CEO'nun radarında neler var

CEO’ların genelinin ajandasında enerji gibi gözde sektörler ve büyüme olması ise dikkat çekici…

1.09.2010 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
CEO'nun radarında neler var
GÜLER SABANCI, ARZUHAN DOĞAN YALÇINDAĞ, AGAH UĞUR, TUNCAY ÖZİLHAN, HACI BOYDAK, ASIM KİBAR VE DİĞERLERİ…
Bu isimlerin her biri yönettikleri dev şirketler nedeniyle Türkiye ekonomisine yön vermeleriyle dikkat çekiyor. Bu nedenle onların gündemleri ve radarlarındaki konular büyük önem taşıyor.  Son dönemde CEO’ların gündeminde krizin olduğu bilinen bir gerçek. Yine de yeni dönemde farklı konular ajandaların ilk sırasına yerleşmeye başlamış durumda. Kimi CEO, aile şirketi yönetimine odaklanırken kimi yeni pazarlarda kendi ürün çeşidini artırmanın peşinde… Enerji gibi yükselen sektörlere yatırım konusuna ve grup içinde portföy dengesine odaklanmak isteyenler de var. CEO’ların her birinin radarındaki konulara göre şirketlerinin vizyonunu ve bir sonraki adımını şekillendirmesi ise dikkat çekici.

SABANCI, ATIKLARA BAKIYOR
Sabancı Holding Yönetim Kurulu Başkanı Güler Sabancı, radarında ilk sırada sürdürülebilirlik olduğunu söylüyor. “Bundan sonra yapacağımız işlerde sürdürülebilirlik, çevre ve iklim gibi dünyadaki gelişmeler önemli yer tutacak” diye konuşuyor. Atık ve bunun yönetimiyle ilgili birçok iş fırsatının önlerine geleceğini öngören Sabancı, radarındaki diğer konularla ilgili şu yorumlarda bulunuyor:  “Bizim ‘strateji ve iş geliştirme’ diye bir fonksiyonumuz var. Çok ciddi çalışıyorlar. Bildiğiniz gibi odaklandığımız sektörleri 8’den 5’e indirdik ve enerji işini portföyümüze ekledik. Önümüzdeki dönemde belki bu 5 başka sayılara gidebilir. Yeniden yapılanmanın bizim işimizin önemli bir gereği olduğunu düşünüyorum. Portföy yönettiğimiz için bunun dengesi de bizim için son derece önemli. Biz işimize birçok açıdan bakıyoruz. Orta ve uzun vadedeki sürdürülebilirliğe dikkat ediyoruz. 3 yıllık plan, 10 yıllık stratejik rota ve 1 yıllık bütçe formülüyle ilerlemeye başladık. Şirketlerimize ‘10 yıla bakın, buna göre 3 yıllık planınızı yapın’ tavsiyesinde bulunduk. Bu öneri, bizim işimizi de çok kolaylaştırdı.”

11 liderin radarındaki konular için görsele tıklayın

UĞUR, MEVCUTLARA BAKIYOR

Türkiye’nin en büyük gruplarından Borusan Holding’in CEO’su Agah Uğur ise radarındaki konuları yönetimsel ve stratejik iş kolları olmak üzere ikiye ayırmış durumda. Yönetsel olarak baktığında 2015 grup stratejik planının hazırlanmasının radarındaki en önemli konu olduğunu söylüyor. Grup içi portföyün dengeli bir şekilde büyümesinin planının yapılmasını kapsayan bu plan dışında yeni ürün ve hizmet geliştirme yetkinliklerini inovasyonla artırmaya odaklandıklarını belirtiyor ve ekliyor:
“Kurum içi sosyal medya kullanımıyla katılımcılığın ve şeffaflığın artırılmasını önemsiyorum. Stratejik iş kolları olarak baktığımda ise enerji işimizdeki büyüme hedefinin tutturulması en büyük amaç. Lojistikte organik ve inorganik büyüme fırsatlarının gecikmeden değerlendirilmesinin sağlanmasını da hedefliyoruz. Grup bazında devam eden yatırımların zamanında ve bütçe içinde tamamlanması bir diğer önemli konu. Her sektörde hem pazar paylarının hem kârlılığın beraberce artırılması gerektiğini düşünüyorum. Özellikle yassı çelik ve lojistikte yakın zamanda yapılan yatırımlarla yükseltilen kapasitelerin doldurulması da radarımdaki konular arasında yer alıyor.”

ÖZİLHAN, YENİ PAZAR ARIYOR
Anadolu Holding Yönetim Kurulu Başkanı Tuncay Özilhan ise Rusya’nın ajandasında daima ilk sırada yer aldığını söylüyor. “Birinci odağım Rusya. Her ay ya da en geç her iki ayda bir Rusya’ya gidiyorum” diye konuşuyor. Rusya’yı bu kadar önemsemesinin nedenini ise şöyle anlatıyor:
“Pazar turları yapıyorum, bayi toplantıları gerçekleştiriyorum. Satış temsilcilerimizi toplayıp konuşuyoruz. Rusya’ya genellikle CEO’muz Alajendro Jimenez, Rusya genel müdürü ve satış müdürü geliyor.~
 Bunu en az 15-20 kez yaptık ve yapmaya devam ediyoruz.
Pazar payına bakıp hedef belirliyorum. Bu konu ajandamda ilk sırada yer alıyor. Çünkü orada çok önemli bir değer var. İkinci gündem maddem ise Pakistan. Orası da çok rahat bir şekilde Türkiye’nin ölçülerine getireceğimiz bir pazar olabilir.
Bunların yanı sıra enerji, hastane ve tarım da gündemimde yer alıyor. Öteki işler zaten oturmuş durumda. Tüm bu işler zamanımın yüzde 75-80’ini alıyor.”

BOYDAK’IN YENİ GÖZDESİ
Enerji son dönemde tüm şirketlerin radarında... Boydak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hacı Boydak da son dönemde enerjiye oldukça yoğun mesai harcadıklarını söylüyor. “Enerji sektörüne 1 milyar dolarlık kaynak ayırdık” diye konuşuyor. Radarındaki ilk konu olan enerjiyle ilgili yaptıkları ve yapmayı planladıkları çalışmaları ise şöyle özetliyor:
“Türkiye’nin altyapı ve baraj inşaatları alanında köklü firmalarından olan Ataç Grubu ile enerji konusunda işbirliği yaptık. Yapılan işbirliği kapsamında, enerji alanında faaliyet göstermek üzere kurduğumuz Boydak Enerji ��irketi, Ataç İnşaat ve Sanayi bünyesinde bulunan Nisan Elektromekanik Enerji’nin yüzde 50’sine ortak oldu. Nisan Enerji ortaklığı haricinde başka şirketler ile ya da sadece Boydak Enerji olarak enerji yatırımlarımız devam edecek ve enerji sektöründe büyük oyuncu olma hedeflerimize yakın zamanda ulaşacağız. Radarımdaki bir diğer konu da sürdürülebilirlik. Bildiğiniz gibi Boydak Grubu 8 ayrı sektörde faaliyet gösteriyor. Grubun 29 şirketi var. Her bir şirketimizde sürdürülebilirlik ana vizyonumuz. Tabii ki kârlılık, verimlilik ve istihdam da önem verdiğimiz diğer konular arasında yer alıyor.”

ÖZDEMİR, YENİ FIRSAT ARIYOR!
Limak son yılların en gözde şirketlerinden biri. Hayata geçirdiği projeler ve aldığı ihalelerle sürekli ekonomi gündeminde yer alıyor. Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, bir şirket için en büyük tehlikelerden birinin kontrolsüz büyüme olduğuna dikkat çekiyor. Bu nedenle radarındaki ilk konunun sürekli ve dengeli büyüme olduğunu söylüyor. Son zamanlarda bu hedefe bağlı olarak yaptıkları çalışmaları ve radarındaki diğer konuları ise şöyle özetliyor:
“Kontrollü büyüme vizyonu doğrultusunda altyapı projelerine ağırlık veriyoruz. Dünyada çeşitli bölgelerdeki havalimanları, enerji santralleri, limanlar ve otoyol projeleriyle ilgiliyiz. Bunları gerçekleştirmek için en önemli araçlarımızı verimli ve aktif insan kaynakları ile nakit akışının kontrolü olarak sıralayabiliriz. Uludağ elektrik dağıtım bölgesinin devir prosesi şu an için gündemimizde. Biz her zaman yatırım fırsatları arayan ve uygun olanları değerlendirmeye çalışan dinamik bir kuruluşuz. Aynı zamanda sosyal sorumluluk anlayışımız çerçevesinde bulunduğumuz bölge ve tüm ülkemize sürekli katma değer sağlama hedefindeyiz. Yaptığımız faaliyetlerle de bunu maksimize etmeye çalışıyoruz.

YAŞAR’IN RADARINDA NE VAR?
Yaşar Holding, özellikle 2009 yılında etkin maliyet ve risk yönetimine odaklanmasıyla dikkat çekti. Yaşar Holding Yönetim Kurulu Başkanı İdil Yiğitbaşı, derinleşen küresel krizin etkisi nedeniyle geçen yıl verimliliğe odaklandıklarını söylüyor. Yeni dönemde ise büyümenin radarındaki ilk konu olduğunu belirtiyor ve ekliyor:
“Büyüme stratejimizi uzun vadeli, sürdürülebilir ve kârlı büyüme hedefi doğrultusunda oluşturuyoruz. Büyümenin, topluluğun ana iş kolları olan gıda-içecek ve boya alanlarında gerçekleştirilmesini planlıyoruz. Yeni iş kolları büyüme planları içinde yer almıyor. Türkiye’nin iç talebi dikkate alındığında hala oldukça cazip bir pazar olması nedeniyle ağırlıklı olarak iç pazarda büyüme hedefliyoruz. ~
Ancak ülke stratejilerimiz paralelinde komşu ülkelerle ticaretin artırılması ve halihazırda faaliyet gösterdiğimiz dış pazarlarda büyüme yoluyla yurtdışındaki varlığın güçlendirilmesini planlıyoruz. Uzun vadeli, sürdürülebilir ve kârlı büyüme hedefimiz doğrultusunda, tüketici ve müşteri odaklı yaklaşım, güçlü satış ve pazarlama, etkin marka yönetimi, insan kaynağı yönetimi, verimlilik, etkin risk yönetimi, çevresel ve sosyal sorumluluk da radarımızda yer alan konular arasında yer alıyor.”

YALÇINDAĞ, KÂRA ODAKLANDI
Türkiye’nin önde gelen holdinglerinden Doğan Holding’de geçtiğimiz aylarda yaşanan yönetimsel değişiklik, şirketin şimdiki yönetim kurulu başkanı Arzuhan Doğan Yalçındağ’ın da ajandasını etkilemiş durumda. Yalçındağ, radarında ilk sırada aile şirketi yönetimi olduğunu söylüyor. Yaşanan krizin sonucunda pek çok dev şirketin odaklandığı gibi nakit akışının kontrolüne büyük önem verdiğini belirtiyor ve kârlılığın radarındaki diğer önemli konu olduğuna dikkat çekiyor.
Kibar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Asım Kibar ise daralan dünya pazarlarında yeni yatırımların radarında ilk sırada yer aldığını söylüyor. Bu yeni yatırımlarla artan üretimlerini pazarlamayı hedeflediklerini belirtiyor ve ekliyor:
“Değişen kurlar nedeniyle borçlanmaya uygun pazarların araştırılması da yine ilgilendiğim konular arasında. Katma değeri yüksek ürünlerin geliştirilmesi, maliyetlerin minimize edilmesi gibi süreçlere de oldukça önem veriyorum. Microsoft ile geliştirdiğimiz programın son rötuşlarının yapılmasıyla işletim bilgilerinin değerlemesine çok detaylı ve kolay erişebilmemizin verdiği avantajların kâr maksimizasyonu konusunda değerlendirilmesi yine önemsediğim konular arasında yer alıyor. Bunun dışında sosyal sorumluluk da grubumuzun her dönem yatırım yaptığı alanlar arasında yer alıyor.”

HEDEF, BÖLGESELLİK PEŞİNDE
İlaç dağıtım sektörünün lider oyuncularından Hedef Alliance’ın genel müdürü Bülent Denkdemir, radarındaki ilk konunun ilaç dağıtım alanında Türkiye’deki başarılarını sürdürmek olduğunu söylüyor. Bunun dışında Afrika, Asya ve Doğu Avrupa’daki yatırımlarının devamlılığının da önem verdikleri konular arasında yer aldığını belirtiyor. Bu bölgelerde büyümek ve bölgesel bir marka olmak hedefiyle ilerlediklerine dikkat çekiyor. Tüm bu çalışmaların yanında Hedef ailesini genişletmek ve daha fazla insana istihdam yaratmanın da ajandasında yer aldığını belirtiyor ve ekliyor:
“Türkiye pazarındaki başarı için ajandamızın ilk başlığı müşteri odaklılık. Bu konudaki yeni anlayışımız saha teşkilatlarımızı güçlendirmek. Hızlı değişen Türkiye ilaç pazarında, müşterisinin talebine en uygun ve yaratıcı çözümü en hızlı sunabilen kazanacak. Biz de bu amaçla merkezi planlamayı azaltıp saha teşkilatımızı yetkilendiriyoruz. Yurtdışı yatırımlarımızda ise iki kriter bizim için önemli. Öncelikle seçeceğimiz ülke ilaç pazarının büyüme potansiyeli, sonrasında ise seçeceğimiz yerel ortağın ticari anlayışı ve bizim işletme kültürümüze uygunluğuna odaklanıyoruz.  Uluslararası ortaklıkları gerçek anlamda evlilikler olarak görüyoruz.  Doğru eş seçimi çok önemli.”

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz