Sürdürülebilir olmayan rekabette çok zorlanacak

Saffet Karpat, sürdürülebilirliğe yaklaşımlarını, şirket içinde bu konuda ne tür aksiyonlar aldıklarını Green Business’a anlattı.

1 MART, 20130
Paylaş Tweet Paylaş
Sürdürülebilir olmayan rekabette çok zorlanacak

Bu rakamlar Türkiye’de de benzer. Örneğin burada kurduğumuz fabrikanın hiç atığı yok. 2004 yılında açtığımız deterjan fabrikasının atık oranı binde 1’in alında. Karbon emisyonunda yüzde 54, atıkta yüzde 74, su kullanımında yüzde 58 azalma olmuş. 2020’ye kadar çok önemli hedefleri gerçekleştirmiş olacağız. Soğuk su ile çamaşır yıkama oranını yüzde 70’e çıkaracağız.

Türkiye’ye ait net rakamlar var mı?
Türkiye’de 2006 yılından beri enerjide yüzde 37, karbon emisyonunda yüzde 48, su kullanımında yüzde 36, atıkta yüzde 45 oranında bir azalma sağlanmış.

Sürdürülebilirliğin P&G’de bir kriter olduğunu söylediniz. Bunu biraz açar mısınız?
Çıkarılan her bir ürün, bir önceki üründen daha sürdürülebilir olmalı. Türkiye’den de örnek verebiliriz... Şirket olarak, bundan 5 yıl önceye göre deterjanları yüzde 30 daha konsantre yaptık. Yani 9  kiloluk paketi, 6 kilo yaptık. Bunun etkisi ne? Daha az paketleme ve daha az taşıma kullanıyorsunuz. Raflarda daha az yer tutuyor. Çevreye atık etkisi azalıyor. İçinde kullandığımız maddeler daha dönüşebilir oluyor. Ariel gibi ürünlerde, 30 derecede 60 derecedeki aynı etkide yıkama yapılabiliyor. O kadar sıcak suya gerek kalmıyor. Tasarruf edilen enerji inanılmaz boyutlarda. Türkiye’de bunu son 3 yıldır yapıyoruz. Türkiye’de enerji pahalı. Sürdürülebilirlik, aynı zamanda sosyal sorumlulukla ilgili. Bu konularda eğitimleri kapsayan sosyal sorumluluk projelerimiz var. Dünyada Sürdürülebilir Kalkınma Derneği’nin üyesiyiz. Türkiye’de de bu derneği kurduk. STK’larla sürdürülebilirlik konusunda çok aktif çalışmalar yapıyoruz.

Peki rekabet stratejisi olarak sürdürülebilirliği nasıl değerlendiriyorsunuz?
Sürdürülebilirlik zaten rekabet konusu. Bugün sürdürülebilir çalışmayan şirketler, uzun dönemde rekabet etmek konusunda çok zorluk çekecek. Verimli olamayanlar, bu sefer bu teknolojiye sahip olmak için çok para verecek. Çünkü bu tip maddeler, gittikçe daha da pahalılaşacak. Dönüştürmeyi öğrenen şirketler, daha rekabetçi olacak. Şu anda pahalı gibi görünen bir şey, 20 yıl sonra hammaddelerin azalmasıyla daha önemli hale gelecek.

P&G, Türkiye’de sürdürülebilirlik konusunda ortaya çıkmış en parlak fikir hangisi?
Dünya DuPont ödülü kazandık. Deterjanları eskiden bir kartonun içine koyuyorlardı. Yeni bir paketleme şekli buldular. Tüm o kartonları kaldırdılar. Yüzde 80 paketlemeyi azalttılar. DuPont’un sürdürülebilirlikle ilgili ödülü var, onu kazanmıştı. Türkiye’den sonra diğer ülkelerde de uygulandı.

Sürdürülebilirlik konusunun liderliğini siz kendiniz yapıyorsunuz. Sürdürülebilirlik konusu zamanınızın ne kadarım alıyor?

Derneklerle vakit geçiriyoruz. Sürdürülebilir Kalkınma Derneği’nin, ÇEVKO’nun üyesiyiz. Sürekli olarak iyileştirmeler üzerinde çalışıyoruz. Deterjan konsantrasyonunda 2 yıl çalıştık. Fabrikalarda çeşitli müdürlerle çok sayıda toplantılar yaptık. Sürdürülebilirlik projeleri her zaman gündemimizde. İş konuları içinde sürekli önümüze gelen bir konu.

Sürdürülebilirlik konusunda ne kadar bütçe ayınyorsunuz?
Biz bunu proje bazında gerçekleştiriyoruz. Sürdürülebilirlik, bir ürünün formülasyonunu yaparken işin bir parçası. Sürdürülebilirliğe ayrı bir şey gibi bakmıyoruz. Toplam maliyetlerimiz içinde yer alıyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.