İkinci kuşak hızlı koşuyor

Başarılarıyla dikkat çeken ikinci kuşak patronlar, büyümede daha agresif...

1.03.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
İkinci kuşak hızlı koşuyor

Aile şirketi Arzum'u 10 yılda 10 kat büyüten Murat Kolbaşı da "Yönetime geçtikten sonra danışmanlık ve dış kaynak kullanımını artırdım. Bu şekilde en iyi uygulamalar ve kanıtlanmış yöntemler şirket bünyesine kazandırılmış oldu" diyor. Babası Celal Aras'ın ani vefatının ardından genç yaşta Aras Holding'in başına geçen Evrim Aras da krize rağmen holdingi yüzde 65 büyütmeyi başardı. Aras, zor dönemde elde ettiği bu başarısını kurumsallaşmaya ve güçlü takımına bağlıyor. Aras, "Kurumsallaşma, insana yatırım ve teknoloji son 4 yılda hızla büyümemizi sağladı" diye konuşuyor.

EVRİM ARAS / ARAS HOLDİNG YKB
"İlk hedefim kurumsallaşmak oldu"
KURUMSALLAŞMAYI SAĞLADI

İçinde doğup büyüdüğüm şirketimiz kurucu neslin işi kurması ve markalaştırması ile büyük bir yol almıştı. Ben de 2'nci nesil olarak bu misyonla hareket ettim. Sistemi güçlendirerek markayı kurumsallaştırmak ve bir dünya markası haline getirmek ideolojisi ile yola çıktım.
HIZLI KARAR ALMA
2001 yılından bugüne şirkette aktif olarak rol almam sektör ve şirket hakkında derin bir bilgi sahibi olmama olanak verdi. Bu durum aynı zamanda, karar verici konumuna geldiğimde daha hızlı karar alıp harekete geçmemi sağladı. Bugünkü pozisyonuma ilk geldiğimde ise çalışma arkadaşlarımla birlikte yapılması gerekenleri önümüze koyduk.
AİDİYET DUYGUSU
Öncelikli planlarımız arasına motivasyonu aldık. Aidiyeti yüksek bir grup oluşturmak ana amacımızdı ve bu amaca ulaştık. Daha sonraki planımız teknoloji üzerine ilerlemek oldu. Teknolojiyi doğru kullanmak için adımlar attık. Yazılımlarımızı değiştirdik, sistemler entegre ettik. Dolayısı ile ölçülebilir bir yapıya kavuştuk.

BÜYÜMEDE AGRESİFLER

İkinci kuşak, kurucu kuşağa göre büyümede ve yeni yatırımda da oldukça agresif bir strateji izliyor. Hatta çoğu zaman yaptıkları cesur yatırımlarla 1'inci kuşağı geride bırakıyorlar. Uzmanlara göre, bunun iki nedeni var; Birincisi, kurucu kuşak daha temkinli hareket ederken 2'nci kuşak daha cesur yatırım kararları alıyor. İkincisi ise eski kuşağın mevcut vizyonu, hızlı büyüme trendinin desteklenmesine yetmeyebiliyor. Yönetim Danışmanı Doç. Dr. Uğur Zel, "İkinci kuşağın babayı geçme arzusu hızlı büyümede etkili oluyor" diyor. Koç Holding Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Koç'un "Birinci kuşak kurar, 2'nci yönetir, 3'üncü batırır' derler biz Koç'ta bunu değiştirdik" sözleri de işin başına geçen yeni jenerasyonun başarıda kurucuların gerisinde kalmak istemediklerini ortaya koyuyor. İkinci kuşağın yönetiminde hızlı büyüme sergileyen gruplara bir başka örneği de Yıldız Holding oluşturuyor. Sabri Ülker, sıfır sermayeyle başladığı işinde oldukça tedbirli bir strateji izleyerek şirketini büyütürken oğlu Murat Ülker, çok daha cesur yatırımlara ve ortaklıklara imza attı. Murat Ülker'in 2007 yılında 850 milyon dolara Godiva'yı satın almasından sonra holding 1 yılda yüzde 30 büyüdü. Murat Ülker'in fiilen işin başına geçtiği 2000 yılından bu yana ise holdingin cirosu 7'ye katlandı ve 1 milyar dolardan 7 milyar dolara yükseldi. Sadece Ülker değil, Doğuş Grubu'nun yönetim kurulu başkanı Ferit Şahenk de yönetim danışmanları tarafından 2'nci kuşağın en başarılı isimlerinden olarak gösteriliyor. 2001 krizinde izlediği akıllı stratejilerle Doğuş Grubu'nu hızla toparlamayı başaran Şahenk, bankasının piyasa değerini 26 milyar dolara yükseltmeyi başardı.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz