduğu yerler, bir diğer deyişle en çok ciro yapılan mağazalar nerede bulunuyor? Capital, bu sorunun yanıtını bulmak için şirket bazında bir çalışma yaptı. Şirketlerin en çok ciro yaptıkları mağaza ve bayileri saptadı.    
 
Tüketimin başkenti “İstanbul”  
 
Yaptığımız araştırma, dayanıklı tüketimden giyime bilgisayardan otomobile birçok sektörde en çok ciro yapan mağaza veya bayilerin İstanbul’da olduğunu ortaya koydu. İstanbul bayileri genellikle ilk 3 içersinde ağırlıklı bir yer tutuyor.  
 
İstanbul’u Ankara takip ediyor. Birçok sektörde Ankara ilk üç arasına girmeyi başarıyor. Bu iki il dışında sıralamaya giren iller sektörlere göre değişiklik gösteriyor. İş hacminin geniş olduğu Adana, Antalya, Eskişehir, İzmir gibi kentlerdeki bayi ve mağazalar sektörlerdeki sıralamaya girmeyi başarıyor.  
 
Araştırmamızın bir diğer dikkat çekici sonucu ise alışveriş merkezlerinin ve marketlerin mağazalara olan etkisiydi. İlk üçe giren mağazaların önemli bir bölümü market veya alışveriş merkezi içinde yer alıyor. Marketler kategorisinde Ankara Migros ve İstanbul Carrefour içinde bulunan birçok mağaza cirolarıyla dikkat çekiyor. Bunun dışında bazı şirketlerin Akmerkez, Capitol, Galeria ve Profilo alışveriş merkezlerinde yer alan mağazaları da ciro bakımından öne çıkıyorlar.  
 
Otoda Ankara ile İstanbul  
 
Otomotivin önemli oyuncularından Honda Türkiye’in 31 bayii var. Şirketin 2002 satışlarından en yüksek payı Ankara Bahçelievler’deki Efe Motorlu Araçlar adlı bayii alıyor. Bu bayi toplam araç satış cirosunun yüzde 14.5’ini gerçekleştirdi. Cironun yüzde 8’ini yapan İstanbul Maslak’daki Çiftkurtlar Oto Servis ise ikinci sırada bulunuyor. İstanbul Altunizade’deki Ayışığı Otomotiv üçüncü sırada. Bu bayi cironun yüzde 7.8’ini yaptı.  
 
Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Ümit Karaarslan, bayi cirolarının geliştirilmesinde çeşitli unsurların belirleyici olduğuna dikkat çekiyor. Ümit Karaarslan, “Ürün gamının pazar gerçekleri doğrultusunda pazarlanması, ürün fiyatlandırmasında pazar fiyat stratejisine bağlı kalınması ve ödeme koşullarının güncel para politikaları doğrultusunda belirlenmesi, bu unsurlardan en temel olanlarıdır” diyor.  
 
Ford Otosan’ın bayilik teşkilatı 63 yetkili satıcının toplam 99 satış noktasından oluşuyor. Ford Otosan Bayi Geliştirme Müdürü Çağrı Hekimoğlu ciroya göre, bayii ismi vermiyor, il bazında değerlendirme yapmayı tercih ediyor. Buna göre, Ford Otosan’da ilk sırayı Ankara bayileri alıyor. Ankara’daki satış noktalarında toplam bayi cirosunun yüzde 8’i gerçekleşiyor. Ankara’yı yüzde 7.5’la İstanbul, yüzde 3.5’la da Adana takip ediyor.    
 
Alışveriş merkezleri yarıyor  
 
Türkiye’nin önemli PC üreticilerinden biri olan Escort Bilgisayar, 1994 yılında Escortland Mağazacılığı kurdu. 28 ile yayılan Escortland’lerde ağırlık bilgisayarda olmak üzere çeşitli elektronik ürünleri satılıyor. Şirketin 7 tane kendi mağazası ve 68 franchise’ı bulunuyor.  
Escordland Pazarlama Müdürü Sami Ayhan’ın verdiği bilgiye göre, İstanbul Mecidiyeköy’deki Profilo Alışveriş Merkezi içindeki Escortland en çok ciroyu yapıyor. Bu mağaza toplam cironun yüzde 10.5’ini gerçekleştiriyor. İstanbul Beylikdüzü Migros’daki Escortland ise ikinci sırayı alıyor. Burası cironun yüzde 7.2’sini yapıyor. Escortland Ankara Migros mağazası ise toplam cironun yüzde 5.9’unu yapıyor.  
 
Sami Ayhan, mağaza cirolarının artırılması için stok yönetimi, satın alma gibi stratejiler geliştirdiklerini söylüyor. Şirket kampanyalar, reklam aktiviteleri, özel fiyatlarla mağazalarına destek oluyor.  
 
Vestel’de Antalya “top 3”te  
 
Vestel’in dağıtım ağının içinde 250 Vestel showroom, 300 münhasır mağaza ve pek çoğu büyük perakende satış zinciri olmak üzere toplam 2 bin 500 satış noktası bulunuyor. Şirket Türkiye geneline yayılmış durumda.  
 
Bayilerin ciro bazında sıralanmasında Vestel Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Cahit Küçükyılmaz il bazında değerlendirme yapmayı tercih ediyor. Buna göre, Vestel’in en çok ciro yapan ilk iki bayisi İstanbul’da bulunuyor. Üçüncü sırayı ise Antalya’da bulunan bir bayi alıyor. Bu ilk üç, Vestel'in toplam cirosunun yüzde 6'sını oluşturuyor.  
 
Cahit Küçükyılmaz, “Doğru kampanyalar bayilerimizin satışları artırmasında çok büyük bir etkendir. Uyguladığımız multibrand stratejisi ile birkaç farklı marka ve ürün grubunu da mağazalarımızda tüketicilerimize sunma imkanı yaratıyoruz. Bu da bayilerimizin satışlarını olumlu etkiliyor” diye anlatıyor.  
 
Küçüklerde görsellik önemli  
 
Groupe Seb, Tefal markasıyla 1994 yılında Türkiye küçük ev aletleri pazarına girdi. Küçük ev aletleri pazarının gelişmesine önemli katkılarda bulunan şirket, 1990’lı yılların sonuna doğru Tefal Shop’ları açarak sektörün perakendecilik alanında da atılım yapmasını sağladı. Şirketin Türkiye genelinde 135 mağazası bulunuyor. Tefal Shop’ları cirolarına göre incelediğimizde ilk sırayı Ankara Migros’daki mağazası alıyor. Bu mağaza, toplam Tefal cirosunun yüzde 1.8’ini gerçekleştiriyor. İstanbul İçerenköy’deki Carrefour alışveriş merkezindeki mağazası cironun yüzde 1.5’ini, İstanbul Akmerkez’deki mağaza ise yüzde 1.2’sini yapıyor.  
 
Groupe Seb İstanbul Zincir Mağazalar Satış Müdürü Oğuzhan Ölmez, ciroların geliştirilmesinde özellikle görsel mağazacılığa önem verdiklerini belirtiyor ve şöyle devam ediyor:  
 
“Bu amaçla mağazalarımızı, müşterilerimizin sadece alışveriş yapabileceği değil, aynı zamanda hoş vakit geçirecekleri ve mutfakla ilgili faydalı bilgiler öğrenebilecekleri noktalar haline dönüştürmeyi amaçlıyoruz. Tefal Shop’ların cirosunu artırmak için, görsel mağazacılığa ek olarak ürün gamlarında da farklılaşmaya gidiyoruz. Tefal Shop'larda bulunan ürünlerle hipermarket veya katlı mağazalar gibi, zincir mağazalarda bulunan ürünler farklılık gösteriyor. Böylece hem fiyat istikrarı sağlanmış hem de mağazalarımızı olumsuz fiyat rekabetinden de korumuş oluyoruz”.  
 
YKM’de İzmir ilk üçte  
 
Çok katlı mağazacılık kategorisinde faaliyet gösteren YKM’nin, Türkiye genelinde 39 mağazası var. Bu mağazalar içinde en çok ciro yapan ilk üç mağaza ise “İstanbul Galleria, İstanbul Şişli ve İzmir Konak” şeklinde sıralanıyor.  
 
Şirket promosyon ve kampanya uygulamaları ile cirolarını artırmaya çalışıyor. Müşteri profili ve lokasyonun özelliklerine uygun ürün ve kategori yerleşimi de mağazaya daha fazla müşteri çekmek amacını taşıyor.  Mağazada verilen hizmetin kalitesini artırmak için eğitimler, motivasyon uygulamaları, gizli müşteri uygulamaları, iş üzeri eğitim ve rotasyonlar gerçekleştiriliyor.  
 
Spor giyim ve denim kategorilerinde çalışan Mavi Jeans’in 81’i kendi mağazası olmak üzere corner’larla birlikte Türkiye’de toplam 520 satış noktası bulunuyor. Mavi Jeans, en çok ciroyu İstanbul’daki mağazalarında gerçekleştiriyor. İlk üç sırayı İstanbul Beyoğlu, Akmerkez ve Yenibosna mağazaları paylaşıyor. Bu üç mağaza 81 satış noktasının cirosunun yüzde 12'sini oluşturuyor.  
 
Güney ve Doğuda tüketim yüksek  
 
Polisan, boya sektöründe 900 bayisi ile faaliyetlerini sürdürüyor. Şirket küçük nalburlardan ziyade büyük toptancılarla çalışıyor. Bu toptancılarda geniş bir bölgeye dağıtım gerçekleştiriyorlar. Polisan Genel Müdürü Erol Mizrahi, büyük toptancılarla çalışmaları ve bu toptancılarında bulundukları bölgenin önemli bir bölümüne ürün dağıtmaları nedeniyle bölge bazında bir değerlendirme yapıyor.  
 
Cirosuna göre ilk 3’e giren Polisan bayileri sırasıyla Güney-Doğu Anadolu, Karadeniz ve Ege bölgelerinde yerleşik bulunuyor. Bu bayilerden birinin cirosu toplam bayi cirolarının yüzde 3'üne tekabül ediyor. Erol Mizrahi, “Bayi cirolarını artırmak için çalışmalar yapıyoruz. Bayilerimizle kurulan birebir ve yoğun ilişkiler, doğru pazarlama faaliyetleri, promosyon çalışmaları ve satış kampanyaları bunlardan bazılarıdır” diye anlatıyor.  
 
“CİRODA İSTANBUL’UN AĞIRLIĞI VAR”  
 
Servet Topaloğlu/Tansaş
 
 
Tansaş, 2002 yılında uygulamaya koyduğu yeni strateji sonucunda mağazalarında değişikliğe gitti. Bütün Tansaş’lar maxi, midi, mini olarak adlandırılan üç formattan birine dönüştürüldü. Tansaş Genel Müdürü Servet Topaloğlu, Tansaş’larla ilgili olarak şu değerlendirmeyi yaptı:  
 
MARMARİS İLK SIRADA Şu anda aktif ciro yapan toplam 188 mağazamız bulunuyor. Bunlar içinde en çok ciro yapanlar sıralamasında Marmaris’deki Maxi mağazamız ilk sırada yer alıyor. Bunu İstanbul Akmerkez’deki Macrocenter-Exclusive, İstanbul Levent’teki Midi mağazamız izliyor.  
 
MAĞAZA STRATEJİSİ DEĞİŞTİ Tansaş olarak 2002 tarihinde açıkladığımız stratejimiz çerçevesinde mağazalarımızı yenilemekteyiz. Mağaza cirolarının gelişmesi için temelde 3 unsura dikkat ediyoruz. Birincisi, fiyatta rekabetçiyiz. Mağazamıza gelen müşterilerimizin 5 duyu organına hitap etmek için tüm tedbirleri aldık.  
 
TÜKETİCİYE YAKINLIK Üçüncüsü olarak da, “Akıl almaz Tüketici Taahütleri” kampanyamız ile müşterilerimize diğer perakendecilerde bulamayacakları haklar sunuyoruz. Bunların yanı sıra ayda iki kez yayınladığımız Tansaş İndirim Postası ile 150’den fazla ürünü süreklilik esasına göre müşterilerimize tavsiye ediyoruz. Özellikle, 2003 yılının başından beri artan yüzde 33’lük reel satış hacmimiz de doğru yolda olduğumuzun bir teyididir.  
 
“CİRODA ANADOLU İLK ÜÇTE”  
 
Ahmet Güven/Tekofaks
 
 
Tekofaks Şirketler Grubu 2001’de Tekofis mağazalarını yeniden yapılandırdı. Yapılan marka konumlandırma çalışmaları sonucunda Tekofis’lerin adı değiştirilerek Biz Technologies yapıldı. Bugün grubun 19 Biz mağazası bulunuyor. Tekofaks Ses, Görüntü ve Ofis Sistemleri Genel Müdürü Ahmet Güven, Biz’lerle ilgili şu bilgileri aktardı:  
 
TOP 3’TE ANADOLU ÖNDE  
 
Biz mağazaları toplam 16 ilde Türk halkını teknoloji ile tanıştırıyor. Bu yeni perakende zinciri içinde Anadolu ciro bakımından ilk sıralarda yer alıyor. Mağaza cirolarımıza baktığımız zaman İstanbul Bahçelievler mağazamız ilk sırada bulunuyor. Burası toplam mağaza cirosunun yüzde 10’unu yapıyor.  
 
İkinci sırayı alan Adana Biz’in payı yüzde 9 civarında. Adana’yı toplam cironun yüzde 8’ini yapan Eskişehir Biz izliyor. Ayrıca, yaz mevsimi ile birlikte Antalya mağazamızın da satış hacminde artış gözlüyoruz. 2003’ün ilk üç ayında Bahçelievler 230, Eskişehir 186 ve Adana Biz 183 milyar lira ciro yaptı.  
 
2003’TE HEDEF 30 MAĞAZA  
 
2003 yılı sonuna kadar toplam 30 mağazaya ulaşmayı hedefliyoruz. Biz’lerin 1 milyon dolarlık yıllık mağaza başı ciro hedefi de bu alandaki iddiamızın en somut göstergesi. Çalışmalarımızı sürdürdüğümüz bölgeler içinde Ankara, Gaziantep, Mersin, Zonguldak, İzmit, Denizli ve Antakya yer alıyor. Biz’lerin gelecekte çoklu markaları içinde barındıran ve uluslararası platformda tanınan bir Türk franchise markası olmasını istiyoruz.  
 
“İLK ÜÇ CİRONUN YÜZDE 35’İNİ YAPIYOR”  
 
Aytuğ İğneli/Çarşı  
 
TOPLAM 17 ÇARŞI VAR
 
 
Çarşı Mağazaları’nın ağırlık İstanbul’da olmak üzere toplam 17 mağazası bulunuyor. Bunlar 53 bin metrekarelik alanda faaliyet gösteriyor. Mağazalarımızı ciro bakımından değerlendirdiğimizde İstanbul İçerenköy’deki Çarşı Carrefour ilk sırayı alıyor. İstanbul Altunizade’deki Çarşı Capitol ikinci sırada, İstanbul Maslak’taki Çarşı Maslak ise üçüncü durumda. Toplam cironun yüzde 13.27’sini Çarşı Carrefour, yüzde 11.80’ini Çarşı Capitol, yüzde 10.70’ini ise Çarşı Maslak yapıyor. Bu üç mağazamız toplam cironun yüzde 35.77’sini gerçekleştiriyor.  
 
MÜŞTERİ ODAKLI YAKLAŞIMLAR  
 
Lokal tüketici talebini dikkate alıyoruz. Müşterilerimizin talep ettiği tüm ürün gruplarını bir arada sunuyoruz. Ürün çeşitliliği yaklaşımını kaybetmeden, derinlemesine ürün sunmaya özen gösteriyoruz. Ferah ve rahat bir alışveriş ortamı yaratıyoruz. Müşteri odaklı hizmet uygulamalarımızla, satış ve sonrasında sunduğumuz hizmetlerle beklentilere cevap vermeye çalışıyoruz.  
 
KALİTE FİYAT DENGESİNE DİKKAT  
 
Kalite-fiyat dengesini önemsiyoruz. Kaliteli ürünlerimizi iyi fiyatla sunmaya dikkat ediyoruz. Uygun ödeme koşulları sunuyor, müşterilerimizin alışverişlerini fırsata çeviriyoruz. Sadakat programı sayesinde müşterilerimizin alışveriş alışkanlıklarını takip edebiliyor, tercih ettikleri ürün gruplarında daha fazla fırsat sunuyoruz. “Mağazalarımızı hayat tarzı ile donatmak” yerine “müşterilerimizi hayat tarzı ile donatmak” yaklaşımıyla ürün sunumlarımıza farklılık getiriyoruz. Bütün bu çalışmalarımız da mağazalarımızın cirolarının artırılmasında etkili oluyor.  
 
 
 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz