Renkler ne diyor?

Renk, marka kimliğinin vazgeçilmez bir parçası... Aynı zamanda duyguların aktarımında önemli bir araç. Bu nedenle her şirketin kurumsal kimliğinde kullandığı bir renk var. Örneğin, Arçelik kırmızı, Turkcell mavi, Garanti yeşil, ING turuncuyu tercih ediyor...

6.06.2014 22:52:010
Paylaş Tweet Paylaş
Renkler ne diyor?
Kurumlar bu renkleri neye göre seçiyor, renkler bu şirketler için ne anlama geliyor? Uzmanlara göre mavi güven ve gücü, yeşil gençliği ve doğallığı, kırmızı enerji ve dinamizmi simgeliyor. Bu renkleri seçen markalar ise kendi mesajlarını renklerin gücü ve diliyle iletmeye çalışıyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
Wal-Mart, Volkswagen, Samsung, Philips, Daimler-Chrysler, General Electric, Carrefour, IBM ve BASF... Bu şirketlerin dünyanın en büyük kuruluşları olmalarının yanında önemli bir ortak özellikleri daha var. O da hepsinin kurumsal renginin mavi olması.

Bu dev kuruluşların tümünün aynı rengi markaları için tercih etmesi ise tesadüf değil. Çünkü maviyle anlatmak istedikleri önemli bir mesaj var. İnsan kaynakları uzmanı Alison Doyle’a göre onlar maviyle “Biz güvenilir, rahatlatıcı, odaklı ve güçlüyüz” demeye çalışıyor.

Sosyal medya içeriği konusunda önde gelen şirketlerden Buffer'ın Kurucusu Leo Windrich, okyanusu anımsatan maviyi soğuk, sakinleştirici, rahatlık sağlayan ve huzur veren bir renk olarak tanımlıyor. “Mavi aynı zamanda başarıyı çağrıştırır.

Marka renkleri olarak maviyi seçen şirketler, büyüklüklerine vurgu yapmayı amaçlar. Genellikle sağlık ve teknoloji şirketleri bu rengi tercih eder” diyor. Türkiye’de de sektör lideri çok sayıda şirket, kurum kimliğinde mavi rengi kullanıyor. ~
Öyle ki Capital 500 listesinde ilk 100’de yer alan şirketlerin yüzde 37’si bu rengi tercih etmiş durumda. Maviyi yüzde 24 ile kırmızı, yüzde 13 ile yeşil izliyor. Dünyada da benzer bir trend söz konusu. İlk 100 şirketin yüzde 38’i maviyi, yüzde 31’i kırmızıyı, yüzde 13’ü ise siyahı kurumsal kimliğinde kullanmayı tercih ediyor.

SEKTÖREL FARKLILIKLAR
Peki renkler bize ne anlatıyor? Logo Company’nin çalışmasına göre siyah profesyonel, güçlü ve dikkatli bir duygu uyandırıyor. İnşaat, yakıt, finans, moda, üretim ve kozmetik sektörleri genellikle bu rengi tercih ediyor.

Yeşil, doğal, genç, eğitici, maceracı ve rahatlatıcı bir kimlik taşıyor. İlaç ve turizm sektörleri bu rengi kullanıyor. Pınar Pazarlama Koordinatörü Cüneyt Şahin, “Tüketicilerimiz, Pınar süt ve süt ürünlerinde ağırlıklı olarak kullandığımız yeşil rengi bizimle bağdaştırıyor. Yapılan araştırmalar da gösteriyor ki Pınar deyince akla ilk olarak doğallık ve sağlığın rengi yeşil geliyor” diyor.

Kırmızı, liderliğin, enerjinin ve dinamizmin rengi. Harekete geçiren bir özelliği olması nedeniyle spor kıyafetler ve araba markalarıyla fast food şirketleri tarafından yaygın olarak kullanılıyor. Levi’s, Nike, Puma, Coca-Cola, Pizza Hut, McDonald’s, Burger King ve Ülker’in kurum renklerinin kırmızı olması da bu durumun en büyük kanıtı.

Logo Company Marka Uzmanı Simon McArdle, yaptıkları çalışmalarda genellikle daha enerjik ve genç bir algı yaratmak isteyen şirketlerin sarıyı kurum rengi olarak kullandıklarını belirtiyor.~
NE MESAJ VERİYOR?
Peki şirketler renklerle ne tür bir mesaj vermek istiyor? Garanti Bankası Kurumsal Marka Yönetimi ve Pazarlama İletişimi Birim Müdürü Elif Güvenen, “Yeşil, Garanti markasının yenilikçi ve dinamik değerleriyle birebir örtüşüyor.

Rengimizin marka karakterine, kültürüne ve dolayısıyla ürün ve hizmetlerimize doğru yansımasının sonucu olarak güven veren, yenilikçi ve dinamik bir marka olarak algılanıyoruz” diyor.

Petkim ise dört renkli kurumsal rengi kullanıyor. Petkim yetkilileri, yeşille çevreye duydukları saygıyı, kırmızıyla işlerine olan tutkularını, maviyle ciddiyetlerini, siyahla da ana işlerinin petrol olduğunu anlatmaya çalıştıklarını söylüyor.

EZBER BOZAN YAKLAŞIM
Kendini genç ve dinamik göstermek isteyen şirketler de renk seçimlerini buna göre yapıyor. Örneğin Vestel, genç, dinamik ve sürekli üreten yapısının kırmızı renkte hayat bulduğuna inanıyor.

Bankacılık sektörü için sıra dışı bir renk olan turuncu da ING Bank’ın kurumsal kimliğini yansıtıyor. ING Bank İnsan Kaynakları, Marka Yönetimi ve İletişim Genel Müdür Yardımcısı Sezil Refik, “Turuncu rengin enerjisinin bu stratejimizi iyi yansıttığını düşünüyoruz. Yenilikleri arayan, sektörü sorgulayan, akılcı ve yaratıcı bir marka karakteriyle sektörde ayrışmayı hedefliyoruz” diyor.

Doğuş Otomotiv Stratejik Pazarlama Direktörü Koray Bebekoğlu, “Mavi dinginlik, sadakat, güvenilirlik ve dürüstlüğü temsil ediyor. Bizim de kurumsal rengimiz olan maviye, simgelediği bu anlamlar penceresinden bakıyoruz” diyor.~
SATIN ALMADAKİ GÜCÜ
Renkler markaya dair önemli bir algı yaratmada güçlü bir araç. Kissmetrics’in yaptığı bir araştırmaya göre markaya ait rengin bilinirliği yüzde 80 oranında artırdığı saptanmış. Yani renk seçimindeki özen ve istikrar, bir markanın müşteri zihninde hatırlanabilirli-ğini kolaylaştırıyor.

Akbank Kurumsal İletişim Bölüm Başkanı Murat Göllü de 66 yıldır markalarının dinamik gücünü kırmızı rengin temsil ettiğini söylüyor. Pazarlama uzmanı Laura Ries da, uzun yıllar aynı renkleri kullanan markaların güçlü marka kimlikleri yaratmada daha başarılı olduklarına dikkat çekiyor ve ekliyor: “Dünyada bilgisayar danışmanlığı alanında lider konumda bulunan IBM, uzun yıllar mavi rengini kullanma konusunda örnek şirketlerden biri.

Mavi rengi başarılı şekilde kurum kimliğine yerleştiren IBM’in bu başarısında istikrarın önemi büyük. Mavi rengiyle marka çok güçlü bir algıya sahip. Aynı zamanda dünyanın en büyük araç kiralama şirketi Hertz de onlarca yıldır kullandığı sarı rengiyle tüketicinin algısına kazınmış durumda” diyor.

Renkler satın alma duygusunu harekete geçirmede de oldukça etkili. Kissmetrics’in yaptığı bir başka araştırmaya göre de alışveriş yapan bireylerin yüzde 80’i yeni bir ürünü satın alma kararını verirken ilk olarak renge bakıyor.

DEĞİŞİKLİĞE GİDENLER
Kurum kimliğinde tercih ettiği rengi değiştiren markalar da var. Bunun Türkiye’deki son örnekleri Vakıfbank ve Vitra, Vakıfbank, geçtiğimiz dönemde alışılagelmiş bankacılık renklerinden sıyrılarak sarıyı tercih etti ve yeni kimlik çalışmasında markasını yeniden ve daha güçlü bir şekilde konumlandırdı. Vakıfbank’ın sektörde çok da tercih edilmeyen sarıyı tercih etmesi uzmanlara göre yerinde bir karar oldu.

İçi sarı, dışı yeşil renklerden oluşan logosundan vazgeçerek siyah renkli yeni bir logo tasarlayan Eczacıbaşı Holding’in pazarlama direktörü Arzu Uludağ Elazığ, griye kaçan tonuyla yeni siyah logolarının markanın estetik dünyasını yansıttığı için tercih ettiğini açıklıyor. Yeni renklerinin vereceği mesajı da şöyle ifade ediyor:~
“Bu renk ve logo değişiminin kurumun dünya çapında bir marka olma yolunda yaptığı yatırımların hemen öncesine yapılması aslında VitrA’nın yeni yatırımlarının da habercisiydi. VitrA, yeni kimliğiyle, uluslararası pazarlarda Türkiye’yi en iyi şekilde temsil etmek üzere yatırımlarını başlattı.”

LAURA RIES NE ONERİYOR?
Ries&Ries Danışmanlık Şirketi’nin Bakanı Laura Ries, şirketlerin renkleri doğru kullanmaları konusunda şu analizi yapıyor: “Şirketlerin en çok yaptığı hatalardan biri çok renk kullanımı. Tek renk, her zaman daha etkili sonuçlar verir. Neden? Çünkü insanlar tek rengi çok daha iyi hatırlar. Coca-Cola kırmızı, Hertz sarı, THY kırmızı gibi...

Dünyaya uzaktan baktığınız zaman, koskocaman mavi bir rengin hakim olduğunu göreceksiniz. Dünyanın yüzde 70’i suyla kaplı. Bu nednele mavi, global olmak isteyen markaların, kurumların rengi olmalı.

Yeşil genellikle finans ve tarım sektöründe yer alan şirketlerin kullandığı bir renk. Tarım şirketleri, yeşile zarar vermediklerinin altını özellikle çizmek için kullanıyor. Amerika’nın en büyüklerinden John Deere tarım şirketi yeşili kullanıyor mesela. Kırmızı daha agresif bir renk. Bu nedenle kıran kırana rekabet eden perakende zincirleri kullanmalı... MC Donalds gibi.”

ALPAY ALPTEKİN
TURKCELL PAZARLAMA İLETİŞİM DİREKTÖRÜ
SAMİMİYETİ ANLATMAK

Kurumsal rengimizi belirlerken, şirket misyonumuzu ve kültürümüzü kılavuz aldık. Turkcell olarak, bu topraklarda doğmuş bir şirket olarak içtenliğimizi ve samimiyetimizi anlatmak istiyoruz.

UMUT VEREN SARI
İşte bu sebepten kurumsal rengimizi güneşi de temsil eden, sıcaklık, enerji ve umut veren sarı olarak belirledik. Tipografimizde ise profesyonel yaklaşımımızı temsil eden lacivert rengimizi kullanıyoruz. Mavi kurumsal ve güvenilir marka değerlerinin simgesi olmaya devam ediyor, aynı zamanda teknolojimizi temsil ediyor.~
RENGİN KATKISI
Tüketicilerle yaptığımız imaj çalışmalarında, renklerimizle aktarmaya çalıştığımız etkiyi ölçüyoruz. Markamızın yapılan araştırmalarda yıllardır Türkiye'nin lovemark'ı seçilmesi, Türkiye'nin en güvenilir şirketleri arasında yer alması, hem kurumsal hem bireysel müşterilerde pazar payı liderliğini açık ara farkla devam ettirmesinde marka rengimizin katkısı yadsınamayacak kadar büyük.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz