"Basit kurallar başarıya götürür"

MIT öğretim üyesi Prof. DONALD SULL, Prof. Kathleen M. Eisenhardt ile birlikte “Basit Kurallar: Karmaşık Bir Dünyada Nasıl Başarılı Olursunuz” (Simple Rules: How to Thrive in a Complex World) adlı kitabı yazdı. Strateji konusunda uzman olan Sull, her şirketin kendi basit kurallarını oluşturması gerektiğini söylüyor. Çünkü ona göre basit kurallar, iyi kararlar aldırırken şirket stratejisi içinde davranabilme esnekliği de sağlıyor. Apple ve Mittal’ı örnek gösteren Sull, bu dev şirketlerin basit kurallar belirleyerek başarıya ulaştığını düşünüyor.

20 AĞUSTOS, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
"Basit kurallar başarıya götürür"
Bir finans dahisinin yıllar boyunca borsada en az riskle en çok parayı kazandıracak işlemler konusunda sizin için bir finansal model oluşturmaya ömrünü adadığını düşünün. Bu modelin, “Paranızı 20 hisse arasında eşit şekilde bölüştürün” gibi basit bir kuralı devre dışı bırakabileceğini düşünürsünüz. “Basit Kurallar: Karmaşık Bir Dünyada Nasıl Başarılı Olursunuz” (Simple Rules: How to Thrive in a Complex World) kitabının yazarlarından Donald Sull’a göre bu deney her yapıldığında basit kural, dahi finansçıyı yenilgiye uğratır. Halen MIT’de öğretim üyesi olan Donald Sull, volatil piyasalarda strateji ve uygulama konusunda dünya çapında bir uzman. Sull’a göre teknoloji geliştikçe hedeflerimize ulaşmak için daha çok para ödediğimiz şık, sofistike yöntemler peşinde koşuyoruz. Halbuki çoğu zaman bize çokça vakit kaybettiren bu yöntemler, basit bir yanıtın yerini tutamıyor. Kitabında Everest’e tırmanmaktan başarılı bir rock albümü hazırlamaya, kilo kaybetmekten başarılı bir soyguna kadar pek çok hedefe ulaşmanın basit kurallarını formüle eden Sull’ın kendi uzmanlık alanıyla ilgili de çok önemli önerileri var. Sull’a göre, CEO’ları en çok zorlayan konu, hazırladıkları iddialı stratejileri hayata geçirmek. Büyük hedeflerle çalışanların günlük aktiviteleri arasındaki uyumsuzluğun başarısızlığa neden olduğunu savunan Sull, yıllar içinde incelediği yüzlerce şirketten yola çıkarak stratejiyi başarıya ulaştırma konusunda her şirketin kendi basit kurallarını oluşturabileceğini söylüyor. “En iyi basit kurallar, genelde şirketin önceki tecrübelerinden kaynaklanır” diyen Sull’a göre bunlar “az sayıda, orta vadeli, veriye dayalı ve son derece somut” olmalı. Darboğazlar ve hedefler çok açık belirlenmeli. Ayrıca sadece CEO’nun iradesiyle tepeden aşağıya dikte şeklinde değil, bunları uygulayacak çalışanların katkılarıyla oluşturulmalı. Bugüne dek Everest tırmanışlarındaki en ölümcül kazanın basit “saat 2 kuralını” (Eğer saat 2’ye kadar zirveye varamazsan mutlaka geri dön) uygulamamaktan kaynaklandığını hatırlatan Sull, şirketleri de ölümcül hatalara karşı basit kurallarla korunmaya çağırıyor. “Her zaman en iyi basit kurallar çalışır” diyen Sull ile sohbetimizden satırbaşları: 
* “Basit kurallar” tam olarak nedir? 
* Basit kurallar için, belirli bir aktivite veya karar için uygulanan bir dizi yol gösterici, kılavuz ilkeler diyebiliriz. Bunlar, her duruma ve kişiye uygulanabilen standart kuralların tam tersine onları kullanacak kişilerin özel durumlarına göre “terzi işi” oluşturulmalı. Basit kuralların, önemli bir hedefe ulaşma yolunda darboğazları olan tek ve iyi tanımlanmış bir aktivite veya karar için uygulanıyor olması da çok önemli… Bir şirket için bu darboğazlar, sermaye giderinin dağılımı ya da hangi yeni ürünlerin piyasaya sürüleceği konularında oluşabilirken kişisel yaşamımızda ne yiyeceğimiz veya ev işlerini nasıl halledeceğimiz gibi konularda belirleyici olabilir. 

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz