Global KOBİ'ler

Türkiye ekonomisinin can damarı olan KOBİ’ler de globalleşme yönünde önemli adımlar atıyor...

24 MAYIS, 20170
Paylaş Tweet Paylaş
Global KOBİ'ler
AVRUPA ÖNCELİKLİ
İhracatta başarılı olan KOBİ’lerin yurt dışında açıldıkları ilk pazar genellikle Avrupa ülkeleri, Afrika, Ortadoğu ve Rusya oluyor. Bugün 72 ülkeye ihracat yaptıklarını söyleyen Canovate Yönetim Kurulu Başkanı Can Gür, ilk kez Fransa’dan yurt dışına açıldıklarını, Fransa’nın ardından Almanya, Dubai, Birleşik Arap Emirlikleri ve Suudi Arabistan pazarlarına girdiklerini söylüyor. Son 3 yılda ihracatını yüzde 30 artıran Organickid’in genel müdürü Merve Akıncı, “Yurt dışına ilk kez İtalya pazarından açıldık. İtalya’da merkez depo kurarak Avrupa’da daha yaygın ulaşılabilirliği hedefledik” diyor. Son 3 yılda ihracatını yüzde 50 artıran Tunçmatik de yurt dışına Ukrayna pazarından açıldı. Yavru vatan KKTC (Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti) de Türkiye’deki KOBİ’lerin öncelikli pazarları arasında. İlk ihracat pazarlarının KKTC olduğunu belirten Viking Temizlik Genel Müdürü Hayrettin Avcı, “Kıbrıs’taki ihracat tecrübesi bize diğer pazarlarda önemli sağlamalar yapmamıza imkan verdi” diyor.

AVANTAJLI PAZARLAR
KOBİ’lerin büyümesinde fırsat vadeden en doğru coğrafyanın hangisi olduğu ise girişimin iş modeline, hedef kitlesine, sunduğu ürün ve hizmete bağlı olarak değişiyor. Son dönemde en önemli konu ise ihracat pazarlarını çeşitlendirmek. İstanbul Deri ve Deri Mamulleri İhracatçıları Birliği (İDMİB) Başkanı Mustafa Şenocak, dericiler olarak Rusya pazarına odaklanmakla hata yaptıklarını belirterek, KOBİ’lere riski azaltmak için pazar çeşitliliğini artırmayı öneriyor. KOBİ’lerin yurt dışı rotasında ise son dönemde Afrika, Avrupa ve ABD pazarları önde. İhracatın payını son 3 yılda 2 katına çıkaran erkek giyim markası Avva’nın yönetim kurulu başkanı Volkan Atik, Afrika pazarını avantajlı bulduğunu belirterek “KOBİ’lerimiz Afrika pazarında araştırma yapıp yeni imkanlar yaratabilir” diyor. Canovate Yönetim Kurulu Başkanı Can Gür ise bilişim ve telekom sektörlerinde faaliyet gösteren KOBİ’lere Kuzey Afrika başta olmak üzere Latin Amerika ve Asya Pasifik pazarlarını öneriyor. Avrupa pazarı da KOBİ’ler için finansal kaynaklara ulaşmak ve üretilen ürünün pazarda hızlı kabul görmesi açısından ciddi avantajlar sunuyor. Workinton’ın kurucu ortağı Gökhan Beydoğan, “Global bir oyuncu olmak için Avrupa’da bilinirliğinizin olması gerekir” diyor.

OFİS TRENDİ
KOBİ’ler arasında yurt dışında ofis açma trendi de artıyor. Alotech Silikon Vadisi’nde, enerji verimliliği üzerine çalışan PositiveEnergy Berlin’de ofis açtı. İlk yurt dışı ofisini Dubai’de açan Canovate’in de Amerika, Rusya, Suudi Arabistan, Dubai, Endonezya ve Filipinler’de 6 ofisi bulunuyor. Kurumsal kaynak planlama (ERP) yazılımlarında danışmanlık ve 10 ülkeye ihracat yapan Uyumsoft’un başkanı Mehmet Önder, ihracatta etkili olmak için yurt dışında ofis zinciri kurmanın önemine inanıyor. Önder, “Yurt dışında ilk olarak İngiltere’ye ihracat yaptık, ardından Azerbaycan, Fildişi Sahili, Hindistan, Bulgaristan, Arnavutluk gibi diğer ülkelere ihracat gerçekleştirdik. Yurt dışında başarılı olmamızın nedenlerinden birisi ofis açmamız oldu” diyor. Uyumsoft, son 3 yılda yazılım ihracatını yüzde 5’ten yüzde 10’a çıkardı. Önder, yurt dışında ofis açan firmasının hem güven verdiğini hem de ilişkilerini geliştirerek pazarı daha iyi analiz edebildiğini belirtiyor. Temiz teknoloji alanında faaliyet gösteren Positive Energy, yurt dışına açılma stratejisi kapsamında merkezini Berlin’e taşıdı. PositiveEnergy Yönetici Ortağı Soner Hacıhaliloğlu, “Yurt dışında tanınan bir firma yaratmak için Avrupa’da merkezi olan bir firma olmanın şart olduğunu biliyorduk. Bizim seçimimiz de Berlin oldu” diyor.

GLOBAL VİZYON
Yurt dışında başarılı olmanın ilk kuralı, ilk günden itibaren global vizyona sahip olmak. DizaynVip’in kurucusu ve yönetim kurulu başkanı Erbakan Malkoç, başarısını 25 yıl önce dünya markası olma hedefiyle yola çıkmasına bağlıyor. Teknoloji şirketi SK Bilişim Teknolojileri’nin kurucu ortağı İlke Karaboğalı da yurt dışında başarılı olmanın kuralının en başından itibaren global vizyonla hareket etmek olduğunu belirtiyor. Karaboğalı, “Sadece Türkiye’de çalışan bir iş modelini birkaç yıl sonra global hale getirmek hayli zor, hatta imkansız” diyor. İstanbul Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Zekeriya Mete de ihracat yapan KOBİ’ler için pek çok devlet desteği bulunduğunu ancak KOBİ’lerin bunlardan yararlanma konusunda çekingen davrandığını belirtiyor. Mete, “Firmalar bunları iyi takip etmeli ve bu desteklerden maksimum düzeyde faydalanmalı. Birliğimizin düzenlemekte olduğu alım heyetleri, ticaret heyetleri, UR-GE projeleri, uluslararası fuarlara milli katılım organizasyonları bulunuyor. Bu projelerin hepsi devlet desteğiyle yapılıyor. Bunların maliyeti çok düşük olmasına karşın firmalarımız bu etkinliklerde yer alma konusunda çekingen davranıyor” diyor.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz




Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.