Akıllı büyümeyle liderliği geri alırız

Yapı Kredi bu yıl kredilerde sektör genelindeki yüzde 25 limitini, mevduatta ise yüzde 20 civarında bir büyümeyi yakalamak hedefinde.

1.09.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Akıllı büyümeyle liderliği geri alırız


Capital: Gelecek yıl ve sonrasına yönelik öngörüleriniz nasıl?
- Türkiye'de de son 3-4 yıldır oyun değişiyor. Bundan önce Türk bankacılığında çok yaygın çok etkin bir hazine bonosu ağırlığı vardı. Banka bilançosunun yaklaşık yüzde 40'lık bir kısmı hazine bonolarından oluşuyordu. Artık öyle değil. Bu oran şu anda yüzde 30'ların altına geldi. Görünen o ki önümüzdeki dönemde bu trend devam edecek. Yani müşteriye yönelik bankacılık ürünleri ve hizmetleri daha fazla ön plana çıkacak. Yaygın şube ağı veya doğru ölçekle yapılan bir bankacılık göreceğiz. Bir taraftan faiz marjındaki rekabet de devam edecek. Dolayısıyla sağlıklı bir ölçeğe sahip olup olmamanız, yaptığınız işin kârlı olup olmamasının en önemli belirleyici faktörlerinden biri olacak. Önümüzdeki dönem ölçeği daha fazla olan bankaların ölçeği daha az olan bankalara göre bir avantajı mutlaka olacaktır. Diğer yandan muhakkak ki Türkiye'deki bankacılık müşteri tabanı genişleyecek. Mevcut müşterilere ve yeni müşterilerle daha fazla ürün ve hizmet sunuyor olacağız. Faiz geliri ağırlıklı kompozisyon, faiz dışı gelirler lehine gelişecek.

Capital: Daha uzun vadeli bakacak olursak, örneğin gelecek 5-10 yılda oyun nasıl devam edecek?
- Türkiye'de her 1 milyon kişiye düşen şube sayısı, Avrupa Birliği'nin, yeni katılan 10 ülke de dahil, ortalamasının dörtte biri kadar. Dolayısıyla daha gidilecek çok yer var. Mevduat ve kredi toplamının gayri safi milli hasılaya oranı da Avrupa'nın dörtte biri kadar. Hane halkı borçlanmasında da yine AB'nin yaklaşık beşte biri kadarız. Gelişmiş ülkelerde bankacılık sisteminin gayri safi milli hasılaya oranı yaklaşık 3-3,5 misline kadar çıkabiliyor. Bizdeyse bu 1 civarında. Buraya da daha yeni geldik. Önümüzdeki dönemde burada ciddi bir artış olacağı kaçınılmaz.

Capital: Bu çizdiğiniz tabloda bankalar ne yapacaklar?
- Bankalar yeni dönemde hem müşteri erişimi hem müşteriye hizmette maliyet optimizasyonu açısından çok bütüncül bir yapıyla ilerlemek durumunda. Örneğin biz Yapı Kredi olarak şu anda yaklaşık 890 şubeyiz. Önümüzdeki 5 yılda her yıl 50-60 yeni şube açıp 250-300 şube daha eklemek istiyoruz. Ancak sadece şubeyle bu müşteri kesimini kapsamaya çalışmanın çok akıllı bir yöntem olmadığını düşünüyoruz. Bu nedenle alternatif kanallara da yatırım yapıyoruz.

Capital: Yapı Kredi'nin gündeminde başka neler var? Siz yılı nasıl kapatacaksınız?
- Bizim aslında 3 aşamalı bir hikayemiz var. Birincisi için 2000 öncesine bakmak lazım. 2000 yılı öncesinde Yapı Kredi Türkiye'nin en iyi perakende bankasıydı. İkincisi 2000-2005 arasında bir dönem var. Bu dönemde o zamanki sermayedarın yaşadığı sorunlar nedeniyle banka aktif biçimde yarışta olamadı. 2005'in sonunda Koç ve UniCredit ortaklığı Yapı Kredi'yi satın aldı. Yapı Kredi-Koçbank birleşmesi Türkiye'nin bugüne kadar yapılan en büyük banka satın alma birleşmesidir. Hakikaten çok kolay bir iş değildir. Satın alma ve birleşmelerin aşağı yukarı yüzde 22'si başarılı olur. Sonuç olarak Yapı Kredi'nin bugünkü hikayesine bakarken böyle bir süreçten geçtiğini muhakkak dikkate almak gerekir. 2006 bu birleşme ve entegrasyonla geçti. 2007'nin ortasından itibaren yeniden büyüme başladı. 2007 ila 2008 sonu arasında yaklaşık 260 şube açtık. Bu orta boy bir banka anlamına geliyor. 2008 sonunda kriz geldi. Bankacılıkta pek çok şey 2008 krizinden negatif etkilendi. 2009 yılında artık toz duman biraz yatışınca kendimize "Kaldığımız yerden büyümeye devam" şeklinde bir slogan belirledik. Birtakım sistemsel, süreçsel iyileştirmelere gittik. Kredilerde birtakım yetki delegasyonları yaptık. Özetle rekabette hak ettiğimiz yeri geri talep ediyoruz dedik. Hakikaten sektörün üzerinde büyüdük ve 2010'u hedeflediğimiz alanlarda çok başarılı sonuçlarla kapattık. 2011'de sloganımızı "akıllı büyüme" olarak koyduk. Bankacılıkta aktif büyütmek dünyanın en kolay işidir. Önemli olan ne kadar verimli, ileriye dönük ilişki geliştirebileceğiniz müşteri kesimi ile büyütüp büyütmediğiniz, büyüttüğünüz krediyi aktif kalitesini ve bankanın uzun dönemdeki kârlılığını ne noktada sürdürerek büyüttüğünüzdür. Bu yıl da hedeflediğimiz müşteri segmentlerinde ve faaliyet alanlarında sürdürülebilir bir büyüme ile yola devam ediyoruz.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz