Çevreci projeler zamanı

Son yıllarda iş dünyasında kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarının arasında çevreci projeler ön plana çıkyor.

1.06.2013 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Çevreci projeler zamanı
Son birkaç yılda iş dünyasındaki kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarının arasında çevreci projelerin ön plana çıktığı dikkat çekiyor. Bu durumun nedeni, hiç kuşkusuz tüm dünyada artan çevre duyarlılığı. Bu trend şirketleri de daha sürdürülebilir bir yaşam için çevreye daha fazla odaklanmaya itiyor.

Örneğin Akbank ve Bilim İlaç, iklim değişikliğine dikkat çeken kurumsal sosyal sorumluluk projeleriyle önemli bir konuda bilinç yaratmaya çalışıyor. Coca-Cola, Siemens ve Yapı Kredi ise en önemli kaynaklarımızdan suyun sürdürülebilirliği için çeşitli projeler yürütüyor. Migros ve Omsan Lojistik de geri döşümle kaynakları kullanıma sunmaya çalışıyor. Doğal kaynaklarımız, dünya nüfusundaki artış ve tüketim alışkanlıklarının değişmesi nedeniyle her geçen gün azalırken malzeme tüketimini azaltmak, değerlendirilebilir nitelikli atıkları geri dönüştürmek, doğal kaynaklarımızı verimli kullanmak artık bir zorunluluk. İşte bu yüzden geri dönüşüm uygulamaları doğal kaynakların korunması ve verimli kullanılması için son derece önemli.

Bu gerçekten yola çıkan çok sayıda şirket de kurumsal sosyal sorumluluk bütçelerini çevreye ayırmaya başladı. Kimi iklim değişikliğine dikkat çekmek için çalışanlarıyla birlikte gönüllülük projeleri gerçekleştiriyor, kimi çevre konusunda eğitim programları yapıyor...

Su gibi kritik doğal kaynakların korunması için çaba sarf eden çok sayıda şirket bulunuyor. Yerli ya da yabancı pek çok şirket de kaynakların tekrar kullanımını mümkün kılmak için geri dönüştürme projelerine ağırlık veriyor. Özellikle son 5-10 yılda artan sürdürülebilirlik esaslı çevre projelerinin ortaya koyduğu değer ise şimdilik ölçülemeyecek kadar büyük. Çünkü bu projelerden bazıları bir bölgenin bazıları nesli tükenmekte olan canlı türlerinin hayatını kurtarıyor.

İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ GÜNDEMDE
Çevre konusuna eğilen birçok şirketin gündeminde iklim değişikliği var. Akbank ve Bilim İlaç da bu şirketlerden. Akbank “Vakit Yok” adını taşıyan projesi ile Türkiye’de iklim değişikliğine dikkat çekmeye çalışıyor. Banka genelinde 60 çalışanın gönüllü olduğu bu projede amaç, iklim değişikliğinden etkilenmiş ya da yakın zamanda etkilenmesi beklenen 15 alanı belirleyerek, buralarda fo-toğraflama ve röportaj çalışmasının yapılması. Bu çalışmanın amacına ulaştığını belirten Akbank Kurumsal İletişim Bölüm Başkanı Murat Göllü, “Ayrıca gönüllülerimiz yaklaşık 7 bin 500 öğrenci ile bir araya gelerek, çevre ve iklim değişikliği konularında farkındalık yaratmak için eğitimler verdi. Proje ayrıca, en iyi kurumsal sosyal sorumluluk çalışması kategorisinde itibarlı ödüllerden ‘Best Business Award’ alarak, uluslararası arenada da dikkat çeken bir proje oldu” diye konuşuyor.~

Bilim İlaç da bu yıl WWF-Türkiye’nin (Doğal Hayatı Koruma Vakfı) altın sponsoru olarak “Türkiye’nin Canı” kampanyasını yürütüyor. Bu projeyle Bilim İlaç, ilgili hekimleri WWF’e üye yapıyor, doğal hayatı koruma konusunda onları bilinçlendiriyor. Bilim İlaç Kurumsal İletişim Yöneticisi ve Sürdürülebilirlik Kurulu Başkanı Esra Çakır, WW-Türkiye ile birlikte planladıkları etkinliklerle küresel ısınmaya bağlı iklim değişikliğinin etkilerini ve bunları engellemek için bireysel olarak neler yapılması gerek-tiğini de paylaştıklarını söylüyor.

ÇEVRE DUYARLILIĞI KAZANDIRIYORLAR
Birçok şirket de sosyal sorumluluk projesi olarak çevre eğitimine odaklanıyor. Bosch, bu kapsamda 2008 yılından itibaren “Yeşil Kutu Çevre Eğitim Projesini yürütüyor. Yeşil Kutu’yu eğitim programlarında nasıl kullanacakları konusunda eğitilen öğretmenler, daha sonra 10-14 yaş grubundaki ilköğretim öğrencilerine ulaşarak eğitim veriyor. 2010 itibariyle eğitimlerin, www.yesilkutu.net adresi üzerinden verilmeye başlandığını belirten Bosch yetkilileri, “Türkiye çapında toplam 11 bin öğretmene ve 1 milyonu aşkın öğrenciye ulaştık” diyor.

Tetra Pak’ın çevre odaklı eğitim programı, “Küçük Şeyler Doğayı Yeniler” adını taşıyor. 2004’ten itibaren ilkokullarda bu programı düzenlediklerini anlatan Tetra Pak Büyük Ortadoğu Bölgesi Geri Dönüşüm Teknik Yöneticisi Ferid Ekmekcioğlu, “Proje, özellikle ilköğretim öğrencilerine, doğal kaynakların tasarruflu kullanımını anlatmayı hedefliyor. Bu eğitim kapsamında, 8 yılın sonunda 1 milyon öğrenciye ulaştık” diye konuşuyor.
TSKB de “Önceliğimiz Çevre” projesiyle Türkiye’de çevre bilincini artırmaya yönelik eğitim platformları oluşturuyor. TSKB Genel Müdür Yardımcısı Çiğdem İçel, bu proje dahilinde hayata geçirdikleri www.cevreciyiz.com’da, çevreyle ilgili haberleri, akademisyenlerin, sivil toplum kuruluşlarının ve konuyla ilgisi olan profesyonellerin araştırmalarını yayınladıklarını söylüyor.

SUYUN PEŞİNDEKİLER
Birçok kuruluş suyun kritik önemine dikkat çekmeye çalışıyor. Özellikle üretiminde ciddi bir su tüketimi gerçekleştiren Coca-Cola, dünya genelinde bu konuda kapsamlı kurumsal sosyal sorumluluk çalışmaları yürütüyor. Coca-Cola’nın Türkiye’de yürüttüğü en önemli projeler arasında “Hayata Artı Çevre Programı” ile “Yaşayan Nehirler, Yaşayan Ege” yer alıyor. Coca-Cola Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya Kurumsal İletişim Direktörü Ebru Bakka-loğlu Tüzecan, bu projelerle Seyfe, Manyas, Bafa, Gediz ve Büyük Menderes’te su kaynaklarının korunmasına yönelik çalışmalar gerçekleştirdiklerini söylüyor. “2009’dan bugüne kadar çevre ve aktif yaşam projelerine toplam 13 milyon TL’lik kaynak aktardık” diyor.~

Farklı sektörlerde faaliyet gösteren birçok kuruluş da suyun korunmasına yönelik çalışmalar yapıyor. Siemens 2008 yılında, WWF- Türkiye işbirliği ile Eğirdir Gölü’nün geleceği için “Yedi Renkli Göle Yedi Renkli Hayat” projesine imza attı. Gölün korunmasını hedefleyen projenin ikinci fazı bu yıl yine Siemens ve WWF- Türkiye işbirliği ile başladı. Siemens Ev Aletleri Pazarlama Müdürü Ayşe Özkaya, projenin ikinci aşamasında tarımsal kirlilikle mücadele edildiğini söylüyor.

Yapı Kredi, 2006 yılında ilköğretim çağındaki öğrencileri doğal varlıkları korumak konusunda bilinçlendirmek amacıyla DenizTemiz Derneği/TUR-MEPA işbirliğiyle “Sınırsız Mavi” adında bir proje başlattı. Banka yetkilileri, 2011 sonunda tamamlanan proje ile toplam 6 milyon 600 bin öğrencinin çevre elçisine dönüştüğünü belirtiyor.

GERİ DÖNÜŞÜME GÖNÜL VERENLER
Doğada geri dönüşüme yapılan katkı sürdürülebilirliğin en önemli ayaklarından birini oluşturuyor. Sektör bağımsız birçok şirket, kaynakların tekrar kullanımını mümkün kılmak için geri dönüştürme projelerine ağırlık veriyor. Perakende sektörünün lider şirketlerinden Migros, bu amaçla ilk kez 2010 yılında mağazalarında “Geri Dönüşüm Kiosk”u projesini başlattı. Müşterilerinin bu projeyle birlikte önemli bir işbirliğine dahil olduğunu belirten Migros yetkilileri, “Müşterilerimiz, kağıt, metal, cam, plastik, pil ve boş ambalaj malzemelerini bu kios’kların ilgili bölümlerine atarak geri dönüşüme kazandırıyor. Ancak bununla da kalmıyor WWF-Türkiye aracılığıyla nesli hızla tükenen deniz kaplumbağalarını evlat edinme fırsatı yakalıyorlar. Çevreci kiosk’lardan bugüne kadar 8 milyon adet atık topladık” diyor.

Omsan Lojistik’in en önemli sosyal sorumluluk projelerinden biri de “Geri Dönüşüm Lojistiği”. 2004 yılında hayata geçen projede, petrol ürünlerinin ve madeni yağların kullanımı sırasında ve sonrasında oluşan atıklar toplanıyor, taşınıyor, depolanıyor ve bertaraf ediliyor. Omsan yetkilileri, 2004’ten bu yana gerçekleştirdikleri taşımalarla atık motor yağını çevre ve insan sağlığına zarar vermeksizin lisanslı işletmelerde enerji veya hammadde olarak geri kazandırdıklarını belirtiyor. “Böylelikle Türkiye’nin enerji verimliliğine katkıda bulunuyoruz. PETDER’le birlikte gerçekleştirdiğimiz bu proje, 2012’de Avrupa Tedarik Zinciri Mükemmellik Ödülleri Yarışması’nda Avrupa’nın en başarılı 5 çevreci lojistik projesinden biri olarak seçildi” diye konuşuyorlar.

SİNAN AK/ ZORLU ENERJİ GENEL MÜDÜRÜ
"DUYARLI GENÇLERİ EĞİTİYOR”
HEDEFTE ÇOCUKLAR VAR
Enerji sektöründe 20 yıldır faaliyet gösteren öncü şirketlerden biri olarak sürdürülebilirlik, iş stratejilerimizin temelini oluşturuyor. Bu anlayış doğrultusunda, gerçekleştirdiğimiz kurumsal sorumluluk çalışmalarımızda da önceliği çevre ve eğitim konularına veriyoruz. Bu kapsamda, 3 yıl önce çevresine ve yaşadığı dünyaya duyarlı gençlerin yetişmesine katkıda bulunmak amacıyla "Enerjimiz Çocuklar için" projesini başlattık.
YENİ BAKIŞ AÇISI
Çocuklarımızla bir araya gelerek onlara doğa ile dost yaşamı, çevreyi korumanın önemini ve enerji kaynaklarını anlatarak yeni bir bakış açısı kazandırmayı hedefledik. Türkiye'de bir enerji şirketi tarafından yürütülen ulusal ölçekteki ilk enerji konulu eğitim projesi olan "Enerjimiz Çocuklar için" ile çocukların eğlenceli deneyimler yaşayabileceği bir öğrenme ortamı yarattık.~
Çocuklarımıza, dünyamızın geleceği için önemli olan yenilenebilir enerji kaynaklarını ve bu kaynakları koruyabilmek için gerekli enerji tasarruf yöntemlerini anlattık. Bugüne kadar, 6 - 12 yaş arası 104 bin çocuğa ulaştık.
ENERJİ TEMALI KİTAPLAR
"Enerjimiz Çocuklar için" projesinin bir diğer ayağında da çocuklar için hazırlanan enerji temalı kitaplar bulunuyor. Bugüne kadar anlatımını ve tasarımını çocukların çok sevdiği "Zorlu ile Rüzgar Enerjisi", "Zorlu ile Doğal Gaz", "Zorlu ile Jeotermal Enerji", "Zorlu ile Su Enerjisi" kitaplarını çocuklar ile buluşturduk. Çocuklar bu dört kitaba www.enerjisitemiz.com sitesinden kolayca ulaşabiliyor.

NURTEN ÖZTÜRK
OPET YÖNETİM KURULU ÜYESİ
"DOĞAYI KORUMAK İÇİN 5,5 MİLYON KİŞİYE ULAŞTIK"
UZUN SOLUKLU PROJE

Opet olarak çevre konusundaki çalışmalarımıza hız vererek yeşil şirket olma yolunda hızla ilerliyoruz. Tüm sosyal sorumluluk projelerimizle ülkemizde uzun soluklu ve çözüm odaklı sosyal sorumluluk kültürünü yerleştirmeye çalışıyoruz. "Yeşil Yol" projesi ile amacımız giderek azalan yeşilin önemine vurgu yapmak. 2004 yılından bu yana istasyonlarımızın giriş ve çıkışlarını ağaçlandırıp yeşil alanlar yaratırken, 6 istasyonumuz için uluslararası geçerliliği olan ISO 14001 Çevre Yönetim Belgesi aldık.
BİLİNÇLENDİRME AKTİVİTELERİ
Uzun vadeli ağaçlandırma girişimleri ile bitki örtüsünü korumayı amaç edinerek sürdürdüğümüz projede, eğitimler ve fidan dikim aktiviteleriyle toplumu bilinçlendirme misyonumuza önce çocuklardan başladık. 5 Haziran Dünya Çevre Günü nedeniyle yeşilin önemini anlattığımız etkinliklerde, ilköğretim öğrencilerine doğayı korumanın önemini anlatan hikaye kitapları dağıtıldı, müşterilerimize ve öğrencilere yüzlerce saksı çiçeği takdim edildi.
AĞAÇLANDIRMANIN ÖNEMİ
Ağacın ve yeşil dokunun canlı yaşamındaki önemine yönelik diğer eğitim etkinlikleri düzenledik ve çeşitli broşürler hazırlayarak farklı mecralarda dağıttık. Bilinçli Toplum Projeleri adını verdiğimiz tüm projelerimizle milyonlarca kilometre yol gittik, 5,5 milyonu aşkın kişiye ulaştık. Ülkemizde çevresel açıdan tehlike oluşturan unsurlara dikkat çekerek özellikle ağaçlandırmanın önemi ve orman yangınları konusunda toplumsal bir duyarlılık oluşturma çabası içinde olduk. Bu kapsamda istasyonlarımız ve çevresinde ağaçlandırmalar ve peyzaj çalışmaları devam ediyor.

T. ALTUĞ AKSOY/ ANADOLU EFES GENEL MÜDÜRÜ"
TURİZM VE ARKEOLOJİYE DESTEK OLUYOR"
SÜRDÜRÜLEBİLİR PROJELER

44 yıldan bu yana Efes olarak ülke ekonomisine ve topluma değer katmaya devam ediyoruz. Bu anlamda Türkiye'deki lokomotif sektörlerden birisi olan turizme seçerek gelir artırıcı, yerel ekonomiye destek veren sürdürülebilir turizm projelerine odaklandık. Kültür ve Turizm Bakanlığı ve Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) işbirliğiyle yine 2007 yılında Doğu Anadolu Turizm Geliştirme- DATUR projesini başlattık. Bu proje 5 yıl sürdü. Çoruh Vadisi'nde turizmin gelişmesine katkı sağladık.~
KAYNAKLARA SAHİP ÇIKIYOR
Anadolu Efes'in Türkiye'nin turizme katkısından bahsederken, arkeolojiyi de unutmamak lazım. Sürdürülebilir bir gelecek için kültürel mirasımıza sahip çıkarak gelecek nesillere bu mirasın aktarılmasına çok önem veriyoruz. Bu nedenle kültür kaynaklarımıza sahip çıkarak, 18 yıldır kazı çalışmalarına destek oluyoruz. Assos-Behramkale'de ve Çanakkale Gülpınar'da sürdürülen kazı ve restorasyon çalışmalarında değerli eserlerin ortaya çıktığını görmek çok mutluluk verici.
DESTEK FONU YARATTI
T.C. Turizm ve Kültür Bakanlığı ve Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı işbirliğiyle bu yıl Sürdürülebilir Turizm Destek Fonu projesini başlattık. Sürdürülebilir Turizm Destek Fonu'yla yerel ürün geliştirme, tarımsal/kırsal/eko/kültür turizmine yönelik faaliyetler yürütme, sürdürülebilir yaşam alanları oluşturma gibi konulardaki projelere destek veriyoruz. Türkiye'nin 60 ilinden 250'nin üzerinde sürdürülebilir turizm odaklı proje başvurusu geldi. Ön başvurudan sonra kabul edilen proje sahipleriyle ilk eğitim mayıs ayı sonunda gerçekleştirildi.

İŞ BANKASI YETKİLİLERİ
"3 BİN FUTBOL SAHASI BÜYÜKLÜĞÜNDE ORMAN KURDUK”

Yaşanabilir bir çevre yaratmak, ormansızlaşmayla bağlantılı çevre sorunlarına dikkat çekmek ve başta çocuklar olmak üzere kamuoyunun çevreye ilişkin konularda bilinçlenmesini desteklemek amacıyla 2008 yılında ülkenin en büyük kurumsal ağaçlandırma çalışmalarından biri olan "81 ilde 81 Orman" projesini başlattık. TEMA Vakfı ile Orman ve Su işleri Bakanlığı işbirliğinde başlattığımız projenin dikim kısmını 2012 yılı sonunda 81 ile ulaşarak tamamladık ve 3 bin futbol sahası büyüklüğünde orman kurduk. Diğer ağaçlandırma projelerinden farklı olarak, 81 ilde 81 Orman Projesi'nde her ağacın 5 yıl boyunca bakımı yapılıyor, bu sayede de yüzde 78 gibi yüksek bir tutunma yüzdesine ulaşıldı. Proje, dikilen en son fidanın 5 yıllık bakımı tamamlanana kadar devam edecek.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz