Dünya, bugün tıpkı bir damarlar
ağı gibi boru hatlarıyla kaplı
durumda. Bu hatlar, petrol ve
doğal gazdan, amonyak, su ve hatta
biraya kadar her şeyi ayağımıza kadar
getiriyor. On yıllardır geniş bir yelpazede
yer alan maddeleri, karayolu ve demiryolu
taşımacılığından çok daha düşük bir
maliyete en güvenli ve en verimli yoldan
bize ulaştırıyorlar. Ancak bu noktada bir
sorun doğuyor: Boru hattı işletmenlerinin
bu uçsuz bucaksız ağları ister yeryüzünde
ister yerin altına gömülü olsunlar
baştan aşağıya takip etmeleri gerekiyor.
Gerçekten de çok sayıda kritik boru
hattıyla kaplı toprak tabakasının kalınlığı
burada ciddi bir güvenlik kaygısı. Örneğin
Avrupa’da yer altından giden doğal gaz
ve petrol boru hatlarının üzerinin en
az bir metre yüksekliğinde toprak ile
örtülmesi yasal bir zorunluluk. Dünyanın
toplam 2,17 milyon millik (3,5 milyon
kilometrelik) boru hatlarının yaklaşık
yüzde 65’ine ev sahipliği yapan ABD’de ise
boru hatları genellikle toprağın yaklaşık
iki metre altına gömülüyor.
Havadan takip genellikle boru
hatlarının üzerinde her 2 ila 4 haftada bir uçan helikopterlerle yapılıyor. Ancak
bu gibi görsel denetlemeler çok pahalıya
patlıyor ve sıklıkla da bir boru hattını
örten toprak tabakasının yeterince
kalın olup olmadığını anlayacak
ekipmanlardan yoksun.
Hassas ölçümler
Ancak Siemens’in teknolojileri sayesinde
tüm bunlar yakın bir gelecekte
değişim gösterecek. Siemens Kurumsal
Teknolojiler’den (CT) Claudia Windisch,
“Biz yerdeki katmanın kalınlığının
drone’lar ile havadan sistematik
ve otomatik bir şekilde ölçülmesini
sağlayan yeni ve çok daha etkili bir
denetleme sistemi geliştiriyoruz”
diyor. “Bunu yapabilmek için mobil,
helikopterli sensörleri akıllı görüntü
analiziyle birleştiriyoruz.”
Renkli ve kızıl ötesine yakın (NIR)
kameralarla donatılmış bir drone
önceden belirlenmiş bir güzergâhta
yer altından giden uzun-mesafeli bir
boru hattının üstünden uçuyor ve
dünya yüzeyinin fotoğraflarını çekiyor.
Gelecekte bu görüntüler bir web
arayüzü aracılığıyla Siemens’in boru
hattı analizi platformuna gönderilecek
ve orada bu verilerden boru hattının üçboyutlu
coğrafi referanslı veri modeli
yaratılarak var olan güncellenecek.
Windisch, “Bu sistemin katman kalınlığı
ölçüm kapasitesi yaklaşık sadece 10
santimetreye kadar sapma gösteriyor.
Bu yüzden bizim yöntemimiz son derece
yüksek kaliteli ölçümler üretiyor ve
hem nesnel hem de tekrarlanabilir
analizlere olanak sağlıyor” diyor. Bu
veriler analiz edildikten sonra bir Web
arayüzü aracılığıyla ya da doğrudan
bir SCADA (Supervisory Control and
Data Acquisition-Denetsel Kontrol ve
Veri Toplama) sistemindeki boru hattı
işletmenine gönderiliyor.
Gökyüzündeki sensörler
Dünyanın dört bir yanındaki boru hattı
işletmecileri sırf borulardaki sızıntılar,
hasarlar ve yasa dışı sızdırmalar
yüzünden yılda milyonlarca dolar zarar
ediyor. Erişilemeyen bölgelerde bir
sızıntı baş gösterdiğinde bakım onarım
ekibinin yerini tespit etmesi sıklıkla
günler alıyor. Siemens Petrol ve Doğal
Gaz’da Boru Hattı Çözümleri Başkanı
olan Mike Liepe, “Bizim geliştirmekte
olduğumuz gibi otomatik bir 3Dgörüntü
analizi sistemi müşterilerimizin boru
hatlarını çok daha verimli ve maliyet
etkin biçimde takip etmelerini
sağlayabiliyor. Eğer bu sistem, sapmaları
zamanında algılayabilirse, işletmeciler
de çok kısa bir süre içinde olası hasarı
ve arızaları önlemek için karşı tedbirleri
alabilirler” diyor.
Uygulama ise şu şekilde çalışıyor:
Drone’lar birbirlerinden 30 ila 50
kilometre mesafede konuşlanmış
boru hattı vana istasyonları üzerinde
konumlanıyorlar. Boru hattının süreç
kontrol sistemindeki sensörler anormal
bir durum olduğunu bildirirlerse, en
yakındaki drone otomatikman hattın
işaret edilen bölümü üzerinde uçmaya
başlıyor.
Drone’dan gelen veriler derhal
kontrol sistemine gönderiliyor ve
orada durum tespit analizi yapılarak
alınacak karşı önlemlere karar veriliyor.
Siemens Kurumsal Teknolojiler’de
yazılım uzmanı olan Daniel Schall, “Biz
bunu başarabilmek için mevcut SCADA
sistemini otomatik görüntü analizi ve
veri işleme süreçleriyle birleştiriyoruz.
Anomaliler ve arızalar gerçek zamanlı
bir 3D ortamda ekrana yansıtılıyor. Bu
ekstra bilgiler ve SCADA’daki görsel veri
bolluğu sayesinde arızaları algılamak ve
önlem almak hem çok daha kolay hem
de çok daha hızlı oluyor” diyor.
Araştırmacılar çalışmaların
tamamlanmasının bir yıl daha
almasını bekliyor. Ayrıca, farklı sensör
sistemlerinin, drone’ların ve hafif
uçakların sınanması için Almanya ve
Avusturya’da ekstra uçuşlar yapılması
planlanıyor.
Uğuldayan binalar
Siemens’in bu teknolojisi boru hatlarının
izlenmesinde kullanılmasının yanı sıra
binaların takip edilmesi gibi alanlarda da
kullanılabilir. Büyük ticari ve endüstriyel
binalar yığınla ısıtma enerjisi tüketirler.
Bu ısının binanın içinde kalması ve dış
cephelerdeki ya da çatıdaki yeterince
yalıtılmamış alanlardan kaçıp gitmemesi
gerekir. Oysa bu gibi alanlara insansız
hava araçlarıyla kolaylıkla ve güvenli bir
şekilde erişilebilir.
Binalardan salınan ısının resimleri,
kızıl ötesi kameraları olan drone’lar
tarafından çekiliyor ve bu görüntüler
spektrumun görünebilir kısmındaki
fotolarla birleştiriliyor. Ardından bu
veriler kaçakların olduğu noktaları
belirlemek için 3 boyutlu bir modelin
çıkarılmasında kullanılıyor.
Hava hattı iletkenlerine
keskin bakış
Bir diğer olası uygulama alanı da hava
hattı iletkenleridir. Bu gibi sistemler
sadece trenler ve fünikülerlere değil
aynı zamanda Siemens’in “eOtobanlar”
olarak adlandırdığı yollarda seyahat
eden çevre-dostu elektrikli kamyonlara
da enerji taşır. Diğer takip etme
uygulamalarında olduğu gibi burada
da drone belirli bir güzergah boyunca
uçarak mevcut altyapının fotoğraflarını
çekebilir. Ardından bu görüntüler,
sarkan kablolar, kusurlu direkler ve
diğer potansiyel risk kaynaklarını
algılayabilecek kapasitede bir yazılım
tarafından değerlendirmeye tabi tutulur.
Bu yazılım hava hattı iletkenlerinin
ne zaman arızaya geçeceğini bile
anlayabilir. İşte bu gibi bilgiler sayesinde
işletmeciler artık olası arızaları önlemek
için tam zamanında harekete geçme
kabiliyetine sahip.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?