Halkbank, son 5 yıldır yükselen bir ivmeyle büyüyor. Halkbank Genel Müdürü Hüseyİn Aydın, bu performansın gelecek 5 yılda da devam edeceği görüşünde.
Türkiye’de KOBİ’lerin bankası olarak bilinen Halkbank, son 5
yıldır bireysel bankacılıkta da iddialı. Halkbank Genel Müdürü Hüseyin Aydın,
“Biz bir misyon bankasıyız ama Türkiye gibi genç nüfusun olduğu bir ülkede,
bireysel bankacılık yapmak şart” diye konuşuyor. İlk 6 ayda sektörün toplam
bireysel kredileri yüzde 14 büyürken Halkbank’da bu oran yüzde 26’ya ulaşmış.
Aydın, özellikle tüketici ve konut kredilerinde pek çok bankayı geride bırakan
bir performans gösterdiklerinin altını çiziyor. Yeni dönemde Halkbank, şube
sayısını ve ürün çeşitliliğini artırıp bireyselde son birkaç yılda yakalanan bu
performansı korumak niyetinde.
Hüseyin Aydın, “Yıl başından bu yana 28 yeni şube açtık. Bu rakam yıl sonunda
60’a çıkacak ve şube sayımız 726’ya ulaşacak” diyor.
KOBi’ler tarafında ise yıllık ortalama yüzde 20 büyüme ile ilerlediklerini
söyleyen yönetici, bugün 400 bin düzeyinde olan müşteri sayısının yıl sonunda
500 bine ulaşacağına işaret ediyor.
Halkbank gelecek 5 yılda, kuruluşundaki misyonuna uygun olarak KOBİ’ler
konusundaki liderliğini sürdürmek hedefinde. Hüseyin Aydın, “Büyüttüğümüz
KOBİ’lerin ticari-kurumsal şirket olduklarında da bankaları olmaya devam
edeceğiz” diyor ve ekliyor:
“Teknolojiden en üst düzeyde yararlanan bir banka olmak için çalışacağız.
Yurtdışı örgütlerimizi ve muhabir ağımızı genişletmek de hedeflerimiz
arasında.”
Halkbank Genel Müdürü Hüseyin Aydın ile bankanın mevcut performansını, yeni
döneme yönelik plan ve hedeflerini konuştuk. Bankacılık sektörünün performansı
ve sektördeki rekabetin gelişimine yönelik değerlendirmelerini de paylaşan
Hüseyin Aydın’ın sorularımıza verdiği yanıtlar şöyle:
Capital: Halkbank ilk 6 ayı nasıl geçirdi? Bilançoda yıl sonu
hedefleriniz nasıl?
- İlk 6 ayda aktif kaleminde yüzde 12,3’lük bir büyüme var. Bu
büyümeye en büyük katkıyı nakdi krediler sağladı. İlk 6 ayda kredilerde yüzde
17,9’luk büyüme sağladık. Kredilerde yıl sonu için yüzde 20 hedefi koymuştuk.
Son gelişmelerle kredi artışı hedefimizi yüzde 25’e revize ettik. Bu
gelişmelerle birlikte yüzde 8 olan nakdi kredi pazar payımız da yüzde 8,1’e
çıktı.
Aktif büyümede ikinci en önemli kalem menkul değerler cüzdanı. Bizim buradaki
büyümemiz yüzde 2’ler civarında. Kısaca ağırlıklı olarak kredi vererek büyüme
yolunu seçtik ve bunu başardık.
Bütçemizi krize göre yaptık ama muhafazakar kalmışız. İlk 6 ayda 1 milyar 35
milyon TL para kazandık. Bu, benzer dönemle mukayese edildiğinde yüzde 31,5’lik
kâr artışını gösteriyor. Aktifte büyümeyi hiçbir zaman bir bütçe hedefi olarak
koymadık. Yine de yıl sonuna kadar yüzde 17-18’lik bir büyümeye ulaşacağımızı
öngörüyoruz. Ama büyüklükten ziyade, kârlılık ve verimlilik sıralamasında yer
edinmeyi önemsediğimizi vurgulamak isterim.
Capital: Şubeleşme ve istihdam tarafında tablo nasıl? Rakamlar ne
kadara ulaştı? Yeni hedefler var mı?
- Bu yıl şimdiye kadar 28 şube açtık ve toplamda 694 şubeye
ulaştık. 1.700 yeni arkadaşı da Halkbank ailesine kattık. Yıl sonuna kadar
açılacak şube sayısını 60’a çıkarmayı hedefliyoruz.
Ağırlıklı olarak İstanbul’da şube açacağız. Çünkü kişi başına düşen şube sayısı
İstanbul’da daha az. Dolayısıyla İstanbul’da büyümeyi tercih ediyoruz.
Capital: KOBİ bankacılığında planlar nasıl? Bu yıl ve sonrasında
ne kadar müşteriye ulaşmak, bu müşterilere ne kadar kredi kullandırmak
hedefindesiniz?
- Türkiye’deki KOBİ kredilerinden aldığımız pay yüzde 15’ler
civarında. Bugün Türkiye’de 1 milyon 700 bin düzeyinde KOBİ var. Bunların 400
bini müşterimiz. Bu da demek oluyor ki her 4 KOBİ’den 1’i Halkbank’ın kredi
müşterisi. ~
Yıllık yüzde 20 civarında bir müşteri artışı yakalıyoruz. Buna göre yıl sonunda
KOBİ müşterilerinde 500 bin rakamına ulaşacağımızı öngörebiliriz.
Capital: Bireysel bankacılıkta performans nasıl gelişiyor?
- Biz bankayı üç önemli sac ayağına oturttuk. Kurumsal ve ticari,
KOBİ ve bireysel. Halkbank bir misyon bankası ama sadece KOBİ bankacılığı
yetmiyor. Türkiye gibi genç nüfusun bulunduğu bir ülkede mutlaka bireysele yönelmeniz
gerekiyor. Biz 2005’ten bu yana ciddi anlamda bireysel bankacılık yapıyoruz.
Toplam kredilerimizin içinde bireyselin payı yüzde 25’in üzerinde. Sektörde bu
oran yanılmıyorsam yüzde 35 civarında.
Kredi kartlarında sektöre göre biraz gerideyiz. Ama tüketici kredisi ve konutta
sektörün önemli oyuncularındanız. Bireysel bankacılık yapmaya devam edeceğiz.
Yeni dönemde ürün yelpazemizi artırmak hedefindeyiz.
Capital: 2011 ve sonrası için Halkbank kendine nasıl bir yol
haritası çizdi? Gelecek 5 yılın hedefinde neler var?
- Halkbank, kuruluştaki misyonuna uygun olarak KOBİ’ler
konusundaki liderliğini sürdürecek. Büyüttüğümüz KOBİ’lerin ticari-kurumsal
şirket olduklarında da bankaları olmaya devam edeceğiz. Bireysel bankacılık
yapmaya da devam edeceğiz. Teknolojiden en üst düzeyde yararlanan bir banka
olmak için çalışacağız. Bankanın merkezi operasyon yapılandırmasını
sonuçlandırmak istiyoruz. Özelleştirme de sık sorulan sorulardan biri ama bu
konuda alınmış bir karar yok. Halkbank hangi karar alınırsa alınsın bunun
üstesinden gelecek yapıya sahip.
Capital: Sektörde eski kâr marjlarının yakalanamayacağı görüşü
hakim. Siz ne diyorsunuz?
- 2010’da sektör eski kârlılığını bulamaz” yorumları çok doğru çıkmadı.
Şu noktada net bir tahmin yapamıyorum ancak bu yılı da kârlı ve verimli şekilde
kapatırız diye düşünüyorum.
Rekabet, her alanda devam ediyor. İlk 6 aydaki kârlılığı, ikinci 6 ayda
yakalamak için daha çok kredi vermek zorundayız. Bu durum, bankaları reel
sektörün daha yakınına konumlandırıyor. Bu da daha çok üretim ve istihdama yol
açıyor. Kâr marjlarında daralma var ve bu devam edecek. Bunu giderebileceğimiz
tek şey verimlilik artışı ve çapraz ürün satışıdır. Kredinin yanında başka
ürünler de satmak gerekiyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?