GENİŞLEYEN SORUMLULUK
Kişiyi kariyer basamaklarında yükselten başarı, yeni rolde başarı
getirmiyor. Liderlik tüm konulara hakim olmayı gerektirdiği için ilk kez
genel müdür olan genç yöneticiler, bu noktada bir süre bocalama
yaşıyor. CMC Genel Müdürü Metin Tarakçı bu durumu şu sözleriyle net bir
şekilde ifade ediyor: “Genel müdür olduğumda, şirketin tüm sorumluluğunu
üstlenmek, finans, bilgi işlem, insan kaynakları gibi uzmanı olmadığım
alanlardaki tüm departmanların da bana bağlanıyor olması, beni en çok
zorlayan konular oldu.” Tarakçı, bunları aşmak için ekiplerle daha sık
toplantı yaparak tüm planlamayı birlikte yürütmeye ve süreci daha
kontrollü yönetmeye gayret ettiğini belirtiyor. “Uzmanı olmadığım
konularda, kendimi hızlı bir şekilde tamamlamaya çalıştım. Her bir
departmandaki yetkili arkadaşlarım da kendi konularına çok hakim
olduğundan, açıkçası onların da desteğiyle bu konuların başarıyla
üstesinden geldik. Daha fazla mesai harcayarak eksik gördüğüm yönlerimi
gidermeye gayret ettim” diyor. Tatilsepeti.com Yönetici Ortağı Kaan
Karayal da aynı sorunu yaşadığını paylaşıyor. “Şirket yönetimiyle ilgili
hemen hemen her şeyi, deneme yanılma yöntemiyle öğrendim. Daha önce
başka bir şirketin kültürünü almadığım için belki birçok şirkette
uygulanan yöntemleri, ben sıfırdan keşfettim. Tabii bunun sonradan
avantajları da oldu. Kendi şirket kültürümüzü kendimiz yaratmış olduk”
diye konuşuyor.
SINIRLI NETWORK SORUNU
Yeni genel müdür olanlar, deneyim eksikliğinin beraberinde getirdiği bir
network sorunu da yaşıyor. Bu da onların lobicilik anlamında ilk etapta
beklentileri karşılayamamasına neden oluyor. Nexum CEO’su Emre Gürül,
“İlk genel müdür olduğunuzda yaşadığınız en önemli sorun nedir?”
sorusuna da işte bu konuya değinerek yanıt veriyor. Gürül, “Network
konusunda sorun yaşadım. Görevime, bu sektörde yıllardır olan diğer
CEO’lara göre daha az insan tanıyarak başladım” diyor. İş dünyası, rakip
şirketler ve müşteriler tarafından başarılı bir genel müdür olarak
kabul edilmek için güçlü bir network’e ihtiyaç olduğunun da altını çizen
Gürül, şöyle devam ediyor: “Bunlar, zaman içinde kazanılabilecek
özellikler. Çevreniz geliştikçe, doğru kişilerle vakit geçirmeye
başladıkça bunlar da beraberinde geliyor. Bunu hızlandırmak ise kişinin
sosyal becerilerine ve alanında ne kadar bilgili olduğuna bağlı. Zira
insanlarla iletişiminiz iyi değilse çok bilgili olsanız da
gösteremezsiniz, iletişiminiz iyi olup alanınızdaki yenilikleri sıkı
takip edip doğru yorumlayamıyorsanız, o zaman da insanlar size itibar
göstermez.” Hedef Alliance Genel Müdürü Bülent Denkdemir de benzer
duruma dikkat çekiyor. Genel müdürün önceliğinin analitik veya teknik
çalışmalar olmadığını, insan olduğunu belirten Denkdemir, “Ben tersi
zannediyordum. Ama bu görevde insanı temel alacaksınız. İnsanların
duygularını ve düşüncelerini yöneteceksiniz. Yani genel müdürlük
görevinin temelini insana odaklanmak oluşturuyor. Bunun için de en
önemli öncelik sosyal liderlik. Ben bu dersi aldım ve bu alanda
gelişmeye çalıştım” diyor.