Capital: Satın almalara ne kadar bütçe ayırdınız?
- Şişecam bu anlamda önemli nakit varlığa sahip. Bunu bir alt değer
olarak kabul edip 1/5’lik bir kaldıraç etkisini de hesaba kattığımızda 4
milyar dolara kadar satın almaları çok rahatlıkla finanse
edebileceğimizi düşünüyorum. Ama reel olarak bakıldığında net bir bütçe
ayırmak mümkün değil. 2013 yılı için 1 milyar dolar civarında yatırım
hedefimiz var. Bunun içine organik, inorganik ve idame yatırımların tümü
dahil.
Capital: 2012 nasıldı? 2013 beklentileriniz nedir?
- 2012 yıl sonu için net bir rakam veremeyiz ama yine 3 milyar dolara
yakın bir rakamla kapatırız. 2012 ihracatımız ise 2011’e göre yüzde 8-10
seviyelerine düşebilir. 2013’e gelirsek, küresel ekonomi açısından
görece bir toparlanmadan bahsedebiliriz. Ancak bu toparlanma ve ekonomik
canlanmanın çok tatmin edici olmayacağını düşünüyoruz. Şişecam olarak
olağan potansiyelimiz dolar bazında yüzde 10 büyümek. 2013 için tabii ki
satışlarımızı ve ihracatımızı artırma hedefimiz var. Ancak bu ekonomik
düzelmenin veya stabilitenin teminiyle mümkün. Bazen mevcut
rakamlarınızı korumak da çok önemlidir. Yine de bu ortamın göreceli
olarak iyileşeceğini tahmin ediyoruz. Satışlarımız artacaktır ama çok
zıplamayacağız. Yatırımların ana karakteri ise 2013’te de değişmeyecek.
Zamanlama açısından uygun olmayan kapasite artırıcı yatırımlarda çok
cevval davranmayacağız.
Capital: 2023’te nasıl bir Şişecam göreceğiz?
- Aslında biz daha yakın zamanları rakamlandırıyoruz. Şişecam’ın vizyonu
kendi alanının 3 önemli oyuncusundan biri olmak. Bu en az 10 milyar
dolarlık ciroyu yaratmak anlamına geliyor. Fakat 3 katlık bir sıçrama,
kâr kalitesinde herhangi bir zafiyet göstermeden gerçekleştirilmesi
gereken bir hedef. Yani gelecek 10 yılda Şişecam bu düzeylerde büyürken,
niteliğini de büyük oranda değiştirmiş olacak. Bugün Avrasya’da var
olan Şişecam, Türkiye Cumhuriyeti’nin 100’üncü yılında bütün kıtalarda
bayrağını dalgalandıracak.
"KATMA DEĞERLİ URUNE YÖNELMELİYİZ"
SEKTÖRÜN ÖNÜ AÇIK
Türk cam sanayiinin hacmi 2 milyar doları biraz aştı. Gelişmekte olan,
önü açık bir sanayi. Bizim dışımızda da gayet iyi cam üreticileri var ve
rekabet ilerliyor. Ama tabii dünya çapında bir şeyler yaratmak çok
kolay değil. Sanayimizin ileriye gidebilmesi için katma değerli ürünlere
yönelmemiz lazım. Zaten amacımız da bu. AR-GE YATIRIMLARI
AR-GE harcamalarımızın toplam ciro içindeki payı yaklaşık yüzde 1-2
düzeyinde. Tutar olarak ise 2012’de yaklaşık 30 milyon dolar oldu
diyebiliriz. Ancak yüksek iddialarını vizyonuna yerleştirmiş bir şirket
için bu yeterli sayılamaz. 2013’te AR-GE’nin hem yatırım hem operasyonel
gündemimizden daha ağırlıklı pay alacağını söyleyebilirim. TASARRUF TEDBİRLERİ
1,4 milyar metreküp ile Türkiye’nin en çok gaz tüketen tüketicilerinden
biriyiz. Bunlar kurabiye fırınları değil... Dolayısıyla doğalgaz zammı
bizi doğrudan etkiliyor. Elektrik tüketimimiz de yüksek. Topluluk olarak
800-900 milyon kilovat/saate gelen tüketimimiz var. O nedenle enerji
tasarrufuna ilişkin ciddi tedbirler alıyoruz.