İlham veren kampanyalar

Şirketler yerelde ve globalde başarılı sosyal medya kampanyalarının ayak izini takip ederek, kendi özgün yollarını oluşturmaya çalışıyor. Öne çıkan sosyal medya çalışmalarının şifrelerini çözüp çalışma alanlarına uygulayabilecekleri kısımları örnek alıyorlar.

11.11.2014 02:11:530
Paylaş Tweet Paylaş
İlham veren kampanyalar
Sosyal medya stratejisi kurmak kolay sanıyorsanız yanılıyorsunuz. Dinamikleri geleneksel medyadan çok farklı olan bu mecrada şirketler için başarılı olmanın yolları da o derece çetrefilli. Bu karışık ve anlaşılması güç olan işi başarabilmek için şirketler yerelde ve globalde başarılı kampanyaların ayak izini takip ederek, kendi özgün yollarını oluşturmaya çalışıyor.

Öne çıkan sosyal medya çalışmalarının şifrelerini çözüp çalışma alanlarına uygulayabilecekleri kısımları örnek alıyorlar. Biz de Akbank'tan BSH Türkiye'ye, Pegasus'dan CarrefourSa'ya Türkiye'deki çok sayıda şirkete ilham aldıkları, esinlendikleri marka ve kampanyaları sorduk...

Yarattığı etkiyi anladıkça şirketler, sosyal medyaya hem CRM hem de pazarlama anlamında daha fazla önem vermeye başladı. Sosyal medya stratejileri de doğal olarak daha titiz çalışmalar sonucunda şekilleniyor.

Tüm dünyada şirketler birbirlerinin yaptığı sosyal medya çalışmalarını dikkatle takip ediyor, öne çıkan ve başarılı olanları not edip ilham kaynağı olarak kullanıyor. Aralarında Pfizer Türkiye gibi bu konuda aylık raporlar hazırlayıp sosyal medyanın gözdeleriyle ilgili değişen dinamik listeler hazırlayanları bile var.

Şirketler tabii ki sektörleri gereği sosyal medyada farklı farklı örneklere odaklanıyor. Örneğin Turkcell Superonline THY’nin “Kobe vs. Messi” kampanyası gibi cesur çalışmalardan, Pegasus Havayolları Coca Cola’nın yaratıcı pazarlama hikayelerine dayanan sosyal medya etkileşiminden esinlenmiş. Otokoç gibi sadece şirketlerden değil Ashton Kutcher gibi ünlülerin sosyal medyada yarattığı etki ve sonuçlardan esinlenenler de var. İşte Türkiye’deki şirketlere sosyal medyada ilham verenler...

İÇERİK ODAKLILAR
BSH Türkiye, 2012 yılında sosyal medya stratejisini kurarken vizyonuna daha yakın bir şekilde güncellenen uluslararası havayolu şirketlerinin bloglarını incelemiş. Özellikle Virgin Atlantic ve Richard Branson’un sosyal medya uygulamalarını esin kaynağı olarak benimsemiş.

BSH Kurumsal İletişim Müdürü Burçin Girit, bu çalışmaların kendilerini neden etkilediğini şöyle özetliyor: “Başta blog olmak üzere, sosyal medyanın her kanalını senkronize ve tutarlı biçimde kullanmaları takdir edilesi. İçerikleri hem bilgilendirici, hem eğlendirici hem de sürükleyici bir lezzette.~

'Yine neler yapmışlar, bir bakalım’ duygusuyla takip ediyorsunuz.” BSH Türkiye, bu örneklerden yola çıkarak “sürdürülebilirlik, enerji verimliliği, inovasyon ve teknoloji” odaklı BSH Blog’u geliştirmiş. Girit, “Kurumsal blogda şirketimizin sadece vizyonunu değil; insani yüzünü, planlarını, hayata dair her şeyi paylaşıyoruz“ diyor.

Sosyal medya radarını içeriğe yoğunlaştıran bir diğer şirket de e-alışverişin öncü isimlerinden GittiGidi-yor. Şirket bu konudaki ilhamı yaratıcı içerikleri sayesinde takipçileriyle yoğun bir şekilde etkileşime geçen eBay’dan alıyor.

eBay tüm dünyada modacılar ve bloggerlarla işbirlikleri yapıyor ve sosyal medya bağlantılı etkinliklerinde kullanıcılarıyla etkileşim oluşturarak sosyal medya hesaplarından yaratıcı yarışmalar yaparak farklı içerikler giriyor. GittiGidiyor Marka PR ve İletişim Yöneticisi Banu Güler, “eBay’in projesine benzer şekilde biz de kullanıcılarımızın yer aldığı bir topluluk oluşturmayı planlıyoruz.

Kullanıcılarımız bu moda ürünleriyle kombinler oluşturup kendi sosyal medya hesaplarından paylaşabilecek ve getirdikleri satışla orantılı olarak bizden hediye çeki kazanabilecekler” diye konuşuyor.

CESUR ÇALIŞMALARIN İZİNDE
Sosyal medyada yer alan çok sayıda başarılı kampanya arasından şirketinizin hedeflerine uygun, ilham verebilecek örnekleri saptamak da çok önemli. Turkcell Superonline Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Meltem Şahin, yerli yabancı tüm şirketlerin sosyal medya çalışmalarını yakından takip ettiklerini söylüyor.

Ama kendisinde iz bırakan 4 işi sayamadan geçemiyor. Bunlar THY-Kobe vs. Messi: The Selfie Shootout, Samsung-#Oscars Tweet With Ellen DeGeneres, Dove-True Beauty, Adam&Eve-Harvey Nichols.

Bu çalışmalardan neden etkilendiğini ise şöyle anlatıyor: “Hem içerik hem alınan risk açısından hepsi cesur çalışmalar. Markanın özünü veya ürünün farklılaştığı alanı kısaca anlatan bu işler, bugüne kadar bildiklerimizi değiştirmek için yapılmış.~

”Bu çalışmalardaki cesaret vurgusu Superonline’a da ilham vermiş. Şahin, “İnternet dünyasında kabullenilmiş çaresizlikleri ortadan kaldırmak bizim için çok önemli. Son dönemde cesur ve müşterimizin nabzını tutan kampanyalarla sosyal medyada fark yaratıyoruz” diyor.

Pfizer Türkiye de her ay ilaç, sağlık, hızlı tüketim, telekomünikasyon, teknoloji sektörlerinden yerli, yabancı şirketlerin sosyal medya çalışmalarını analiz edip başarılı ve iddialı örnekleri inceliyor. Oreo, Old Spice, Samsung, Lego, General Electric ve global sağlık markalarının dijital girişimleri ise sürekli takibinde.

Tüm bu çalışmaları süzerek kendi yolunu çizen şirketin son dönemdeki en önemli projesi “#SenÇokYaşa”. Pfizer Türkiye Kurumsal İletişim Müdürü Yasemin Ayginin, “Bu konsept altında sağlıklı yaşlanma hakkında farkındalık yaratabilecek içerik ve uygulamalarımızı sosyal medya trendleriyle birleştirerek sunuyoruz” diyor.

HİKAYE MERAKLILARI
Bir de Pegasus gibi sosyal medyada markaların izini sürenler var. Bu anlamda şirket hızlı tüketim sektöründen Coca-Cola’yı havacılık sektöründen ise KLM’yi takip ediyor. Şirket, Coca-Cola’yı hem gerçek zamanlı iletişim, hem pazarlama iletişim hikayeleri yaratan tüketicinin iç görülerinden beslenen pazarlama iletişimi hikayeleri yaratma anlamında dünya trendlerine yön veren bir marka olarak görüyor.

Özellikle Coca-Cola’nın 2012 yılı sonunda yaptığı ve kullanıcıların Twitter’da yeni yıldan umutlu olmak için sıraladığı nedenler arasından seçilenlerin Coca-Cola kutuları üzerinde yer aldığı #bimilyonneden projesi başarılı sosyal medya pazarlaması örneği olarak dikkat çekmiş. KLM ise sadece bir havayolu markası olmak yerine, misafirlerinin seyahatlerini tümüyle sahiplenen ve bunu sosyal medya iletişimine taşıyan bir marka olma hedefi taşıması açısından örnek teşkil ediyor.

Şirket, etkileyici bulduğu bu örnekler doğrultusunda 2013 yılında kapsamlı bir “Marka Mimarisi” çalışması başlatmış. Pegasus Dijital Pazarlama Müdürü Didem Namver, bu çalışmanın somut sonuçlarını şöyle anlatıyor:

“Marka evini yeniledikten sonra seyahatin önündeki zihinlerdeki bariyerleri kaldırmayı hedefleyen Antep ve Paris reklam filmlerinin sosyal mecralardaki yansımasını #atlayipgitsem hashtagi altında toplayarak hedef kitlemizi harekete geçirmeyi amaçladık. Nitekim sosyal medya kullanıcıları da bu hashtagi içselleştirerek kendileri için ilham kaynağına dönüştürmeyi başardı ve ortaya çok güzel diyaloglar çıktı.”~

"OREO"NUN İZİNDEN GİDENLER
ABD’li bisküvi markası Oreo, Facebook’taki “Daily Twist” kampanyasıyla Türkiye’deki pek çok şirkete ilham vermiş gözüküyor. Markanın 100’üncü yılı şerefine 25 Haziran 2012’de başlayan ve 100 gün boyunca kullanıcıların internette en çok konuştukları konulara uygun bisküvi görseli tasarımı yapan Oreo, bu kampanyayla 27 milyon Facebook kullanıcısının ilgisini çekti, Twitter’da yüzde 515’lik bir retweet artışı yaşadı, sayısız habere konu oldu.

Sosyal medya stratejisini kurarken Amerikan pazarını inceleyen CarrefourSA’nın da ilgisini Oreo çekmiş. Şirketin kurumsal iletişim grup müdürü Banu Karamuk, “Marka, Daily Twist örneğindeki gibi gündemdeki konuları ve trendleri çok iyi takip etmenin yanı sıra doğru zamanda doğru içerik ve yorumlarla markasını konuyla başarıyla bağdaştırabiliyor” diyor.

Mercedes-Benz Türk yetkilileri de basit hikayesi olan ve hedef kitlesindeki insanların kendisinden bir şeyler bulacağı fikirlerden ilham aldıklarını söylüyor. En beğendikleri örnek olarak onlar da Oreo’yu gösteriyor. Şirketin pazarlama iletişimi kısım müdürü Gamze Şulen, “Sosyal medya pazarlamasında bizim için önemli olan marka algısı ve ürünlerimizin tüketiciye en doğru şekilde anlatılması.

Oreo’nun bu alandaki başarısı ürün kalitesinin yanı sıra pazarlama iletişimindeki etkili dijital kampanyalarına da bağlı” diye konuşuyor. Oreo’nun “Daily Twist” kampanyasındaki fikrin basitliği ve uygulanışından, UGC (Kullanıcı üretimi içerik) dinamiklerinden yararlanarak ortaya gerçekten etkili bir kampanya çıkarmasından oldukça etkilenen bir diğer şirket de Volkswagen Türkiye... Şirketin binek araç pazarlama müdürü Çağrı Öztaş, Nike’ın 2014 FIFA Dünya Kupası için yaptığı reklam filmlerinin sosyal medyada bir anda yayılması da etkileyici buluyor.~

SÜREKLİ ETKİLEŞİM
Sosyal medyada her sektörden, her segmentten markanın tüketiciyle etkileşimlerini inceleyen Vestel’in de globaldeki gözdesi Oreo. Yerelde ise Yemek Sepeti radarında... Vestel Dijital Pazarlama Yöneticisi Alper Ceylan, “Oreo ‘Daily Twist’ kampanyasında sıradanlığa kaymadan takipçileri her defasında etkileyerek, bu alanda yıllarca konuşulacak bir işe imza attı. Yemek Sepeti’nin ise popüler kültürü takip edip, takipçileriyle ‘gerçek zamanlı’ etkileşim kurması başarılı örneklerden” diyor.

Tüm bu şirketler gibi sosyal medyada etkileşimi ön planda tutan Vestel, “Tasarımın Kalbi” ve “Evin Kalbi” gibi sosyal platformlarda tüketicileriyle ilgi alanları üzerinden iletişime geçip ilişkilerini güçlendiriyor.

“Gerçek zamanlı” pazarlama kampanyalarından ilham alan bir diğer şirket de Algida... Oscar Ödül Töreni’nde Ellen Dege-neres’in ünlülerle çektiği selfie ile dünyanın en çok paylaşılan tweeti unvanını alıp, selfie akımını başlatan Samsung’un çalışması Algida’yı #GöktenDondurmaYağsa kampanyasına örnek oldu. Belirlenen beş şehirde insanlar dondurma yağmurlarını sokaklarında canlı olarak deneyimlerken aynı zamanda Twitter üzerinden de yağmurlara tanıklık etti.

Algida Pazarlama Direktörü Leyal Eskin Yılmaz, “Bu şekilde anı yakalayan ve zekice tasarlanan projeler tüketici gözünde de ayrışarak viral hale geliyor ve geniş kitlelere ulaşıyor” diyor. Markanın örnek aldığı bir diğer çalışma ise kadınların kendine olan güvenini iyileştirmeye yönelik ilham vererek, tüm dünyada en çok paylaşılan videolardan biri olan insan odaklı Dove sketches kampanyası.

Kampanyada FBI’ın adli ressamı Gil Zamora, 7 kadını kendi tasvirleriyle onları görmeden çiziyor. Ardından, başka kadınlardan bu 7 kadını tasvir etmelerini istiyor ve ikinci bir resim yapıyor. İki resim arasındaki belirgin fark, kadınların kendilerini güzellik konusunda acımasızca eleştirdiğini gösteriyor. Yılmaz’a göre projenin odağına insanı koyarak onların hayatlarından unsurlar içeren ve paylaşmaya değer bulacakları hikayeler yaratmak da kullanıcıları marka ile ilgili içerik yaratmaya teşvik ediyor.

SICAK, ESPRİLİ İLETİŞİM
Media Markt sosyal medya alanında farklı özellikleriyle öne çıkan markaları radarına almış. Örneğin prodüksiyon kalitesi, inovasyon ve mecralar arası entegrasyondaki başarılarından dolayı Nike ve Heineken, sosyal sorumluluk projeleri nedeniyle Starbucks’ı yakından izliyor. Türkiye’de ise gençlik ile sıcak, gündemi yakalayan iletişim çalışmalarından dolayı gnçtrkcll’i takip ediyor. ~

Yine viral değer ve eğlenceli içerik yaratmakta çok başarılı olan Old Spice da şirketin global takip listesinde. Media Markt Türkiye Pazarlama Direktörü Nurçin Koçoğlu, “Old Spice, Old Spice Guy’dan itibaren şahane bir çıkış yakaladı. Marka değerini yükseltti ve tekrar gençlerin hayatına girdi. Bugünlerde de ‘The Man-droid’ iletişimini heyecanla takip ediyorum” diyor.

Media Markt, tüm bu çalışmalardan ilham alarak sosyal medya iletişimini şekillendirmiş. Nurçin Koçoğlu, “Sevgililer Günü’nde trip ölçer çalışmamız kendine geniş bir yer buldu. Samimi, matrak ve hayatın içinden gençleri yakalayan bir içgörü nedeniyle yayıldı” diyor.

Artema da sosyal medyada kullanıcılarıyla samimi diyalog kuran markalardan ilham alıyor. Burada da yine Oreo öne çıkmış. Şirketin pazarlama direktörü Arzu Uludağ Elazığ, “Oreo markasının globaldeki Facebook içerik paylaşımlarında üründen kopmadan markaların hitap tonundaki espri anlayışını tüketiciyle paylaşıyor” diyor.

Burger King’i ise Twitter’da entegre iletişim gerçekleştirip, konuşulan bir kampanya düzenlediği için beğeniyor. Artema buradaki esprili iletişimi sosyal medya çalışmalarına yansıtıyor. Örneğin Facebook’ta gerçekleştirdiği ve “Artema 1,5 milyon kez açıp kapamaya dayanıyor, peki ya sen dayanabiliyor musun?” mesajıyla kurguladığı ‘Heykeli Dikilecek İnsan’ yarışmasına 83 bin 283 kişi katıldı.

Akbank sosyal dinlemede
UNILEVER, COCA-COLA

Akbank, 7/24 tüketiciyle iletişim kuran, hayatlarını kolaylaştıran markaların projelerinden ilham alıyor. Unilever'in saç problemlerine çözümleri göstermek üzere geliştirdiği "All Things Hair" kanalı, Coca-Cola'nın sosyal medyadaki sıcak konulara gerçek zamanlı katıldığı "The Hub & Hustle" uygulaması bunlar arasında.
ESURANCE, VODAFONE
Bunlara ek olarak Esurance'ın, tasarruf ettiği reklam harcamalarını Twitter kampanyasıyla müşterilerine dağıttığı "Superbowl" kampanyası ve Vodafone'un Romanya halkını internetle tanıştırmak üzere geliştirdiği "Çoban Ghita" projesi 2014'te markanın etkilendiği diğer ulusal ve uluslararası projeler.~
ANINDA YARDIM
Coca-Cola'nın sosyal dinleme projesi, şirkete CRM kanallarını daha da ileriye taşımak ve sosyal medya takipçileriyle diyalog kurmak için ilham veriyor. Akbank, Twitter'da Cats müzikaline bilet bulamadığından yakınan sosyal medya kullanıcılarına sürpriz yaparak bilet hediye etmiş. Benzer sürprizleri İstanbul Film Festivali'nde de yapmış.
KITKAT-OREO
Akbank Kurumsal İletişim Bölüm Başkanı Murat Göllü,"'Social Listening'olarak adlandırdığımız, internet üzerindeki sosyal mecralarda, markalar hakkında yazılan, paylaşılan fikirlerin belirlenmesi ve gözlemlenmesi sürecini de çok önemsiyoruz. Coca-Cola ve KitKat-Oreo örnekleri, bu konuda takip ettiğimiz örnekler oldu" diyor.

Ashton Kutcher'ın izindeki şirketler!
SONUÇ ODAKLI

Otokoç sosyal medya stratejisini kurarken bu sahadaki çalışmalarıyla hakkında konuşulan, yorum yapılan, kitleleri peşinden sürükleyen ve onlarla çift yönlü iletişime geçen ve ölçülebilir sonuç yaratan marka ve kampanyaları takip ediyor. En çok ilgisini çeken ise ABD'li aktör Ashton Kutcher'ın "Sıtmaya Son"kampanyası olmuş.

SOMUT DEĞER
Otokoç Otomotiv Pazarlama Müdürü Esra Arslanbaş Kaynak,"Ashton Kutcher sıtmaya karşı sosyal sorumluluk kampanyasında 2009 yılında internete koyduğu bir video ile 1 milyon Twitter takipçisine ulaştı ve sıtmayla mücadele için bağış yapılmasını sağladı. Kampanya sonucunda Afrika'ya 90 binin üzerinde sıtma ağı tedarik edilmişti" diyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz