Bankacılık, her zaman yeni oyuncu girişinin zor olduğu sektörlerin
başında gösterildi. Oysa geçen yıl iki yabancı, Rus Sberbank ve Kuveytli
Burgan Bank sektöre giriş yaptı. Oyuncu sayısının fazla olduğu ilaç
sektörüne ise Amerikalı Amgen dahil oldu. Amerika'nın en büyük sağlık ve
hayat sigortası şirketlerinden Cigna, Zû/Z'de sektöre girdi. Özetle
Türkiye'de sadece yeni değil, geleneksel sektörlere de yeni oyuncu
girişi sürüyor. Çeşitli sektörlerde hazırlık yapan yeni isimler olduğu
da konuşuluyor. Capital'in geniş kapsamlı araştırması bu soruların
yanıtını ortaya koyuyor. Son 2 yılda sigortacılık sektörüne toplam 9
yeni oyuncu giriş yaptı. Bankacılık sektörü de geçtiğimiz 2 yılda
hareketli bir dönem geçirdi. 2011'de 14 yıl aradan sonra ilk kez bir
yabancı banka lisans alarak sektöre yeni oyuncu olarak girdi. 2012
yılında da sektöre 2 yeni oyuncu daha eklenirken 2 banka da el
değiştirdi. Son yıllarda Türk bankacılık sektörüne ilginin arttığını
belirten Deloitte Türkiye Finansal Hizmetler Endüstrisi Ortağı Ayşe
Epikman Akşehirli, son 2 yılda bu ilginin çok yoğunlaştığını ifade
ediyor. Kendilerinin 4-5 uluslararasıbanka için bankacılık sektörüne
ilişkin araştırma yaptıklarını anlatıyor. BDDK Başkanı Mukim Öztekin de
halen 49 bankanın faaliyette olduğu sektörde, toplam banka sayısının
yakın dönemde 60’a dayanabileceğini açıkladı. Türkiye, sadece finansta
değil birçok alanda yeni oyuncu girişlerinin yaşandığı ülkelerden biri.
Son birkaç yılda ilaçtan hazır giyime, gıdadan teknolojiye birçok yerli
ve yabancı yeni oyuncu, büyüme iştahını kaybetmeyen Türkiye pazarındaki
yerini aldı. Türkiye, sahip olduğu dinamizmle yeni oyuncuları çekmeyi
sürdürüyor. Neredeyse her gün farklı bir sektöre yeni oyuncu girişi
olacağına dair duyumlar alınıyor. Yakın zamanda sigorta sektöründe
American International Group (AIG), havayolu taşımacılığında dünyanın en
büyük düşük maliyetli havayolu şirketlerinden Malezyalı Air Asia da
Türkiye pazarına girme kararı aldı. Ayrıca yakın zamanda açılışı
gerçekleşecek birçok yeni AVM ile birlikte gıda ve perakende alanında da
yeni markaların Türkiye’de yerini alması
Tabloları görmek için görsele tıklayın. YENİLERE YER VAR
Sektör uzmanlarına göre Türkiye’nin hala birçok sektörde yeni oyuncuya
yer açabilecek potansiyelde oluşunun arkasında “gelişmeye açık yapısı”
bulunuyor. Son birkaç yılda dünyanın birçok ülkesi krizden ağır hasar
alırken Türkiye’nin ekonomik istikrarını koruması da özellikle yabancı
şirketlerin ülkeyi yeni büyüme pazarı olarak görmesine neden oluyor.~
Sektörler cephesine baktığımızda da bankacılık, sigorta, hazır giyim,
çocuk giyim, bilişim, eğitim, elektrikli ev aletleri ve lojistik yeni
oyuncuların rekabette yerini alabilecekleri alanlar olarak ön plana
çıkıyor. Toplam 49 bankanın faaliyet gösterdiği Türk bankacılık
sektöründe son olarak 3 yabancı bankanın satın alma yaparak pazara
girmesi bankacılıkta yeni oyunculara yer olduğunu kanıtlıyor. Akbank
Stratejiden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Tunç Akyurt, sektörün bu
durumunu, pek çok gelişmiş ülkenin aksine Türkiye’nin global anlamda
yaşanan krize çok güçlü girmesine ve krizi iyi yönetip prestijini
artırmasına bağlıyor. 64 şirketin yer aldığı sigorta sektörü de gelişmiş
ülkelerle karşılaştırıldığında potansiyelinin çok altında bir seviyede
olduğu için özellikle yeni oyunculara açık olarak görülüyor. Türk Nippon
Sigorta Genel Müdürü Dr. E. Baturalp Pamukçu, “Hızlı gelişen bir
ekonomiye sahip olma avantajı dikkate alındığında sektörümüzde yeni
oyuncular olabilir” diyor. Son dönemde çocuk giyim kategorisine giren
Bilsar’ın yetkilileri de bu alanın yeni oyuncular için fırsat
vadettiğini düşünüyor. Bilsar Satınalma ve Perakende Direktörü Müge
Selimata, “Türkiye’de bu alanda çok büyük bir boşluk var. Çocuk
kategorisi ekonomilerin kötüye gittiği zamanlarda dahi büyümeyi başaran
pazarlardan bir tanesi. Türkiye’nin sahip olduğu ekonomik dinamikler, iç
tüketim ve demografik yapı sayesinde de bu pazarda daha fazla oyuncuya
yer olduğuna inanıyorum” diye konuşuyor.
NEREYE GİRİŞ MÜMKÜN?
Sektörlerin hangi alanlarında daha çok yeni oyuncuya yer olduğuna
gelince... Bu, sektörlere göre farklılaşabiliyor. Lojistikte ağırlıklı
olarak demiryolu ve denizyolu taşımacılığı büyüme potansiyeliyle yeni
oyunculara açık durumda, Elektrikli ev aletlerinde elektrik süpürgesi,
ütü ve kişisel bakım kategorileri yeni oyuncuların rahatlıkla
girebileceği kategoriler olarak görülüyor. Sektörün son yıllardaki en
hızlı oyuncularından Arnica’nın yönetim kurulu başkanı Serhan Akın, 172
markanın 5 bin değişik modelle yer aldığı pazarda, hala bu kategorilere
yeni girişlerin nasıl olabileceğini şöyle açıklıyor: “Türkiye’de her yıl
600 bin kişi evleniyor. Bu evlerin elektrikli ev aleti ihtiyacı
oluşuyor. Sektörümüz de sürekli büyüyor. Bundan dolayı sürekli aramıza
yeni oyuncular katılıyor.” Sigortacılıkta henüz Türkiye’de çok yaygın
olmayan alanlar, yeni oyuncuların katılımıyla gelişmeyi bekliyor. Axa
Sigorta Genel Müdürü Cemal Ererdi, özellikle yurtdışında uzak
coğrafyalarda taahhüt işleri gerçekleştiren müteahhitler ve yatırımcılar
için politik risk sigortasının yeni bir alan olabileceğini söylüyor,
Bankacılıkta katılım bankacılığı gelişime açık görülüyor. Bu alanın
büyük oyuncularından Bank Asya’nın genel müdür yardımcısı Feyzullah
Eğriboyun, katılım bankacılığının gelişme potansiyelinin, organik
büyümeyle olduğu kadar yeni sermaye girişine bağlı olduğunu belirtiyor.
Bu nedenle katılım bankacılığında yeni oyunculara yer olduğunu ifade
ediyor.~
HANGİ OYUNCUNUN ŞANSI YÜKSEK?
Birçok sektörde pek çok kategoride yeni oyuncuya yer var. Ancak
sektörlerin yeni oyunculardan beklentileri de farklı. Her sektör,
rekabeti geliştirecek farklı özellikte yeni oyuncu profili çiziyor.
Bankacılıkta yüksek sermayeyle çeşitlilik sağlayacak oyuncular
beklenirken, bilişimde yatırımla pazara girecek büyük oyuncuya ihtiyaç
duyuluyor. Son yıllarda hareket kazanan çocuk giyiminde ise niş ve orta
ölçekte şirketlerin pazarda daha başarılı olacağına inanılıyor. Yine çok
sayıda oyuncunun büyük bir rekabet yaşadığı hazır giyimde de artık
pazarda başarılı olabilecek yeni markaların yenilikçi iş modeline sahip
olabileceği düşünülüyor. Her kategoride yerli ve yabancı markanın
varlığıyla hareket kazanan sektörün, bundan sonra yenilik getirecek
oyuncuları barındırabileceğini ifade eden Ayaydın Miroglio Group Yönetim
Kurulu Başkanı Yalçın Ayaydın, “Öncelikli olarak inovasyon kabiliyeti
yüksek, ürün ve müşteri hizmeti anlamında yenilik yapabilecek,
müşterilerin değişen ihtiyaçlarına cevap verecek şirketlere ihtiyacımız
var. Yerli ya da yabancı olması önemli değil, yeter ki hepimizi daha
iyiye gitmek yönünde daha da zorlasın. Sadece fiyatta değil hizmet ve
kalitede rekabet bizleri de yukarıya çıkartır” diyor. Sigortadan gıdaya
pek çok sektör de niş ürün ve hizmet verebilecek yeni girişlere kapıyı
açık tutuyor. Rekabetin oldukça yoğun olduğu PC’de de kalite ve hizmette
farklılaşanlar için giriş bariyerleri yok gibi... HP Türkiye Kişisel
Sistemler ve Baskı Grubu Ülke Müdürü Ertuğ Ayık, “Rekabet için
belirleyici olan toplam tüketici deneyiminin kalite seviyesi. Bunu en
iyi şekilde gerçekleştiren oyunculara pazarın her zaman ihtiyacı olacak”
diye konuşuyor.
PAY ALMAK KOLAY MI?
Başarılı yeni girişler için her sektör ve kategori farklı bir konum
vadediyor. Sektör uzmanlarına göre sigortada doğru strateji, sermaye
gücü ile 5 yıllık bir periyotta pazardan yaklaşık yüzde 1-2 oranında pay
almak mümkün. Bankacılıkta aynı zaman diliminde bu pay yüzde 3-4’e de
ulaşabiliyor. Bank Asya Genel Müdür Yardımcısı Feyzullah Eğriboyun,
başarılı giriş yapan bir oyuncunun bu orana rahatlıkla ulaşabileceğini
belirtiyor ve ekliyor: “Bu giriş, öncelikle kurumsal segment-te ve büyük
hacimli işlerle, müşterilerle olacak. Çünkü bireysel segmentte bir şube
ağı, bilinirlik, marka ve güven tesisi daha uzun soluklu bir uğraş.”
Leasing sektöründe de ilk 5 yılda alınabilecek pazar payı yüzde 2-3
oranında. Siemens Leasing CEO’su Bülent Taşar, yeni gelenlerin pazara
alışması ve pazarın büyümesiyle bu oranların daha da artacağını
düşünüyor. Son dönemde yeni başarılı girişlere sahne olan akaryakıtta
tutunmanın ön koşulu olarak yüksek mali güç gösteriliyor. Son yılların
başarılı yeni girişleri arasında yer alan Starpet’in yönetim kurulu
başkan yardımcısı Murat Okalin, “Yeni bir sektörel aktör mali gücünün
yüksek olması durumunda 2 yılda yüzde 2 civarında bir pazar payına
ulaşabilir” diyor. Hazır giyimde ise 1-2 yıl içinde sektörden yüzde 12
pay almak mümkün. Çift Geyik Karaca CEO’su Cüneyt Güneş, “Özellikle
kadın ve çocuk giyiminde yerli oyuncuya büyük ihtiyaç var. Bu alana
gelecek oyuncu çok kısa zamanda mesafe alabilir” diye konuşuyor.~
YENİLER NEYE DİKKAT ETMELİ?
Yeni oyuncuya açık sektörlere baktığımızda, aslında bu sektörlerin tam
olarak büyümede doyum noktasına ulaşmadıkları dikkat çekiyor.
Bankacılık, bilişim, özel eğitim, hazır giyim, gıda ve lojistik
sektörleri bu özelliği taşıyor. Akbank Stratejiden Sorumlu Genel Müdür
Yardımcısı Tunç Akyurt, Türk bankacılık sektörünün geçmiş yıllarda
göstermiş olduğu hızlı büyümeye rağmen, temel büyüklükler açısından hala
potansiyelinin gerisinde olduğunu dile getiriyor. “Türkiye’de yaklaşık 6
milyon hane halkı bankacılık faaliyetlerinden yararlanamıyor. Sektör
için hala büyük bir potansiyel bulunuyor” diyor. Öte yandan belli bir
büyüklüğe ve yoğun bir rekabete sahne olmasına karşın yüksek kaliteli
ürün ve hizmet açığı hisseden sektörler de bu ihtiyacı karşılayan
oyunculara açık durumda. Yeni oyuncuya yer açabilen sektörlerin bir
diğer ortak özelliği de yenilikçi iş modelleriyle rekabete farklı boyut
katma isteği. Hazır giyimin başarılı oyuncuları LCWaikiki ve İpekyol’un
yöneticileri de bu noktaya değiniyor. Bu şirketlerin yöneticileri, hazır
giyimde bundan sonra daha yenilikçi iş modellerine sahip yeni
oyuncuların pazardan pay alabileceğini dile getiriyor. Son yıllarda çok
sayıda oyuncu girişine sahne olan e-ticaret sektörü de kalabalıklaşan
oyuncu yapısı içinde kalıcı olabilecek yenilikçi oyunculara ihtiyaç
duyuyor. Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı
Hakan Orhun, sektörde inovasyonun çok önemli olduğuna dikkat çekiyor.
“Bu nedenle mevcut iş modellerinin kopyalanması değil, yenilikler
katılması durumunda sektör birçok oyuncuya sıcak bir ‘hoş geldin’ mesajı
verecektir” diyor.
KONTENJANI DOLANLAR
Bazı sektörlerde ise yeni girişlere yer yok. Otomotiv, beyaz eşya, hava
yolu taşımacılığı, teknoloji perakendeciliği, ilaç, bireysel emeklilik,
mobilya, ağaç ürünleri ve makarna gibi gıdanın bazı kategorileri bu
sektörler arasında... Bu sektörlerde yeni oyuncuya yer olmamasının
nedeni de ağırlıklı olarak oyuncu sayısının çokluğu ile pazarların yoğun
ve yıpratıcı rekabete sahne olması. Sektörlerin oyuncuları da bu yönde
görüş belirtiyor. Beyaz eşya sektörü, iç pazarın yüzde 90-95’ini meydana
getiren 6 büyük beyaz eşya üreticisinin yanı sıra 50’nin üzerinde orta
ölçekli imalatçıyla yaklaşık 500 aksam ve parça imalatçısından oluşuyor.
Beyaz eşyada 16 milyon 289 bin 254 adetlik üretimiyle Avrupa ülkeleri
arasında en fazla üretim yapan Türkiye, bu üretim gücünün yanında iç
pazarda neredeyse dünyanın tüm markalarını barındırıyor. Bu haliyle
beyaz eşya sektörünün yeterli oyuncu sayısına sahip olduğunu belirten
TÜRKBESD Başkanı Özcan Aydilek, “Mevcut oyuncular, sektör ve tüketicinin
tüm ihtiyaçlarını karşılıyor” diyor. Havayolu taşımacılığında THY’nin
güçlü pozisyonunun yanında, hava limanlarındaki kısıtlamalar da oyuncu
girişlerinin önündeki en büyük bariyer. Atlasjet CEO’su Sami Alan, 7
markanın yer aldığı pazarda sağlıklı rekabet için oyuncu sayısını
oldukça fazla buluyor. Sektörde halihazırda arza fazlası olduğu için de
yeni oyuncuya yer olmadığını belirtiyor.~
Toplam 61 bin 728 üretici ve binden fazla markanın yer aldığı mobilya
sektöründe de oyuncu sayısı fazlalığının yanında fiyata odaklanan
rekabet de markaları zorluyor. Doğtaş Yönetim Kurulu Başkanı Davut
Doğan, “Sektörde son 10 yıldır yeni markalaşan şirket bulunmuyor. Yani
yeni oyuncuya gerek yok” diyor.
CEMAL ERERDİ / AXA SİGORTA GENEL MÜDÜRÜ
"HER ZAMAN BOŞ SANDALYE MEVCUT"
PAZAR YAPISI
Sektörümüzde, 35 hayat dışı şirket ve 24 hayat şirketi aktif olarak
faaliyet gösteriyor. Her iki ana branş grubunda bakıldığında, prim
üretim sıralamasında ilk 10 şirket, hayat dışında yüzde 74, hayat
branşında yüzde 86 gibi pazar payına sahip. Süreç içerisinde diğer tüm
olgunlaşmış marketlere olduğu gibi ilk 10'un, hatta ilk 5'in pazar
payını artıracağını söyleyebiliriz. YARATICI YAKLAŞIM
Her markette, her zaman ve her koşulda yeni oyuncuya yer vardır. Burada
esas olan yeni oyuncunun, diğerlerinin o güne değin göremediği iş
fırsatlarını ya da hiç kimsenin ulaşamadığı bir müşteri segmentini
yaratıcı bir yaklaşımla değerlendirmesi, Bu açıdan bakıldığında, yeni
oyuncular için her zaman boş sandalye mevcut. BÜYÜME POTANSİYELİ
Kuşkusuz Türk sigorta sektörü, büyüme potansiyeli, henüz gelişmekte olan
pazar yapısı gibi birçok açıdan yeni fırsatlar sunmakla birlikte yaşam
biçimi, kültürel değerleri, satın alma alışkanlıkları bakımından da yeni
oyuncular için oldukça zor bir pazar.
İBRAHİM ARIT / LCWAIKIKI STRATEJİK PLANLAMA DİREKTÖRÜ
"YENİLİKÇİ MODELLER PAY ALABİLİR"
ARTAN İLGİ
Türkiye moda perakende sektöründe, halihazırda 50 civarında markalaşmış
şirket faaliyet gösteriyor, Bunun yanı sıra pek çok lokal üretici de
mevcut. Özellikle son yıllarda Türkiye'nin bölgede parlayan yıldız
haline gelmesiyle birlikte yabancı markaların pazara olan ilgisi de
arttı, Bu da şirket sayısında bir artış yarattı. DÜŞÜK PAY
Gelişmiş ülkelerde, ilk 5 büyüğün toplam pazar payı yüzde 80'ler
seviyesinde. Henüz konsolidasyonun tam olarak gerçekleşmediği ve
ölçeklerin küçük olduğu Türkiye'de ise ilk 10 sırayı paylaşan
şirketlerin toplam pazar payları yüzde 25 düzeyinde, Türkiye moda
perakende sektöründe sahaya yeni oyuncuların, özellikle de yabancı
markaların girmesi bekleniyor. REKABET AĞIRLAŞACAK
Yakın gelecekte oyuncu sayısının 100'ü aşacağı tahmin ediliyor. Yabancı
markaların da ağırlığını daha çok hissettirmesiyle rekabet şartları daha
da ağırlaşacak. Perakende sektörünün yüksek yatırım gerektiren bir
sektör olduğu gerçeğini de düşünürsek, bundan sonra ancak daha yenilikçi
iş modellerine sahip yeni oyuncuların pazara girip pay alabileceklerini
söyleyebiliriz.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?