Pazar 5 Yılda 4’e Katlandı

Bankaların son rekabet alanlarından birinin startı 2000’lerin başında verildi. “Üye işyeri” edinme için başlayan bu mücadelede inanılmaz bir rekabet var. 2001’de 300 bin civarında olan pazar büyükl...

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Pazar 5 Yılda 4’e Katlandı

Bankaların son rekabet alanlarından birinin startı 2000’lerin başında verildi. “Üye işyeri” edinme için başlayan bu mücadelede inanılmaz bir rekabet var. 2001’de 300 bin civarında olan pazar büyüklüğü, 2005’in ilk 6 ayında 1.2 milyona ulaştı. “Çapraz satış”, “taksit kampanyaları” ve “puan biriktirme” gibi olanaklar nedeniyle bankalar için hayati olan “üye işyerleri” yarışında bazı bankalar 30 kat gibi büyük artışlara bile ulaştılar. Bankacılara göre bu yarış hızlanacak, üye sayısı daha üst düzeylere çıkacak.

Çok değil, sadece 5 yıl öncesine ait rakamlar, bankacılık sektöründeki yeni rekabet alanlarından birindeki gelişmeyi çok açık ortaya koyuyor. Kredi kartındakine benzer bu rekabetten kaynaklanan yarışla, bankaların edindikleri üye işyeri sayısı 2001 yılından Haziran 2005 tarihine kadar yüzde 280 gibi inanılmaz rakamlarda artış gösterdi. Gelişme bu  kadarla da sınırlı kalmadı. Bazı bankaların rakamları 25 kata dahi ulaştı. Örneğin, 2001 yılında sadece bin 200 üye işyeri bulunan Denizbank, bu sayısı 30 bine ulaştırdı. Aynı dönemde Finansbank’ta 4 kat, İş Bankası’nda ise 3 kat artışlar yaşandı. İşin öncülüğünü yapan Garanti Bankası ile Dışbank’da da ciddi rakamlara ulaşıldı.

Bankanın POS’unu kullanan, kredi kartı işlemlerinde müşterilerine ekstra avantajlar sağlayan üye işyeri rekabetinin temelinde taksit kart kullanımının artması yatıyor. Bankalar üye işyerleriyle genellikle uzun süreli ya da süresiz anlaşmalar yapıyor. Zaman zaman da kampanyalar için belli süreli anlaşmalar da geçerli oluyor.

hedBankalararası Kart Merkezi’nin 17 Haziran 2005 tarihli verilerine göre, Türkiye’de toplam 1 milyon 15 bin adet üye işyeri bulunuyor. Bir işyeri birkaç bankayla anlaşma yapabiliyor. Bu durumda bankalar da taksit sayısını artırarak ya da daha fazla puan toplama imkanı sağlayarak söz konusu üye işyerlerinde rakiplerin önüne geçmeye çalışıyor. Önümüzdeki dönemde kamu kuruluşlarında da kredi kartı ile ödeme yapılması yaygınlaşacak. Bu gelişmeyle birlikte üye sayısının da artacağı düşünülüyor.

Üç taraf için de faydalı

Yapılan işbirliği anlaşmaları üye işyeri, müşteri ve banka üçgeninde birçok avantaj sağlıyor. Üye işyerleri kampanyalar düzenleyerek kart sahiplerine alışveriş ayrıcalıkları sağladıkları gibi, bankalar da kart sahiplerine bu kampanyaları duyurarak üye işyerlerinin ürünlerinin pazarlamasında aracı oluyor. Üyeler, bankaların kart müşteri portföylerini artırmaya da aracı oluyor.  Finansbank Plastik Kartlar Genel Müdür Yardımcısı Bülent Özer, sağlanan karşılıklı yararlarla ilgili şu açıklamaları yapıyor:

* Üye işyerleriyle çeşitli dönemlerde yapılan birebir kampanyalar, CardFinans markasının  görünürlüğünü artırıyor. Ciro olarak da her iki taraf kendilerine satış anlamında fayda sağlıyor.

* Bankaların altyapısını kullanarak üye işyerlerinin müşterilerine taksit ve indirim imkanı sunabilmesi mümkün oluyor. ParaPuan gibi çeşitli sadakat programlarında banka ve işyerleri işbirliği yaparak potansiyel müşteriyi satış noktasına çekiyorlar.

* Üye markaların satış noktalarında yaptıkları çeşitli görsellik çalışmaları, sahip olunan karta göre müşteriyi alışverişe çekerken, bankaların da yeni müşteri gruplarını hedeflemelerine katkıda  bulunuyor.”  Rekabette son durum

Son 5 yılda kimi bankalar üye işyeri sayılarını 2’ye kimileri ise neredeyse 3’e katlamış durumda. Şu anda en fazla üye işyeri sayısına sahip banka ise Akbank. Bankanın 2001 yılındaki 75 bin 809’luk üye işyeri sayısı bu yıl mayıs sonu itibariyle 192 bin 410 oldu. Bu da yüzde 153 bir artış anlamına geliyor. İkinci sıradaki İş Bankası’nın ise 2001 yılında 63 bin olan üye işyeri sayısı haziran ayı itibariyle toplam 190 bine çıktı. Bu da 3 kattan fazla artış demek. Maximum uygulamasına dahil olanların adedi ise 97 bin 814’i yakaladı.

Yapı Kredi’nin 2001’de 67 bin 400 adet olan üye sayısı haziran itibariyle 134 bin 41 oldu. Garanti Bankası’nın üye sayısı ise 122 bine ulaştı. 2001 yılında 7 bin 500 üye işyeri olan Finansbank’ın şimdiki üye sayısı 30 bine yaklaşmış durumda. Denizbank’ın 2001’deki bin 200 adetlik müşteri sayısı ise haziran itibariyle 30 bine çıktı. HSBC’nin ise bin 479’dan 13 bin 296’ya yükseldi. Koçbank’ın üye sayısı ise bugün 29 bin 577 adet.

Üyeler 3 büyük ilde

Bankaların üye işyerleri 3 büyük ilde yoğunlaşmış durumda. En fazla üye sahibi olan Akbank’ın üye iş yerlerinin yüzde 40’ı İstanbul, Ankara ve İzmir’de. Yüzde 21’i ise İstanbul’da bulunuyor. Antalya ve Adana ise yüzde 4’er paylarla dördüncü ve beşinci sırada yer alıyorlar. Yapı Kredi’de de benzer bir dağılım var. Üye iş yerlerinin yüzde 30’u İstanbul’da. Burada 40 bin 797 üye iş yeri bulunuyor. Ankara 14 bin 499 üye iş yeriyle yüzde 11, İzmir ise 9 bin 590 üye iş yeriyle yüzde 7 pay alıyor.

Türkiye çapında 79 ilde üyesi bulunan Denizbank’ın üyelerinin yüzde 28’i İstanbul, yüzde 12’si İzmir, yüzde 8’i Antalya, yüzde 6’sı ise Ankara’da. Koçbank’ın da üyelerinin yüzde 52’si üç büyük şehirde

Üye işyeri anlaşmalarında mali şartlar, sadakat programları varsa buna yönelik spesifik koşullar uygulanıyor. Bankalararası Kart Merkezi, Visa ve MasterCard International gibi uluslararası kart kuruluşlarının koyduğu kurallar da anlaşmaların sınırlarını belirliyor. Güvenlik, iptal, iade ve suiistimale yönelik tedbirler, tarafların uymak zorunda oldukları diğer yasal ve hukuki yükümlülükler ve gizlilik, anlaşma kapsamında ele alınan başlıca konular.

Üyeler kulübüne özel hizmet

hedBankalar rekabette öne geçmek için çeşitli uygulamalar yapıyor. Belli dönemlerde kampanya yapmak, puan avantajı sağlamak bunlardan bazıları. Örneğin İş Bankası “Maximum Gelişim Kulübü” programı uyguluyor. Türkiye İş Bankası Genel Müdür Yardımcısı Hülya Altay, “Yazarkasa POS, GSM POS gibi ürünler sunuyoruz. Kredi kartı ile taksitli alışveriş, puan kazanma ve puan bozdurma imkanı sunan sadakat programları uyguluyoruz” diyor.

Üye işyerlerinin sadakatini artırmaya, çalışanlarını bilinçlendirmeye yönelik olarak “Maximum Gelişim Kulübü” gibi programlar kurduklarını söylüyor.

Akbank, Axess üye işyerleriyle alışverişin yoğun olduğu dönemlerde çeşitli taksit, chip-para, hediye çeki kampanyaları düzenliyor.

Yapı Kredi’nin ise üye işyerlerinin her gün internet üzerinden online olarak bağlanarak önceki günlerin satış bilgilerine ulaşabildikleri, satış analizleri yapabildiği bir raporlama sistemi mevcut. Ayrıca özel kampanyalar da yapılıyor.

Hizmet çeşitleri çoğalacak

Üye iş yerlerine hizmet avantajı sağlamak bankaların en önemli stratejilerinden biri. Dışbank da POS makinesini yalnızca bir ödeme aracı olmaktan çıkarıp bir kanal haline getirmeyi amaçlıyor. Üye işyerleri POS’lardan yabancı para hesapları dahil, bakiyelerini on-line görebiliyor ve son üç aylık dönem içerisinde istedikleri güne ait ekstreleri alabiliyorlar. POS makinelerinden kredi kartı ile bahşiş alınabildiği gibi, mesaj özelliği sayesinde bankanın sunduğu ürün ve hizmetler hakkında güncel bilgi ve avantajlardan anında haberdar olunabiliyor. Ayrıca, anlaşmalı işyerleri POS üzerinden fatura ve kredi kartı borç tahsilatı yapabiliyor. Üye işyerlerinin şube kanalıyla aldıkları başka bazı hizmetler de POS’a taşınacak. Üyelerin şubeye gitmeden istedikleri zaman blokedeki tutarlar için kırma talimatı verme, çekleri ile ilgili son durumu takip etme, yatırım fonu bilgilerini öğrenme gibi işlemleri POS aracılığıyla yapabilmesine yönelik çalışmalar devam ediyor.

Hedef sayıyı artırmak

Tüm bankaların önümüzdeki döneme ilişkin hedefi üye sayısını artırmak ve sistemi daha etkin hale getirmek. Akbank, müşteri memnuniyetini artırarak ilişkileri derinleştirmeyi hedefliyor. Bankada süren CRM çalışmalarıyla mevcut ve potansiyel üye işyerlerine yeni ürünler ve hizmetlerle ulaşılıyor. Hedef, bu yıl sonunda 220 bin üyeye ulaşmak. Küçük ve orta ölçekli işletmelere odaklanan Denizbank da önümüzdeki dönemde üye iş yeri sayısını artıracak. Şu an 30 bin adet olan POS adedini yıl sonunda 40 bine çıkarmayı planlıyor. 2008 yılı sonunda POS adedinde 100 bin ile tabana yayılmış bir yapıya sahip olunacak.

Ödemenin olduğu her yerde kartlı tahsilat sistemi altyapısı oluşturabileceği düşüncesiyle hareket eden Garanti Bankası ise B2B’de de büyümeyi hedefliyor. Kamu tahsilatından ihracat ödemesine kadar birçok ödeme işleminin kredi kartıyla yapılabileceğini düşünüyor. Bu fikirden yola çıkarak bu ödeme tiplerini sektörel bazda inceliyor. Yıl sonunda ise üye işyeri sayısını 200 bine çıkarmayı hedefliyor.

BONUSCARD’IN KULLANICI SAYISI 4,5 MİLYON

DEĞİŞEN ŞARTLAR Ülkemizde kartlı ödeme sistemleri on 15 yıldır sürekli büyüyor ve özelikle son 4 yıldır daha yaygın kullanılıyor. Bu gelişme, ekonominin kayıt altına alınarak, devletin vergi gelirlerinin artırılmasında anahtar rol oynuyor. Kartlı ödeme sistemleri, daha önce çek, senetle yapılan beyaz, kahverengi eşya, mobilya, elektrikli ve elektronik eşya gibi satın almaların kredi kartıyla yapılmasına olanak sağlıyor. Böylece taksitli satış yapan işyerinin üzerindeki risk bankalar tarafından üstlenilmiş oluyor. Bu da sistemi öne çıkaran unsurların en önemlilerinden biri.

BONUS CARD DÜNYADA Bugün 4,5 milyona yakın kullanıcısı olan Bonus Card, dünyada 22 milyon işyerinde yapılan alışverişler karşılığında bonus kazandırıyor. Peşin ya da taksitli alışverişler karşılığında yüzde 1-15 arasında değişen ekstra bonus kazandıran Bonus Card, kullanıcılarına 2-18 ay arası taksit imkanı sunuyor. Üye işyerleri ile tüketiciler arasında köprü kuran Bonus, müşterilerine bugüne kadar biriktirdiği 222 milyon YTL (222 trilyon) bonusla, 172 milyon YTL’lik (172 trilyon) bedava alışveriş imkanı sunarken, üye işyerine de ek ciro sağlıyor.

ANINDA KAMPANYA Bonus Card, program ortaklarına ise üzerindeki çipin olanaklarından faydalanarak anında kampanya yapma imkanı sağlıyor. Garanti Ödeme Sistemleri, gelişmiş teknolojik altyapısı sayesinde, 75 bini aşan üye işyerine de PRM çalışmaları çerçevesinde yaratıcı hizmetler sunuyor. PRM çalışmalarının diğer bir kolu da üye şirketlerin kampanyalarını tasarlamalarına yardımcı olmak üzere hazırlanan aylık CRM raporları. Bonus Card’la yapılan alışverişler hakkında detaylı demografik bilgilerin yanı sıra firmaların gerçekleştirdiği kampanyaların analizleri sunuluyor.

AKADEMİSİ BİLE VAR Üyelerimizle iş ortaklığını salt finansal boyutta bırakmayarak, bu ortaklığı pazarlama alanına da taşımak üzere 2002 Ekim’inde, “Bonus Akademi” adıyla bir program başlattık. Bu çerçevede vizyon oluşturma, stratejik düşünme, planlama ve pazarlama becerilerini geliştirmek amacıyla pek çok konferans ve eğitim düzenleniyor. Üyenin reklam ve tanıtım ihtiyaçlarına katkıda bulunan ve her ay 4,5 milyona yakın Bonus kullanıcısına ekstrelerle birlikte gönderilen Bonus Flaş, üyelerin kampanya bilgilerinin duyurulduğu alternatif bir medya görevi görüyor.

ÜYELERİMİZE HİZMETLERDE AYRICALIK SAĞLIYORUZ

hedSİNERJİ YARATIYOR Üyemiz olan firmalar bankamızdan sadece bu hizmeti almıyorlar. Özellikle akaryakıt, tekstil, GSM, gıda gibi sektörlerde yer alan ve satışlarının büyük çoğunluğunu kredi kartı ile gerçekleştiren üye işyerlerimiz, nakit akışlarının bankamıza yönlenmesi sebebiyle, Akbank’ın diğer bankacılık hizmetlerinden de yoğun bir şekilde yararlanıyorlar. Üye işyeri hizmetini bizden alan firmalar,  kredi ihtiyaçları da dahil çek, kurumsal internet şubesi, sigorta, nakit yönetimi, vergi, SSK ödemeleri gibi diğer tüm bankacılık hizmetlerinde ayrıcalık yaşıyorlar.

CİROYU ARTIRMA OLANAĞI Üye iş yerlerimiz Axess kart hamillerine sunduğumuz taksit, chip-para, hediye kuponu, indirim gibi avantajların sunumunda da en önemli ortağımız. Böylece, hem üye işyerlerimizin ticari potansiyellerinden bankamız faydalanıyor hem de üye işyerlerimiz Akbank’ın hizmet sunumlarından kolaylıkla istifade ediyor. Diğer önemli bir nokta, bizim kart hamilimiz olan ve aynı zamanda üye iş yerlerimiz müşterisi olan Axess kart hamillerine de sunduğumuz özel avantajlarla üye işyerlerimize hem yeni müşteriler edinme şansını hem de cirolarında artış imkanı sunuyoruz.

ANLAŞMALAR REKABETE AÇIK Üye  ile yapılan anlaşmalar bir sözleşme ile kesinleştirilir. Bu sözleşme genel olarak POS kullanımına ait sunulan hizmetin içerik ve kurallarını içerir. Ek olarak, kart sahiplerine tanınacak taksit, chip-para oranları ile POS işlemlerinin geri ödenmesine ilişkin finansallar da bu sözleşmelerde yer alır. Sözleşmeler süresiz olarak akdedilir. Bu sözleşmeye aykırılık olmadığı sürece geçerliliğini korur ve üye işyeri çalışmamız devam eder. Sözleşmelerde firmanın başka bankalarla üye işyeri sözleşmesi ile herhangi bir hüküm ve madde yer almaz. Firma, rekabet şartları ve kendi ticari menfaatleri çerçevesinde bu hizmeti sunan tüm bankalarla kendi iradesi ile anlaşabilir.

YASEMİN BALABAN
ybalaban@capital.com.tr


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz