"Basit kurallar başarıya götürür"

MIT öğretim üyesi Prof. DONALD SULL, Prof. Kathleen M. Eisenhardt ile birlikte “Basit Kurallar: Karmaşık Bir Dünyada Nasıl Başarılı Olursunuz” (Simple Rules: How to Thrive in a Complex World) adlı kitabı yazdı. Strateji konusunda uzman olan Sull, her şirketin kendi basit kurallarını oluşturması gerektiğini söylüyor. Çünkü ona göre basit kurallar, iyi kararlar aldırırken şirket stratejisi içinde davranabilme esnekliği de sağlıyor. Apple ve Mittal’ı örnek gösteren Sull, bu dev şirketlerin basit kurallar belirleyerek başarıya ulaştığını düşünüyor.

20.08.2015 16:18:330
Paylaş Tweet Paylaş
"Basit kurallar başarıya götürür"

* Basit kurallar şirketler için neden önemli? 
* Pek çok yönetici, hazırladığı stratejiyi aksiyona geçirmekte zorlanıyor. Çünkü, iddialı stratejik hedefler koymak başka bir şey, dünyanın dört bir yanındaki yüzlerce çalışanın bu hedefler etrafında tutarlı adımlar atmasını sağlayabilmek çok başka… Yakınlarda 400 CEO arasında yapılan bir araştırmada, “stratejiyi hayata geçirmek”, aralarında inovasyon ve jeopolitik istikrarsızlık gibi konuların da bulunduğu 84 ana başlık arasında en zorlayıcı madde olarak seçilmiş. 50’yi aşkın ülkede bin şirket arasında yapılan başka bir araştırma, şirketlerin 3’te 2’sinin stratejilerini uygulamakta zorlandığını gösteriyor. 
* Peki basit kurallar strateji ve uygulama arasındaki uçurumu kapatabilir mi? 
* Bir strateji oluşturmak ve onu uygulamak, çoğu zaman iki ayrı aktivite gibi görülür. Önce mükemmel bir plan yaparsın, sonra da onu nasıl hayata geçireceğini düşünürsün. Bu yaklaşım çok yaygın olsa da şirketin hedeflediği sonuçla, çalışanların her gün yaptıkları arasında bir bağlantısızlık yaratır. Şirketler, stratejik hedefleri ve günlük aktiviteler arasındaki boşluğu, bir basit kurallar stratejisiyle, yani kritik kararlar ve aktiviteler için az sayıda kılavuz ilke uygulayarak azaltabilir. Basit kurallar stratejisi size, kısa dönem fırsatları yakalarken şirket stratejisi içinde davranabilme esnekliğini de sağlar. Ayrıca bilginin ve zamanın kıt olduğu durumlarda iyi kararlar almayı sağlayarak şirketin çeşitli departmanlarının ortak hedefler doğrultusunda koordine olmasına imkan verir.
* Basit kuralların sayısı önemli midir? 
* Basit kurallar sınırlı miktarda bir kılavuzluk sunar. Dolayısıyla, çok sayıda olmalarına gerek yok. Bu kuralların sayısını sınırlamak, sizin de asıl önemli olana odaklanmanızı sağlar. Artan sayıda kuralın, karmaşık problemlerin çözümünü basitleştireceğini düşünebilirsiniz ama öyle değildir. Aslında pek çok durumda sınırlı sayıda unsur çok fazla önem arz ederken uzunca bir dizi çevresel, marjinal değişken rahatça göz ardı edilebilir.
* Basit kurallar, bir şirketi direkt başarıya ulaştırabilir mi? 
* Bu konuda Apple çok iyi bir örnek. Apple piyasada küçük bir oyuncuyken Steve Jobs çığır açıcı bir MP3 çalarla her şeyi tersine döndürmeyi planladı ve bunu basit kurallarla yapmayı kafasına koydu. Takımının da bu basit kurallara sadık kalması konusunda oldukça katıydı. Apple’ı başarıya ulaştıran bu 4 basit kuralı şöyle özetleyebiliriz: Ürün cebinize sığacak kadar küçük olmalı, annenizin kullanabileceği kadar basit olmalı, 1.000 şarkı sığmalı ve 2001 Noel’ine kadar satış raflarında olmalı… 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.