Ford Otosan, Türkiye’nin en büyük otomotiv
şirketi. 2016’nın ilk 6 ayında yıllardır
süren ticari araç liderliğini devam ettiriyor.
Şirket iç pazardaki gücünü dışarıda
da sürdürüyor. Cirosunun yüzde 64’ünü
ihracattan elde eden Ford Otosan, Türkiye’nin
toplam ticari araç ihracatının da yüzde 65’ini gerçekleştiriyor.
Ford Otosan açısından geride kalan
2015, gerçek bir rekorlar yılı oldu. Şirket ilk defa
ihracatta Tüpraş’ı geçerek Türkiye’nin ihracat
şampiyonluğu koltuğuna oturdu. Ayrıca otomotiv
sektöründe 5 kez üst üste ihracat şampiyonluğuna
ulaştı.
CAPITAL 8 / 2016 219
2015 yılında yüzde 40 büyüyerek 16,7 milyar
TL ciroya ulaşan Ford Otosan, Capital500’de 6 basamak
sıçrayarak 6’ncı sıraya yerleşti. Ford Otosan
Genel Müdürü Haydar Yenigün, büyümenin
hem iç pazarda sektörün toplam 1 milyonu geçen
araç satışından hem ihracatta satış adedi ve araç
başına birim fiyatlarının yükselmesinden kaynaklandığını
söylüyor.
2016’da da işlerin beklediklerinden iyi gittiğini
söyleyen Yenigün, pazarda büyüme ya da
küçülme olmayacağını öngörüyor.
Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün’ün
sorularımıza verdiği yanıtlar şöyle: * 2015’te yüzde 40 büyüdünüz ve 16,7 milyar
TL ciroya ulaştınız. Büyüme nereden geldi?
İhracatta rekor kırdık. Cironun artmasının
bir diğer nedeni ise satışlarımız hem adet olarak
arttı hem Avrupa’ya sattığımız araçların çeşitliliği
daha üst segmente kaydı. O yüzden araç başına
satış fiyatımız yükseldi.
* Bu büyüme segment olarak ticari segment
ve kamyondan mı geldi?
Üretimimizin tamamı ticari. Toplam otomotiv
pazarı geçen yıl 1 milyon 5 bin adede ulaştı.
Pazar büyürken biz de büyüdük. Bu tarihi bir
rekordur. Türkiye’de hiçbir zaman otomotiv sektörü
satışları 1 milyon adede ulaşmamıştı. Ford
Otosan ise hem üretimde hem ihracatta 2015’i
rekorlar kırarak kapattı. Ancak cironun bu kadar
yükselmesinin ana nedeni ihracattaki satış adedimizin
artması ve sattığımız araçların birim fiyatlarının
yükselmesi oldu. Bir önceki yıla göre araç
başına birim fiyatı yüzde 5 arttı.
* Toplam satış adetleriniz ne kadar oldu?
2015’te 3 milyar 900 milyon dolar ihracat
gerçekleştirdik. Otomotiv sektöründe 5 kez
üst üste ihracat şampiyonu olduk. 2015’te de
Türkiye’nin ihracat şampiyonuyuz. 2015 yurtiçi
toptan satış adetlerimiz olumlu pazar koşulları ve
yeni ürünlerimizin kuvvetli satış temposuyla yüzde
40 arttı ve 127 bin 98 adet oldu. İhracat adetlerimiz
pazar büyümesi ve yeni araçlarımıza olan
talebin artmasıyla 2014’ün aynı dönemine göre
yüzde 32 artarak 253 bin 644 adet oldu. Toplam
satışlarımız 380 bin 742 adede ulaştı.
* Büyümenin önemli bir nedeni olarak da
Avrupa’ya sattığınız araçlarda bir üst segmente
geçişinizden bahsettiniz. Bunun hikayesi nedir?
2015’te Avrupa’da işler çok iyi gitti, bu yıl
da iyi gidiyor. Bir de Ford, Avrupa’da ticari araçta
pazar payıyla 3 yıl önce 7’nci sıradaydı. Geçtiğimiz
yıl birinci oldu. Buradaki en büyük katkı
Ford Otosan’a ait. Çünkü Ford’un ticari araçlarını
biz üretiyoruz. Geçtiğimiz 2 yıl içinde “Custom”
adlı yepyeni bir araç piyasaya sürdük ve
çok başarılı oldu. Bir de Avrupa’daki ticari araçlar
van’dır yani kapalı kasa, kapısını açar, içine yük
yüklersiniz. Custom ise içinde daha çok yolcu taşınan,
otomobil konforu veren bir ticari araç. En
büyük başarıyı o sağladı. Çünkü Custom’ın fiyatı
dümdüz bir sac gövdeden daha pahalı. İçinde
deri koltuğu, deri direksiyonu, klimaları var. Dolayısıyla
fiyatı daha yüksek.
* Avrupa’da Ford’un ticari araçlarının yüzde
kaçını siz üretiyorsunuz?
Yüzde 81’ini biz üretiyoruz. Bizim ürettiklerimizin
dışında sadece İspanya’da bir model
üretiliyor. *2015’te ihracatta birinciliği Tüpraş’tan aldınız.
Bunda kuşkusuz Tüpraş’ın ihracatındaki
düşüş de etkiliydi ama siz bu birinciliği nasıl değerlendiriyorsunuz?
2015 yılında Türkiye ticari araç ihracatının
yüzde 65’ini gerçekleştirdik. 2014’te 73 olan ihracat
pazarı sayımızı, 2015’te 82’ye çıkardık. Son 4
yıldır otomotiv sektöründe elde ettiğimiz ihracat
liderliğini 2015’te Türkiye birinciliğine taşımanın
gururunu yaşıyoruz.
Ancak burada Tüpraş’a haksızlık etmemek
lazım. Geçen yıl çok büyük bir yatırım yaptı ve
daha değerli ürün üretip yurtiçine daha çok satma
şansı oldu. Petrol fiyatlarının azalması da etkiliydi.
* Peki ihracatta liderliği sürdürmeyi düşünüyor
musunuz? Önümüzdeki yıllarda ihracat lideri
hep Ford Otosan mı olacak?
Çok iddialı olur ama evet.