Türkiye'nin En Beğenilen Şirketleri

14’üncüsünü gerçekleştirdiğimiz “Türkiye’nin En Beğenilen Şirketleri” araştırması sürprizlerle dolu. 6 yıldan sonra ilk kez Koç Holding, en beğenilenlerin zirvesinde yer alıyor.

25.03.2014 17:54:580
Paylaş Tweet Paylaş
Türkiye'nin En Beğenilen Şirketleri
Bu yıl 14’üncü kez “Türkiye’nin En Beğenilen Şirketleri” araştırmasını yayınlıyoruz. Türk iş dünyasının yıllardır referans kabul ettiği araştırmanın 2013 sonuçları, iş dünyasına mesajlarla dolu...

2013’te En Beğenilenler Zirvesi, 6 yıl aradan sonra ilk kez değişti. En son 2006’da zirveyi gören Koç Holding, geçen yıla göre 4 basamak sıçrayarak 2013’ün en beğenilen şirketi seçildi. 2007’den sonra 6 yıl üst üste Türkiye’nin en beğenilen şirketi seçilen Turkcell ise Koç Holding’in müthiş yükselişi nedeniyle yılın en beğenilen ikinci şirketi oldu. Üçüncülük ise 1 basamak yükselen Arçelik’in...

GfK Türkiye tarafından hazırlanan, Adecco’nun ana sponsor, T-Systems’ın cosponsor olduğu araştırmanın “en beğenilen” listesindeki şirketler “bölge ekonomisine sağladıkları katkı”, “bilgi ve teknoloji yatırımları” ve “güvenilir şirket olma” kriterlerinde ön plana çıkıyor. Peki en beğenilen şirketlerin CEO’ları kendi şirketlerinin en çok hangi özelliğini beğeniyor? Bu yıl ilk kez onlara sorduk. 2013, unutulmayacak bir yıl olarak tarihe geçmek üzere...

Hem dünyada hem Türkiye’de ardı ardına yaşanan toplumsal olaylar ve 2008’den bu yana sonu bir türlü gelmeyen ekonomik kriz, iş dünyasını allak bullak etti. “İyi şirket” olmanın önemi arttı. Müşteriler, Starbucks gibi “lovemark”lara bile hesap sormaya başladı. Bir diğer önemli gelişme şirketlerin sosyal medyanın gücünü deneyimleyerek

Tabloları görmek için görsellere tıklayın.

2013, keşfetmesi oldu. Pek çok şirketin gündemine “kriz yönetimi” bir daha çıkmamak üzere girdi. İş dünyası 2013’te en azından 30 yıl daha hem çalışanı hem müşterisi olacak “Y kuşağı”nı ve onların çevresel hassasiyetlerini, her türlü dayatmaya karşı tavrını ve protesto ruhunu fark etti.~
İşte En Beğenilenler Araştırması 2013’te böyle bir süreçten geçerken gerçekleştirildi. Adecco’nun ana sponsorluğu, GfK Türkiye ile birlikte T-Systems’ın co-sponsorluğu üstlendiği Capital Dergisi’nin 14’üncü kez yayınladığı Türkiye’nin En Beğenilen Şirketleri araştırması, Ağustos 2013 tarihinde başladı. Saha çalışması 2 Eylül-5 Kasım 2013 tarihleri arasında yapıldı.

Bu yılki En Beğenilenler Ligi’nin ilk 3’ünde yer alan Koç Holding, “bölgeye, ekonomiye iş gücü ve yatırımlarıyla sağladığı katkı” nedeniyle, Turkcell “bilgi ve teknoloji yatırımlarıyla”, Arçelik ise “güvenilir şirket olma” özelliğiyle ön plana çıkıyor. Günümüzde Türkiye’nin en beğenilen ilk 20 şirketi arasına girmek için ise hala “hizmet veya ürün kalitesi”, “kurumsal yönetim ilkelerine göre yönetilme” ve “güvenilir şirket olma” en önemli 3 kriter olarak kabul görüyor. Bu yıl ilk kez biz de en beğenilen şirketlerin liderlerine şirketlerinin en beğendikleri özellikleri sorduk. İşte en beğenilenlerin CEO’larının şirketlerinde en beğendikleri yönleri...

ZİRVEYE TAŞIYAN ÖZELLİKLER
“Türkiye’nin En beğenilen Şirketleri 2013” listesinin zirvesinde, bu yıl 6 yıl aradan sonra yeniden Koç Holding var. En son 2006 yılında Tüpraş’ı satın aldıktan sonra zirveyi gören Koç Holding, 50’nci kuruluş yılında geçen yıla göre 4 basamak sıçrayarak 2013 yılının en beğenilen şirketi seçildi. Koç Holding’i ankete katılan 1.502 yönetici gözünde en beğenilen şirket yapan en önemli 3 özelliği bölgeye, ekonomiye iş gücü ve yatırımlarıyla katkısı, güvenilir şirket olması ve toplumsal sorumluluklarını yerine getirmesi...

Bu duruşunu yarım yüzyıldır korumayı başarması, iş dünyası liderlerinden büyük beğeni topladı ve kurumu 2013’te birinciliğe taşıdı. Peki liderlik ettiği topluluk aynı zamanda Türkiye’nin en beğenilen şirketi olan Koç Holding CEO’su Turgay Durak, Koç Holding’in en çok hangi yönlerini beğeniyor?

Durak, grubun üstün iş ahlakı, profesyonel iş yapış tarzı ve güçlü yönetim şekli ile Türkiye’de ve uluslararası arenada örnek bir kurum olduğuna dikkat çekiyor.~
“Koç Topluluğu olarak ülkemize değer katabilmek bizler için en gururlu, en önemli öncelik” diye konuşan Durak, en beğendiği özelliğin Koç Holding’in “uzun vadeli ve sürdürülebilir bakış açısı” olduğunu şu sözlerle anlatıyor:

“Koç Holding kurulduğu günden bu yana yatırımlarını uzun vadeli bakış açısıyla gerçekleştirdi. Sürdürülebilirlik stratejisi doğrultusunda ülke için değer yaratmayı hedefledi. Gücümüzü yarınlarda da devam ettirmenin toplumumuzun sürdürülebilir kalkınmasına bağlı olduğunun farkındayız. Her yıl yatırımlarımızı ve istihdamımızı artırıyoruz. Yurtiçi ve yurtdışındaki fırsatları takip ediyoruz.

Sosyal sorumluluk projeleri ile toplumumuz için de sürdürülebilir değer yaratıyoruz. İşimizin her aşamasında en iyiyi yapabilmek için sürekli kendimizi yenilemememiz, daha iyiyi ortaya çıkarmak ve detaylara önem vermek Koç Topluluğu’nun DNA’sında olan önemli özellikler.”

Bilgi ve teknoloji yatırımları, dijital bir dönüşümün içinden geçtiğimiz bu dönemde en beğenilen şirketlerin en güçlü görüldükleri 5 kriter arasında yer alıyor. 2013 yılının en beğenilen “ikinci” şirketi olan Turkcell’in en beğenilen özelliği de bilgi ve teknolojiye yaptığı yatırımlar. Turkcell’i seçenler ayrıca şirketi iletişim ve sosyal medya yönetimi ile pazarlama ve satış stratejilerindeki gücü nedeniyle de çok beğeniyor.

Turkcell Genel Müdürü Süreyya Ciliv de Turkcell’in bu özelliklerine dikkat çekiyor. Şirketinin uzun yıllardır “en beğenilenler” listesinin üst sıralarında olmasını, müşterileri ve ülke için her geçen gün daha da iyisini yapma arzusuna bağlıyor. Ciliv, “Teknolojide lider pozisyonumuzu da bu çalışma prensibini sürekli korumamıza borçluyuz” diyor.

Türkiye’deki 35 milyon abonelerinin her gün Turkcell’in sunduğu olanaklarla iletişim kurmayı tercih ettiğini belirten Ciliv, “Müşteri deneyiminde en üst seviyeyi yakalamak, onlara en ileri teknolojiyi, en kaliteli iletişim olanaklarını en uygun koşullarda sunmak en temel önceliğimiz” diye devam ediyor.~
Ciliv, Turkcell’in en çok sevdiği özelliklerini anlatmaya şöyle devam ediyor: “Mobil teknoloji ile dönüşen yeni bir dünyada yaşıyoruz. Akıllı cihazlar sayesinde her yer ofis, akıllı telefonlar yeni iş bilgisayarlarımız. Fiber ve mobil entegrasyonuna yaptığımız yüksek yatırım sayesinde kapsama, kalite ve hızda güçlü ve üstün hizmet sunuyoruz.”

TAKIM RUHU VE TUTKU
Başarıya ulaşmada kuşkusuz takım ruhunun ve tutkulu çalışmanın yeri ayrı. En Beğenilenler Ligi’nde bu yıl “üçüncü” sırada yer alan Arçelik ile dördüncü en beğenilen şirket olan Coca-Cola’nın tepe yöneticileri şirketlerinin işte en çok bu özelliklerini seviyor. Arçelik Grubu, Türkiye, Romanya, Rusya, Çin ve Güney Afrika’da 14 üretim tesisiyle 100’den fazla ülkede faaliyet gösteriyor. Arçelik’in dünya çapındaki 25 bin çalışanı tam bir uyum içinde çalışıyor.

Arçelik Genel Müdürü Levent Çakıroğlu, Arçelik’in beğeni ligindeki başarısının şirkete bağlı, çalışkan, yenilikçi, gayretli ve donanımlı insan kaynağının eseri olduğunu vurguluyor ve şöyle devam ediyor: “İşte Global Arçelik’te benim en beğendiğim özellik, böylesine yetkin bir ekibin, sergilediği ‘takım ruhu’ ile en zor hedefleri bile kararlılıkla başarma azmidir. Ben de 25 bin kişilik bu ekiple birlikte çalışmaktan gurur duyuyorum.”

Coca-Cola Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya Bölümü Başkanı Galya Frayman Molinas da Coca-Cola ailesinin büyük bir sevgi ve tutkuyla çalıştığını söylüyor. Bunun çok ender ve değerli bir özellik olduğunu düşünen Molinas, devam ediyor: “Bizim yapımızda herkes kendi koltuğunu kendi şekillendirir. Şirketin hedefleri ve değerleriyle örtüştüğü sürece kişilerin ilgi alanlarını işe taşımasını bekleriz ve birbirimizden çok şey öğreniriz. En değerlisi insanın sevdiği işi yapması veya yaptığı işi sevmesi... Buna izin veren bir ortamımız var. İşe her gün koşarak gidiyoruz, güler yüzle keyifle çalışıyoruz.”

"DEĞERLER MANZUMESİ"
Bir şirketin beğenilmesini sağlayan pek çok kriter var.~
Bunlardan biri de kurum kültürü. 2013’ün en beğenilen 5’inci şirketi olan Garanti Bankası’nın genel müdürü Ergun Özen, Garanti Bankası’nın işte bu özelliğini çok beğeniyor ve şöyle diyor: “Takdir görmemize vesile olan en önemli unsurun ‘Garanti kültürü’ olduğunu düşünüyorum. Parçası olduğum bu kurumun kültürüne hayranım.” Peki bu kurum kültürünü oluşturan yapı taşları neler? Özen, bu soruyu şöyle yanıtlıyor:

“Garanti kültürünün merkezinde insan odaklılık yer alıyor. Dinamik, yetkin, uyum içinde çalışan ve güvenilir insan kaynağımız sürdürülebilir başarının olmazsa olmazı. Garantililer arasındaki müthiş dayanışma, güç ve işbirliği içinde hareket etme özelliği, bu büyük ailenin gururla paylaşabileceğim en önemli karakteristik özelliği. Bu dayanışma elbette ki müşteriye, müşteri odaklılığımıza da yansıyor.

” En beğenilen yedinci şirket olan Eczacıbaşı Holding’in CEO’su Erdal Karamercan da grubunun en beğendiği özelliğinin “kurum kültürü” olduğunu söylüyor. Karamercan, fikirlerini şöyle özetliyor: “Kurum kültürümüzle farklılaşan bir topluluğuz, Topluluğumuzun yapı taşlarını oluşturan bu değerler insana saygı, katılımcı yönetim, yaratıcılık-yenilikçilik, müşteri odaklılık, topluma ve çevreye saygı konularında Eczacıbaşı’nın farklılığını ortaya koyar.

Değerlerimiz, stratejilerimizin temelini oluşturur. İşte, bu değerler manzumesi, benim de içinde olduğum tüm Eczacıbaşılıları birbirine kenetleyen kurum kültürümüzü ve iş alanında olduğu gibi toplumsal yaşamda da Eczacıbaşı algısının temelini oluşturuyor.”

HARİKA ÇALIŞMA ORTAMLARI
En Beğenilenler’in görece düşük skor aldığı kriterler arasında “çalışan memnuniyeti” ve “çalışanlarına sundukları hak ve imkanlar” geliyor. Ancak En Beğenilenler arasında “altıncı” olan Unilever Türkiye’nin CEO’su Mehmet Altınok, şirketinin en çok çalışma ortamını beğeniyor. Altınok, bunu şöyle ifade ediyor: “Unilever Türkiye CEO’su olmadan önce 5 yıl Çin’de çalıştım.~
Türkiye’ye döndüğümde, birçok arkadaşımın daha da artan bir enerji ve motivasyonla Unilever Türkiye’de çalıştığını görmek beni son derece mutlu etti. Unilever’de çalıştığım süre boyunca hep büyük bir aile gibi olduğumuzu hissettim. Bu, Unilever’in en beğendiğim özelliği.

Ayrıca Unilever’in tüm dünyada faaliyet gösterdiği toplumlara karşı pozitif sosyal fayda sağlamayı gözeten duruşu ve sahip olduğu değerler beni en çok etkileyen özelliklerden.” P&G Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Tankut Turnaoğlu da şirketinin en beğendiği yönünün çalışanlarına ve onların gelişimlerine verdiği önem olduğuna değiniyor.

Turnaoğlu, “P&G, işe başlayan tüm çalışanlarını yarının yöneticisi ve lideri olarak değerlendirip buna göre yatırım yapıyor. P&G’de işe alımdan eğitime, performans değerlendirmesinden kariyer yönetimine kadar tüm insan kaynakları stratejileri, geleceğin liderlerini yetiştirme temeli üzerinde şekilleniyor. Bu çerçevede yürütülen eğitim programları, performans değerlendirme ve geri bildirim programlarıyla içeriden terfi gibi uygulamalar, P&G’yi başarılı liderler yetiştiren bir şirket konumuna yükseltiyor” diye konuşuyor.

En beğenilen 12’nci şirket olan Tüpraş’ın genel müdürü Yavuz Erkut da sürekli teknolojik gelişim ve değişim isteğiyle çalışan çalışanlarını ve buna olanak sağlayan çalışma ortamını beğeniyor. Erkut, “Yeni kuşakların beklentilerine cevap veren bir yapıyla çalışma kültürümüzde değişiklikler yapıyoruz. Yeteneklerini geliştirmelerine uygun iklim hazırlıyoruz” diyor.

“En Beğenilenlerin hemen hemen hepsi oldukça yenilikçi şirketler. “Yeni ürün geliştirme ve yenilikçilik”, en beğenilen şirketlerin güçlü bulunan en önemli altıncı özelliği. Algoritma Danışmanlık’tan Ali Özgenç, bu durumu şöyle açıklıyor: “Bugünün çalışanları yaptıkları işte bir amaç bulmak, fikirleriyle takdir edilmek, katkıda bulunmak, iz bırakmak, bireysel olarak büyüme ve gelişme gösterebilmek, işbirliği yapmak ve çevreleriyle temasta olmak istiyor.~
İnovatif şirketler, bütün bu özelliklerin yeşermesine ortam hazırlayan ve onları en iyi şekilde değerlendirmeye çalışan yerler. Bu nedenledir ki en ino-vatif şirketlere baktığımızda bunların aynı zamanda en beğenilen şirketler olduklarını görüyoruz.”

İlaç sektörünün en beğenilen şirketi Novartis’in genel müdürü Güldem Berkman, Novartis’in en beğendiği ve bu yüzden çalışmaktan çok gurur duyduğu özelliklerinin “insan odaklı olması” ve “inovasyon gücü” olduğunu söylüyor. Bilişim sektörünün en beğenilen şirketi seçilen IBM Türk’ün genel müdürü Isabel Gomez Cagigas da IBM Türk’ün inovatifliğine hayran olduğunu söylerken şöyle devam ediyor: “Dünya için fark yaratan inovasyonlar gerçekleştiririz. Aklın ve bilimin iş dünyasını ve toplumları geliştireceğine inanırız.”

Bu yıl 5 basamak sıçrayarak En Beğenilenler arasında 13’üncü olan Vodafone Türkiye’nin CEO’su Gökhan Öğüt de şirketinin yenilikçiliğini beğendiğini şu sözleriyle açıklıyor: “Güçlü organizasyon yapımız ve inovasyona verdiğimiz önemle yenilikleri müşterilerimizle buluşturmak üzere faaliyet gösteriyoruz. Liderlik algımız inovasyon üretmek, her zaman öncü olmak ve sektörün gelişimine destek vermekten geçiyor. ”

LİSTENİN YENİLERİ VE DEĞİŞMEYENLERİ
Bu yıl En Beğenilenler listesinde önemli değişiklikler oldu. Bunlardan biri de En Beğenilen 20 şirket listesine yeni girenlerdi. Bu şirketler Opet, Pegasus ve TAV oldu. Onları bu listeye sokan en beğendikleri özelliklerini de yine şirketlerin CEO ve genel müdürlerine sorduk. Opet Genel Müdürü Cüneyt Ağca “Opet’in en beğendiğim özelliği müşteri memnuniyetine verdiğimiz önem” diyor.

 Ağca, “Müşteri beklentilerini anlamaya çalışmak, daha da ötesinde proaktif yaklaşımla talep ve olası şikayetleri önceden tahmin etme kabiliyetinde olmak başarı getiriyor” diyor. TAV Grubu CEO’su M. Sani Şener ise şirketinin en beğendiği özelliğini şöyle ifade ediyor: “TAV’ın en takdir ettiğim yanı bilgi sermayesine verdiği önem. TAV, çalışanı mutlu olmayan bir şirketin, müşterisinin mutlu olamayacağı prensibiyle yönetiliyor. ~
Mutlu çalışanlarımız, 13 yıl boyunca inovatif çözümler üretti, sürdürülebilir büyümeyi anlık çıkarların önüne koydu ve en önemlisi de ortak hayaller kurup bu hayallere ulaşmak için çok çalışan 50 bin kişilik bir aile ortaya çıkardı.” En Beğenilen 20 şirket içinde Borusan Holding’in, Ülker’in Unilever’in ve BSH’nın yeri ise değişmedi. Bo-rusan Holding CEO’su Agah Uğur, “Borusan’ın en beğendiğim özelliklerinden biri çalışan bağlılığının çok yüksek olması” diyor.

Uğur, kurumsallaşmayla birlikte pek çok şirketin “aile” kavramını yitirirken Borusan’ın bu kavrama sıkı sıkı bağlandığını söylüyor. BSH Türkiye CEO’su Norbert Klein ise şirketinin en çok beğendiği yönünü şöyle ifade ediyor: “Doğal kaynakların korunması için enerji verimliliği yüksek ürünlerin geliştirilmesine öncelik veriyoruz. Dünyamızın sürdürülebilir geleceğine yönelik ürünler geliştirmek, beni son derece mutlu ediyor.”

SEKTÖRLERİNİN EN BEĞENİLENLERİ
Alkollü içecek sektörünün en beğenilen şirketi olan Anadolu Efes’in genel müdürü T. Altuğ Aksoy, Anadolu Efes’in beğendiği özelliklerini şöyle sıralıyor: “Kaliteden ödün vermemesi, yenilikçi yaklaşımı, çalışan politikaları, toplumsal faydayı gözetmesi ve pek çok şey sıralayabilirim. En önemlisiyse ne yaparsak yapalım çalışanlarımız tarafından içselleştirilmesi.”

Bankacılık sektörünün en beğenilenleri arasında yer alan Denizbank’ın genel müdürü Hakan Ateş, şirketinin en sevdiği özelliklerini şöyle aktarıyor: “Gönüllerin bankası Denizbank’ın en beğendiğim özelliği çalışanlarının gözünde, ileride kendi çocuklarının da çalışmak isteyeceği bir kurum olması.”Hazır giyim sektörünün en beğenilen şirketi LC Waikiki’nin yönetim kurulu başkanı Vahap Küçük, “Şirketimizin en beğendiğim özelliği olarak misyonumuzun verdiği gücü ve oluşan kurum kültürünü gösterebilirim” diyor.

Organize perakende sektörünün en beğenilen şirketi Migros’un genel müdürü Özgür Tort, “Büyüme, verimlilik, penetrasyon ve alışveriş deneyimi yaşatarak perakendede ‘Altın Oran’ı yakaladık. Bu denge beni mutlu ediyor” diye konuşuyor. Ambalaj sektörünün en beğenilen şirketi olan Polinas’ın genel müdürü Merih Ceyhan “Polinas’ta en çok çalışana güven ve yetkilendirme kavramlarını beğeniyorum. Bu verimlilik, hız ve iş tatminini getiriyor” diyor.~

Faktoring sektörünün en beğenilen şirketi Yapı Kredi Faktoring’in genel müdürü Coşkun Bulak, şirketin güçlü mali yapısını beğeniyor. Leasing sektörünün en beğenileni Yapı Kredi Leasing’in genel müdürü Özgür Maraş, şirketinin en sevdiği yönlerini şöyle özetliyor: “Müşteri odaklılık, dinamik ve yenilikçi olmamız.” Bireysel emeklilik sektörünün en beğenilen şirketi Anadolu Hayat Emeklilik’in genel müdürü Mete Uğurlu ise “Yeniliklerimizle sektöre yön verdik. Sektörün itici gücü olmaya devam edeceğiz” diyor.

Araştırma nasıl yapıldı?
- Türkiye’nin En Beğenilen Şirketleri araştırması, proje planlama süreci Ağustos 2013 tarihinde başladı. Saha çalışması 2 Eylül-5 Kasım 2013 tarihleri arasında online araştırma tekniği kullanılarak gerçekleştirildi.
- Araştırma kapsamında iş dünyasını temsilen 8.500 yöneticiye online olarak anket gönderildi. Toplamda 500’ün üzerinde şirketten 1.502 yönetici anketi doldurdu.
- Anket dolduran katılımcıların, yüzde 27,1 ’i üst düzey yöneticilerden, yüzde 72,9’u ise orta düzey yöneticilerden oluştu. Katılımcıların yüzde 48,3’ü 40-49 yaş aralığındayken yüzde 39,4’ü 1-5 yıldır aynı görevi sürdürüyor.
- Türkiye’nin en beğenilen şirketi, görüşülen tüm iş dünyası temsilcilerinin oylarıyla hesaplandı. Sektörlerin en beğenilen şirketler ise sadece ilgili sektörün temsilcilerinin yanıtları üzerinden hesaplandı.
- Ankete katılan kişiler, hem Türkiye’nin hem de sektörünün en beğenilen şirketini belirtirken “kendi şirketi haricinde” yanıt vermesi istenedi. Kendi şirketini belirtenlerin cevapları analizlere dahil edilmedi.
- Anketler sonucunda Türkiye’nin en beğenilen 20 şirketi ile 42 sektörün en beğenilen ilk 3 şirketi seçildi. Yeterli baza ulaşılamayan sektörler, araştırma dışında bırakıldı.~

FULYA DURMUŞ / GfK Genel Müdürü
Zirvedeki çarpıcı değişim
REFERANS OLDU

GfK Türkiye olarak Capital En Beğenilen Şirketler Araştırması’nı bu yıl dördüncü kez gerçekleştirdik. Araştırmaya katılan tüm iş dünyası çalışanlarına teşekkür ediyoruz. Çeşitli sektörlerin ve şirketlerin çalışanlarının araştırmaya katılım konusundaki isteklilikleri, En Beğenilen Şirketler Araştırması’nın iş dünyası tarafından beklenen ve referans alınan bir araştırma haline geldiğini gösteriyor.

4 YENİ SEKTÖR
Bu yıl ilk kez otomotiv yan sanayi, yazılım danışmanlığı, yönetim danışmanlığı ve denetim hizmetleri sektörlerini de araştırmamızın kapsamına aldık. Bu kararımızda bu sektörlerden aldığımız araştırmaya katılma isteği temel etken oldu.

ÖNE ÇIKAN KRİTERLER
İş dünyası tarafından en beğenilen şirketi belirleyen 20 kriter arasında “güvenilir şirket olma”, “finansal sağlamlık”, “hizmet ve ürün kalitesi” ve “uluslararası pazarlara entegrasyon” gibi kriterler şirketlerin yüksek performans sergilediği alanlar olarak karşımıza çıkıyor. “Ekolojik çevreye karşı duyarlı olma“, “rekabette etik davranma”, “toplumsal sorumluluk” kriterleri göreceli olarak şirketlerin daha düşük performans sergilediği alanlar.~

GÜVENİLİRLİK ÖNE PLANDA
Her yıl olduğu gibi bu yıl da bir şirketi en beğenilen kılan temel kriterleri sorguladık. Bu yılki sonuçlarımızda ilk 3 kriter “hizmet veya ürün kalitesi”, “şirketin kurumsal yönetim ilkelerine göre yönetilmesi (adil, etik, şeffaf, sorumlu ve hesap verebilir)” ve “güvenilirlik” oldu. Güvenilirlik kriterinin bu yıl geçen yıla göre müşteri ve çalışan memnuniyetinin önüne geçtiğini görüyoruz. Bu sonuç diğer araştırmalarımızla da benzerlik gösteriyor; örneğin GfK Roper Reports trend araştırması da şirketlere ve markalarına güvenin birçok ülkede, özellikle gelişmekte olan ülkelerde arttığına işaret ediyor.

ZİRVEYE TAŞIYANLAR
Bu yıl ilk 5’te yer alan şirketler 2012 ile aynı olmakla birlikte sıralamada çarpıcı bir değişim var. Koç Holding bu yıl keskin bir yükselişle ilk sıraya yerleşti. Koç Holding’i birinciliğe taşıyan kriterleri incelediğimizde “bölgeye, ekonomiye iş gücü ve yatırımları ile katkısı“, “güvenilir şirket olması“nın yanı sıra “toplumsal sorumluluk“ alanındaki performansı sayesinde yükseldiğini görüyoruz.

LİSTEDE İLKLER
Bu yılın ikincisi Turkcell “bilgi ve teknoloji yatırımları” ve “iletişim ve sosyal medya yönetimi” kriterlerinde öne çıkıyor. Bu yıl üçüncü sırada olan Arçelik‘i ise yeni ürün geliştirme, yenilikçilik“ kriteri yukarıya taşıdı. Sıralamanın devamına baktığımızda dikkat çeken şirketlere değinirsek; geçen yıl 18’inci sırada yer alan Vodafone, bu yıl 13’üncü sıraya yükseldi. Ve ilk 20 arasına yeni katılan şirketler görüyoruz: Pegasus, Opet ve TAV.~

SALİM KADIBEŞEGİL / Orsa Danışmanlık
“Samimiyet dönemi başladı"
FARKLILAŞTIRAN İTİBAR

Kurum itibarı rekabette farklılaşmanın bir numaralı belirleyicisi oldu. Sadık müşteriler, nitelikli tedarikçiler, sivil toplum kuruluşlarının desteğinin yanı sıra yeteneklerin şirkette tutulması için çekim alanı oluşturmanın yolu itibarın doğru yönetilmesinden geçiyor.

CEO ROL MODEL OLMALI
“İtibar yönetimi içeride başlar” şeklinde uzun yıllardır ısrarla vurguluyorum. Çalışanların şirketin kurumsal değerlerine sahip çıkması, kurumsal politikalar ve süreçleri bu değerlere uygun yönetmesi kurum itibarının sigortası.

ÇALIŞANLARIN ESİN KAYNAĞI
Ancak çalışanların gerçekten ve olması gerektiği şekilde bu konulara sahip çıkması için üst yönetimin rol modelliğine gereksinim var. Her düzeydeki çalışan başta çalışan ve müşteri bağlılığıyla ilgili konularda üst düzey yöneticilerin nasıl bir duruş sergilemekte olduklarından esinlenecek.

BEĞENİ LİGİ
Bu nedenle itibar yönetiminde “skorlar” dönemi bitti, bu çalışmaların arkasında ne kadar samimi olunduğu dönemine girildi. Çalışan mutluluğu, müşteri memnuniyeti, inovasyon, şeffaf finansal süreçler, çevre ve doğa hassasiyeti gibi alanlarda üst düzey yöneticilerinin “samimi” duruş sergiledikleri şirketler toplum tarafından da beğenilen ve takdir edilen şirketler ligine girdi.~

SİNAN KILIÇOĞLU / T-Systems Genel Müdürü
"Müşteri çağında BT'nin gücü artıyor"
MÜŞTERİ MERKEZDE

2010 yılından bu yana artık ‘müşteri’ çağının başladığını görüyoruz. Müşteri artık iş dünyasının merkezine oturmuş durumda. Üretimden dağıtıma kadar birçok süreçte etkin bir rol oynuyor. Bugün artık müşteri kendi aracını tasarlayarak onu satın alma lüksüne sahip. Alışveriş yaptığı markette hangi ürünlerin olması kararını verebilme esnekliğini yaşıyor.

DEĞİŞİMDE ETKİNLER
Aynı zamanda mobil cihazlar ve kişisel bilgisayarlar üzerinden ürünler, markalar, gelişmeler hakkındaki bilgileri paylaşarak iş dünyasındaki değişimlerde en etkin birey haline geldiler. Şirketlerin sektörlerinde en beğenilen konumuna gelmelerinde müşteriye yakınlıklarının etkin olduğu görülüyor.

BT BEĞENİDE İLK 5’TE
Bilişim teknolojilerine yatırım değerlendirme kriterleri içinde ilk 5’te olması, değerlendirmeyi yapan kişilerin BT’ye giderek artan bir önem vermekte olduğunu gösteriyor. Geçen yıl aynı kriter için ilk 10’da olmasından bahsediyorduk. Öyle tahmin ediyorum ki gelecek yıl BT yatırımları genel anlamda ilk 3 içinde yer alacak bir kriter konumuna gelecek. Zaten en beğenilen ilk 3 şirkete baktığımız zaman bu kriterin değerlendirmelerde daha da öne çıkmakta olduğunu görebiliriz.~

ETKİNLİK ARTMALI
Bugün gelinen noktada BT’ye verilen önemin geçmişle karşılaştırıldığında bir artış sağladığını görmekle beraber ülke perspektifinden baktığımızda BT yatırımlarında hala OECD ortalamalarının altında kalmakta olduğumuzu görüyoruz. Şirketlerimizin global rekabette daha avantajlı hale gelebilmeleri için BT yatırımlarının etkinliğinin de artırılması gerektiğini düşünüyorum.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz