Sermaye piyasalarında dijital dönem

Dijitalleşme, artık sektör bağımsız tüm şirketlerin ajandasında ilk sırada. Mobil cihazların hayatın her alanına girdiği, makinalararası iletişimin kurulduğu, “akıllı sistemler”den “karar veren sistemlere” geçişin başladığı bir döneme geçildi. Sermaye piyasaları da bu baş döndürücü gelişmelerden nasibini alıyor. Aracı kurumlar tüm alt yapılarını dönüştürürken, Borsa İstanbul dijitalleşme dönemine çoktan start vermiş durumda. Üniversiteler, şirketler ve SPK ise yatırımcının bilinçlenmesi için çeşitli eğitimlere imza atıyor. Geniş Açı’da bu ay, sermaye piyasaları için de son derece kritik olan dijitalleşme dönemini masaya yatırdık. “Dijitalleşmenin Sermaye Piyasalarına Etkileri” başlıklı toplantının moderatörlüğünü, İş Yatırım Genel Müdür Yardımcısı Yiğit Arıkök yaptı. SPK Aracılık Faaliyetleri Dairesi Grup Başkanı Ergun Türeoğlu, Borsa İstanbul Genel Müdür Yardımcısı Adnan Metin, Accenture Türkiye Strateji Kıdemli Müdürü Burak Zatitürk, İmona Yönetici Ortağı Bahadır Ödevci ve İş Yatırım Genel Müdür Yardımcısı Melih Murat Ertem ise konuşmacı olarak katıldı. Uzmanlar, piyasaların dijitalleşmeden nasıl etkilendiğini, kurumların dijital dönüşüme hazırlıklarını ve geleceğe dönük beklentilerini paylaştılar.

9.09.2015 17:13:260
Paylaş Tweet Paylaş
Sermaye piyasalarında dijital dönem

Burak Zatitürk: Belki de dijital platform üzerinden yüz yüze iletişim gündeme gelecek.

 

Melih Murat Ertem: Tabii ama tüm bunlar bugünden yarına olmayacak. Yeterli hazırlığı yapmadığınız zaman sistemleriniz entegre olmuyor. Sistemleriniz birbiriyle konuşamıyor ve dolayısıyla bir sonraki dijitalleşme çağına geçemiyorsunuz. Entegrasyondan sonra odaklanacağınız diğer konu da etkileşim tarafını adresleyen önyüz olacak.

Müşterilerin sistemle veya çalışanlarla etkileşimi hızlı biçimde değişecek. Dolayısıyla biz de bu tarafa odaklanmaya çalışıyoruz ama bunu veri ve entegrasyondan sonraya bırakmak istiyoruz. Çünkü veri ve entegrasyon kısmı bizim için su basmanı gibi. Dijitalleşmedeki diğer her şey bunların üzerine inşa edilecek.

Önyüzdeki hayat, bilgisayar ekranındaki ön yüz olmaktan çıkacak. Etkileşimin kökten değişeceği, Google glass gibi yapıların yayıldığı bir sisteme doğru gideceğiz. Dijitalleşmenin bu hızına da ayak uydurabilmemiz için ekosistemi de değiştirmemiz gerekecek. Hep teknoloji konuşmak yeterli olmuyor. Nasıl organizasyon değişecekse şirketlerin teknoloji tedarik süreçleri de değişecek. Bunun için biz start-up’larla mümkün olduğu kadar yakın çalışıp onların esnekliğini, hevesini hıza çevirmeye çalışacağız. Biz de kodlama maratonları düzenliyor olacağız. Daha önce bahsettiğim Trade Master FX Plus da buna açık bir yapı. Bizim yazılımcılarımızın veya tedarikçi firmanın yazılımcılarının dışında belki yüzlerce yazılımcının katkıda bulunacağı bir kodlama maratonu düzenleyerek teknoloji tedarik yapımızı da mümkün olduğunca esnekleştirmeye çalışacağız. Teşekkürler.

 

Yiğit Arıkök: Son turda eklemek istedikleriniz varsa alabiliriz.

 

Burak Zatitürk: Ben çok değinemediğimiz bir konuya kısaca değinmek istiyorum. Finansal piyasalarda çalışıyorsanız teknoloji ve itibar riski de oluşuyor. Diyelim ki Twitter’da bir şirketin yöneticisi kendine ait bir hesaptan bir mesaj atıyor, bir şekilde şirketle ilişkilendirilerek şirketin itibar kaybına ve finansal zarara dönüşebiliyor.

Dolayısıyla teknolojilerle beraber maruz kaldığımız riskler de artıyor.  Kişiler olayı gerçekleştirmeden kişiyi yönlendirmek ve kişiyi tanımlamak çok önemli. Bu, kişilerin takibinden çok analitik modeller kullanarak yapılabilir. Hatta biz bunu bir adım ileri taşıyoruz. Sadece geçmişe bakarak veya eldeki veriyle değil, geleceğe yönelik de tahmin ederek, kişiler o işlemi gerçekleştirmeden, yani  “post-trade” değil “pre-trade” riski belirlemek, bu riskleri önceden tahmin etmek de mümkün. Yurtdışına baktığımızda bu anlamda Know Your Customer (KYC), Anti Money Laundering (AML) gibi çok önemli sistemler var. Resim bugünü yakalamak değil, bugünü yakalayıp üzerine gelecekle ilgili tahminde bulunmaya doğru gidiyor.

 

Yiğit Arıkök: Katıldığınız için çok teşekkür ederiz.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için çerez politikamızı inceleyebilirsiniz.