Daha az karmaşa

Türkiye’nin önde gelen 12 şirketinin sadeleşme stratejisini ve elde ettikleri kazancı araştırdık.

1.08.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Daha az karmaşa

“HP’de CEO’dan alt departmanlara uzanan maksimum 7 yönetim kademesi bulunuyor. HP Türkiye’de ise genel müdürden alta uzanan 3 kademeli bir düzenimiz var. Bizim için en önemli yalınlık bu aslında” diyor. Urçar’a göre bu yalınlık, HP Türkiye’nin, benzer ülke organizasyonlarıyla karşılaştırıldığında yüzde 25-30 oranında daha verimli bir bütçe ile faaliyet göstermesini sağlıyor. Aynı şekilde Yeşim Tekstil ve OYAK’ta da dinamikbir yönetim yapısına kavuşmak için ciddi çalışmalar yapılıyor. Yeşim Tekstil CEO’su Şenol Şankaya, “Eskiden bana rapor veren kişi sayısı 24’tü, şimdi 8’e indirdik. İşin sahibine ulaşmasını sağladık. Böylece kaybedilen zamanlar azaldı. Verimlilik oranında yüzde 30 iyileşme kaydettik” diye konuşuyor. OYAK Otomotiv ve Çimento Grubu da yalın yönetim uygulamalarının ilk adımında her şirket için 14-15 olan üst düzey yönetici sayısını 7-8 basamağa indirdi. Grup başkanı Celal Çağlar, “Beyaz yakalı çalışan sayısı yüzde 34 azaldı. İşlerin ilerlemesindeki onay-imza sayısı aşamaları üçte iki oranında hızlandı. Bilgi güncelliği tam olarak sağlandı, ay bittiği andan sonra iki gün içinde sağlıklı ay kapanışları alıyoruz. Mali raporlar için öncesinde ayda 13-15 gün gerekirken şimdi aynı işlemleri 5-6 gün seviyesine düşürdük” diyor.

5-FİYATTA KAFA KARIŞIKLIĞI
SABİT FİYATLAR

Şirketlerin her türlü hizmet için artı bir ücret istemesi ya da sürekli indirim ve promosyonla satış yapma çabası da tüketici tarafında kafaları karıştırıyor. Şirketler de bu kafa karıştırıcı uygulamalardan vazgeçmeye başladı. ABD'nin güçlü perakende zinciri J.C.Penny, ocak ayında fiyat ve indirim kampanyalarında köklü bir sadeleştirme stratejisine gitme kararı aldı. Şirketin yeni CEO'su Ron Johnson, “Fiyatları sabitlemek zorundayız. Geçmişte yılda 590 promosyon kampanyası düzenliyor ve buna 1 milyar dolar harcıyorduk” diyor. Artık tüm sezon aynı fiyattan satış yapacaklarını belirten Johnson, uzun vadede bu fiyat politikasını oturtarak markanın kârlılığını artırmayı hedefliyor. Koç Üniversitesi iktisadi ve idari Bilimler Fakültesi Dekanı Barış Tan da “Promosyonlar ve indirimlerle gelen suni fiyat değişiklikleri, tedarikçiler üzerinde büyük dalgalanmalar, kamçı etkisi yaratıyor. Tüketicilerin daha uygun fiyata alışveriş beklentisi şirket ve tedarikçilerin zararına oluyor” diyor.
GSM’DEKİ KARMAŞA
Türkiye'de de fiyatlarda en çok karmaşa cep telefonu faturalarında yaşanıyor. Üç GSM şirketinin farklı tarifeleri, tüketici algısında karışıklık yaratıyor. Araştırma şirketi Deloitte tarafından hazırlanan 'Elektronik Haberleşme ve Eğilimler 2011' raporuna göre tarifelerin sadeleştirilmesi, birbirleriyle karşılaştırılabilir hale gelmesi çözülmesi gereken sorunların başında. Bu ihtiyacı gören Turkcell, bu alanda basitleşmeye gidiyor. Turkcell CEO'su Süreyya Ciliv, “2012 yılının ilk çeyreğinde Turkcell, altyapı üstünlüğü ve müşteri memnuniyetini artırmaya yönelik sadeleştirdiği yeni tarife yapısı ile yoğunlaşan rekabete rağmen müşteri bazını korudu. Turkcell'in yıllık bazda ses gelirleri yüzde 3 artarken, mobil genişbant gelirleri ise yüzde 52 büyüdü” diye konuşuyor.

6- SATIŞ ARTIRAN SADELİK

Amerika’da yapılan bir araştırma, bu noktada perakende alanındaki şirketlere de uyarı niteliğinde. Stratejist Adrian C. Ott tarafından yapılan bir araştırmaya göre, son 30 yıldır tüketicilerin alışverişe ayırdığı ortalama süre değişmiyor. ABD’de 1970’lerde büyük bir markette ortalama 18 bine yakın ürün bulunurken tüketiciler, alışveriş için ortalama 30 dakika ayırıyordu. Bugün ise raflarda sunulan ürün sayısı 100 bini geçti ve alışverişe sadece 35 dakika harcanıyor. Adrian C. Ott, “İçinde bulunduğumuz dönemde tüketiciler için sınırlı olan kaynak para değil zaman. Müşterinin zamanı çok kısıtlı. Ona göre stratejilerinizi gözden geçirin.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz