Baidu'nun global planları

Çin’in önde gelen arama motoru şirketi Baidu’nun başkanı Ya-Qin Zhanh kendi şirketinin küresel ölçekte lider hale gelmesi için yapay zekaya ihtiyaç duyduğunu düşünüyor...

20 EKİM, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
Baidu'nun global planları

Google ve Facebook bugün dünyanın dört bir yanında bilinen şirketler. Peki ya Baidu? Henüz değil. Çin’in lider arama motoru şirketinin başkanı Zhang artık Çinli şirketlerin de dünya genelinde tanınan birer internet yıldızı olabileceğini söylüyor. Çin’in 730 milyonluk internet kullanıcı pazarında en büyük balıklardan biri olan Baidu, bugünlerde yoğun bir şekilde yapay zekaya (AI) yatırım yapıyor. Bu sayede hem kendi iç pazarında hem de yurt dışında yeni gelir akışları yaratmaya çalışıyor. Şirket 1.700’den fazla yapay zeka araştırmacısını istihdam ediyor. Bu kişilerin her biri Çin hükümeti tarafından Çin’in öğrenen makineler alanında çok daha rekabetçi olması amacıyla kurulmuş yeni bir laboratuvarı geliştirmek üzere özel olarak seçilmiş durumda. Zhang hatta Baidu tarafından geliştirilmekte olan kendi kendine gidebilen arabaların ABD’deki rakipleri tarafından piyasaya sürülenlerden çok daha önce yaygın bir şekilde genel kullanım kazanabileceği öngörüsünde bile bulunuyor. İç pazarda, Çin’deki akıllı telefon satışlarının düşüş göstermesiyle ve içinde popüler mobil mesajlaşma ve e-ticaret platformu WeChat’in patronu Tencent’in de olduğu rakiplerinin baskılarını artırmasıyla Baidu’nun mevcut arama ve reklam işindeki gelir artışı 2016 yılında düşük oldu. Arama motorunda yayınlanan sponsorlu bir yayının ardından bir öğrencinin şüpheli bir tedaviye yönelerek ölmesiyle ortaya çıkan skandal da Baidu’nun itibarına ve reklam gelirine çok zarar verdi. 

Daha önce Microsoft’un Çin’deki araştırma ve iş hayatı faaliyetlerine liderlik yapmış olan Zhang, Baidu’nun Silikon Vadisi’ndeki Ar-Ge merkezinin çalışanlarıyla birlikte yaptığı bir toplantıya ara vererek sorularımızı yanıtladı: 

Baidu’nun Çin’in dışında her ay 300 milyon insan tarafından kullanılan bir düzineden fazla mobil uygulaması var. Peki diğer pazarlara yönelik stratejiniz neler? 

Biz mobile odaklanıyoruz. Kendi uygulamalarımız bilhassa Hindistan, Brezilya ve Endonezya gibi Güneydoğu Asya ülkelerinde çok popüler. Tüm bu ülkeler Çin pazarına çok benzeyen yani mobil merkezli olan geniş nüfusa sahip yerler. Bu durum bize ABD şirketleri karşısında büyük bir avantaj sağlıyor.

 ABD’de piyasaya ürün sunacak mısınız? 

Her ne kadar ABD’de 20 milyonun üzerinde kullanıcımız olsa da biz burada Ar-Ge’ye ve yeteneklere odaklanıyoruz. Çin’in en iyi üniversitelerinden doktora derecesi alanlar şu anda ABD’deki en iyi akranlarıyla eşit seviyede. Bizim ABD’de bir laboratuvarımız var. Bizim çok daha fazla sayıda üst düzey yeteneğe ihtiyacımız var. ABD’deki yapay zeka ekibimiz daha şimdiden kendi ürünümüzde önemli bir rol oynayan yepyeni bir konuşma algılama sistemi geliştirdi bile. 

Bugüne kadar yapay zeka araştırmalarına yığınla para harcadınız. Peki bu sizin gelirlerinize nasıl yansıyor? 

Yapay zeka tıpkı elektrik gibi olacak yani pek çok endüstride pek çok yeni işin önünü açacak. Biz kendimizin ve ortaklarımızın sağlık bakımından, eğitime ve lojistiğe kadar çeşitli alanlarda üzerine eklemeler yaparak geliştirebileceğimiz hizmetler sunmasını amaçladığımız bir platform oluşturduk. Bir örnek vermek gerekirse biz Bosch ile otonom ve yarı-otonom arabalar için yüksek çözünürlüklü haritalarla ilgili yeni bir ortaklık kurduk. Bu hizmetlerin çoğu muhtemelen çevrimiçinde aramadan daha büyük olacaklar ancak arama uzun yıllar boyunca bizim çekirdek işimiz olarak kalmaya devam edecek ve aynı zamanda AI tarafından da dönüştürülecek. 

Eskiden Google’ın makine zekası araştırmalarının oturtulmasına yardımcı olan şef bilim insanınız Andrew NG geçenlerde sizden de ayrıldı. Bu uzun vadede bir gerileme anlamına gelebilir mi? 

Andrew müthiş bir insandır ve onun gidişi hem burada ABD’de hem de şirket genelinde Baidu için büyük bir kayıptır. Ancak o pek çok yeteneğe sahip geniş bir yapay zeka ekibi oluşturmuştu ve Baidu’da kapsamlı bir liderler yedek kulübesi var. Hatta ABD’deki laboratuvarlarda bile otonom sürüş, güvenlik, kendi reklam platformumuzda çalışanların yüzde 60’ından fazlası daha önce başka yerlerde çalışmıştır. 

Yapay zeka konusunda en yetenekli insanlar neden bir Amerikan şirketinde değil de Baidu’nun ABD’deki laboratuvarında çalışmak istesin? 

Biz araştırmacıların ve mühendislerin kendi eserleriyle çok daha büyük bir etki yaratmasına olanak sağlıyoruz. Burada Silikon Vadisi ve Çin’in internet ekonomisi gibi bugün dünyanın en heyecan verici ve dinamik teknolojili iki ekosisteminin parçası oluyorsunuz. Çin pazarı araştırmacılara yığınla veriye erişim ile yeni teknolojileri inanılmaz bir hızda benimseyen bir müşteri tabanı sunuyor. 

Baidu şimdilerde hem ABD’de hem de Çin’de otonom arabaları sınıyor ve onları geliştiriyor. Ancak bu alanda lider projelerin neredeyse hepsi zaten ABD’de bulunuyor. Bu teknoloji ilk defa nerede pazarlanabilir hale gelecek? 

ABD ile kıyaslandığında Çin’deki yollar ve trafik çok daha karmaşık. Ancak bu uygulamaların ilk grubu trafiğe kapalı alanlarda test edilecek ve bu iş Çin’de çok daha kolay yapılabilir. Çünkü Çin’de düzenleyiciler çok daha esnek ve açık fikirli. Pek çok farklı yerde valiler denemelerimizi kendi yollarında yapmamızı istiyor ve bunun için bize özel alanlar tahsis etmeye dünden razılar. Çin’deki birkaç önemli liman şehri ise bizim teknolojimizi kamyonlar üzerinde kullanmak istiyor. 

ABD’deki rakiplerinizden önde olduğunuz alanlar var mı? 

Bence biz yeni algoritmaları kendi ürünlerimizde çok daha hızlı kullanabiliyoruz. Çin pazarı hiper-rekabetçidir ve rakipler tarafından yenilip yutulmamak için yeni teknolojiyi yeni ürünlere dönüştürme döngüsü ABD gibi yerlere kıyasla çok daha kısadır. Hatta yeni yapay zeka algoritmalarını yeni ürünlere dönüştürmekte Çin’deki start up’lar bizden bile daha hızlı ve bu çok önemli bir şey. 

Çinli teknoloji şirketleri bugüne kadar deniz aşırı ülkelerde neler yaptı?

Biz daha başlangıç aşamasındayız. Bugüne kadar en büyük Çinli internet şirketlerinden hiçbiri Çin’in dışında başarı yakalayamadı. Ancak ben gelecek 5, belki 10 yıl sonra bu şirketlerin globalleştiğini göreceğinizi düşünüyorum. Alibaba, Tencent, Baidu ve diğerleri ekipler kuruyor ve yetenekli insanlarla birlikte çalışıyoruz. Gelecekte çok daha fazla ürünümüz ve çok daha fazla kullanıcımız olacak.


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.