Sosyal ağların yeni kuralları

Prof. Nicholas Christakis online yada ofline tüm sosyal ağların hala belli başlı kuralları takip ettiğini söylüyor.

26.10.2015 15:19:190
Paylaş Tweet Paylaş
Sosyal ağların yeni kuralları
Şirketler sosyal medyada nasıl başarılı olur?
ŞANSLA ÇOK ALAKALI

Bu şirkete, ürüne, stratejiye bağlı, bazen de şansa bağlı. Tüm durumları açıklayan bir cevap yok. Ancak neden bazı şeylerin sanal ağlarda viral olduğuna neden bazılarının ise olamadığına dair yapılan birçok araştırma var. Öncelikle biraz düşünürseniz, şansın bu işle çok alakası olduğunu anlarsınız.
BAŞARI BAŞARIYI GETİRİR
Tüm doğru şeyleri yapıp kesin başarılı olunacak diye bir kural yok. Sonra bu sanal araçlar biraz büyüteç gibidir, başarı başarıyı getiriyor. Erken dönemde başarılı olan bir kampanya genelde çok başarılı oluyor. Kampanyaların viral olma şansını artırmak için kullanılabilecek bazı matematiksel araçlar var.
DOĞRU SORU
Örneğin bir ülkede 1 milyon kişi yaşıyor ve siz de bir ürün pazarlamak istiyorsunuz. Cevaplamanız gereken soru; bu 1 milyon kişi içinde kimlere ulaşmanız lazım? Kimler tüm kitlenin seçimlerini etkileyebilir. Sosyal iletişimi matematiksel olarak inceleyerek bu soruya cevap vermek ve bir şeyin viral olma ihtimalini artırmak mümkün.

Like sayısından çok tüketici davranışa bakın
KISMEN DOĞRU

Günümüzde şirketlerin sosyal medya stratejilerinin başarılarını çoklukla like ve retweet sayılarıyla ölçmesi kısmen doğru bir davranış olabilir. Eskiden gazetelere ilan verilirken şirketler neye dikkat ederdi? Kaç kişinin o reklamı gördüğüne veya satışların artıp artmadığına. Neticede umurunuzda olan satışlar ve tüketici davranışlarıdır.
SEÇİMLER AĞ İÇİNDE
Sanal dünya da buna çok paralel. Bu like’lar ve retweet’ler önemli ama sonuçta asıl önemli olan tüketici davranışlarını etkileyip etkileyemediğin. Sosyal ağları anlamanın bu kadar önemli olmasının bir nedeni de tüketicilerin seçimlerini yalnız başlarına yapmamaları. Tüketiciler seçimlerini benzer seçimler yapan ağlar içinde yapar.
ETKİLEMEK MÜMKÜN
İnsanların sadece bireysel olarak nasıl seçimler yaptığı değil grupların nasıl seçimler yaptığını anlamak önemli. Şirketler bu bilgiyi kullanarak üyelerinin birbirlerini etkilediği gruplar oluşturabilir. Örneğin hâlihazırdaki müşterilerinizin birbirleriyle iletişime geçme yollarını bir sohbet (chat) odası veya başka bir araçla etkileyebilirsiniz.

Sosyal ağların 7 temel kuralı
1 Sosyal iletişimimizi mümkün kılan şey tek başına teknoloji değil, sosyal iletişimimiz sayesinde teknolojimiz var. Bu teknolojileri bizim çok kadim ihtiyaçlarımızı karşılamak için kullanıyoruz.
2 Günümüzde sosyal medya sosyal iletişimin ölçeğini büyüttü. 4-5 kişi yerine artık yüzlerce kişiyle takılabilirsiniz. Ancak bu kişiler sizin arkadaşınız değil tanıdıklarınızdır.
3 Facebook icat edildi diye sosyal iletişimin kuralları değişmedi, insanların hala birkaç çok iyi arkadaşı var. Binlerce arkadaşınız yok, binlerce Facebook arkadaşınız var.
4 Sanal ve gerçek ağlar, aynı matematiksel kurallara sahip. Ancak sanal ve yüz yüze iletişim kurmanın, ölçek gibi farkları da var.
5 Bir maske veya kostüm giyerek başka biri gibi davranmak her zaman mümkündü. Ancak sanal dünyada farklı kimlikler edinebilmek çok daha kolay.
6 Arkadaşlarımızı taklit ediyoruz. Sosyal medya bunu çok daha sık bir hale getirdi. Sosyal medya toplumu daha işbirlikçi, daha yenilikçi, daha verimli yapmak için kullanılabilir.
7 Hindistan’ın fakir köylerindeki bireylerin “yüzde 5’inin veya 10’unun hijyen alışkanlıklarını değiştirerek köyün yüzde 80’ini değiştirebiliriz” gibi sonuçlar veren matematiksel algoritmalar yarattık. Bu kamu sağlığı için de ürün pazarlamak için de kullanılabilir.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz