Temkinli artış bekleniyor

İhracat lideri

20 MART, 20180
Paylaş Tweet Paylaş
Temkinli artış bekleniyor

Nil Dumansızoğlu

ndumansizoglu@capital.com.tr

OTOMOTİV

BEKLENTİ 

Türkiye otomotiv sektörü, 2017 yılını 2016’ya göre yüzde 20’ye yakın bir artışla 28,5 milyar dolar ihracatla kapattı. Sektörün aralık ayı ihracatı da bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 6 artışla 2 milyar 491 milyon dolar oldu. Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Başkanı Orhan Sabuncu, 2018 tahmininin ise bunun biraz üzerinde, 29 milyar dolar olacağını söylüyor. 

PAZARLAR Tüm bu verilerle otomotiv sektörü, 12 yıldır üst üste ihracat şampiyonu. Sektör, ağustos ayı hariç 2017 yılının her ayında 2 milyar doların üzerinde ihracat gerçekleştirdi. Ülke bazında en büyük pazar olan Almanya’ya ihracat 338 milyon dolar oldu. İkinci sıradaki İtalya’ya 277 milyon dolar, üçüncü büyük pazar konumundaki Fransa’ya 250 milyon dolar ihracat yapıldı. 

YAN SANAYİ Aralık ayında mal grupları bazında otomotiv yan sanayi ihracatı ise yüzde 16 artarak 843 milyon dolar oldu. Otomotiv yan sanayinde en fazla ihracat yapılan ülke olan Almanya’ya yüzde 14 artış görülürken yine önemli pazarlardan Romanya’ya yüzde 60, Rusya’ya yüzde 57 artış oldu. Aralık ayında önemli ihracat pazarlarından ABD’ye de yan sanayi ihracatında yüzde 11 artış gerçekleşti.

EV TEKSTİLİ

TANITIMA ODAKLANDI 

KONUM 

Dünya ev tekstili ihracatından yüzde 3,6 pay alan Türkiye, 200’ün üzerinde ülkeye ihracat yapıyor. Bunu korumak için inovasyon, tasarım ve markalaşmayla katma değeri yüksek ürünler üretilmesi gerektiğini söyleyen TETSİAD Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sami Aydın, artık rekabetin fiyatla yapılmadığına dikkat çekiyor. 

TASARIM Aydın’ın belirttiği gibi artık başarı çizgisini kalite, bilgi ve fikirle oluyor. Tasarım konusunda Türkiye’nin iddialı olduğunu belirten Aydın, “Uluslararası tüm fuarlara güçlü katılım gerçekleştiren Türk şirketleri, tasarım ve inovasyon alanında ‘takip edilen ülke olma’ iddiasını güçlendiriyor. Türk ev tekstili sektörünün ülkemizin sürdürülebilir rekabet gücüne sahip, ender sektörlerinden biri olduğunu belirtmek gerekiyor” diyor. 

FUARLAR Sektörün hedefi, Türkiye’yi ev tekstili konusunda cazibe merkezi haline getirmek. Bu nedenle fuarlara ağırlık verilecek. Aydın, orta vadeli amaçlarının, dünya ev tekstilindeki tüm paydaşları EVTEKS Nisan ve Home&tex fuarlarında buluşturabilmek olduğunu söylüyor.

PLASTİK 

ÇİFT HANELİ BÜYÜDÜ

YIL SONU 

Rakamlar henüz netleşmese de 2017 yılında yüzde 10 büyüyen Türkiye plastik sektöründe, üretimin yüzde 10,2’lik artışla 9,7 milyon tona, değerin ise yüzde 9,8 artışla 37,1 milyar dolara yükselmesi bekleniyor. Aynı zamanda yurt içi tüketimin 8,7 milyon ton ve direkt mamul ihracatının da 4,3 milyar dolar olacağı tahmin ediliyor. 

BEKLENTİ Sektör, 2018 yılında ise yüzde 5 büyüme hedefliyor. PAGEV Başkanı Yavuz Eroğlu, “2018 yılında plastik üretimimizin miktarda 10 milyon tona, değerde 39 milyar dolara ulaşmasını bekliyoruz. Ekonomiye en az 15 milyar dolarlık katma değer sağlayabileceğiz. 2018’de mamul ve hammadde olarak direkt ihracatının ise en az 5,6 milyar dolara ulaşacağını düşünüyoruz” diyor. 

RİSK Plastik sektöründe kilogram başına 3 doların altına inmiş birim ihraç fiyatlarını gelişmiş ülkeler ortalamasına çıkaracak tedbirler alınması gerektiğinin de altını çizen Eroğlu, şöyle konuşuyor: “Başta Irak ve Suriye olmak üzere ihraç pazarlarındaki sorunlar, jeopolitik gelişmeler ve finansal piyasalarda meydana gelebilecek dalgalanmalar başlıca risk unsurları olmayı sürdürüyor.”


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.