İnternet
alışveriş sitesi Unnado.com, 1 yılda tam 15 kat büyüdü. Mavi Jeans’in
cirosu 4 yılda 3 kat arttı. Arzum’un cirosu 4 yılda, Medical Park’ın
cirosu ise 3 yılda ikiye katlandı. Hepsinin ortak noktası, bu hızlı
büyümeyi başarılı fon ortaklıklarıyla sağlamaları. Aslında onlar yalnız
değil. Son dönemde girişim sermayesi fonlarıyla gücüne güç katan şirket
sayısı giderek artıyor. Şirketler cirolarını katlarken fonlar ise 1’e 3
getiren kazançlı çıkışlar yapıyor. Uzmanlar, “Başarılı örnekler arttıkça
hareketlilik de artacak” diyor. Mavi Jeans’ten Uno’ya, Mey İçki’den
gittigidiyor.com’a kadar irili ufaklı onlarca şirketin ortak bir noktası
var. O da son dönemde yaptıkları başarılı fon ortaklıkları. Kimisinin
ortaklığı halen sürüyor. Hatta bu sayede çok ciddi büyüme oranlarına
ulaşmış dürümdalar. Bazı örneklerde ise 4-5 yıllık fonlu dönemin
ardından son derece kârlı çıkışlara imza atıldı. Uzmanlara göre dikkatli
ve akıllıca yapıldığında “kazan-kazan” projesine dönüşen girişim
sermayesi ortaklıkları, son dönemin gözde büyüme yöntemlerinden. Bu
gerçeği hem kendilerine ortak alan şirket sahipleri hem danışmanlar
doğruluyor. Peki ister “özel sermaye” ister “girişim sermayesi” olsun
fonlarla büyümenin sırrı ne? Son dönemin en çok kazandıran ortaklıkları
hangileri? Başarı nasıl geliyor ve daha da önemlisi bu süreçte nelere
dikkat etmek gerekiyor? Tüm bu sorulara yanıt bulabilmek için fonlarla
büyüyen şirketlerin öykülerini mercek altına aldık. Tabloları görmek için görsele tıklayın. MAVİ JEANS NASIL BÜYÜDÜ?
Girişim sermayesi ortaklıklarında şirketler için en önemli katkı
finansal destek ve cirosal büyüme, 2008’de Turkven ile ortaklık yapan
Mavi Jeans’in genel müdürü Cüneyt Yavuz, finansal desteğin önemini
vurguluyor: “Ortaklık öncesinde 190 mağazası olan ve yılda 195 milyon
TL’lik ciro gerçekleştiren bir şirkettik, Dört yılda, mağaza sayımızı
285’e ve ciromuzu üç katına çıkararak yılda 555 milyon TL’ye ulaştık,”
Yavuz, 4 yıllık başarı hikayelerini ve yaşadıklarını ise şöyle
anlatıyor: “İlk günkü heyecanını kaybetmeyen bu işbirliği, markanın
global operasyonlarının gelişmesine katkıda bulunuyor, Mavi’nin Kuzey
Amerika, Avrupa, Avustralya iştiraklerine geçtiğimiz yıl Rusya ve
Hollanda da eklendi.~
Ortaklık, büyüme sürecimize ivme kazandırdı, Mavi bugün, her yıl yüzde
30’un üzerinde büyüme kaydeden, Türkiye’de ve yurtdışında başarılarını
hızla artıran ve herkesin çalışmak istediği bir şirket konumuna geldi.
Bütün bunları gerçekleştirirken Mavi’yi halka açık bir şirket
şeffaflığında yönettik. Yönetim kurulu tarafından, hissedar-yönetim
ilişkilerinin en etkin şekilde gerçekleşmesi, verimliliğimizi ve
motivasyonumuzu en yüksek seviyeye taşıyor.”
MEMORIAL NE KAZANDI?
Bir başka başarı hikayesi sağlık sektöründe yazıldı. Memorial
Hastaneleri, 2010’da Argus Capital ve Qatar First Investment Bank ile
yüzde 20’şer oranda ortaklık yaptı. Şirket, sadece 2 yıl içinde 2,7 kat
büyümeyi başardı. Şirketin 2010 yılı cirosu 158 milyon TL iken 2012 yıl
sonu cirosu 430 milyon TL’ye ulaştı. Memorial’ın hangi hedeflerle yola
çıktığını ve şu an geldiği noktayı, Memorial Sağlık Grubu Genel Müdürü
Uğur Genç, şöyle anlatıyor: “Büyüme odaklı finansal ihtiyaçları
nedeniyle yabancı yatırımcılarla işbirliğine gittik. Amacımız,
Memorial’ın büyüme yolculuğunda daha hızlı hareket etmesini sağlamak
için gerekli aksiyonları alabilecek gücümüzü artırmaktı. 2010 ciromuz
158 milyon TL iken 2012 sonunda 430 milyon TL civarında olacak. Bundan
iki yıl önce bin civarında çalışanımız varken bu yıl sonunda 3 bin 850
çalışan seviyesine ulaşacağız. Son 2 yılda, 1 hastane ve 2 tıp
merkezinden, 9 hastane ve 4 tıp merkezi büyüklüğüne eriştik. Önümüzdeki
süreçte artık çok daha kontrollü büyüyerek sektördeki yerimizi
sağlamlaştıracağız. Amacımız, her yıl bünyemize 2-3 hastane katarken, şu
anki hastanelerimizin performansını artırmak. Oran olarak da önümüzdeki
2-3 yılda yüzde 30-40’lık büyümelerimiz sürecek.”
ÜÇ YILDA MİLYARLIK CİRO
Sağlık sektörünün diğer büyük oyuncusu Medical Park da fon desteğiyle
büyüyen şirketlerden. Medical Park Hastaneler Grubu Yönetim Kurulu
Başkanı Muharrem Usta, “2010 Ocak’ta Medical Park’ın yüzde 40’ını
satarak sektördeki yerimizi daha da pekiştirmek, payımızı daha da
güçlendirmek için yola çıktık” diyor. “Bu evlilikteki en önemli ortak
paydamız, şirketin finansal açıdan daha güçlü hale gelmesi ve büyüme
hedeflerini çok daha sağlıklı yerine getirmesiydi” diye konuşan Usta,
neler kazandıklarını ve başarının sırrını şöyle özetliyor: “Ortaklıktan
önceki dönemde, 2009 yılı sonunda Medical Park’ın cirosu yaklaşık 525
milyon TL idi. Fon ortaklığımızın ardından 2012 sonunda 1 milyar TL
ciroya ulaşacağız. Son 3 yılda toplam yüzde 90 büyüdük.
Carlyle ile ortaklıktan sonra Medical Park’ın özel sağlık sektöründeki
payı yüzde 7’den yüzde 10’a çıktı, Şu anda Carlyle, kendi hissesinin
tamamını ya da bir kısmını satacak. Medical Park, yıllık ortalama yüzde
10’ların altında olmayan, yüzde 10-20 arasında büyüme hedefiyle
ilerlemeye devam edecek. Sağlıkta şimdiye kadar 6 kadar fon yatırımı
oldu. Bir kısmı çok mutlu, bir kısmı ise büyük hüsrana uğradı.
Baktığınızda hangi şirketin yönetimi dinamik ve şeffafsa, hangisi işini
çok iyi biliyorsa, hangisinin güçlü BT altyapısı ve iç kontrollere
dayalı sistemi varsa, o şirket başarılı oluyor. Kayıt dışı, yönetimi
güçsüz kurumlar ise başarısız.”~
ARZUM'UN YENİ UFUKLARI
Ashmore Group ile 2008’de başlayan ortaklığı boyunca cirosunu ikiye
katlayan Arzum’un yönetim kurulu başkanı Murat Kolbaşı ise “Hedefimiz,
sermaye yapımızı güçlendirmek ve dış pazarlara açılmaktı” diyor. Zaten
öyle de olmuş durumda... Murat Kolbaşı, Arzum’un bu başarılı yükselişini
şöyle anlatıyor: “Ashmore Private Equity Turkey ile 2008’de stratejik
bir ortaklık gerçekleştirdik. Hisselerimizin önce yüzde 38’ini sonra
yüzde 11’ini gruba sattık. Halen şirket hisselerinin yüzde 49’u Ashmore
Private Equity’e yüzde 51 ’i ise Kolbaşı Ailesi’ne aittir. Bu ortaklıkla
iç pazardaki gücümüz arttı. Dış pazarlarda yeni ufuklar açıldı.
Ciromuzu 4 yılda iki katından fazla artırdık. Ortaklığımızın
gerçekleştiği son 4 yıla baktığımızda stratejimizin doğru olduğunu
görüyoruz. Arzum’un büyüme hedeflerini gerçekleştirirken sektörün
gelişmesine de büyük katkılar sağlıyoruz. Ashmore Private Equity ile
yaptığımız stratejik anlaşmayla birlikte insan kaynaklarımız da önemli
bir değişim geçirdi. Klasik aile şirketinden uluslararası şirket formuna
geçişte gerekli değişiklikleri gerçekleştirdik. Ancak en önemli değişim
ihracat ayağında gerçekleşti. Makedonya, Almanya, Hong Kong’da kendi
şirketlerimizi kurduk. Üsküp ve Erbil’de örnek mağazalarımızı açtık.
AR-GE yatırımlarımız artarken özel tasarımlı ürünlerimizin de ciromuz
içindeki payını artırdık.”
"ESAS"LI BÜYÜMELER
Pegasus Havayolları, Peyman ve AFM operasyonları ise son dönemin öne
çıkan diğer başarı hikayeleri. Girişim sermayesine odaklanan Esas
Holding’in bünyesindeki bu şirketlerin yükselişini, Esas Holding Şirket
Birleşme ve Satın Almaları Direktörü Cumhur Kuşçu-oğlu anlatıyor.
Kuşçuoğlu, Pegasus, Peyman ve diğerlerinin geldiği noktayı “1+1’in 3
etmesi” olarak özetliyor ve ekliyor: “Pegasus Havayolları’nı 2005’te
satın aldığımızda şirketin sadece 4 uçağı vardı ve charter uçuşları
yapıyordu. Bugün 41 uçağı ile 55 destinasyona tarifeli seferler
düzenleyen Türkiye’nin en büyük özel ve Avrupa’nın en hızlı büyüyen
havayolu şirketi konumunda. 2012 itibarıyla 1,5 milyar TL’nin üzerinde
ciroya ulaştı. 2008’de ise şu anda paketli kuruyemiş pazarın en büyük
ikinci oyuncusu olan Peyman’ın azınlık hissesini satın aldık. Peyman’ın
cirosunu 3 yıl içinde 3 katına çıkarma başarısını gösterdik. 2010’un
ortasında eğlence sektörüne adım attık. İlk olarak AFM sinemalarının
çoğunluk hisselerini satın aldık. 2011’de ise AFM Sinemaları ve Mars
Entertainment Group’u birleştirerek Türkiye’nin en büyük eğlence
şirketini yarattık. Ulaştığımız ölçek ile 1+1’in 3 edebileceğini
göstermiş olduk. Bütün portföy şirketlerinin büyümelerine destek vermeyi
sürdürüyoruz.”~
YEMEK SEPETİ'NİN VİZYONU
Fon ortaklıklarına en yeni örneklerden biri de ye-meksepeti.com. Eylül
2012’de yatırım fonu General Atlantic’le masaya oturan şirket, henüz
anlaşma çok yeni olduğu için önemli bir büyümeye imza atmış değil. Ancak
bu anlaşmanın önümüzdeki dönemde şirketin büyümesine önemli ivme
kazandırması bekleniyor. Yemeksepeti.com’un kurucu ortağı ve CFO’su
Gökhan Akan, hangi gerekçelerle ortaklığa gittiklerini ve bu güç
birliğinden neler beklediklerini şöyle anlatıyor: “Bu ortaklığın bize
hem finansal hem stratejik anlamda katkı sağlamasını bekliyoruz.
Finansal olarak şirkete katacağı değerle hem yurtiçi hem yurtdışı
yatırımlarımıza daha da ivme kazandırmayı planlıyoruz. En önemli husus,
yatırım süreci sonrasında da şirketin kurucu ortakları olarak Nevzat
Aydın, Melih Ödemiş ve ben, şirketin kontrolünde herhangi bir değişiklik
olmadan tam zamanlı görevlerimize devam ediyoruz. Bir diğer önemli
nokta da bu yatırım süresinde ileri tarihli bir türev piyasası işlemi
satmak suretiyle şirketin stratejik satışının söz konusu olmaması. Yani
bu yatırım bizim için gerçek anlamda bir ortaklık diyebiliriz.”
NELERE DİKKAT ETTİLER?
Tabii fon ortaklıkları yaparken çok dikkat edilmesi gereken noktalar da
var. Mavi Jeans Genel Müdürü Cüneyt Yavuz, “İşbirliği amacının ve
ihtiyaçların doğru belirlenmesi önemli. Karşılıklı ortaklık hedeflerinin
saptanması ve ortaklığın sürdürülebilirliği için doğru bir yol haritası
çizilmesi en mantıklısı” diye konuşuyor. Arzum Yönetim Kurulu Başkanı
Murat Kolbaşı ise doğru danışmanın önemine vurgu yapıyor: “Şirketler,
öncelikle niçin ortaklığa gittiklerini iyi tanımlamalı. Sonrasında da
hedeflere uygun ortak seçilmeli. Süreç, finansal danışmanlar, avukat ve
mali müşavirlerle yürütülmeli.” Memorial Sağlık Grubu Genel Müdürü Uğur
Genç’e göre ise en önemli konu güven. Genç, “Hangi şartlarda ortak
olduğunuzdan daha çok güvenilir biriyle ortak olup olmadığınız daha
önemli. Ayrıca, şirketlere böyle bir ortaklığa hazır olup olmadığını da
çok iyi sorgulamalarını öneririm” diye konuşuyor.
FON CEPHESİNDE NELER OLUYOR?
KİMLER RADARDA?
İş Girişim Sermayesi Genel Müdürü Murat Özgen, “25 milyon dolar ve üzeri
büyüklükte, hızlı büyüyen, sektöre giriş engellerinin bulunduğu ve
konjonktürel değişimlerin asgari düzeyde etkilediği sektörlerde faaliyet
gösteren şirketler radarımızda” diyor. Deloitte Türkiye Kurumsal
Finansman Ortağı Başak Vardar ise şu noktaların altını çiziyor:
“Şirketin büyüme potansiyelini hayata geçirme kabiliyeti en önemli
nokta. Ayrıca itibar, kurumsallaşma seviyesi, finansal performansın
izlenebilirliği de yatırım yapılacak şirkette aranan özellikler.”~ CAZİP SEKTÖRLER
Carlyle Group Türkiye Yöneticisi Can Deldağ, “İlgilendiğimiz alanlar
eğitim, sağlık, perakende gibi hizmet sektörü” derken, Egon Zehnder
International Yönetici Ortağı Murat Yeşildere şunları söylüyor: “Fon
şirketleri genel olarak hizmet sektörleri ve finansman imkanlarıyla
hızlı büyütülebilecek işleri tercih ediyor.” iLab Genel Müdürü Mustafa
Say ise “Biz internet yatırımlarına odaklanıyoruz. Portföyümüzde
e-ticaret, ilan, turizm, sigorta başta olmak üzere farklı yatırımlar
var. Yatırımlarımız 200-300 bin dolardan 10 milyon doların üstüne kadar
çıkabiliyor” diye konuşuyor. FON İLGİSİ SÜRECEK
Uzmanlara göre önümüzdeki süreçte girişim sermayesi fonlarının bu ilgisi
artarak sürecek. 3 Seas Capital’in CEO’su Şevket Başev, “Türkiye’yi
takip eden yabancı fonların sayı ve hacim olarak büyümesiyle beraber
yapılan işlemlerin hacmini de doğru orantılı olarak artıyor. Artmaya da
devam edecek” diyor. Frost & Sullivan Araştırma Yöneticisi Melih
Nalcıoğlu’nun görüşleri ise şöyle: “2013’te ortaklıklar daha da hız
kazanacaktır. Avrupa’da yaşanan krizin de pek çok şirketi ve yatırım
fonunu farklı pazar arayışlarına itmesi, yükselen yıldız Türkiye’ye daha
çok yatırımcı getirecek.”
FONLA ORTAKLIKTA İDEAL SURE NE KADAR?
ORTALAMA 3-7 YIL
Aslında ortaklık süreleri sektöre, şirkete ve elde edilecek getiriye
göre değişiyor. Ama girişim sermayesi şeklinde yapılan ortaklıkların
süresi ortalama 3-7 yıl arasında değişiyor. Grant Thornton Türkiye
Başkan Yardımcısı Nazım Hikmet, “Yaptığımız bir araştırmanın sonuçlarına
göre optimum süre 4-6 yıl. Türkiye’deki dikkat çeken yatırımlar da bunu
teyit ediyor. Diğer taraftan kimi yatırım 5 yılda bekleneni geri
verirken kimisi 8 yılda verebilir. Ayrıca o fonun izlediği stratejiye
göre de bu durum değişkenlik gösterebilir” diyor. KAÇ YIL KALIYORLAR?
Standart Ünlü’den Kerem Göktan, “Ortaklığın çok sürmesi illaki işin elde
kaldığı anlamına gelmez” diyor ve ekliyor: “Eğer ortaklık çok iyi
gidiyorsa 7-8 yıldan uzun süre de kalırsınız. Neden masada para
bırakalım ki? Biz ortalama 5 yıl kalıyoruz. Ama yatırımın durumuna göre
bu süre 3 yıla düşebilir veya 6 yıla çıkabilir.” SÜRE 10 YILA UZAYABİLİYOR
iLab Genel Müdürü Mustafa Say, “Büyüme potansiyeli ve ortaklarımızla da
çıkış konusunda aynı beklentilerimiz olduğu sürece yatırımcı olarak
kalabiliriz. Bununla birlikte 5 yıl olağan bir süre gibi görünüyor”
derken, Turkven Girişim Sermayesi Genel Müdürü Seymur Tarı’nın görüşleri
şöyle: “Ortak olduğumuz şirketlerde 10 yıldan az olmak kaydıyla mümkün
olduğu kadar uzun kalmaya çalışıyoruz.”~
FONLAR ŞİRKETLERE NASIL KATKI YAPTI?
TURKVEN
Ortalama portföy büyümesi son 10 yılda her yıl yüzde 25’in üzerinde.
Geçen yıl ise yüzde 38 oldu. Ortak olunan şirketler ortaklık süresi
boyunca yaklaşık 4 kat büyüyor. CARLYLE GROUP
Türkiye’de 4 yatırımı var. Medical Park’a 2009 Aralık’ta ortak olduğunda
13 hastanesi vardı. Şimdi 19. Bahçeşehir Okulları’na Aralık 2011 ’de
ortak oldu. Kampüs sayısı bir yılda 12’den 17’ye ulaştı. 2013 Eylül’de
ise 10 yeni kampüs daha açılacak. STANDART ÜNLÜ
Yatırım yapılan şirketlerin cirosu ortaklık süresince ortalama yüzde 60,
EBlTDA’ları ise yüzde 50 artıyor. Bizim Toptan ortaklığı 3 yıl sürdü.
Şirketin sigara dışındaki cirosu yıllık yüzde 20’nin üzerinde büyüdü. ILAB VENTURES
Teknoloji şirketlerine yatırım yapan iLab’ın ortak olduğu girişimler,
portföyde kaldıkları süre boyunca 5-6 kat ile 50 kat arasında değişen
cirosal büyüme gösterdi. Örneğin unnado.com ilk yılında 15 kat büyüme
gösterdi. İŞ GİRİŞİM
Bugüne kadar 13 yatırım gerçekleştirdi. Ortak olduğu şirketlerin
cirosunu yıllık ortalama yüzde 35 artırıyor. İstihdam yüzde 42 ve kârı
ise yüzde 142 arttı.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?