Türkiye, franchising sistemiyle 1990’lı yıllarda tanıştı. Pazardaki büyüme ise birçok sektöre kıyasla çok hızlı gerçekleşti. 10 yıl önce franchise veren marka sayısı 94 iken bugün bu rakam 10 katına çıkarak 950’ye ulaşmış durumda. Pazarın büyüklüğü ise yaklaşık 35 milyar dolar. Ancak 2008’in ikinci yarısında başlayan küresel kriz, franchising sektörünü de olumsuz etkiledi. Ulusal Franchise Derneği (UFRAD) Başkanı Dr. Mustafa Aydın, 2009’un franchise markaları için de sarsınt ılarla geçtiğini söylüyor ve projeksiyonlarını şöyle paylaşıyor: “Kriz nedeniyle caddelerde ve AVM’lerde kıymetli mağazaların boş kaldı- ğını gördük. Her kriz gibi bunda da zayıflar döküldü, güçlüler ayakta kaldı. Zincir markalar krizi güçlenerek atlattı. 2009 yılının ekim ayından itibaren yatırımcı cephesinde belirgin bir hareketlenme başlamıştı. Ayakta kalan bir sektörde, güçlü bir markadan iyi bir noktada franchise almak çok değerli bir yatırım haline geldi. Ancak krizin tüm etkilerinin geçtiğini söylemek mümkün değil. Tüketim halen yavaş, tahsilat sıkıntısı sürüyor. 2010’da yavaş da olsa bir açılma gördük. Perakende endeksinin istikrarlı yükseli şi bunu kanıtlıyor. Yılsonunda krizin etkilerinin azalmasını ve pazarın geçen yıla göre yüzde 15-20 aralığında büyümesini bekliyoruz. Belki kriz öncesi rakamlar yakalanamayacak ama lokomotif sektörlerdeki açılma sokaktaki tüketime yansıyacak.”
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?