Pazar 3 yılda 10 kat büyüyecek

ETİD Başkanı Hakan Orhun ile Türkiye'de e-ticaretin mevcut durumunu ve geleceğe dönük beklentileri konuştuk.

1.04.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Pazar 3 yılda 10 kat büyüyecek
Türkiye'deki e-ticaret is hacmi yaklaşık 23 milyar TL büyüklüğünde. Bu rakam, son yıllardaki hızlı büyüme hesaba katıldığında gayet çarpıcı. Zira sektör 10 yıl öncesine göre 40 kat büyümüş durumda. Ama daha alınacak çok yol var. Gelişmiş ekonomilerde toplam iş hacmimin yüzde 10-15'i sanal ortamda gerçekleşiyor. Sektör uzmanları yakın gelecekte Türkiye'nin de bu rakamları yakalayacağına inanıyor. Aslında e-ticaretle tanışalı çok olmadı. Ama sektördeki hızlı büyüme dikkat çekici. İnternet kullanımının giderek yaygınlaşması, e-ticaret pazarının da hızla gelişmesini sağlıyor. Uzmanlara göre sektör, 10 yıl öncesine kadar 30-40 kat büyümüş durumda. Bankalararası Kart Merkezi verileri de bu çarpıcı rakamları destekliyor. 2011 verileri, pazarın 22,9 milyar TL'lik büyüklüğe ulaştığını gösteriyor. Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Başkanı Hakan Orhun'a göre bu büyüme ivmesi katlanarak sürecek. Pazardaki gelişim ise hem internetten alışverişin yaygınlaşması ve şirketlerin bu mecrayı daha profeyonelce kullanması sayesinde olacak. Orhun'un geleceğe dönük beklentisi, e-ticaret hacminin 2-3 yıl içinde 10 kat büyüyeceği yönünde. ETİD Başkanı Hakan Orhun ile Türkiye'de e-ticaretin mevcut durumunu ve geleceğe dönük beklentileri konuştuk.

E-ticarette Türkiye son 10 yılda nereden nereye geldi?

- 10 yıl önce Türkiye'de e-ticarette bir elin parmakları kadar şirket varken bugün e-ticaret çok önemli ve büyük bir sektör haline geldi. 10 yıl önceki verilere baktığımızda o zaman ana problemlerden biri internetteki kişi sayısıydı. Artık bu konu aşılmış durumda ve şimdi bu kişilerin internette geçirdikleri zamanın daha büyük bir kısmını alışverişe kaydırmanın peşindeyiz. Çünkü 10 yıl öncesine göre internet çok daha hızlı, içerikler çok daha zengin ve mecralar çok daha çeşitli. Zaten bu sayede de son 10 yıl içindeki büyüme 30-40 kat oldu diyebiliriz.

Türkiye'de e-ticaretin hacmi son verilere göre nedir? Toplam perakendenin ne kadarı e-ticaret üzerinden gerçekleşiyor?
- BKM verilerine göre 2011 yılında, yerli ve yabancı kartların yurtiçi kullanımından doğan e-ticaret hacmi yaklaşık 22,9 milyar TL olarak gerçekleşti. 2010 yılına göre kıyaslandığında e-ticaret 2011 yılında yüzde 50 artmış görünüyor. Ancak unutulmaması gereken bir konu var. Bu rakamın içinde sigorta, turizm gibi bizim ETİD olarak mevcut alanımızın dışında olan veriler de görünüyor. B2C (business to consumer -firmadan müşteriye e-ticaret) dediğimiz son müşteriye internetten fiziki ürün satışına baktığımızda, 2011 hacminin 2 milyar doları aştığını söyleyebiliriz.

Bu oran ABD ve Avrupa gibi gelişmiş ülkelerde nedir?
- Gelişmiş ülkelerde toplam perakende içindeki e-ticaret hacminin yüzde 10-15 olduğunu görüyoruz. İngiltere ve Amerika gibi ülkelerde artık e-ticaret hayatın çok önemli bir parçası ve kişiler bunu alışkanlık edinmiş durumdalar. Bizim ülkemizde şu anda bu deneyimi yaşamış olan 7 milyon kişiye yakın bir
kitle bulunuyor. Ancak 30 milyonu aşkın kullanıcıyı düşündüğümüzde halen ulaşılmamış büyük bir potansiyel olduğunu görüyoruz.~

Türkiye e-ticaret pazarındaki yıllık büyüme oranı nasıl? Potansiyel nedir?
- Kriz yıllarında bile büyüyen e-ticaretin yıllık büyüme oranı her zaman yüzde 50'ler civarında oldu. Burada biraz önce bahsetmiş olduğum alışveriş yapan kişi sayısında 2 kat büyüme ve alışveriş frekansının 4-5 kat büyümesini 2-3 sene içinde görebiliriz. Bu da sektörümüze 2-3 yıl içinde 10 kat büyüme getirecektir.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

Peki alışverişlerin yüzde kaçı sanal ortamda yapılıyor?
- Türkiye'deki genç kesim büyümenin en önemli işaretlerini veriyor. Bu kesimin büyük biçoğunluğu interneti kullanıyor, ürünlerini oradan seçiyor. Bir kısmı ebeveynlerinin yardımıyla alışveriş yapabiliyor. İlerleyen dönemde bu kesimin kredi kartı sahibi olmasıyla beraber alışverişlerde internetin çok daha önemli bir pay alacağını öngörmek çok kolay. Aktif internet bankacılık kullanıcısı sayısı 7 milyona yaklaştı. E-ticaret deneyimi yaşamış kişi sayısı da buna yakın. Kadın-erkek dağılımda her yıl kadınların sayısı erkeklere yaklaşıyor. Aslında yapılan araştırmalarda biliyoruz ki satın al butonuna basanlar erkek de olsa satın alma kararını verenler kadın. O nedenle diyebiliriz ki herkes artık internetten alışveriş yapıyor.

Önümüzdeki süreçte Türkiye'de e-ticaretin nasıl bir noktaya gelmesini bekliyorsunuz?
Türkiye'de e-ticaret çok çekici bir konu ve bu cazibe önümüzdeki dönemde de sürecek. Ne iş yapılırsa yapılsın herkes işinin "e" bacağını düşünmek zorunda olacak. Çünkü fiziksel ve online perakendecilik giderek birleşiyor. Bunun dışında sosyal alışveriş kavramıyla facebook'taki milyonlarca Türk, alışveriş deneyimlerini facebook üzerinde yaşayacak. Bu doğrultuda bir sonraki 10 yılda da 30 kat büyüme hayalci bir yaklaşım olmayacaktır.

E-ticaretin şirketlere sunduğu en önemli avantajlar neler?
- E-ticaret öncelikle şirketlere, müşterilerine ve hedef kitlelerine daha yakın olma imkanı sunuyor. Müşterilerini daha iyi tanıyabilmek, onlara daha iyi hizmet sunabilmek için bu çok önemli. Bunun dışında da tabii ki internet önemli bir iletişim mecrası. Getirdiği hacimle de ciddi bir satış kanalı olarak konumlandırılabilir.

Tüketici açısından bakarsak sanal alışverişin avantajları / dezavantajları neler?
- Tüketici açısından internet bir avantajlar dünyası. Kıyaslamanın kolay olduğu, hizmet kıyaslamasının yapılabildiği, önceki tüketici deneyimlerinin hızla bulunabildiği, fırsatlara ve indirimlere oturduğu yerden ulaştığı inanılmaz bir dünya burası. Dezavantaj olarak aklıma gelen hiçbir şey yok. Sadece ufacık bir uyarım var. Nasıl ki fiziksel alışverişte nereden alışveriş yaptığımıza dikkat ediyorsak, sanal ortamda da aynı noktalara kesinlikle dikkat etmeliyiz. Gerekli dikkat gösterildiği takdirde bu avantajlar dünyası kullanıcılara çok şey kazandıracaktır.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz