CEO'lar artık KSS'nin büyümeye net etkisi olduğu konusunda hemfikir
Gelişmiş ülkelerde yaşanan kriz, bir kez daha gündeme getirdi. Acaba
resesyonda kurumsal sosyal sorumluluk (KSS) projelerine destek vermek
mümkün mü? Araştırmalara göre CEO'ların çoğu, KSS projelerinin özellikle
resesyon döneminde önemini artırdığını düşünüyor. Hatta IBM'in yaptığı
bir araştırmaya göre CEO'ların yüzde 68'i, KSS'nin büyüme fırsatları
yarattığı görüşünde hemfikir. Yüzde 68 içinde yüzde 50'lik bir kesim ise
KSS'yi büyümeyle son birkaç yıldır bağdaştırıyor. Bu nedenle
şirketlerde artık KSS bölümleri açılıyor. Şirket bütçesinden bu işin
tanıtımına daha fazla para ayrılıyor. Rapor hazırlayanların sayısı da
her geçen gün artıyor. Tüm bu değişimi, Türkiye'deki şirketlerde de
görmek mümkün. Capital'in gelenekselleşen ve bu yıl 6'ncısını GfK
Türkiye'yle hayata geçirdiği "Kurumsal Sosyal Sorumluluk Liderleri 2011"
araştırması da bu değişime ayna tutuyor. Sorumlu şirketler liginde üst
sıralarda yer alan çoğu şirketin KSS konusunda bir rapor hazırladığı
görülüyor. Son yılların en önemli KSS konularından olan eğitime
duyarlılıkta da artış var. En önemlisi KSS aktivitelerini sadece proje
bazlı değil, "sorumlu ürünlerle" destekleyenlerin sayısı da artıyor.
Otomotivde elektrikli arabalar, akaryakıtta çevre dostu benzin, beyaz
eşyada çevreye duyarlı ürünler sunmak ve üretimde karbon emisyon
rakamlarını azaltmak sorumlu şirketlerin ortak paydası olmuş durumda.
"Kurumsal Sosyal Sorumluluk Liderleri 2011" araştırmasında ilk sırada
yer alan pek çok şirketin bu konularda Türkiye'nin öncüleri arasında yer
alması ise dikkat çekici. Lider şirketlerin KSS konusuna yaklaşımında
değişen ve güçlenen 8 temel konu şöyle öne çıkıyor:
1-İLETİŞİM BÜTÇESİ ARTIYOR
Şirketler, geçmişte olduğu gibi mahcup bir yaklaşım içinde değil.
Projelerine olan gönüllü desteğini artır-mak ve katılımı güçlendirmek
için, reklam ve tanıtım kampanyaları düzenliyorlar. "Kurumsal Sosyal
Sorumluluk Liderleri" araştırmasında bu yıl iş dünyası genelinde lider
koltuğuna geçtiğimiz yıl olduğu gibi Turkcell oturdu. Şirket, halk
geneline göre 2'nci sırada yer alıyor. Turkcell CEO'su Süreyya Ciliv,
kısa dönemli çalışmaların uzun soluklu fayda getireceğine inanmadığına
dikkat çekiyor ve ekliyor: "KSS projelerinin iletişimini önemsiyoruz.
Sonuçta eğitim, spor, sağlık gibi alanlarda ülkenin öncü şirketlerine
çok önemli sorumluluklar düşüyor. Sponsorluklar ve sosyal sorumluluk
projeleri için yapılan tüm iletişim faaliyetleri, diğer şirketlere bu
konuda öncü olmak açısından çok önemli. Biz, 2006 yılından bu yana
sosyal sorumluluk bütçemizi yaklaşık olarak yüzde 30 artırmış
durumdayız. " Sorumluluk liderleri liginde iş dünyası genelinde 2'nci
sıraya Koç Holding yerleşmiş durumda. Halk genelinde 3'üncü sırada yer
alan Koç Holding'in CEO'su Turgay Durak'a göre KSS alanında son yıllarda
önemli değişimler yaşanıyor. Durak, "Özellikle değişen sosyal
dinamikler ve tüketici beklentileri, sosyal sorumluluk çalışmalarının
tüketim kararları ve marka algısı üzerinde artan rolünü rakamlarla
kanıtladı" diye konuşuyor. Bu nedenle sosyal projeleriyle topluma katkı
yaratan şirketlerin ciddi rekabet avantajı yakaladığına dikkat çekiyor
ve ekliyor: "Bu projeler, toplumsal bir soruna dikkat çekebilmek ve
bunun giderilmesine katkıda bulunmak amacıyla tasarlanıyor.