Sigorta sektöründe kronik kârsızlık problemi var. Kriz bu tabloyu daha
da pekiştirdi. Geçtiğimiz yıl şirketlerin yarısından fazlası zarar etti.
2010 için de tablo parlak değil. Axa, son birkaç yıldır prim üretiminde
lider şirket konumunda. Sektördeki olumsuz tabloya rağmen şirket,
2010’u da artıda kapatmaya hazırlanıyor. Axa CEO’su Cemal Ererdi, bu
olumlu performansın en önemli sebebinin, fiyat rekabeti yapmamak
olduğunu söylüyor. Sektörün en büyük hatasının rakibe göre fiyatlama
yapmak olduğuna dikkat çeken yönetici, “Biz ise Türkiye’nin her
tarafında tek fiyat politikası uyguluyoruz” diye konuşuyor. Axa’yı
sektörde farklılaştıran tek unsur fiyat politikası da değil. Cemal
Ererdi, verimli çalışma prensibinin de bu başarının önemli unsurlarından
olduğunu söylüyor. Haziran 2010 itibarıyla sektörün genel gider
oranının yüzde 11,5 olduğuna işaret eden yönetici, “Axa’da bu oran yüzde
5,3 düzeyinde gerçekleşti. Türkiye’nin en büyük sigorta şirketi olarak
piyasaya çabuk reaksiyon verebiliyoruz” diyor. Şirketin Türkiye’de
gösterdiği bu yüksek performans, Axa’nın merkezinde de takdir görmüş.
Cemal Ererdi, şu anda Türkiye’nin bölgede yönetim üssü olması yönünde
bir plan üzerinde çalışıldığını söylüyor. Hedefte çevre ülkelerin
Türkiye organizasyonu tarafından yönetilmesi var. Ererdi, kısa süre
sonra örnek bir uygulamayı hayata geçireceklerine dikkat çekiyor. Türk
Cumhuriyetleri’nde bir şirket satın alıp yönetmeye hazırlandıklarına
işaret eden Ererdi, “Bu örnekte başarılı olursak bölgedeki komşu
ülkeleri de Türkiye’den yöneteceğiz” diye konuşuyor.Axa Sigorta CEO’su
Cemal Ererdi ile Axa’nın yeni döneme yönelik plan ve hedeflerini,
sigorta sektörünün geleceğini konuştuk:
Capital: Sektörde kâr ve mali gelirler anlamında olumsuz bir gidişat var. Axa açısından tablo nasıl? - Bizim tablomuz sektörün tam tersi. 2010 yılını yine lider
olarak, yüzde 12-12,5 arasında bir pazar payı ile kapatacağımızı
düşünüyoruz. Prim büyüklüğümüzü yüzde 14 oranında artıracağız. Yüzde
16-20 arası bir özkaynak kârlılığı içinde olacağımızı öngörüyoruz. Bu
iki rasyo itibarıyla Türkiye’nin son dönemde kârlı büyüyen tek sigorta
şirketi olma özelliğimizi sürdüreceğiz.
Capital: Mevcut ortamda kârlı büyümeyi nasıl sağlıyorsunuz? - Bu devam eden bir stratejinin sonucu. Sektörün en büyük
hatası, rakibe göre fiyatlama anlayışının sürmesi. Biz ise Türkiye’nin
her tarafında tek fiyat politikası uyguluyoruz. Bu şekilde segmentasyon
analizleri sonucunda beklenen hasar prim ilişkileri aynen gerçekleşiyor.
Bu segmentasyon anlayışı, performansa dayalı yönetim ve ürün odaklıdan
müşteri odaklıya dönen iç organizasyonumuz kârlılığı getiriyor. Müşteri
odaklı organizasyonumuzda bu yıl 4’üncü aşamayı gerçekleştiriyoruz.
Bugüne kadarki amacımız, işlerin daha iyi yapılmasıydı. Artık her bir
işi analiz ederek ortadan kaldırmak için çalışıyoruz. Müşteriye giden
zincirin mümkün olduğu kadar kısalmasına gayret ediyoruz. 2003’te
şirkette yönetime geldiğimde, 1.100 kişiydik. Bugün 500 kişiyiz. Giderek
daha hızlanarak organizasyondaki tecrübe ve alışkanlıkla işleri gözden
geçiriyoruz. 2010 Haziran ayı itibarıyla sektörün genel gider oranı
yüzde 11,5 iken Axa’nın genel gider oranı yüzde 5,3’tü. Bu da bize ciddi
bir rekabet avantajı getiriyor. Türkiye’nin en büyük sigorta şirketi
olarak piyasaya çabuk reaksiyon verebiliyoruz. Önemli bir diğer
farklılığımız sahip olduğumuz çok ileri BT altyapımız. Fransa’daki
ortağımız bile bu alanda tecrübemizden yararlanıyor. Gelecekte de pazar
payımızda inanılmaz bir büyüme bekliyoruz. Bu, kârlılığımıza da çok
olumlu yansıyacak.
Capital: Pazar payındaki liderliğinizi farklı branşlara taşıma hedefiniz var mı? - Hayat dışında yangın, DASK, kasko ve trafik sigortalarında
lider durumdayız. Sağlık branşında büyümek istiyoruz. Yalnız bu alanda
da gittiğimiz yol, sektörle çok farklı.Sektörde genelde ayakta ve
yatarak tedavi veren, her türlü harcamayı karşılayan ve daha ziyade
pahalı ürünlere yoğunlaşılıyor. Biz ise ameliyatları karşılayan, daha
uygun fiyata alınabilir ürünlerle şimdiye kadar sigortalanmamış
müşterilere yöneliyoruz. Şu anda pazarda 8’inci sıradayız. Geçtiğimiz
yıl 9’uncu durumdaydık. Bir yıl içinde büyümemiz yüzde 52’ye ulaştı. 24
bin yeni müşteri edindik. Önümüzdeki dönemde bu alanda en az yüzde 15-20
pazar payına sahip olmayı hedefliyoruz. Bu da bizim sağlıkta 3 yılda
ilk 5’te yer almamızı sağlayacak.~
Capital: Peki uzun vadede planlarınız neler? - Bizim Türkiye’deki çalışmalarımız Axa tarafından dikkatle
takip ediliyor. Türkiye’nin bir alt bölge merkezi olarak konumlanması
anlamında yeni bir yaklaşım var. Bu alt bölge merkez uygulamasına, ilk
defa Meksika ve Türkiye’de başlanacak. Çevre ülkelerin Axa Türkiye
tarafından yönetilmesi yönünde bir plan var. Dolayısıyla bunun ilk
adımını, bu yıl Türk Cumhuriyetleri’ndeki bir şirket ile örnekleyerek
gerçekleştirmek istiyoruz.
Capital: Hangi ülkeler yönetiminizde olacak? - Önce Axa içinde kendimizi kanıtlamamız gerekti. Şimdi bölge
merkezi olarak, bir örnek ülkede bunu başaracağımızı kanıtlayarak komşu
ülkelere de yayılmamız mümkün olabilecek. Elimizdeki insan kaynağı ve BT
kalitesi buna imkan veriyor. Burada Axa Sigorta’nın yönettiği bir
oluşum kurulması planlanıyor. Hatta CEO’su da bana bağlı olan
arkadaşlardan biri olacak. Türk Cumhuriyetleri’nden seçeceğimiz şirketi
Türkiye’nin bir küçük modeli haline getirme konusunda çalışacağız.
Hedefimiz gelecek yıl Haziran’a kadar Türk Cumhuriyetleri’nde
belirlediğimiz şirketi satın alıp ciddi anlamda harekete geçirmek. Sonra
diğer ülkelere de geçme imkanımız olacak.
Capital: Satın alacağınız şirket belli mi? - Evet, ancak halka açıklık kuralları gereği açıklayamıyoruz.
Capital: Kısa vadede Türkiye’de bir satın alma yapmayı planlıyor musunuz? - Axa’nın buraya ayırdığı ciddi bir fon var. Dolayısıyla
Türkiye’de çıkan tüm imkanlara bakıyoruz. Eğer o portföy bize değer
katacaksa, mutlaka içinde olmak istiyoruz. Ancak bugüne kadar maalesef
böyle bir portföyle karşılaşmadık. Olursa hemen merkez ile birlikte
araştırarak gireceğiz diye düşünüyorum. Çok küçük bir şirketin bizim
için anlamı yok. Organizasyonumuzu tamamlayacak, eksikliğimizi giderecek
bir şirket olması gerekiyor.
Capital: Bireysel emeklilik şirketiniz resmi olarak faaliyete başladı mı? Burada plan ve hedefleriniz ne yönde? - Hayat şirketimizi bireysel emeklilik şirketine dönüştürmek
için geçtiğimiz Mayıs ayında lisans aldık. Ancak halen alınması gereken
izinler var. Ancak 2011 Mart ayında operasyona geçebileceğiz. Bu alanda
da acente ağımızla finansal süpermarket anlayışı içinde ürünleri satma
planımız var. Burada ciddi bir ivme kazanacağımızı düşünüyoruz. Axa’nın
şu anda 2,5 milyon müşterisi var. Önümüzdeki 5 yıl içinde bu rakamın
yüzde 5’ine mutlaka ulaşmayı hedefliyoruz. Bu da gelecek 5 yılda 125 bin
kontrata ulaşmamız anlamına geliyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?