Kar haritası nasıl değişti?

Sektör bağımsız tüm şirketlerin hedefi aynı: Kâr etmek. Ama bunu sağlamanın eskiye göre çok daha zor olduğunu rakamlar da açıkça gösteriyor. Capital’in kârlılık araştırması, 20 sektörden 11’inde özellikle net kârlılıkların 2008’e göre önemli oranda azaldığını ortaya koyuyor. Üstelik birçok sektör, dünya ortalamalarının da gerisine düşmüş durumda. Uzmanlara göre bu trend gelecekte de sürecek. Hatta beyaz eşyadan giyime, gıdadan perakendeye kadar kâr etmek daha da zorlaşacak. Çare ise inovasyon, verimlilik ve farklılaşma da… Ancak kârlılıktaki bu düşüş eğilimine rağmen marjlarını koruyabilen, hatta artıran sektörler de var…

23.06.2015 12:33:340
Paylaş Tweet Paylaş
Kar haritası nasıl değişti?

Hacı D. Beğendik / Beğendik icra kurulu başkanı
“OYUNUN KURALI DEĞİŞTİ”
KÂRLAR GERİLİYOR Zorlu rekabet koşulları nedeniyle perakende sektörü en kaliteli ürünü, en ucuz fiyatla satma yarışına girdi. Buna bir de yüksek işletme maliyetleri eklenince kârlılık her geçen yıl geriledi. Kâr oranları dünya genelinde de eskisi gibi yüksek değil. Fakat özellikle global şirketler, farklı iş yapış modelleri geliştirerek tüketicilerin ilgisini çekmeye, dolayısıyla kârlılıklarını yükseltmeye çalışıyor. 
2015 ZOR GEÇECEK Perakende sektöründe yüzde 9-10’luk bir büyüme öngörülüyor. Fakat gıda perakendeciliğinde genel perakende sektöründeki büyümenin yakalanması oldukça güç. Çünkü belli bir pazar büyüklüğüne ulaşmak ve maliyetleri kontrol altında tutmak gerekiyor. Bu durumda gıda tarafında bu rakamı yakalamak pek mümkün değil. Bizim tahminimiz gıda perakendeciliğinde kârlılığın yüzde 3 ile 5 seviyeleri arasında olacağı yönünde. 
İYİ OLMAK YETMEZ Geçmiş dönemde kaliteli mal satmanız, hatta sadece bir hipermarket açmanız bile iyi satış yapmanızın en garanti yoluydu. Fakat bugün hiçbir işletme “Ben kaliteli mal satıyorum, sebze ve meyvelerim çok taze” diye tüketiciye gidemez. Çünkü bu zaten olmazsa olmaz bir unsur. Artık oyunun kuralı değişti. Tüketiciyi çeken tek şey farklı olmak. Önümüzdeki 3 yılda bu farkı yaratabilen işletmeler öne çıkacak, hatta ömürlerini devam ettirecek. 

Karı korumanın 5 yolu
1 VERİMLİLİK
Bimeks İcra Kurulu Başkan Yardımcısı Ahmed Akgiray, “Artık iş stratejilerini net kâr marjını sürdürülebilir seviyede tutmak üzerine kurmak gerekiyor. Yönetim kurulu başkanımız Murat Akgiray, 2009’da ‘Mağaza ve web satışlarını aynı iş modelinde birleştiremeyen perakendecilerin geleceği olmayacak’ demişti. 5 yıl önce brüt kâr marjlarının daralacağını öngörerek ‘omni-channel’ modeline geçtik. Bütün satış ağını entegre ettik. Bu verimlilik ve optimizasyonla operasyonel giderleri aşağıya çekiyoruz.” 
2 TEKNOLOJİ Çelik Üreticileri Derneği Genel Sekreteri Veysel Yayan, teknolojiye vurgu yapıyor: “Sektörümüz, keskinleşen global rekabet ortamında, kâr marjlarını koruyabilmek ve daha etkin bir şekilde rekabet edebilmek amacıyla, sürekli olarak üretim proseslerine ve teknolojilerine yatırım yapıyor. Bunun yanında, yeni ürün kaliteleri ve çeşitleriyle yeni pazarlar hedeflenirken, daha az oyuncunun rekabet ettiği katma değeri yüksek ürün segmentine geçişi mümkün kılacak arayışlar sürüyor.”
3 İNOVASYON Yenilikçilik ve inovasyon tüm sektörlerin en önemli kârlılık reçetesi. Çilek Yönetim Kurulu Üyesi Talha Çilek, “Kârlılığın korunmasında yeni ürün ve tasarım çok önemli. Biz de şirket olarak inovasyona, yeni ürünlere ve tasarıma odaklanıyoruz. Rekabetçi fiyat politikasıyla ciromuzu artırmayı ve büyümeyi amaçlıyoruz. Üretim ve genel giderlerimizi kontrol altında tutmaya gayret gösteriyoruz” diyor.
4 YALINLAŞMA Yeşim Tekstil CEO’su Şenol Şankaya, yalın üretime vurgu yapıyor: “Gelecekte katma değerli mallar yapan şirketlerin kâr marjları daha yüksek olacak. Yüzde 15’in üstü gibi. Diğer yandan yalın üretim ve yalın yönetim de marjları korumamızı sağlayacak diğer yöntemlerden biri. Değer yaratmayan her prosesi, süreçlerimizden çıkarmamız gerekiyor. Daha yetkin ve birden fazla işi yapabilen kişilere yatırım yapmalı, süreçleri kısaltmalıyız.” 
5 MALİYET KONTROLÜ Arzum Yönetim Kurulu Başkanı Murat Kolbaşı ise şunları söylüyor: “Küçük ev aletleri sektöründe kârlılıktan değil FAVÖK’ten bahsedebiliriz. 2008’lerde yüzde 15’lerle seyreden FAVÖK oranları yüzde 10’a doğru bir düşüş gösterdi. Türkiye’de de benzer bir eğilim var. Ama zaman zaman net kârlar yüzde 5’lere kadar düşebiliyor. Marjları yukarı alabilmek için maliyetlerin iyi kontrol edilmesinin yanında mutlaka farklı ürünler yaratarak farklılaşmak gerekiyor.”

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz