"İhracatın lideri hep biz olacağız"

Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün’ün sorularımıza verdiği yanıtlar şöyle...

21.10.2016 12:10:180
Paylaş Tweet Paylaş
"İhracatın lideri hep biz olacağız"
* Peki bu yeni ürünler size nasıl katkı sağladı? 
 Bu iki Transit’ten bir tanesi özellikle çok başarılı oldu ve Ford’a Avrupa’da liderliği getirdi. Onlar çok sattığı için biz de çok ihraç ettik.Dolayısıyla biz de ihracatta rekor kırdık. Aynı şekilde Courier artık yavaş yavaş tanınmaya başlıyor. Avrupa’da talebin artmasını bekliyoruz. Bir de büyük Transit’imiz var. Onun da bir önceki nesil motorunu bir sonraki nesle çıkardık. Buna panter motor diyoruz, yeni devreye aldık. Önümüzdeki dönemde şimdi yeni motorun meyvelerini toplayacağız.
* Şu anda Ford Otosan AR-GE Merkezi mühendisleri ne üzerine çalışıyor?
 Ford’un ağır ticari araçlar ve ilgili dizel motor ve motor sistemleri için küresel mühendislik merkeziyiz. Ford Otosan, Global Ford’un hafif ticari araçların tasarım ve mühendislik destek merkezi. Burada üç değişik konu üzerinde çalışıyoruz. Öncelikle Ford’un bizde üretilsin veya üretilmesin Amerika’dan Avustralya’ya kadar her yerdeki dizel motorlarını geliştiriyoruz. Bir diğer grup Ford’un başka fabrikalarda üretilen araçlarını geliştiriyor. Örneğin Connect şu anda İspanya’da Valencia fabrikasında üretiliyor. O aracı buradaki arkadaşlarımız geliştirdi. Aracı orada devreye aldılar ve anahtar teslim iş yaptılar. Bir diğer grup arkadaşımızsa kendi ürünlerimizle alakalı Courier gibi ticari araç ve kamyonlarla ilgili çalışıyor. Burada AR-GE’sini yapıp ürettiğimiz araçlarla ilgileniyorlar. Her yıl 300 milyon Euro civarında bir yatırım yaparız. Bunların bir kısmı mevcut ürünleri geliştirmek için bir kısmı da yeni yatırımlar içindir. Bizim büyüklüğümüzde bir şirketin sürekliliğini sağlayabilmesi için her yıl 100-300 milyon Euro yatırım yapması gerekir. Biz de o sağlıklı aralıktayız.
* Dijital üretime geçtiğiniz bir bölüm var mı?
 Kocaeli fabrikasına gitseniz çok tatlı bir robot göreceksiniz: Collaborative robot. Bu şu demek: Normalde robotları izole alanlarda çalıştırmak zorundasınız, çünkü yaptıkları hareketlerle sizi görmeyecekleri için tehlikelidirler. Bu robot hattaki işçilerle birlikte çalışıyor. Tanınabilmesi için de üstüne bir iPad koyduk ve bir yüz çizdik. Çünkü insanlar bunu makine olarak görüp geri çekiliyorlar, yanına yanaşmıyorlardı. Halbuki bu öyle bir robot ki hissederek çalışıyor.
* Geleceğe yönelik hedefleriniz neler? Avrupa dışında büyümek istediğiniz hangi pazarlar var?
 Türkiye olarak krizlerden sürekli etkilene etkilene artık etkilenmemenin reçetesini öğrendik. Ne kadar çok pazara ürün satarsanız, o bölgelerde olacak ekonomik sıkıntılardan o kadar az etkileniyorsunuz. Çünkü diğer tarafta da iş yapıyorsunuz. Amacımız daha çok farklı ülkeye ve farklı pazara satış yapabilmek. Bunun için de ürün geliştirmeniz lazım. Yani Avrupa’ya sattığınız bir ürünü Avustralya’ya, Çin’e satamazsınız. Ürünleri dönüştürmelisiniz. AR-GE merkezimiz her bir müşterinin istediğini yapmak için çalışıyor. Kamyon işimizde bundan 2 yıl önceye kadar Ortadoğu’da araba satamıyorduk. Çünkü, Suudi Arabistan’ın yolları çöl tozu içinde. Dolayısıyla onun özelliklerine uygun araç yapmamız lazımdı. Norveç’teki dağlık alanda motorun performans göstermesi için de ona göre motor geliştirmemiz gerekir. Şimdi bunlar burada yapılıyor.
* Şu an girmek için çalıştığınız gözde pazarlar var mı?
 Kuzey Afrika pazarı çok cazip. Oraya girdik. Ortadoğuya açıldık. Rusya, Cezayir gibi bazı yerlerde de yerli üretici olmanız gerekiyor. Örneğin Rusya’da üretim yapıyoruz.
* Otonom araçlarınız ne zaman yollarda olacak? Avrupa’da 2020 planlanıyordu.
n İnönü’deki test yolunu yapmamızın sebebi de bu. Bu konuda tam gaz çalışmalara devam ediyoruz ama tarih vermem yanlış olur.

İLGİN��Zİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz