Aslanoba'nın yeni dönemi

Hasan Aslanoba’nın sorularımıza verdiği yanıtlar şöyle...

26.05.2017 14:58:480
Paylaş Tweet Paylaş
Aslanoba'nın yeni dönemi
* Webnak iş modeli hakkında bilgi verebilir misiniz?
 Webnak, R1 belgesine sahip yurtiçi taşıma işleri organizatörü konumunda. Rakiplerimizden temel farkımız, özellikle mobil teknolojileri iş yapış süreçlerimize entegre ediş yöntemimizle ilgili. Cep telefonuna Webnak uygulamasını indirmiş ve üye olmuş geniş kamyoncu ağımız sayesinde, yükünü taşıtmak isteyen şirketlere uygun fiyatlı, hızlı ve yüzde 100 sigortalı hizmet sunuyoruz. Yükünü taşıtmak isteyen şirketlerle, belli bir fiyatta anlaştıktan sonra online yük ilanı açıyoruz. Sahadaki Webnak üyesi kamyoncular,uygulamamız üzerinden bu ilanları görebiliyor ve seçtikleri bir işi hemen alabiliyor. GPS teknolojisi ve akıllı algoritmalarımız sayesinde bir nakliye ilanını en uygun Webnak kamyoncularına göstererek, çok hızlı şekilde kamyoncu bulabiliyoruz. İşi kamyoncuya verdikten sonra yine Webnak uygulaması üzerinden, yükün teslim alınacağı şirket adresine yönlendiriyoruz. Şirket, yükü teslim ettikten sonra da GPS sayesinde, yükünün nerede olduğunu Webnak sitemizdeki dijital harita üzerinden takip edebiliyor.
* Webnak’ın hedef müşteri kitlesi nasıl?
 Webnak’ta, öncelikle KOBİ’leri hedefliyoruz çünkü yüksek hacimde çalışmadıkları için yüklerini taşıtmak istediklerinde fiyat ve kalite olarak iyi hizmet alamadıklarını gözlemledik. KOBİ’ler özellikle yüzde 100 sigortalı taşıyor olmamıza büyük ilgi gösteriyor. Aracılık hizmetlerinden memnun olmayan bazı büyük sanayi şirketlerinin de Webnak’tan başta spot daha sonra ise anlaşmalı olarak hizmet almaya başladığını görüyoruz. Büyük lojistik şirketleri de bazen tedarik anlamında sıkıştıklarında, dışarıdan kamyoncu bulabilmek için Webnak’ın hizmetlerine başvurabiliyor. 7 bin üye müşterimiz var. Bunlardan 1.200 tanesi ile en az bir kere çalışmışız. Sistemde 70 binden fazla kamyoncu var. Bunlardan 14 bin tanesiyle en az bir kere çalışmışız. Bunlardan yüzde 10’u, 1.400 tanesi ‘altın tedarikçi’ yani en az 5 defa taşıma yapmış olanlar.
* Karayolu taşımacılığının büyüklüğü nereye ulaştı? Yük taşımacılığında kaç kamyoncu hizmet veriyor?
 Karayolu taşımacılığının büyüklüğü yaklaşık 25 milyar dolar. Webnak 2016 rakamlarına göre ortalama taşıma bedeli olan 400 doları baz alırsak yılda 62,5 milyon, günde ise yaklaşık 208 bin yük taşıması yapılıyor. Ulaştırma Bakanlığı’ndan yetki belgesi alanları baz aldığımızda bu sektöre hizmet veren 350 bin kamyoncu var. Ancak gerçekte bunun tam 2 katı yani 700 bin civarında kamyoncu olduğu tahmin ediliyor.
* Hayaliniz nedir, buradan ne kadarlık bir pay bekliyorsunuz?
 Sürekli bir büyüme hedefi var. İşi öğrenerek ve kârlı bir şekilde büyümeyi hedefliyoruz. Pazarın yüzde 10’unu almak istiyoruz. Gittiği yere kadar gideceğiz. Türkiye’de belirli bir büyüklüğe geldiğimiz zaman çevre ülkelere de bakabiliriz. Ama Türkiye zaten çok büyük bir pazar. 25 milyar dolarlık bir pazarda yüzde 1’i alsanız 250 milyon dolar yapıyor.
* Sizin kazancınız ne oluyor burada?
 Diyelim ki bir müşterimize 1.000 liraya sattık. O işi kamyoncu esnafından 900 liraya satın almaya çalışıp aradaki 100 lirayı kazanmaya çalışıyoruz.

“FİKRİN ÖNEMİ YOK”
ESKİ EKONOMİDEN GELENLER
Türkiye’de eski ekonomiden gelenler arasında yeni teknoloji şirketlerine ilgi gösterenlerden MV Holding dikkat çekici. Özcan Tahincioğlu da var. Sayıları çok az. Onlara ‘Yatırımcı olun veya fon kurup start up mentalitesini anlayın’ diyorum.
DÜŞÜNCE YAPILARI
‘Gençler bir araya gelmiş, internetten bir şeyler satıyorlar’ yaklaşımı var. Hükümetin kafası da farklı. Onların kafasında da genç mucitler var. Bir ürün zannediyorlar. Evet bir üründen ekonomik değer yaratılabilir. Ama asıl ekonomik değeri yaratan iş modelleridir. Teknolojiyi kullanan iş modelleri değer yaratıyor.
İLK OLMAK ŞART DEĞİL
Fikrin bir önemi yok. İş modelini illa ki sizin ilk defa düşünmenize de gerek yok. O iş modeli başarılı bir şekilde uygulanabilirse sizi yeterince inovatif yapar. Bir de burada yanılgı var, ‘kopya iş’ deniliyor. Her şey birbirinin kopyası zaten. Öyle bir mantık yok. Bir fikrin benim için değeri 1 dolar bile değil. Fikirden bol bir şey yok. Duymadığımız fikir kalmadı neredeyse... Önemli olan onu hayata geçirebilmek.
İSTİSNALAR VAR
İstisnalar yok mu var. Geçmişte başarılı olmuş, çok tecrübeli bir girişimci ‘Benim fikrim var’ dediği zaman değeri çok daha yüksek olabiliyor. Sırf kişiden dolayı, fikrinden dolayı değil. Bunun bir örneği Amerika’da Eren Bali’dir. Udemy’nin kurucusu. Bir fikrim var dediği anda yatırımcılardan 10 milyon dolar aldı.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz