"Daha az karmaşa"

Türkiye’nin önde gelen 12 şirketinin sadeleşme stratejisini ve elde ettikleri kazancı araştırdık.

17 TEMMUZ, 20150
Paylaş Tweet Paylaş
Daha az karmaşa
Bir CEO’nun ana görevi nedir? De Beer’in efsane CEO’su Gareth Penny’ye göre “şirketteki karmaşayı sadeleştirmek ve az sayıda temaya bağlı yola devam etmek.” Aynı fikirde olan Apple’ın yeni CEO’su Tim Cook, “Basit olanın gücüne inanıyoruz” diyor. Bain&Company’nin iki önemli ismi Chris Zook ve James Allen da tüm şirketlere basitliği tavsiye ediyor. Onlara göre başarılı şirketlerin ortak özelliklerinden biri de işlerinin her aşamasını basit tutmak için çaba sarf etmeleri. Uzmanlar, olgunlaşma çağına giren şirketlerin karmaşa girdabında boğulduğunu düşünüyor. Bu durumda “basitleşmek” ya da “karmaşayı azaltmak” bir zorunluluk olarak ortaya çıkıyor. Uzmanlara göre basitleşen kazanıyor. Peki şirketler karmaşayı nasıl azaltıyor? İşte yanıtlar...

1- DAHA BASİT ÜRÜN
Karmaşadan arınmanın ilk adımı, sunulan ürün ve hizmetlerde en sade ve basit forma kavuşmaktan geçiyor. Bu noktada Apple, tüm dünyada bir başarı örneği. Apple’ın efsane CEO’su Steve Jobs, teknolojiyi herkesin kullanabileceği bir hale getirerek ürünleri basitleştirme konusunda bir uzman olarak görülüyor. Jobs, yeni ürün tasarlarken hangi şirketlerin gerekenden karmaşık ürünler yaptığına bakıyordu ve piyasaya bunlardan daha basit ürünler çıkarıyordu. “inside Steve’s Brain” kitabının yazarı Leander Kahney, “Jobs, teknolojik ürünlerin ana sorunu olan özellik çılgınlığından nefret ederdi. Hiçbir zaman tüketici beklenti anketleriyle çalışmazdı. Ona göre ürünü sunana kadar müşteri ne istediğini tam olarak bilemezdi” diyor. Türkiye’de güçlü bir zincire sahip olan Starbucks da aynı süreçten geçti. Starbucks’ın CEO’su Howard Schultz, göreve gelir gelmez satın almada karmaşa yaratan farklı aroma ve kahve portföyünü sadeleştirmeyi seçti. Türkiye’de bu basitleştirme akımı, özellikle beyaz eşya alanında giderek hızlanıyor. Örneğin, Arçelik, tek tuşla tüm yıkama kararını kendi veren bulaşık makinesini yakın geçmişte ürün portföyüne kattı. Aynı şekilde Philips de tüm ürünlerini “anlamlı ve basit” felsefesiyle yaratıyor. Ürünlerin sadeleştirilmesi anlamında tüm finans sektöründe de önemli adımlar atılıyor. Eureko Sigorta Genel Müdürü Okan Utkueri, bu doğrultuda poliçelerde daha basit ve anlaşılır bir dil kullanmaya başladıklarını, teminat detaylarını müşteriler tarafından net ve iyi anlaşılacak şekilde ifade ettiklerini açıklıyor:“Ürünlerimizde muafiyet ve istisnaları azalttık. Ferdi kaza sigortaları ürünlerindeki seçenek adedimizi 105’ten 5’e indirdik. Böylece müşterilerimiz için daha rahat anlaşılır ve karşılaştırılabilir bir ürün portföyü oluşturduk.” Akbank Operasyondan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Sevilay Özsöz de, “Başta krediler olmak üzere mevduat, kredi kartı, üye işyeri, hesap işlemleri gibi konularda müşteri memnuniyeti için basitleştirmeye gidiyoruz” diyor.
Tabloyu görmek için görseli tıklayın.

2-TEDARİKTE KONTROL YALIN ŞİRKETLERDE
SON DALGA TEDARİKÇİ

alın Enstitü Derneği Başkanı Yalçın ipbüken, şirketler için yalınlaşmanın üretim süreçlerinden başladığını ardından dalga dalga yayıldığını belirtiyor. “Üretimdeki yalınlaşma süreçleri 18-24 ay kadar sürer. Bunun ardından şirketin diğer alanlarında da yönetim, tedarik zinciri, finansal yapıda basitleştirmelere gidilir.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz