Temkinli artış bekleniyor

İhracat lideri

20.03.2018 12:05:000
Paylaş Tweet Paylaş
Temkinli artış bekleniyor

Nil Dumansızoğlu

[email protected]

OTOMOTİV

BEKLENTİ 

Türkiye otomotiv sektörü, 2017 yılını 2016’ya göre yüzde 20’ye yakın bir artışla 28,5 milyar dolar ihracatla kapattı. Sektörün aralık ayı ihracatı da bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 6 artışla 2 milyar 491 milyon dolar oldu. Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Başkanı Orhan Sabuncu, 2018 tahmininin ise bunun biraz üzerinde, 29 milyar dolar olacağını söylüyor. 

PAZARLAR Tüm bu verilerle otomotiv sektörü, 12 yıldır üst üste ihracat şampiyonu. Sektör, ağustos ayı hariç 2017 yılının her ayında 2 milyar doların üzerinde ihracat gerçekleştirdi. Ülke bazında en büyük pazar olan Almanya’ya ihracat 338 milyon dolar oldu. İkinci sıradaki İtalya’ya 277 milyon dolar, üçüncü büyük pazar konumundaki Fransa’ya 250 milyon dolar ihracat yapıldı. 

YAN SANAYİ Aralık ayında mal grupları bazında otomotiv yan sanayi ihracatı ise yüzde 16 artarak 843 milyon dolar oldu. Otomotiv yan sanayinde en fazla ihracat yapılan ülke olan Almanya’ya yüzde 14 artış görülürken yine önemli pazarlardan Romanya’ya yüzde 60, Rusya’ya yüzde 57 artış oldu. Aralık ayında önemli ihracat pazarlarından ABD’ye de yan sanayi ihracatında yüzde 11 artış gerçekleşti.

EV TEKSTİLİ

TANITIMA ODAKLANDI 

KONUM 

Dünya ev tekstili ihracatından yüzde 3,6 pay alan Türkiye, 200’ün üzerinde ülkeye ihracat yapıyor. Bunu korumak için inovasyon, tasarım ve markalaşmayla katma değeri yüksek ürünler üretilmesi gerektiğini söyleyen TETSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sami Aydın, artık rekabetin fiyatla yapılmadığına dikkat çekiyor. 

TASARIM Aydın’ın belirttiği gibi artık başarı çizgisini kalite, bilgi ve fikirle oluyor. Tasarım konusunda Türkiye’nin iddialı olduğunu belirten Aydın, “Uluslararası tüm fuarlara güçlü katılım gerçekleştiren Türk şirketleri, tasarım ve inovasyon alanında ‘takip edilen ülke olma’ iddiasını güçlendiriyor. Türk ev tekstili sektörünün ülkemizin sürdürülebilir rekabet gücüne sahip, ender sektörlerinden biri olduğunu belirtmek gerekiyor” diyor. 

FUARLAR Sektörün hedefi, Türkiye’yi ev tekstili konusunda cazibe merkezi haline getirmek. Bu nedenle fuarlara ağırlık verilecek. Aydın, orta vadeli amaçlarının, dünya ev tekstilindeki tüm paydaşları EVTEKS Nisan ve Home&tex fuarlarında buluşturabilmek olduğunu söylüyor.

PLASTİK 

ÇİFT HANELİ BÜYÜDÜ

YIL SONU 

Rakamlar henüz netleşmese de 2017 yılında yüzde 10 büyüyen Türkiye plastik sektöründe, üretimin yüzde 10,2’lik artışla 9,7 milyon tona, değerin ise yüzde 9,8 artışla 37,1 milyar dolara yükselmesi bekleniyor. Aynı zamanda yurt içi tüketimin 8,7 milyon ton ve direkt mamul ihracatının da 4,3 milyar dolar olacağı tahmin ediliyor. 

BEKLENTİ Sektör, 2018 yılında ise yüzde 5 büyüme hedefliyor. PAGEV Başkanı Yavuz Eroğlu, “2018 yılında plastik üretimimizin miktarda 10 milyon tona, değerde 39 milyar dolara ulaşmasını bekliyoruz. Ekonomiye en az 15 milyar dolarlık katma değer sağlayabileceğiz. 2018’de mamul ve hammadde olarak direkt ihracatının ise en az 5,6 milyar dolara ulaşacağını düşünüyoruz” diyor. 

RİSK Plastik sektöründe kilogram başına 3 doların altına inmiş birim ihraç fiyatlarını gelişmiş ülkeler ortalamasına çıkaracak tedbirler alınması gerektiğinin de altını çizen Eroğlu, şöyle konuşuyor: “Başta Irak ve Suriye olmak üzere ihraç pazarlarındaki sorunlar, jeopolitik gelişmeler ve finansal piyasalarda meydana gelebilecek dalgalanmalar başlıca risk unsurları olmayı sürdürüyor.”

~

İLAÇ

KARLILIKTA DARALMA

DÖVİZ ETKİSİ 

İlaç sektörü, 2017 yılında kutu satışlarını artırırken döviz kurlarındaki artışlar nedeniyle kârlılıkta ciddi daralma yaşadı. İlaç ihracatındaki ciro artışına rağmen kilogram bazındaki değerde de azalma oldu. Sektörün 2016 yılında 808,9 milyon dolar olarak açıklanan ihracat rakamları, 2017 yılında 894,7 milyon dolara yükseldi. 

ODAK İKMİB Yönetim Kurulu Başkanı Murat Akyüz, 2018 yılında, ilaçta yerelleşme ve ilacın yanında ilaç hammaddelerinin de yurt içinde üretilmesine yönelik çalışmaların devam edeceğini söylüyor. “Özellikle biyoteknoloji alanındaki yatırımların işletmeye girmesi ve ürünlerin ruhsatlanmasıyla hem ülkemizde hem ihracat pazarlarında şirketlerimiz kendini gösterecektir” diyor. 

SORUN Akyüz, 2018 yılı için şu değerlendirmeyi yapıyor: “İç pazardaki en önemli sorun, ilaç fiyatlandırmasında Sağlık Bakanlığı’nın uygulayacağı 2018 yılı Euro kurunun ne olacağı konusu. İlaç sektörü, yerli üretim için gereken hammadde ve ambalaj malzemelerinde yurt dışından ithalata dayalı olduğu için döviz kuru artışları ilaç maliyetlerine direkt etki ediyor.” 

MOBİLYA

KDV İNDİRİMİ CANLANDIRDI 

İÇ PAZAR Mobilya sektörü, 2017 yılında yüzde 25 büyüme gerçekleştirerek önemli bir ivme yakaladı. İhracat rakamlar ise 2,7 milyar dolara yükseldi. İç pazarda KDV indirimleriyle sektör nefes aldı ve satışlarda yaklaşık yüzde 30 oranında artış gerçekleşti. KDV indiriminin etkisiyle 2017 yılında satışların 45 milyar TL’ye ulaştığ�� tahmin ediliyor. 

KATMA DEĞER 2018 yılında 3,5 milyar dolarlık ihracat hedeflediklerini söyleyen MOBSAD Başkanı Nuri Gürcan, “Şu anda kilogram başına ihracat değerimiz 1,4 dolar. Oysa mobilyada katma değeri yüksek ürünler üretme gücüne sahibiz. Bu yüzden ‘Çin’den kaliteli, İtalya’dan ucuz’ algısını kırıp dünyada ‘Türk mobilyası’ algısını oluşturmalıyız” diyor. 

GÜNDEM Gürcan, gündemlerini ise şöyle anlatıyor: “Küçük ve orta ölçekli şirketlerin gündeminde markalaşma yer alacak. Ayrıca sektörün ihracatta mevcut pazarların kırılganlığını aşması ve geleneksel, alım gücü yüksek AB ve Kuzey Amerika pazarlarına ulaşması için de tasarım, markalaşma ve pazarlama alanında performansını yükseltmesi gerekiyor. İhracatta büyümek yetmez, katma değeri yüksek mobilya satmak zorundayız.” 

ÇELİK 

YENİ PAZARLARA AÇILDI 

İHRACAT 2017, Türkiye çelik sektörü için geçmiş yıllardaki kayıpların kısmen telafi edildiği bir yıl oldu. Çelik ihracatı, 2017’de miktar bazında yüzde 7,7 artışla 17,8 milyon ton, değer bazında ise yüzde 26,4 artışla 11,5 milyar dolara yükseldi. ÇİB verilerine göre 2017 yılında ihracat, son çeyrekte atağa geçti. Miktar bazında yüzde 10,2 artışla 4,7 milyon tona ulaşıldı. 

UZAK DOĞU Avrupa Birliği’ne ihracat yüzde 55 artışla 5,6 milyon tona yükseldi. Yeni pazarlara açılma çalışmaları da meyvelerini verdi. Örneğin 2016 yılında 12,4 bin ton ihracat gerçekleştirilen Singapur’a 2017’de 562 bin ton ihracat yapıldı. Singapur dışında Hong Kong ve Malezya gibi ülkelerin başı çektiği Uzak Doğu ülkelerine ihracat yüzde 507 artış göstererek 1,2 milyon tonu aştı. 

TELAFİ 

ÇİB Yönetim Kurulu Başkanı Namık Ekinci, 2017 ihracat rakamlarını şöyle değerlendirdi: “2017’de geleneksel pazarımız olan Orta Doğu ülkelerine ihracatımızda düşüş yaşandı. Ayrıca başta ABD olmak üzere dünyada artan korumacılık eğilimi ve haksız yere uygulanan ticaret politikası önlemlerinden dolayı kayıplar yaşadık. Tüm olumsuzluklara rağmen bu kayıpları yeni pazarlara açılarak telafi ettik.” 

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz