"İhracatın lideri hep biz olacağız"

Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün’ün sorularımıza verdiği yanıtlar şöyle...

21.10.2016 12:10:180
Paylaş Tweet Paylaş
"İhracatın lideri hep biz olacağız"
Ford Otosan, Türkiye’nin en büyük otomotiv şirketi. 2016’nın ilk 6 ayında yıllardır süren ticari araç liderliğini devam ettiriyor. Şirket iç pazardaki gücünü dışarıda da sürdürüyor. Cirosunun yüzde 64’ünü ihracattan elde eden Ford Otosan, Türkiye’nin toplam ticari araç ihracatının da yüzde 65’ini gerçekleştiriyor. Ford Otosan açısından geride kalan 2015, gerçek bir rekorlar yılı oldu. Şirket ilk defa ihracatta Tüpraş’ı geçerek Türkiye’nin ihracat şampiyonluğu koltuğuna oturdu. Ayrıca otomotiv sektöründe 5 kez üst üste ihracat şampiyonluğuna ulaştı. CAPITAL 8 / 2016 219 2015 yılında yüzde 40 büyüyerek 16,7 milyar TL ciroya ulaşan Ford Otosan, Capital500’de 6 basamak sıçrayarak 6’ncı sıraya yerleşti. Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün, büyümenin hem iç pazarda sektörün toplam 1 milyonu geçen araç satışından hem ihracatta satış adedi ve araç başına birim fiyatlarının yükselmesinden kaynaklandığını söylüyor. 2016’da da işlerin beklediklerinden iyi gittiğini söyleyen Yenigün, pazarda büyüme ya da küçülme olmayacağını öngörüyor. Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün’ün sorularımıza verdiği yanıtlar şöyle:
* 2015’te yüzde 40 büyüdünüz ve 16,7 milyar TL ciroya ulaştınız. Büyüme nereden geldi?
 İhracatta rekor kırdık. Cironun artmasının bir diğer nedeni ise satışlarımız hem adet olarak arttı hem Avrupa’ya sattığımız araçların çeşitliliği daha üst segmente kaydı. O yüzden araç başına satış fiyatımız yükseldi.
* Bu büyüme segment olarak ticari segment ve kamyondan mı geldi?
 Üretimimizin tamamı ticari. Toplam otomotiv pazarı geçen yıl 1 milyon 5 bin adede ulaştı. Pazar büyürken biz de büyüdük. Bu tarihi bir rekordur. Türkiye’de hiçbir zaman otomotiv sektörü satışları 1 milyon adede ulaşmamıştı. Ford Otosan ise hem üretimde hem ihracatta 2015’i rekorlar kırarak kapattı. Ancak cironun bu kadar yükselmesinin ana nedeni ihracattaki satış adedimizin artması ve sattığımız araçların birim fiyatlarının yükselmesi oldu. Bir önceki yıla göre araç başına birim fiyatı yüzde 5 arttı.
* Toplam satış adetleriniz ne kadar oldu?
 2015’te 3 milyar 900 milyon dolar ihracat gerçekleştirdik. Otomotiv sektöründe 5 kez üst üste ihracat şampiyonu olduk. 2015’te de Türkiye’nin ihracat şampiyonuyuz. 2015 yurtiçi toptan satış adetlerimiz olumlu pazar koşulları ve yeni ürünlerimizin kuvvetli satış temposuyla yüzde 40 arttı ve 127 bin 98 adet oldu. İhracat adetlerimiz pazar büyümesi ve yeni araçlarımıza olan talebin artmasıyla 2014’ün aynı dönemine göre yüzde 32 artarak 253 bin 644 adet oldu. Toplam satışlarımız 380 bin 742 adede ulaştı.
* Büyümenin önemli bir nedeni olarak da Avrupa’ya sattığınız araçlarda bir üst segmente geçişinizden bahsettiniz. Bunun hikayesi nedir?
 2015’te Avrupa’da işler çok iyi gitti, bu yıl da iyi gidiyor. Bir de Ford, Avrupa’da ticari araçta pazar payıyla 3 yıl önce 7’nci sıradaydı. Geçtiğimiz yıl birinci oldu. Buradaki en büyük katkı Ford Otosan’a ait. Çünkü Ford’un ticari araçlarını biz üretiyoruz. Geçtiğimiz 2 yıl içinde “Custom” adlı yepyeni bir araç piyasaya sürdük ve çok başarılı oldu. Bir de Avrupa’daki ticari araçlar van’dır yani kapalı kasa, kapısını açar, içine yük yüklersiniz. Custom ise içinde daha çok yolcu taşınan, otomobil konforu veren bir ticari araç. En büyük başarıyı o sağladı. Çünkü Custom’ın fiyatı dümdüz bir sac gövdeden daha pahalı. İçinde deri koltuğu, deri direksiyonu, klimaları var. Dolayısıyla fiyatı daha yüksek.
* Avrupa’da Ford’un ticari araçlarının yüzde kaçını siz üretiyorsunuz?
 Yüzde 81’ini biz üretiyoruz. Bizim ürettiklerimizin dışında sadece İspanya’da bir model üretiliyor.
*2015’te ihracatta birinciliği Tüpraş’tan aldınız. Bunda kuşkusuz Tüpraş’ın ihracatındaki düşüş de etkiliydi ama siz bu birinciliği nasıl değerlendiriyorsunuz?
 2015 yılında Türkiye ticari araç ihracatının yüzde 65’ini gerçekleştirdik. 2014’te 73 olan ihracat pazarı sayımızı, 2015’te 82’ye çıkardık. Son 4 yıldır otomotiv sektöründe elde ettiğimiz ihracat liderliğini 2015’te Türkiye birinciliğine taşımanın gururunu yaşıyoruz. Ancak burada Tüpraş’a haksızlık etmemek lazım. Geçen yıl çok büyük bir yatırım yaptı ve daha değerli ürün üretip yurtiçine daha çok satma şansı oldu. Petrol fiyatlarının azalması da etkiliydi.
* Peki ihracatta liderliği sürdürmeyi düşünüyor musunuz? Önümüzdeki yıllarda ihracat lideri hep Ford Otosan mı olacak?
 Çok iddialı olur ama evet.

İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz