Türkiye'nin AVM perfomansı oldukça iyi.
AVİ ALKAŞ, AVM (Alışveriş Merkezi) sektörünün önde gelen isimlerinden.
Hatta bu alanda duayen olarak da tanımlanıyor. Bugüne kadar aralarında
İstinye Park'ın da bulunduğu pek çok başarılı AVM projesine imza atan
Alkaş'a göre Türkiye'nin AVM perfomansı oldukça iyi. Hatta eleştirilerin
aksine sektörde daha gidilecek çok yol var. 2013 yılına kadar 65 yeni
AVM açılacağını söyleyen Alkaş, Victoria Secret, Holister, American
Eagle gibi önemli markaların Türk AVM'lerinin çekiciliğine kapılarak
Türkiye'ye gelme planları yaptığına dikkat çekiyor ve "Önümüzdeki
dönemde daha büyük AVM projeleri ortaya çıkabilir" diye konuşuyor. Artık
herkes hemfikir. Alışveriş, Türkiye'de önemli bir sektör haline gelmiş
durumda. 1988 yılında Galleria ile ilk alışveriş merkeziyle tanışan
Türkiye, şu anda 280'i aşkın AVM'ye sahip. Bu hızlı yükselişin
arkasındaki isimlerden biri ise perakende kökenli Avi Alkaş. Sektörde
masanın farklı pek çok tarafında bulunan Alkaş, Akmerkez'in genel
müdürlüğünü yaptı. İstinye Park'ı dünyanın en iyileri arasına
yerleştiren marka çalışmasının arkasında da yine onun ismi vardı. Şimdi
ise dünyanın önde gelen gayrimenkul hizmeti şirketlerinden Jones Lang
LaSalle'nin Türkiye başkanlığı görevini yürütüyor. Zorlu ve Emaar'ın
yürüttüğü alışveriş merkezleri de onun yönetiminde ilerliyor. Alkaş,
sektörün yakaladığı ivmeden memnun. "AVM sektörü, Türk
perakendeciliğinden destek alarak çok ciddi gelişme gösterdi" diye
konuşuyor. Bugün Rusya'daki birçok alışveriş merkezinden daha güzel
projeler yapıldığına dikkat çekiyor ve "Avrupa'daki alışveriş merkezleri
yaşlanmaya yüz tutarken biz artık en yeniyi üstleniyoruz" diye
konuşuyor. Şu anda 280'i geçen alışveriş merkezine 2013 yılına kadar 65
yeni alışveriş merkezinin daha ekleneceğini söyleyen Alkaş, sektördeki
büyüme potansiyeline dikkat çekiyor. Büyürken dikkat edilmesi gereken
noktaların altını ise şöyle çiziyor: "Yerel gereksinimler çok önemli.
İnsanlarının beğenisine, ihtiyaçlarına çok dikkat etmek lazım.
Araştırmalar yapılmalı. Demografik detaylara ihtiyacımız var ama bugün
yaşam tarzı diye bir gerçek var. Bu yaşam tarzına göre segmentasyon
yapmak şart." Jones Lang LaSalle Türkiye Başkanı Avi Alkaş, alışveriş
merkezlerinde gelinen son noktayı, sektörde yatırım yapmanın cazibesini,
genel olarak perakende sektöründeki son durumu anlattı:
Capital: AVM'lerdeki hızlı gelişim, yabancı marka ve
şirketleri çekiyor. İtalyan OVS ve Fransız La Fayette gibi markaların
Türkiye'ye geleceği konuşuluyordu. Siz gelmeyi düşünen böyle marka ve
şirketler duydunuz mu?
- Abercrombie&Fitch ve Holister markaları Türkiye'ye gelmeye
hazırlanıyor. La Fayette'in Türkiye'yi araştırdığını biliyorum. İspanyol
markaları Türkiye'yle daha fazla ilgilenir diye düşünüyoruz. Kendi
pazarlarında sıkışan bazı markaların Türkiye'ye ilgi duyduğunu da
biliyoruz. Cheesecake Factory, Victoria Secret, American Eagle beklenen
şirketler arasında. Debenhams sadece bir mağazayla gelmişti. Tekrar
mağaza açma hareketliliği bekliyoruz. Burada sevindirici bir gelişme şu:
Geçmişte markalar Türkiye'yi riskli gördükleri için bayi üzerinden
geliyordu, şimdi artık kendileri doğrudan gelmeyi tercih ediyor.
Capital: Perakendenin hangi ayağı daha hızlı bir performans sergiliyor?
- Son zamanlarda gıdada çok enteresan bir büyüme söz konusu. Gıda
derken, yeme-içmeden bahsediyorum. Organize perakende kısmına bakarsak,
marketlerde daha büyük zincir rekabeti göreceğiz. Bu alanda yerel
zincirlerde de artış olacak. Hazır giyimde Türk markaların çok ciddi bir
aşama gösterdiği de bilinen bir gerçek.
Capital: AVM'lerin dışında ofis konusunda da İstanbul'un çok önemli bir potansiyeli olduğunu düşünüyorsunuz. Biraz bahseder misiniz?
- İstanbul, ofis konusunda müthiş bir gelişme gösterecek. Harikulade 2
havalimanı var, 3'üncüsü yolda. İstanbul'da ciddi bir A sınıfı ofis var.
Dünya ile entegre olabilecek ofisler geldikçe daha fazla uluslararası
şirketi Türkiye'de konuşlanmış göreceğiz. İstanbul'un finans şehri olma
potansiyeli çok yüksek. Bu, beraberinde İstanbul'da daha fazla
uluslararası şirketin var olacağını gösteriyor.~
Capital: Bir dönem bazı AVM'lerin iş yapmayacağı, sonrasında
bunların otel veya hastaneye dönüştürülebileceği konuşuluyordu. Bugün
sizce hangi tip AVM'ler tehlikede?
- Hiçbiri ne hapishane ne hastane ne de okul oldu. Türk insanı,
alışveriş merkezini sevdi. Alışveriş merkezlerinin sosyal ve kültürel
mekan olma durumu devam ettiği sürece bu cazibe de sürecek. Sayısal
çoğalma, beraberinde bazı alışveriş merkezlerinin değişmesine neden
olacak. Bazıları outlet'e dönüştü. Airport, 212 gibi alışveriş
merkezleri kendilerini outlet formatında daha iyi ifade edebileceklerini
düşündü. Her derde aynı deva yok. Bölgeye özel, binanın tipine uygun,
yapılabilecekleri kurgulayabilen, o konudaki dönüşümleri sağlayabilen
alışveriş merkezleri önümüzdeki dönemde daha fazla öne çıkacak.
Capital: Yani sizce sektörde bir tehlike yok..
- Tehlikeden çok iyileşme gereğine işaret etmek lazım. Kapanan AVM'ler
mutlaka olur ama çok önemli bir kapanma hikayesi yok. Bir alışveriş
merkezinin yaşam süresi, 10-15 yıl olmalı. 10-15 yıl sonra mutlaka
yenilenmesi lazım. Capitol zamanında bir hamle yaptı. Gal-leria geç
kaldı ama yapısal anlamda değişiklikler yapıyor. Akmerkez keza bu
şekilde... Alışveriş merkezlerinin yenilenme zamanı geliyor. Orada da
bir iş kolu ortaya çıkıyor aslında.
Capital: Alışveriş merkezlerinde gelişmiş ülkeleri mi takip ediyoruz? Gün gelir onların durumuna düşer, yaşlanmaya yüz tutar mıyız?
- Düşmemek için özgünlük, farklılık devreye girmeli bence.
Capital: Türkiye alışveriş merkezi işletmeciliğinde diğer ülkelerden farklı ne gibi özellikler taşıyor?
- Bugün Akmerkez, İstinye Park moda merkezdir. Sapphire cadde merkezdir. Türk tipi outlet center'lar çok daha başarılı.
Capital: Anadolu'nun ne tür ihtiyaçları var size göre? Yatırımcılar nelere dikkat etmeli?
- Birbirinin ayağına basan alışveriş merkezleri görüyoruz. Bazı
şehirlerimizin kapasitesinin üzerine çıkan alışveriş merkezleri var ama
kapanan alışveriş merkezi yok. Antep'teki Sanko Park, çok yoğun bir
şekilde alışveriş yapılan bir caddenin yanına geldi, konumlaması yanlış
oldu. Örneğin Trabzon'a Forum geldi, orada Varyap da bir alışveriş
merkezi kurdu. İkisi de çalışıyor. Biri daha şehir dışında, biri daha
şehir içinde yer alıyor. Trabzon insanı bu durumdan hoşnut. Yerel
gereksinimler çok önemli. İnsanların beğenisine, ihtiyaçlarına çok
dikkat etmek lazım. Araştırmalar yapılmalı. Kültürel özelliklere sahip
olmazsan maçı kazanamazsın.
Capital: Dünyada bu konuda başarılı örnekler var mı?
- Londra'nın güneybatısında yer alan Bluewater diye bir alışveriş
merkezi var. Benim en beğendiğim alışveriş merkezleri arasında yer
alıyor. Adamlar alışveriş merkezini yapmadan önce 22 bin kişi ile anket
yaptı. Bölgede çok önemli sonuçlara ulaştılar. Demografik detaylara
tabii ki ihtiyacımız var ama bugün yaşam tarzı diye bir gerçek var. Bu
yaşam tarzına göre segmentasyon yapmak lazım.
Capital: Sektöre yeni yatırımcı girişleri olur mu? Yeni büyük projeler bekliyor musunuz?
- Kesinlikle... Keyifli bir gelişme yaşanıyor. Geçmişte projelere
yabancı bankalar kredi verirken, bugün yerel bankalarımız destek
veriyor. Bugün bizim Malatya Park projesini Şekerbank, Zorlu ve Sapphire
projelerini Akbank, Ora projesini Ziraat Bankası finanse ediyor. Oysa
geçmişte Türk bankalarından proje kredisi temin edemiyorduk. Şimdi Türk
bankaları proje geliri sağlamaya başladıkça daha kapsamlı daha büyük
projeler ortaya çıkabilir. İnsanımızın ortaklığa alışması bakımından
gayrimenkul yatırım ortaklıklarının önemini çok yararlı görüyorum.
Örneğin bence Metro City ve Levent Plaza'nın birleşmesi gerekiyordu.
Metro City'de sinema yok, Levent Plaza'nın altında oditoryum vardı. Bu
iki proje birleşseydi çok daha kapsamlı bir alışveriş merkezi ortaya
çıkardı. Belki de bölgeye 2-3 tane alışveriş merkezi açılmasına gerek
kalmazdı.~
Capital: Perakendede pek çok yerli ve yabancı marka var.
Burada nasıl bir rekabet yaşanıyor? Yerliler bu rekabette nasıl bir
performans sergiliyor?
- LC Waikiki, Koton ve Defacto gibi markaların bu rekabette öne
çıktığını düşünüyorum. Geçmişte bazı yabancı markaları kayırdığımız
yönünde eleştiriliyorduk. Halbuki bizi en çok eleştirenler perde
arkasında gelip de "O yabancı markanın yerini bana ver" diyenlerdi.
Bugün çok net söyleyebilirim ki biz artık Zara ve H&M'den önce LC
Waikiki'yi gözetiyoruz. Çünkü bunu hak ediyor. Bugün metrekare
verimliliği ile LC Waikiki, Koton ve Defacto çok başarılı. Amacımız,
yerli-yabancı ayrımı yapmak değil. Hak edenin doğru yerde olmasını
sağlamak. Bir alışveriş merkezi içinde dengeyi sağlayacak olan özel
yaklaşım hasılat kirasından elde edilecek olan kira. Bunun da en iyi
dengesi performansa dayalı kira bedeli. Bu konuda markayla yüzde 8-10
anlaşıyorsunuz. Marka, mekanda gerçekleşen satışın belli bir yüzdesini
kira bedeli olarak ödemeyi kabul ediyor. İnsanlara ödeyemeyecekleri kira
bedeli koyarsanız, başarısız olurlar.
Alkaş'a göre perakendedeki 10 yeni trend
1- İstanbul'daki AVM sayısı 92'yi aştı. Türkiye'de sayı 280'i geçti. 2013 yılına kadar 65 yeni AVM açılacak.
2- İlk AVM'ler 20-25 bin metrekare ile başladı, uzunca süre 35-40 bin metrekarelerde gelişen büyüklükler, 80-100 bin metrekareleri buldu. Şimdi 100 bini zorlayacak.
3- Sayısal çoğalma, beraberinde bazı alışveriş merkezlerinin değişmesine neden olacak. Hatta şu anda da alışveriş merkezlerinin zamanla değiştiğini görüyoruz. Bazıları outlet'e dönüştü.
4- Bir alışveriş merkezinin yaşam süresi, 10-15 4 yıl olmalı. 10-15 yıl sonra mutlaka yenilenmesi lazım. Yenilenmeyenler zorlanıyor.
5- Yerel gereksinimler çok önemli. AVM yapmadan önce araştırmalar gerçekleştirilip, ihtiyaçlar belirlenmeli. Yeni dönemde bunu gözeten Türk tipi AVM'ler başarılı olacak.
6- Organize perakendenin marketler kısmında daha büyük zincir rekabeti yaşanacak, yerel zincirlerde artış olacak.
7- Cheesecake Factory, Victoria Secret, American Eagle beklenen şirketler arasında. Tekrar mağaza açma hareketliliği bekliyoruz. Bunda AVM'lerin etkisi büyük.
8- Geçmişte markalar Türkiye'yi riskli gördükleri için bayi üzerinden geliyordu, şimdi artık kendileri doğrudan geliyor.
9- Geçmişte bazı yabancı markaları kayırdığımız söyleniyordu.
Bugün biz artık Zara ve H&M'den önce LC Waikiki'yi gözetiyoruz.
Çünkü bunu hak ediyor.
10- Geçmişte projelere yabancı bankalar kredi verirken, bugün yerel bankalarımız destek veriyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?